Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Patrick Rothfuss: Viisaan miehen pelko

Kirjava 2015 - Risingin tietokannassa

Patrick Rotfussin Viisaan miehen pelko jatkaa vuonna 2010 alkanutta Kuninkaansurmaajan kronikkaa. Lukuisia palkintoja voittanut ja monien kriitikoiden ylistämä fantasiakirja lienee G. R. R. Martinin töiden ohella odotetuimpia spefikirjoja. Tuulen nimen jatko-osa on jo lunastanut odotuksiaan saamalla Locus-palkintoehdokkuuden ja voittamalla David Gemmell Legend -palkinnon.

Viisaan miehen pelon keskiössä on Kvothe, mahtava sankari, joka kertoo tarinaansa lukijoille. Lähtöasetelmasta tulee mieleen hieman Gene Wolfen Uuden auringon kirja, ainakin siltä osin, että lukija ei voi täysin luottaa kertojaan ja kyseessä on nuoren miehen kasvutarina.

Eeppistä fantasiaa tuntuu olevan pääasiassa tarjolla kahta tyyppiä. Ensimmäiseen kuuluvat esimerkiksi Tolkienin ja Martinin kirjasarjat, jotka ovat pullollaan eri sivujuonia ja ratkovat maailman kohtaloa suuren hahmogallerian avustamana. Toinen tyyppi on päähenkilöön uppoutuvaa fantasiaa, kuten esimerkiksi Robin Hobbin kirjat. Kuninkaansurmaajan kronikka on näistä enemmän jälkimmäistä.

Kvothen alkutaipale on vaikeuksia täynnä. Hänen perheensä surmataan yliluonnollisen olennon toimesta ja hän päätyy katulapseksi Tarbeanin satamakaupunkiin. Sieltä hän joutuu ponnistamaan kohti magian yliopistoa.

Toiseen osaan mennessä hän on päässyt kouluunsa, mutta taustansa takia Kvothe eroaa muista oppilaista. Hän joutuu rahoittamaan opintonsa lainalla, jonka vastineeksi hän asettaa oman terveytensä. Ja kun juuri terveys joutuu hyökkäyksen kohteeksi, joutuu Kvothe miettimään, kehen voisi luottaa. Tapahtumaketju vie lopulta Kvothen yliopiston ulkopuolelle.

Rothfuss tuntuu kehittyneen kirjoittajana ensimmäisestä kirjasta. Erityisesti taustahahmot vaikuttavat enemmän henkilöiltä kuin kulissien osalta. Maailma on ensimmäisen osan tapaan varsin elävä ja täynnä yksityiskohtia. Viisaan miehen pelko on odotetun tasoinen ja vahva ehdokas vuoden fantasiakirjaksi. Kuninkaansurmaajan kronikka kaappaa nopeasti valtaansa ja onnistuu pitämään otteessaan loppuun asti.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Saapunut: 05.10.2013 19:37 kirjoittaja Noora #1594
Noora hahmo
Itsekkin tuli luettua Tuulen nimi vasta jokinaika sitten loppuun. Ihan kiva kirja se oli kokonaisuutena,vaikka välillä tuntui,että joitain tapahtumia venytettiin liikaa makuuni. Ja Kvothe oli ihan sympaattinen päähenkilö. Jatko-osat tarkoitus lukea sitten,kun ne tulee suomeksi,koska kyllähän kiinnostamaan jäi sen kuninkaan surmaaminen ja ne muut asiat mitä kirjan esittelytekstissä kerrottiin Kvothen joskus tehneen.
Saapunut: 05.10.2013 20:00 kirjoittaja max #1598
max hahmo
Sen enempää spoilaamatta täytyy kyllä varoittaa että kakkososassa velhokouluilu jatkuu, itse pidän siitä sarjassa eniten, joten minulla ei ollut asian suhteen ongelmaa, mutta jos se tökkii niin toinen osa voi olla jonkinasteinen pettymys. Itseäkin hämmentää miten paljon kolmososassa tuleekaan tapahtumaan, mutta jonkilainen twisti on varmaan luvassa.

Rothfuss on yksi suosikkikirjailijoistani ja vaikuttaa tosi rennolta tyypiltä, seurailen hänen blogiaankin silloin tällöin. Viime vuonnahan hän teki sopimuksen seuraavasta fantasisasarjasta, joten sitäkin olen jo alkanut odottaa The Doors of Stonen ohella.
Saapunut: 06.10.2013 13:35 kirjoittaja Kirjaneito #1699
Kirjaneito hahmo
maxs kirjoitti:
Minulle tämä on iloinen uutinen!

Itse tosiaan luin Tuulen nimen ensimmäisen kerran viime syksynä ja toisen kerran nyt kesällä ja siitä on tullut yksi lempikirjoistani. Tykkäsin hurjasti mm. Rothfussin luomasta maailmasta ja Kvothesta itsestään. (Olen heikkona älykkäisiin päähenkilöihin, ja Kvothehan on aikamoinen yleisnero). Myös kehyskertomus ja kieli olivat asioita joista pidin, vaikka välillä suomennoksessa olikin joitain aika kummallisia ratkaisuja. Kuitenkin esimerkiksi kohdat joissa Kvothe soittaa luuttuaan nostattavat minulle aina kyyneleet silmiin. Näin jälkeen päin voin ehkä yhtyä mielipiteeseen siitä, että tiivistämisen varaa olisi, mutta lukiessani olin niin täysin kirjan lumoissa, ettei pitkästymisen varaa ollut. Itse tosin pidin juuri velhoiluosioista ja tylsintä mielestäni oli ennenminkin
Tuulen nimi jätti todella paljon asioita auki vielä seuraavia osia varten, joten odotan toisen osan suomennosta vesi kielellä.
Saapunut: 10.10.2013 11:44 kirjoittaja Emelie #2296
Emelie hahmo
Luin Tuulen nimen viime vuoden lopuilla nimenomaan sen takia, että sitä oli täällä (tai no vanhalla) foorumilla hehkutettu niin paljon. Pidin kirjasta todella paljon, mutta lopetus oli aika tyly. Tuntui, että tarina pääsi hyvään alkuun, kun se sitten yhtäkkiä jo loppuikin. Jatkon kaipuustani huolimatta en ole vielä tarttunut seuraavaan osaan, vaan ajattelin kestää ja odottaa suomennoksen ilmestymistä.

Velhokoulu osuus oli parhainta kirjassa, joten tässä valossa odotan vielä innokkaammin toista osaa. Ekassa osassa tökki vähän vastaan kirjan romanssivire. Luin samaan aikaan Scott Lynchin Locke Lamoraa, ja siinä pidin erityisesti siitä, että mukaan ei ollut (vielä) ahdettu romantiikkaa. Ilmeisesti luen romanttista hömppää niin paljon muuten, että tahtoisin saada fantasiakirjat ilman sitä.
Saapunut: 10.10.2013 12:22 kirjoittaja Vanamo #2308
Vanamo hahmo
Olen lukenut Tuulen nimen ja The Wise Man's Fear:n. Molemmat lötyvät omasta hyllystäkin (englanniksi). Kirjat kuuluvat siihen harvinaiseen kategoriaan, jotka olisi tehnyt mieli lukea heti uudelleen ja odotan siis kovasti sarjan kolmatta osaa. En oikeastaan osaa edes sanoa, miksi pidin kirjoista niin paljon kuin pidin. Jostain syystä ne vain kolahtivat.

Minäkin seurailen Rothfussin blogia, jonka perusteella kirjailija on todella mukava ja sympaattinen tyyppi. Hänen kirjoituksistaan tulee jatkuvasti hyvälle mielelle. Hän on kertonut olevansa itsekin fani ja olevansa edelleen hieman yllättynyt siitä, miten on noussut kuuluisuuteen. Niinpä hän ymmärtää ja sympatisoi myös omia fanejaan. (Edellinen pohjautuen omaan muistiin eli ei aivan kirjaimellisesti kannata ottaa.)
Saapunut: 10.10.2013 12:38 kirjoittaja Propagandalf #2313
Propagandalf hahmo
Pidin sekä The Name of the Windistä että The Wise Man's Fearistä. Englanniksi nuo luin, kun olivat aikaisemmin saatavana.

Itse pidin kirjan velhokouluilu-osuudesta siinä missä muistakin.

Ainoana pienenä piikkinä lienevät kohtaukset joissa Kvothe haahuilee Dennan perässä, jaan nimittäin parivaljakko Simmon & Wilem:n mielipiteen hänestä. Tosin tässä tapauksessa kyse ei tietenkään ole huonosta kirjoittamisesta, pikemminkin en vain itse pidä Dennan tyylisistä hahmoista.

Kolmatta osaa odotellessa. :smile:
Saapunut: 10.10.2013 12:51 kirjoittaja Emelie #2315
Emelie hahmo
Propagandalf kirjoitti:

Ehkä minulla on vähän sama eli Denna hahmona ei napannut, sen sijaan että itse varsinainen romantiikka olisi ollut huono lisä. Mutta, mene ja tiedä.
Saapunut: 10.10.2013 13:08 kirjoittaja max #2322
max hahmo
Mielestäni Denna-haahuilusta tekee kiinnostavan se, että vaikka aluksi ajattelin että joojoo taas näitä, no ihan kiva, niin kyseessä ei kuitenkaan ole perinteinen romantiikkajuoni (joista itse kyllä pidän kun en noita kolmiodraamahöttösarjoja lue niin en ole yliannostusta hankkinut). Etenkin kun lukee tarkkaan muiden hahmojen mielipiteet ja Dennan teot niin kyseessähän on pikemminkin varsin sairaalloinen yksipuolinen pakkomielle.
Saapunut: 06.11.2013 22:27 kirjoittaja Jussi #4564
Jussi hahmo
Minulla oli saman tyylinen lukukokemus The Name of the Windistä kuin Eijalla avausviestissä. Alkuosa oli jälkipuolta parempi, keskivälin jälkeen tarina tuntui jäävän paikoilleen mutta piristyi taas lopussa. Pidin kirjasta kuitenkin enemmän: tasapainoilin 4 ja 4½ tähden välillä. Pari vuotta lukemisen jälkeen tarkistin kirjan uudestaan suomennoksena, ja toisella kerralla Tuulen nimi itse asiassa tuntui vähän paremmalta, kun tiesi mitä on luvassa.

Minusta meno parani massiivisessa The Wise Man's Fearissä, mutta tiedän monien olevan eri mieltä. Aiempaa selvemmin tuli esille Kvothen epäluotettavuus kertojana. Lukija voi vain arvella, miten paljon todellisuus vastaa K:n tarinaa. Kuninkaansurmaajan kronikan hienoin ominaisuus saattaa olla, kuinka hyvin Rothfuss saavuttaa vaikutelman siitä, että Kvothe todella kertoo omaa elämäntarinaansa kuuntelijoille. Koska päähenkilö on pakkomielteinen Dennasta, hän käyttää valtavasti aikaa tämän kuvailuun. Vastaavasti jotkin lukijaa kiehtovat tapahtumat hypätään kokonaan yli. Tässäkin viittaan sarjan toiseen osaan.

Trilogian päätösosaa ei ole luvassa lähitulevaisuudessa. Wertzone-blogin ylläpitäjä tapasi juuri Rothfussin (ja Scott Lynchin) Lontoossa. Lainaus raportista :

It sounds like we shouldn't be holding our breaths about seeing The Doors of Stone in the near future

Ensi vuonna saamme kuitenkin uuden annoksen Rothfussin fantasiamaailmaa. George R.R. Martinin kotisivujen mukaan Rogues-antologia ilmestyy syyskuussa 2014. Tässä on mukana Rothfussin pienoisromaani The Lightning Tree, jonka päähenkilö on Kuninkaansurmaajasta tuttu Bast. Kertomuksen pituus on noin 20 000 sanaa. Jos haluaa jonkinlaista vertailukohtaa, niin lastenkirja Jali ja suklaatehdas sisältää alkukielellä suunnilleen 30 000 sanaa.

Rothfussin uudesta sopimuksesta, joka kattaa uuden fantasiasarjan, tiedotettiin tosiaan viime vuonna. Mitään tarkempaa informaatiota ei ole annettu, eikä kirjailija ole blogannut aiheesta. Kuten ei myöskään tv-sarjaoptiosta . Diili tuskin liittyy Kuninkaansurmaajan maailman menneisyydessä tapahtuvaan keskeneräiseen romaaniin, jonka työnimenä on Laniel Young-Again. Tämän piti alun perin olla lyhyt tarina, mutta Rothfuss jätti kirjoittamisen tauolle siinä vaiheessa, kun pituutta oli 60 000 sanaa. Kirjailija kertoi asiasta viime huhtikuussa. En tiedä, onko teos edennyt tämän jälkeen. Keväällä Rothfuss arveli lopulliseksi pituudeksi 90 tuhatta sanaa.
Saapunut: 14.11.2013 17:42 kirjoittaja Jussi #5065
Jussi hahmo
Rothfussilta kysyttiin yleisötilaisuudessa trilogian päätösosan tilanteesta. Erään raportin mukaan hän sanoi suoraan, että kirja ei ilmesty ensi vuonna. Toisen paikallaolijan mukaan julkaisu vuonna 2014 on epätodennäköinen. Joka tapauksessa kirjoittaminen on yhä kesken. Huomasin, että britti-Amazon antaa ilmestymiajaksi elokuun 2015.

Rothfuss ja kustantamo pohtivat nyt tosissaan sitä, pitäisikö lyhyt Lanielista kertova romaani julkaista ensi vuonna (eli ennen Kuninkaansurmaajan päätösosaa), jotta fanit saisivat uutta luettavaa nopeammin. Rothfuss arveli pystyvänsä kirjoittamaan Laniel-romaanin valmiiksi noin kuukaudessa, mutta tämä tietenkin viivästyttäisi The Doors of Stonea entisestään. Hän itse kannattaa ideaa.
Saapunut: 15.11.2013 18:33 kirjoittaja Elenna #5165
Elenna hahmo
Tietääkö kukaan, milloin The Wise Man's Fearin suomennoksen pitäisi suunnilleen ilmestyä? Luin Tuulen nimen noin vuosi sitten ja kuvittelin, että toinen osa olisi tulossa jo pikapuoliin... Taisin kyllä olla väärässä.

Minulle kirjasta jäi mieleen ennen kaikkea yliopisto-osuus (voi että, olisi niin upeaa päästä tutustumaan siihen laitokseen) ja runollinen tunnelma, vaikka esimerkiksi päähenkilön nimi olikin jo päässyt unohtumaan. Tämä ketju onneksi veresti muistoja niin nimien kuin tapahtumienkin osalta!

Pitäisi varmaan tutustua Rothfussiin enemmänkin, voisin aloittaa herran blogista kun sitä on täällä kehuttu. :)
Saapunut: 16.11.2013 00:04 kirjoittaja Mab #5206
Mab hahmo
Luulisi, ettei suomennosta ole lähiaikoina tulossa. Eikös Rothfussin kääntäminen ole Kirjavan kontolla ja heillä on vielä kädet täynnä työtä Martinin opuksen kanssa. En tiedä, yrittävätkö he saada vielä Abercrombietakin ulos ennen Kuninkaansurmaajan kakkoskirjaa... jos on kärsimätön olo, niin suosittelen englanninkieliseen tarttumista :)

Tuosta Laniel-kirjasta sen verran, että mä toivoisin sen julkaisua vasta kolmososan jälkeen. Mutta jos Rothfuss itse on asiasta innoissaan ja hänen tekee mieli viimeistellä se ensin, niin enpä mä sille mitään tietenkään voi. Ehkä se jotenkin piristää ja antaa lisää vauhtia kolmososan työstämiseenkin (tai vaihtoehtoisesti viettelee Rothfussin kokeilemaan muitakin syrjäteitä :tongue: ).
Saapunut: 16.11.2013 01:58 kirjoittaja Jussi #5215
Jussi hahmo
Suomalaisen Tulen ja jään laulu -fanisivuston mukaan Satu Hlinovsky kertoi kesällä Finnconissa, että kunhan Martinin Lohikäärmetanssi on saatettu painoon, on Kirjavalta vuorossa The Wise Man's Fearin suomentaminen. Eli välissä ei pitäisi tulla seuraavaa Abercrombieta. Minulle sanottiin sähköpostissa jo elokuussa 2011, että TWMF:n suomennos on työn alla. The Doors of Stonen viivästymisessä vuodelle 2015 on se hyvä puoli, että saatan ehtiä lukea trilogian toisen kirjan uudestaan suomennoksena kertausmielessä ennen päätösosaan tarttumista.

Mainitsemassani tapahtumassa Rothfuss kertoi myös, ettei halua palaa loppuun Kuninkaansurmaajan viimeistä osaa väkisin kirjoittaessaan (jolloin lopputuloskin saattaisi olla epäonnistunut), vaan ottaa rauhallisemmin:

On the bright side, he did say something along the lines of "I'd rather stretch it out, and give you guys a dozen amazing books over 20 years, than burn myself out finishing book three and have it not even turn out well."
Saapunut: 16.11.2013 11:30 kirjoittaja Vanamo #5227
Vanamo hahmo
Otan mielihyvin sen tusinan kirjaa ja vaikka vasta 20 vuoden päästä Kuninkaansurmaajan päätösosan.

Minun puolestani Rothfuss kirjoitelkoon siis mitä mielensä tekee, mutta toivottavasti joskus myös sen The Doors of Stonen. Edellisten osien lukemisesta on nyt jo tarpeeksi pitkä aika, ettei odottamisessa ole enää mitään ongelmia. Ja saatanpahan tulla lukeneeksi aiemmat osat myös uudelleenkin, jos tarpeeksi pitkään menee. (Uudelleenluku on plussaa ja erittäin harvinainen tapaus täällä päin.)

Kaikki uusi Rothfussilta kiinnostaa eli Laniel-kirja kuulostaa vain ylimääräiseltä bonukselta. Rothfussilla tuntuu olevan paljon kaikenlaisia projekteja, joten epäilen, että yksi kirja sinne tänne ei oikeasti tunnu missään. Eiköhän hän kirjoita tuota The Doors of Stonea siihen vauhtiin kuin hyvältä tuntuu joka tapauksessa. Haluan ehdottomasti saada lukea laadukkaan ja tarkkaan mietityn päätösosan.
Saapunut: 16.11.2013 20:22 kirjoittaja Mab #5257
Mab hahmo
Joo, tottakai minäkin olen sillä kannalla, että hyvää kirjaa kannattaa odottaa ja kirjailijan on parempi hidastella kuin väen vängällä puurtaa eteenpäin, mikäli inspiraatio on vähän kadoksissa.

Voi myös olla, että Lanielin julkaisu tekee hyvää Rothfussin kirjailijanuralle. Martinin kaltainen vanha tekijä voinee vetkutella ihan rauhassa niin pitkään kuin sielu sietää, mutta Rothfussilta on tullut vasta kaksi kirjaa (lukuunottamatta yhtä (kahta?) satukirjasta), joten ehkä on ihan fiksua muistutella aina välillä ihmisiä olemassaolostaan.
Saapunut: 22.12.2013 11:43 kirjoittaja Jussi #7800
Jussi hahmo
Kirjavan edustaja vastasi kustantamon blogissa kysymykseeni The Wise Man's Fearin suomennoksen julkaisuajasta:

Rothfuss on vuorossa Lohikäärmetanssin jälkeen. Käännöstyötä on aika paljon jäljellä, joten todennäköisesti kirja ilmestyy vasta vuonna 2015.
Saapunut: 11.01.2014 15:54 kirjoittaja Gesicht #8707
Gesicht hahmo
Tuulen nimi tuli ostettua ihan sen takia että se oli kovin kehuttu, ja Kirjava oli kustantanut sen. Päätöstäni en ole joutunut katumaan, vaan kirjasta tuli yksi uusista suosikeistani. Vaikka kirja oli pitkä, eikä siinä tapahtunut mitään maata mullistavia tapahtumia, koko kirja oli viiihdyttävä ja koukuttava. Ehkä sen yksi muista erottavista ominaisuuksista on juuri se, että sillä on inhimillisempi lähestymistapa.

Jatko-osaa en ole vielä lukenut, vaikka englanniksi olisikin saatavilla, mutta kun sen lukemiselle vapautuu aikaa, uskon nauttivani siitä yhtä paljon.
Saapunut: 15.01.2014 15:00 kirjoittaja Jussi #8927
Jussi hahmo
Rothfuss vastaili eilen Redditissä kysymyksiin. Seuraavassa lainauksessa hän luettelee ennen Doors of Stonea ilmestyvät tarinat:

A novella (about 22,000 words) that centers around Bast. It's coming out in the Rogues anthology later this year.

I'm also working on another novella centering around Auri. I meant for it to be a short story, but it became a lot more than that, and right now it's creeping up on 25,000 words.

A short novel (short for me) set in Modeg. It tells the origin stories of one of the other legendary figures in my world: Laniel young-again. (That's probably going to be about 100-120 thousand words or so.)

Tämä vahvistaa sen, että Laniel-romaani ilmestyy ennen Kuninkaansurmaajan kronikan päätösosaa. Auri-kertomus oli minulle uusi tieto, siitäkin on tulossa mukavan pitkä. Missäköhän antologiassa (ja milloin) se julkaistaan?

Rothfussin arvio Lanielista kertovan kirjan lopullisesta sanamäärästä on noussut. Rowlingin Azkabanin vanki on alkukielellä 107 000 sanaa pitkä, Robert Jordanin Uusi kevät 121 000 ja Stephen Kingin Kolme korttia pakasta 128 000. Nämä siis vertailuna.

Eräs käyttäjä kirjoitti Redditissä:

I don't have a source readily available, but I know Pat's said a lot that this story will wrap up in 3 books.

There is a second trilogy planned in this same world from what I've heard though, it just more than likely won't be anymore of Kvothe's retelling of his life (might pick up shortly after he's done though, maybe Pat will answer that)

Ja kirjailija vastasi:

Yeah. Pretty much this.

Rothfuss siis myönsi, että häneltä on tulossa samaan maailmaan sijoittuva uusi trilogia. Ehkä kustantajan kanssa syyskuussa 2012 tehty julkaisusopimus koskee tätä.
Saapunut: 15.01.2014 20:11 kirjoittaja Kirjaneito #8945
Kirjaneito hahmo
Toinen trilogia... :smile: Mainiota. Olen kyllä vähän aavistellutkin tuota tulevaksi. Vaikka olenkin lukenut vasta Tuulen nimen (sen tosin monta kertaa :wink:), niin kehyskertomuksesta päätellen valtakunta on pahoissa vaikeuksissa. Ja koska Kvothen tarina tulee kaikella järjellä päättymään sinne Taivalpaaden majataloon minne kehyskertomus sijoittuu, minulla on epälykseni esimerkiksi lopun "onnellisuudesta." Tai siis, kaikki ne puheet

Mutta kunhan vaan spekuloin mitään tietämättä. Kun nyt saisi Wise Man's Fearin ja Doors of Stonen luettua ensin. :lol:
Saapunut: 19.01.2014 13:55 kirjoittaja Jussi #9159
Jussi hahmo
Toisaalta Rothfuss on useaan kertaan sanonut, kuten nytkin Redditissä, että Kvothen tarina tulee päätökseen The Doors of Stonessa. Ehkä uudessa sarjassa nähdään muut päähenkilöt.

Kirjailija twiittasi eilen saaneensa valmiiksi Auri-pienoisromaanin ensimmäisen vedoksen. Tarina vaatii vielä muokkaamista, mutta pituus on tällä hetkellä 28 000 sanaa. Hugo-palkinnoissa minimimäärä "oikealle" romaanille on 40 tuhatta, josta jäädään vielä kohtalaisen kauas.

Kaksi päivää sitten Rothfuss puhui blogissaan Auri-kertomuksesta. Hänellä on ristiriitaiset ajatukset:

Right now I’m writing a novella about Auri. I’m about a hair’s breadth from being done with the first draft, and I’ve never been so torn up and confused about anything I’ve ever written.

Part of me thinks this story is some of the best writing I’ve done: brave and different and brilliant. Another part of me thinks this story is… just the dumbest concept ever. Just vastly hugely embarrassingly stupid.
Saapunut: 28.03.2014 00:03 kirjoittaja Jussi #13003
Jussi hahmo
Kirjavan blogissa kerrotaan, että Viisaan miehen pelko (työnimi) ilmestyy näillä näkymin keväällä 2015. Lykkääntyminen ei enää häiritse minua, koska myös The Doors of Stonen julkaisu on myöhässä. Suomennoksen ehtii lukea muistinvirkistyksenä ennen trilogian päätösosan ilmestymistä.

Rothfuss ei ole tiedottanut asiasta virallisesti, mutta Amazon.comin mukaan Auri-pienoisromaani The Slow Regard of Silent Things julkaistaan Yhdysvalloissa 4. marraskuuta kovakantisena ja sähkökirjana. Kustantajana toimii Rothfussin normaali amerikkalaiskustantamo DAW ja pituudeksi on merkitty 176 sivua. Kirjasta annetaan tällainen juoniselostus:

Ehkä saamme Laniel-romaanin ensi vuonna, ja Doors of Stonen vasta 2016? Mainitaan vielä se, että Roguesin julkaisu aikaistui kesäkuulle (17. päivälle). Antologiassa on siis mukana Rothfussin Bast-pienoisromaani The Lightning Tree.
Saapunut: 26.04.2014 11:42 kirjoittaja Jussi #14580
Jussi hahmo
Rothfuss bloggasi The Slow Regard of Silent Thingsistä ja paljasti kirjan amerikkalaiskansikuvan.

Brittikustantaja Gollancz tiedotti kuun alkupuolella hankkineensa oikeudet pienoisromaaniin.
Saapunut: 13.05.2014 12:26 kirjoittaja max #15287
Jussi kirjoitti:
Kvothe on sen verran stereotyyppinen hahmo ettei hirveästi tule ikävä, mutta maailmaa kyllä tulisi. Pienoisromaanisuunnitelmat ei kyllä hirveästi kiinnosta, paitsi tuo tänä vuonna ilmestyvä, koska Auri on sen verran kiinnostava hahmo. Kyllä ne kunnon 900 sivun läskikirjat on parhaita tässä genressä.

Suomennosten kanssa alkaa itselleni olla ihan sama, itse olen viimeisen vuoden aikana 99% siirtynyt englanninkielisiin ekirjoihin, vaikka pitkään käännösten tukijana sinnittelinkin.. Tuulen nimi on kyllä hyllyssä, joten sikäli voisi sarjan täydentää ihan keräilyn ilosta, jos Rothfuss vaikka joskus käväisi Suomessa nimmaroimassa...
Saapunut: 13.05.2014 13:39 kirjoittaja Jussi #15288
Jussi hahmo
Rothfuss luki maaliskuun lopulla ääneen Laniel-romaanin prologin . Kirjan työnimenä on The Tale of Laniel Young-Again. Enkkupuolella näkee The Slow Regard of Silent Thingsin uuden esittelytekstin. Auri-fanina erityisesti viimeinen virke vetoaa tunteisiin...

max kirjoitti:

Tänä vuonna ilmestyy Auri-tarinan lisäksi myös toinen, Bastista kertova The Lightning Tree, jonka saamme jo kesäkuussa osana Rogues-antologiaa. En tiedä, suunnitteleeko Rothfuss enempää pienoisromaaneja. Laniel-kirja tulee olemaan täysimittainen romaani, vaikkakin selvästi lyhyempi kuin Kuninkaansurmaajan kronikan varsinaiset osat.

EDIT: Lightning Treestä voi lukea näytteen .
Saapunut: 09.07.2014 15:45 kirjoittaja Freyja #17617
Freyja hahmo
Gollanczin brittikansi The Slow Regard of Silent Thingsille löytyy täältä . Pidän siitä enemmän kuin amerikkalaisesta. Kustantajan blogissa on linkki myös Waterstonesiin, mistä pienoisromaanin voi ennakkotilata ja ilmestymisajaksi mainitaan 28.10.2014. Kiinnostaa. Auri on kiehtova hahmo.

Paikalla 4 jäsentä ja 43 vierailijaa:
maahinen, Fievre, Sini, Emelie