Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Andy Weir: Yksin Marsissa

Into 2015 - Risingin tietokannassa

Andy Weirin Yksin Marsissa on yksi syksyn mielenkiintoisimmista kirjoista. Kirjoittajan aluksi nettisivustolla julkaisemasta omakustanteesta on kuoriutunut arvostelumenestys, joka on kerännyt valtaisan määrän lukijoita.

Kirjan lähtökohdat ovat maukkaat: ihminen on suorittanut avaruuslennon Marsiin. Perillä historiallisella matkalla astronautit jäävät hiekkamyrskyn armoille ja astronautti Mark Watney joutuu onnettomuuteen. Tämän toverit jättävät hänet taakseen ja Watney, joka onkin yhä elossa, jää yksin Marsiin. Syntyy eloonjäämistaistelu, jossa uhkia ei puutu: saako Mark pukunsa korjattua, miten hän saa viestin pelastajilleen, riittävätkö happi ja ruoka?

Mikä Yksin Marsissa ärsyttää eniten on sen tapa kiusoitella ratkaisuilla. Kun yksi ongelma on saatu selvitettyä, vastaan tulee toinen. Tämä toistuu tahdilla, joka saattaa saada lukijan turhautumaan. Samaa ilmiötä on toki muissakin haaksirikkoutumisgenren edustajilla kuten Robinson Crusoessa, mutta vastoinkäymisten toivoisi olevan merkityksellisempiä ja vaikuttavan päähenkilöön enemmän.

Toinen asia, mikä kirjassa häiritsee hieman, on päähenkilön persoona. Toki ensimmäisille planeettojen välisille lennoille valittavat astronautit olisivat varmasti aikamoisia superihmisiä pääkoppansa puolelta, mutta päähenkilön päättäväisyys tuntuu liian äärimmäiseltä. Mikään ongelma ei tunnu liiaksi lannistavan häntä, vaikka pelastuksen toivo tuntuisi kuinka kaukaiselta mahdollisuudelta. Tai jos lannistuttaakin, niin se saadaan katoamaan synkähkön huumorin avustuksella.

Nämä ovat kuitenkin aika pieniä valituksena aiheita. Kokonaisuutena Yksin Marsissa on mielenkiintoinen kirja, joka ottaa selviytymistaistelugenren ja naittaa sen astronauttiteemaan. Tulos ei ole ongelmaton, mutta silti riemastuttavan oloinen.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Saapunut: 07.01.2016 19:40 kirjoittaja Emelie #42503
Emelie hahmo
Minun piti lukea tämä kirja jo ennen elokuvan katsomista, mutta en sitten ehtinyt. Elokuvahan oli ihan huippu, joten laitoin aika paljon odotuksia kirjallekin. Enkä pettynyt. :) Todella hyvä kirja, nautin ihan suunnattomasti tämän lukemisesta. Eipä ole hetkeen tullutkaan näin hyvää lukukokemusta vastaan.

Parasta antia kirjassa oli se miten vastaan tulleisiin ongelmiin pureuduttiin. Jokainen ongelma pilkottiin pieniin osiin ja jokainen osa käsiteltiin erikseen. Ihastuttavan looginen tapa! Täytyy kyllä myöntää, että loppua kohden se kävi hiukan tylsäksi ja mielenkiinto kaikkiin pieniin yksityiskohtiin lopahti. Mutta kirja oli uskollinen tyylilleen, joten ei sitä kuvailutapaa voi oikein väheksyäkkään sen takia.

Watney oli aika jännä heppu, hyvin päättäväinen ja jossain määrin tunneköyhä. Hahmoa oli paremmin kuvattu elokuvassa, mutta siinä oli se etu, että hahmon näki, kun taas kirjassa oli minä-kertoja, jolloin eleet ja ilmeet eivät näkyneet lukijalle. Ja koska kirja on kirjoitettu päiväkirjamerkintöjen kautta, se on ymmärrettävää, että suuret tunteet puuttuvat. Siinä vaiheessa, kun Watney kirjoittaa lokia, hänen voi olettaa laantuneen mahdollisista tunnekouhuista sen verran, että ne eivät näy läpi. Tai ainakin näin minä sitä itse pohdin. Mutta minä siis pidin Watneysta, sisukas ja kekseliäs hahmo. Ja hahmon huumori upposi minuun.

Olihan tämä tarina melkoinen seikkailukertomus, jossa loppupuolella vastaan tulevat vastoinkäymiset alkoivat hieman puuduttaa (leffassa oli osattu säännöstellä näitä fiksusti). Mutta ymmärrän tätäkin piirrettä. Ongelmat, joita Watney kohtasi, ovat varmasti ihan todellisia avaruusmatkailussa ylipäätänsä. Se hiukan hämmentää, että miksi ne kaikki ongelmakohdat piti ympätä samaan tarinaan... No, anyways, loppufiilis kirjasta oli todella hyvä kaikesta huolimatta.
Saapunut: 08.01.2016 10:13 kirjoittaja VML #42514
emerald hahmo
Kyllä meni ainakin minulla yli tuo ongelmanratkaisutykitys ja -vauhti, mikä varsinkin kirjan alkupuolella meinasi saada lopettamaan lukemisen. Onneksi jotenkin tasoittui kun Maan osuus tuli mukaan. Jotenkin olisin odottanut, että päähenkilö olisi kirjannut päiväkirjaan vakavampia tunteita ja filosofointia enemmän tai yleensä. Asetelma oli kuitenkin aika nerokas ja otollinen sellaiseen. Mutta hyvä kirja tuo lopulta silti oli. Elokuvaa en ole nähnyt, pitää pitää vähän taukoa ennen kuin katsoo sen....
Saapunut: 08.01.2016 12:14 kirjoittaja Wind #42515
Wind hahmo
Tykkäsin. Ei mitään korkeakulttuuria, mutta erinomaista viihdettä. Kieltämättä soveltuu paremmin sellaisille lukijoille, jotka pitävät teknisistä yksityiskohdista ja haluavat selityksen jokaisen ongelman ratkaisuun. Itse tuppaan aina takertua kirjojen epäloogisuuksiin, ne ärsyttävät suunnattomasti. Tästä ei tarvinnut ärsyyntyä. Oli hyvä.
Saapunut: 08.01.2016 14:53 kirjoittaja max #42518
max hahmo
Ongelmien 'kasaus' johtuu ehkä osin siitä että Weirhän julkaisi tätö alunperin jatkokertomuksena netissä, jolloin joka osassa piti olla ratkottavaa, ettei lukijat kyllästy.. Leffassa oli kieltämättä parempi rytmi ja mielestäni myös paremmat Maa-osiot, joita pidin kirjassa huonoimpana osana. Seuraavaa Weirin kirjaa odotan innolla, varmasti tulee tasaisempaa jälkeä kun lähtee alustapitäen kirjoittamaan yhtenäistä romaania.
Saapunut: 08.01.2016 17:13 kirjoittaja Emelie #42522
Emelie hahmo
^ No niin, tuo selittää aika paljon. Se selittää myös sen, miksi tarina tuntui välillä hyvin paljon osista koostetulta.

Weirin seuraavat kirjat kiinnostavat minuakin, jännä nähdä millaista jälkeä hän tosiaan saa aikaiseksi, kun nyt kirjoittaa yhtenäistä romaania jatkokertomuksen sijaan.
Saapunut: 21.05.2016 12:56 kirjoittaja Jussi #45763
Jussi hahmo
The Washington Postin tuoreessa artikkelissa mainitaan Weirin seuraava romaani. Hän kirjoittaa sitä parhaillaan. Teos sijoittuu Kuuhun, ja päähenkilö on tällä kertaa nainen. Mark Watney ei ole mukana.
But he's also working on another novel, this one about a city on the Earth's moon that features a female protagonist who is something of a criminal but still lovable, according to Weir. He said he doesn't intend to bring back Mark Watney of "The Martian," essentially because the wisecracking Watney would threaten to steal the show.

Samassa uutisessa kerrotaan, että Yksin Marsissa -kirjaa on myyty jo kolme miljoonaa kappaletta. Romaani jäi vähän yllättäen tämänvuotisten Tähtivaeltaja-palkintoehdokkaiden ulkopuolelle.

Weir puhui myös huhtikuussa uudesta kirjastaan:
The book is another scientifically accurate story. The main character is a low-level criminal in a city on the moon. Her challenges are a mix of technical/scientific problems, as well as juggling personal interactions—staying a step ahead of the local police, working with shady and dangerous people to do illegal things.

She doesn’t encounter any distinctly “female” challenges. There’s no love plot. And the story takes place in a future society where there is practically no sexism.
Saapunut: 02.12.2016 12:13 kirjoittaja Jussi #49263
Jussi hahmo
Minulla on nyt Yksin Marsissa kesken. Olen lukenut yli puolet, ja tykkään kirjasta. Tähänastisilla näytöillä annan neljä tähteä tietokannassa, mutta katsotaan vielä miten loppupuoli toimii. Lukukokemus olisi varmasti erilainen, jos en olisi nähnyt elokuvaa. Nyt tiedän koko ajan, miten juoni etenee. Paitsi filmiin on tietenkin tehty muutoksia.

Yksin Marsissa - pokkari ilmestyy maaliskuussa. Täytyy antaa Into-kustannukselle kehuja siitä, että pokkariin ei ole laitettu elokuvakantta, vaan käytetään samaa kuin kovakantisessa. No ensi-illasta on pokkarin julkaisuhetkellä kulunut jo puolitoista vuotta, joten leffalla ei varmaan ole myyntiin enää vetoapua.

Olen kuitenkin yllättynyt siitä, että Suomessa kirjaa ei nähdä ollenkaan elokuvakannella, edes pokkarina. Suomennos julkaistiin viime vuonna sopivasti juuri ensi-illan alla. Usein kustantajat haluavat hyödyntää medianäkyvyyden ottamalla kaiken irti leffajulkaisusta. Mutta olisi todella ikävää katsella kovakantisen kirjan kannessa elokuvajulistetta, joten olen tyytyväinen Innon päätökseen. Englanninkielisessä maailmassa leffakannella varustettu painos luonnollisesti julkaistiin:

Paikalla 4 jäsentä ja 49 vierailijaa:
Echramath, sinidean, Darkki, Dyn