Artikkelit Artikkelit Kirja-arvostelut Arvostelu: Joe Hill: Sarvet
loka 25
lauantai

Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto.
Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja
uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Kirjaudu

Tuemme

Keitä paikalla

Paikalla 36 vierasta ja 4 kirjautunutta

Seuraa meitä

Arvostelu: Joe Hill: Sarvet

Joe Hill: Sarvet

Tammi 2011 - Risingin tietokannassa

Joe Hill on monelle suomalaiselle tuntemattomampi kauhukirjailija. Maailmalla hän on menestynyt mm. voittamalla Bram Stoker -palkinnon kolmesti. Joe Hill on myös kauhukirjallisuuden mestarina pidetyn Stephen Kingin poika. Tämä on asia, josta kirjailija tuntuu koittavan vaieta, koska itse kirjassa ei mainita halaistua sanaa kuuluisasta isästä. Joe Hilliltä on aikaisemmin julkaistu romaani Sydämen muotoinen rasia ja novellikokoelma Bobby Conroy palaa kuolleista.

Vuosi ennen kirjan alkua Ignatius "Iggy" Perrishin tyttöystävä Merrin raiskataan ja murhataan. Iggyä epäillään murhasta, mutta todisteiden tuhoutuessa epäilyttävässä tulipalossa hän jää vapaaksi. Iggy kuuluu varsin menestyneeseen sukuun. Hänen isänsä on muusikko ja veljensä Terry talkshow-juontaja. Pikkukaupungin asukkaat yhdistävätkin mielessään Iggyn vapauden perheen rikkauteen.

Murhan vuosipäivänä Iggy huomaa, että hänen päähänsä on kasvanut sarvet. Sarvien myötä tulee myös voima lukea ihmisten synkimmät ajatukset. Pala palalta Iggy saa selville lähipiirinsä mietteet hänestä: tuntuu kuin Iggyn lähipiiri inhoisi tätä totaalisesti aina vanhempiaankin myöten. Tämä vieraannuttaa Iggyä entisestään maailmasta. Iggy kuitenkin vahvistuu vaikeuksien myötä ja hahmo kasvaa tarinan edetessä.

Kirjan keskipisteenä on Iggyn tragedia, joka keskittyy kertomaan siitä, miten Merrinin kuolema on sotkenut Iggyn elämän. Tätä huomiota laajennetaan antamalla synkkä näkemys ihmisluonnosta ja pikkukaupungin pinnallisuudesta.

Vaikka kirja on lähtökohdiltaan kiinnostava, se ei oikein osaa päättää mihin suuntaan kulkisi. Ehkäpä Joe Hillin olisi pitänyt kirjoittaa kaksi kirjaa, jossa toisessa käsittelisi sarvia ja toisessa tragediaa, koska palaset eivät sovi täysin sulavasti yhteen.

Kirjan tehokeinot ovat elokuvamaisia. Väläykset menneisyydestä välittävät hyvin tunnelmaa Iggyn hajanaisesta elämästä. Paikoitellen Iggy tuntuu olevan katsoja teatteriesityksessä, jossa läpikäydään Iggyn lähipiirin tekopyhyyttä ja raadollisuutta. Tämä onkin ehkä Joe Hillin näkemys todellisesta kauhusta: hirveätä ei ole yliluonnolliset sarvet, vaan asiat, joita ihmiset eivät sano toisilleen.

Joe Hillin Sarvet on kirja, jossa on mielenkiintoiset lähtökohdat. Se on myös viihdyttävä eikä vaadi lukijaltaan liikoja. Itse suosittelisin sitä hyväksi matkakirjaksi, koska juonessa pysyy helposti kärryillä lyhyilläkin lukuhetkillä.

Kirjaa on myös vaikea olla vertaamatta Hillin isän tuotantoon, koska yhtymäkohtia on paljon. Jos olisin juoniselostuksen lukenut tietämättä kirjailijan nimeä, olisin arvannut sen olevan Kingin tuotantoa. Samankaltaisuutta löytyy myös kerronnassa, dialogissa ja juonenkuljetuksessa. Koska samankaltaisuuksia on niin paljon, kirja miellyttää varmasti myös Stephen Kingin kirjallisuudesta pitäviä.

Saapunut: 28.07.2014 08:53 kirjoittaja max #18269
max hahmo
Olen lukenut Joe Hillin suomennetut kirjat, joista parhaana pidän ensimmäistä novellikokoelmaa (pari novellia oli kyllä liian rajuja minulle, en ole mikään mieletön gorefriikki, samasta syystä uudet kauhuleffat jää yleensä katsomatta). Sarvet ja sydämen muotoinen rasia oli lähinnä ihan ok, vaikka omaperäisiä ideoita niistäkin löytyi.

Uusin NOS4A2 vaikuttaa taas tosi kiinnostavalta kirjalta ja on saanut ulkomailla hyviä arvosteluja. Onko joku lukenut sen jo? Toivottavasti suomennoskin on tulossa..
Saapunut: 28.07.2014 09:40 kirjoittaja VMN #18270
VMN hahmo
Itse olen lukenut novellikokoelman, jota pidin pari vuotta sitten todella, todella hyvänä. Olen halunnut lukea sen uudestana jo pidemmän aikaan. Sarvet oli hienoinen pettymys, Sydämen muotoista rasiaa en ole edes lukenut, enkä usko lukevani. Tämä uutuus kiinnostaa myös minua, ja luultavasti tulen sen jossain kohti lukemaan. Toivottavasti hän on siihen mennessä oppinut, miten romaanimittaista kirjoitetaan!
Saapunut: 28.07.2014 21:26 kirjoittaja Eija #18307
Eija hahmo
Suomennetut olen lukenut. Novellikokoelma oli todella hyvä, romaanit tuntuivat sen rinnalla kovin keskinkertaisilta. Ei romaanitkaan huonoja olleet kuitenkaan – ihan luettavia olivat. En ole luovuttanut Joe Hillin suhteen ja NOS4A2 kiinnostaa kyllä. Luulisi, että Tammi suomentaisi myös tämän, mutta ei sitä ikinä tiedä. Jos suomennos tulee, luen varmuudella, mutta jos suomennosta ei tule, saattaa jäädä minulta lukematta, koska on niin paljon muutakin mitä englanniksi pitäisi lukea ennemmin.

Artikkelit Artikkelit Kirja-arvostelut Arvostelu: Joe Hill: Sarvet