Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Joe Abercombie: Vain puoliksi kuningas

Jalava 2016 - Risingin tietokannassa

Vain puoliksi kuningas on Joe Abercombien uuden trilogian avausosa ja sellaisena varsin lupaava lukupaketti. Yksikätisenä syntynyt kuningasperheen kuopus Yarvi on aiottu papin uralle, sillä koko ikänsä hän on saanut kuulla olevansa vain puoliksi mies. Juuri hänen antaessaan pappislupaustaan hänen tulevaisuutensa mullistuu: hän saa kuulla isänsä ja isoveljensä tulleen tapetuiksi. Yarvi on siis tahtomattaan uusi kuningas ja vannoo kostavansa tappajille. Kuten olettaa sopii, mikään ei suju suunnitelmien mukaan.

Romaani on hengeltään ehkä hiukkasen nuoremmille suunnattu kuin Abercombien edelliset kirjat. Yhdysvalloissa tätä markkinoidaan Young Adults -fantasiana. Mistään varsinaisesta nuortenkirjallisuudesta ei kuitenkaan ole kyse, ja Abercombien aikuisille suunnattuihin kirjoihin tutustuneet viihtynevät tämänkin kirjan parissa. Veri valuu, kerronta on letkeää ja lukija huomaa helposti jatkavansa ”vielä yhden sivun” aamukolmelta. Abercombie taitaa lukijan koukuttamisen ja juonen pyöräyttelyn juuri niin kuin parhaissa fantasiaseikkailuissa saattaa.

Vain puoliksi kuningas ei ehkä tuo mitään poikkeuksellisen uutta fantasiakirjallisuuteen. Se ammentaa totutuista kliseistä: valtakuntien juonitteluista, papistosta ja uljaista (mutta kärsineistä) sankareista; selkäänpuukotuksista, matkanteosta ja verisistä taistoista. Romaani on kuitenkin osoitus siitä, että laittamalla kaiken tämän samaan kulhoon ja sekoittamalla taitavasti voi saada aikaiseksi erinomaisen sekoituksen. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää, pituutta on juuri sopivasti, eikä henkilöitä ole lykätty liian mustavalkoisesti hyvä-paha-akselille. Etenkin päähenkilö Yarvi on miellyttävän samaistuttava kaikessa epätäydellisyydessään, eikä sivuhenkilökavalkadia voi syyttää homogeenisyydestä. Kirja tuntuu läpikotaisin kokeneen ja osaavan kirjailijan teokselta, sellaisena ehkä jopa hiukan laskelmoivalta. Abercombie tietää, mitä on tekemässä.

Oikeastaan ainoa harmi kirjassa on suomennos, joka on sinänsä ansiokas ja värikäs, mutta tuntui viimeistelemättömältä. Sekaan oli jäänyt omituisia epäsuomalaisia viittauksia ja muuta vastaavaa pikkusälää. Jos käännöskosmeettiset asiat sivuuttaa, Vain puoliksi kuningas on mainio avaus vauhdikkaan ja anteeksipyytelemättömän fantasiakirjallisuuden ystäville.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Saapunut: 04.10.2013 13:28 kirjoittaja Hiistu #1382
Freyja kirjoitti:
odotettu toinen osa, Ennen hirttämistä näyttäisi olevan tulossa. Donroitteri ilmoitti saaneensa tiedoksi Kirjavalta, että kirja ilmestyisi pian. Ennen hirttämistä on myös ilmaantunut mm. Adlibriksen ja Suomalaisen kirjakaupan valikoimiin (Suomalaisen mukaan ilm. 18.10.).

Loistava uutinen! :cheesy:

Jos nyt viimein tuolloin ilmestyisi, niin olisi varmaan myynnissä myös Helsingin Kirjamessuilla.. Olin toivonut jo Finnconiin mennessäni, että kirjan olisi voinut ostaa sieltä, ja sieltä tultuani toivoin, että josko sitten kirjamessuilta. Onkohan Kirjava edustettuna taas Suomen Pienkustantajien osastolla? Miun täytyi heti katsoa messulehdestä, että osasto 7c65, ja suunnitella kartasta reitti, että heti antikvariaattien jälkeen sinne, jotta on vielä toivottavasti rahaa jäljellä. Ei tässä mitenkään innoissaan, ehei. :tongue:

Minuakin puhuttelee Abercrombien huumori ja symppikset hahmot. En tosin ole lukenut kuin suomennetun eli Ase itsen, mutta sen perusteella. Toisaalta se ei kyllä ollut niin synkkä ja ronski kuin olin ennakkopuheiden perusteella jotenkin odottanut.. En sitten tiedä, kuinka murheellista splatteria oikein muka odotin. Viihdyttävää luettavaa joka tapauksessa ja varmaan tarina vielä kehittyi trilogian jälkimmäisissä osissa.

Tässä vielä linkki Freyjan mainitsemaan Viestiarkistossa olevaan vanhaan ketjuun: Linkki . Täysin samat asiat saa ja on hyvä sanoa uudelleen tässä keskustelussa, eikä todellakaan tarvitse tutustua tuohon vanhaan keskusteluun osallistuakseen tähän, mutta mikäli joku haluaa käydä lukemassa sinne jääneitä blogipoimintoja tms.
Saapunut: 04.10.2013 14:42 kirjoittaja Noora #1400
Noora hahmo
Hyvä uutinen,jos se suomennos vihdoinkin ilmestyy sitä onkin odoteltu :smile: Omat kokemukset Abercrombiesta rajoittuvat toistaiseksi Ase Itse ja Before they are hanged kirjoihin,mutta tarkoitus on lukea trilogia loppuun ja lukea myös ne muut kirjat. Varsinkin,kun olen ymmärtänyt,että, Abercrombien kirjat paranevat kirja kirjalta. Abercrombien kirjoissa olen pitänyt eniten huumorista,joka on saanut allekirjoittaneen nauramaan monta kertaa ääneen kirjaa lukiessa ja hahmoista,jotka on tavallaan kaikki tosi symppiksiä.
Saapunut: 04.10.2013 15:15 kirjoittaja Pjst #1406
Pjst hahmo
Hiistu kirjoitti:

Tarina kehittyy kyllä (Last Arguments of Kings vie meiningin uudelle tasolle) ja synkkyys kasvaa asteittain. Varsinkin trilogian jälkeiset itsenäiset romaanit Red Countrya lukuunottamatta olivat aika synkeitä, mutta huumori on kaikissa läsnä, eikä ahdistavaa fiilistä tule.

Hienointa Firts Law-maailmaan sijoituvissa kirjoissa ensimmäisen trilogian jälkeen on ajan kuluminen. Vaikkei sitä pointata tai alleviivata suuremmin kulkee maailma eteenpäin vääjäämättä. Nämä kirjat siis pystyy lukemaan itsenäisesti mutta suosittelen kuitenkin lukemaan ilmestymisjärjestyksessä. On pirun hienoa tavata tai edes kuulla juoruja tutuista hahmoista :cheesy:

Freyja kirjoitti:
Vaikka olen kirjan lukenut, odotan käännöstä innokkaana, samoin kuin Abercrombie YA-sarjaa, joka ei sijoitu First Law -maailmaan.

Hienoa päästä lukemaan herralta jotain muutakin. Eikö tuon jälkeen tule sitten uusi First Law-trilogia? Olin ymmärtänyt että siinä hypätään ajassa eteenpäin vähän enemmän. Saa nähdä tuleeko tuo olemaan sitten ns. päätösosa. Olisi kyllä sopivaa että samaan maailmaan sijoittuvat kirjat alkaisivat ja päättyisivät trilogiaan.
Saapunut: 04.10.2013 16:24 kirjoittaja Jussi #1410
Jussi hahmo
Vaikka Ase itse ei olisi tehnyt suurta vaikutusta, niin suosittelen silti lukemaan Ennen hirttämistä. Itse pidin jo trilogian avausosasta, mutta toinen kirja oli tasoltaan selkeä hyppäys ylöspäin. Kun The Blade Itself julkaistiin alkukielellä 2006, ei se herättänyt seuraamillani foorumeilla erityistä huomiota ja jäi selvästi toisen debyytin, Scott Lynchin Locke Lamoran valheiden varjoon. Vasta Ensimmäisen lain päätösosan ilmestyttyä keväällä 2008 alkoi Abercrombien sarja kerätä mainetta fantasian uutena "isona juttuna".

Freyja kirjoitti:
Tulossa ovat nuorille suunnatun The Black Chair -sarjan kolme osaa (Half a King, Half the World, Half a War) vuosina 2014-2015

Kirjailija sanoi Westeros-foorumilla, että The Black Chair ei ole todellinen nimi trilogialle.
Saapunut: 24.10.2013 19:23 kirjoittaja Freyja #3456
Freyja hahmo
Adlibris ilmoittaa toimittavansa Ennen hirttämistä -teosta. Kirja vaikuttaisi vihdoin ilmestyneen. Onko näkynyt esim. kirjamessuilla myytävänä?
Saapunut: 24.10.2013 20:43 kirjoittaja Noora #3461
Noora hahmo
Nyt on koko First Law trilogia kahlattu lävitse. Oli kyllä antoisa lukuelämys joka tuntui paranevan kokoajan. Vaikka vika osa tuntui aluksi aika tylsältä niin kyllä ne viimeiset reilut parisataa sivua olivatkin sitten aikamoista menoa ja sisälsivät monia yllätyksiä ainakin minulle.

Eli loppujenlopuksi Trilogia oli hieno sarja,jossa juonen ylitse nousivat hienot hahmot harvemmin,sitä rammasta inkvisiittorista tulee yksi sarjan lempihahmoista,mutta unohtamatta kuitenkaan Bloody Ninea ja Ardeen veljeä joista myös pidin erityisen paljon. Seuraavaksi varmaan pitäisi lukea ne yksittäiset romaanit kannattaako ne lukea ihan ilmestymisjärjestyksessä vai voiko ne lukea ihan missä järjestyksessä tahansa?
Saapunut: 24.10.2013 20:55 kirjoittaja Freyja #3463
Noora kirjoitti:
Vaikka se ei ole välttämätöntä, niin suosittelisin lukemaan ilmestymisjärjestyksessä, mikä on myös tarinoiden kronologinen järjestys. The Heroesissa on pieniä viitteitä Best Served Coldiin, joten jos aiempi kirja on luettuna, siitä saa enemmän irti.
Saapunut: 24.10.2013 21:59 kirjoittaja Jussi #3475
Freyja kirjoitti:

Myös Booky.fi väittää lähettävänsä kirjan 2-3 arkipäivässä. Uskaltaisikohan Ennen hirttämistä merkitä julkaistuksi tietokannassa... Ehkä pitää odottaa aluksi silminnäkijähavaintoa.
Saapunut: 25.10.2013 11:27 kirjoittaja Jewel #3511
Jewel hahmo
Silminnäkijähavainto on tehty. Ennen hirttämistä on myynnissä Kirjamessuilla Suomen pienkustantajien osastolla. Kirjaa on vielä jäljellä ainakin laatikollinen, messuhinta on 25 euroa.
Saapunut: 25.10.2013 12:39 kirjoittaja Jussi #3518
Kiitos tiedosta!

Joku innokas ihminen voi kopioida lievetekstin ja skannata etukannen, ja lähettää ne minulle yksärillä.
Saapunut: 27.10.2013 11:13 kirjoittaja Hiistu #3716
Hiistu hahmo
^ Innokas ihminen kopsasi ne suoraan tietokantaan. :wink: Linkki. Kansikuva ei ole skannaus mutta valokuva. Takakannessa on Ase itsen tapaan pelkkiä arvostelusitaatteja, tarinan varsinainen esittely etuliepeestä.
Saapunut: 27.10.2013 13:16 kirjoittaja Jussi #3728
Jussi hahmo
Kiitokset innokkuudesta. :heart: Sillä ei ole väliä, että kansi on skannauksen sijasta valokuva.

Vielä kiinnostaisi tietää suomennoksen tarkka pituus. Ase itsen viimeinen numeroitu sivu oli 475.
Saapunut: 27.10.2013 13:34 kirjoittaja Hiistu #3729
Hiistu hahmo
^ Ennen hirttämisessä on 494 numeroitua sivua eli ei paljoa enempää. Silmämääräisesti uusi kirja kyllä näyttää ensimmäistä enemmänkin paksummalta.. ehkä paperi on vähän paksumpaa laatua. Fontti on yhtä pientä kuin ensimmäisessä.

Näyttävät kyllä hienolta rinnatusten hyllyssä. :smile: Hyllyssä saa hetken aikaa pysyäkin, koska en tiedä, milloin ennätän lukemaan kirjaa (omaksi hankkimani kirjat tapaavat jäädä lukujonossa kirjaston kirjojen taakse...). Varmaan ensi vuoden puolella. Siitä ei sitten toivottavasti ole enää montaa vuotta viimeisenkään osan (siis suomennoksen) ilmestymiseen.
Saapunut: 09.12.2013 01:04 kirjoittaja Dragan #6804
Dragan hahmo

Joe Abercrombie: Ennen hirttämistä

Kirjava 2013 - Risingin tietokannassa

Kirjavan fantasiajulkaisuja edustaa tältä syyskaudelta Joe Abercrombien Ennen hirttämistä. Kyseessä on jatko-osa aikaisemmin käännetylle Ase itse -kirjalle. Ase itse oli kypsemmälle lukijalle miellyttävä kokemus. Syvälliset hahmot elivät elämäänsä lähtien liikkeelle omista lähtökohdistaan. Useat eri juonet ristesivät vasta kirjan keskivaiheilla ja loivat yhteistä tarinaa loppumatkan.

Ensimmäinen laki -sarjan maailma on perinteinen fantasiamaailma, jossa yliluonnollisia elementtejä ei ole tuhlattu jokaiseen nurkkaan. Magiaa on, mutta sen käyttäjiin suhtaudutaan osittain epäuskoisesti. Tarina keskittyy Unioniin, joka on massiivinen imperiumi. Tämä imperiumi on hiljalleen rapistumassa ja täynnä sisäisiä jännitteitä. Tilanne lähtee kehittymään, kun Unionin pohjoisin siirtomaa Angland joutuu viikinkimäisten barbaarien valloituksen kohteeksi ja samaan aikaan eteläinen Gurkish-valtio päättää yrittää lunastaa Unionilta Dagoskan kaupunki itselleen.

Kriisiin törmää joukko henkilöitä, kukin täysin omasta näkökulmastaan ja omien tarkoitusperiensä ajamina. Unionin inkvisiittori Glokta on entinen sotilas, joka on vapautunut sotavankeudesta. Vankiaikanaan hirvittävästi kidutettu mies on rikkinäinen ja käy sotaa löytääkseen syyn elää vammojensa kanssa. Tällaiseksi syyksi nouseekin Dagoskan puolustus, mikä ei ole lainkaan yksinkertainen tehtävä. Dagoska on täynnä pettureita ja kaupungin puolustuksesta on kitsasteltu pitkän aikaa.

Lue lisää...
Saapunut: 10.01.2014 20:08 kirjoittaja Jussi #8671
Jussi hahmo
Half a Kingin amerikkalaiskannen ja ensimmäisen näyteluvun näkee täällä:

io9.com/an-exclusive-first-look-at-joe-a...ext-novel-1498463757
Saapunut: 11.01.2014 16:58 kirjoittaja Gesicht #8715
Gesicht hahmo
Abercrombielta olen lukenut suomeksi julkaistut kirjat, ja ne olivat todella hyviä. Erityisenä piirtenä on pureva huumori, jonka ansiosta on saanut välillä nauraa vedet silmissä. Huumoriin lisätään moniulotteiset hahmot, kiinnosta maailma ja moninainen tarina, on omaan makuuni oleva sarja valmis.

Lisää tulee luettua kunhan kiireet lakkaavat, ja odotankin trilogian päätösosalta paljon.
Saapunut: 25.01.2014 12:53 kirjoittaja Eija #9512
Eija hahmo
Ensimmäinen laki trilogian olen saanut nyt luettua. Kaksi ensimmäistä osaa suomeksi ja viimeisen osan englanniksi, koska sitä ei ole vielä suomennettu. Luin Ase itsen uudelleen, koska tarkat muistikuvat olivat sen verran kaukaiset edellisestä lukukerrasta. Ase itsen uudelleenluku ehkä ei olisi ollut välttämätöntä, mutta se oli hyvä ratkaisu itselleni ja varsinkin Last Argument of Kingsin lukeminen heti Ennen hirttämistä perään oli kannattavaa sillä toisessa osassa tarina vasta lähti käyntiin ja jäi sen verran keskeneräiseksi, että vuosien tauon jälkeen viimeisestä osasta tuskin olisin saanut niin paljon irti kuin nyt sain.

Niin kuin monet ovat jo sanoneet, sarja parani edetessään ja viimeinen osa oli paras. Ensimmäinen osa esitteli henkilöt, toisessa osassa henkilöt saivat uusia ulottuvuuksia, mutta lopulta

Ennen hirttämistä kirjassa ei paljon edetty tarinassa eteenpäin, mutta siinä valotettiin hyvin taustoja ja historiaa, jotka ovat merkityksellisiä tarinan kokonaisuuden kannalta. Kirjan lukemisen jälkeen jäi tosissaan häiritsemään, kun

Last Argumet of Kingsin kohokohtia oli

Kokonaisuudessaan sarja oli oikein hyvä. Vetävä, viihdyttävä ja huumoripitoinen.
Saapunut: 05.02.2014 01:24 kirjoittaja Iivari #10146
Iivari hahmo
Karmeaa lukea tätä ketjua, kun mitään lukemista ei ole sen jälkeen, kun väistelee kaikki spoilerit - luenhan vasta Ase itseä (toista kertaa) loppusivuilla ennen kuin tartun juuri lainaamaani kakkososaan. Muistelin oikein ekan osankin olleen sen verran monipuolinen kattaus, että kertaus yli kolmen vuoden jälkeen oli paikallaan. Hyvä ratkaisu, kuten Eijakin sanoi.

Minun suurin suosikkini ensiosan jälkeen on Glokta, koska tuollainen näkökulmanmuutos eturivin miekkailijasta raajarikoksi inkvisiittoriksi tuottaa kiintoisia ajatuksia. Pidän myös Logenista (jonka tavallaan koko ajan ajattelen olevan kirjojen varsinainen päähenkilö) todella paljon. Näkökulmahenkilöiden käyttö on taitavaa ja myös lukijalle selkeää. Silti heitä ja yhtäaikaisia tapahtumia on vähemmän kuin Tad Williamsilla tai Martinilla, mikä tavallaan kuitenkin helpottaa asioita.

Silti pelkään seuraavia osia, sillä oikeasti en haluaisi tämän touhun menevän kovinkaan paljon synkemmäksi. Välitän näistä henkilöhahmoista vähän turhan paljon, jotta voisin huoletta katsoa tulevaan. Erityisesti toivoisin, että Logen ja Kolmipuun joukkio kohtaisivat vielä toisensa iloisissa merkeissä, vaikken siihen uskalla luottaakaan.
Saapunut: 05.02.2014 08:41 kirjoittaja Mab #10150
Mab hahmo
^ Voin olla väärässä, mutta muistelisin joskus kuulleeni, että kun Abercrombie joskus vuuuuosia sitten kehitteli tarinaa, niin juurikin Logenin ympärille se aika pitkälti kietoutui. Glokta esimerkiksi tuli vasta myöhemmin kuvioihin mukaan.
Saapunut: 24.03.2014 23:29 kirjoittaja Jussi #12915
Jussi hahmo
Half a Kingin brittikansi julkistettiin .

Kirjavan tuoreessa blogimerkinnässä mainitaan seuraava Abercrombie-suomennos.
Saapunut: 25.05.2014 18:08 kirjoittaja Jussi #15916
Jussi hahmo
George R.R. Martin piti Half a Kingistä. Kirjasta löytyvä kartta näyttää hienolta, onkohan Shattered Sean esikuvana ollut Itämeri... Ruotsi ja Tanska erottuvat selvästi.

Abercrombie kertoi tuoreessa haastattelussa , että jatko-osa Half the World on valmis ja se julkaistaan ensi helmikuussa. Ensimmäisen lain maailmaan sijoittuva novellikokoelma ilmestynee alkuvuodesta 2016. Amerikkalaiskustantamo muuten mainostaa uutta trilogiaa näin:
A Song of Ice and Fire meets Vikings in this blockbuster breakout that will appeal to fans of George R. R. Martin, Patrick Rothfuss, and Scott Lynch.

EDIT: Half the Worldin amerikkalaiskansikuvan näkee Suvudussa . Kirjan julkaisuajaksi annetaan 20. tammikuuta.
Saapunut: 26.06.2014 01:10 kirjoittaja Jussi #17147
Jussi hahmo
Abercrombie antoi tilannekatsauksen ja kertoi, että nuortentrilogian virallinen nimi on Shattered Sea.

Ensi viikolla ilmestyvän Half a Kingin mainosvideo:

Saapunut: 16.07.2014 10:53 kirjoittaja Jussi #17876
Jussi hahmo
Abercrombien Some Desperado tuli toiseksi tämänvuotisessa parhaan novellin Locus- palkintoäänestyksessä .

Half a King pääsi Isossa-Britanniassa avausviikollaan sijalle kolme The Sunday Timesin bestseller-listalla .

SFX-lehden arvostelussa HaK saa täydet viisi tähteä. Kriitikon mukaan romaani on tyyliltään lähempänä Game of Thronesia kuin mikään Abercrombien aiempi työ.

Subterranean Press julkaisee kuvitetun erikoislaitoksen kirjasta:

Saapunut: 30.07.2014 19:51 kirjoittaja Freyja #18394
Freyja hahmo
Half a King on ensimmäinen Abercrombien kirja, joka aiheutti ristiriitaisia tuntemuksia. Pidän juonikuvion käänteistä paljon, eikä maailmanluonnissakaan ole ongelmia, jos kohta se jää vähemmälle, sillä kirja on kohtalaisen lyhyt. Tällä kertaa henkilöhahmot eivät toimineet minulle niin hyvin kuin aiemmin. Mukana on harmautta, mutta silti jotain puuttuu, ja hahmot jää pinnallisiksi, minkä vuoksi heidän tekemisensä ja sanomisensa eivät ole tarpeeksi uskottavia. Toivottavasti tilanne kohenee seuraavassa osassa. Tämä muistuttaa liikaa tusinafantasiaa. Siitä huolimatta, sukkelaan kirjan lukeminen sujui, ei tehnyt mieli kauheasti tauotella. Saattoipa odotukseni olla ehkä liian korkeallakin tjs. Omalla kohdallani tämä jää pisteytyksessä Abercrombien tuotannon häntäpäähän. Mitäs on kirjoittanut niin hyviä kirjoja aiemmin. Pitempi arvio löytyy blogista .
Saapunut: 30.07.2014 20:13 kirjoittaja max #18395
max hahmo
Freyja kirjoitti:
En ole vielä itse ehtinyt tätä lukemaan, mutta nuo kuulostaa aika tyypillisiltä nuortenkirjan tunnuspiirteiltä, johtuisiko genrestä? Omaa intoa laskee se, ettei kirja sijotu samaan maailmaan kuin Abercrombien aikuistenkirjat, mutta varmasti tämä tulee nopealukuisena vuoden loppuun mennessä kuitenkin lukaistua.

Paikalla 2 jäsentä ja 51 vierailijaa:
Dyn, Kvothe1982