Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Glen Cook: Varjot pitenevät

Vaskikirjat 2016 - Risingin tietokannassa

Edellisenä vuonna alkanut Glen Cookin Musta komppania jatkuu kirjalla Varjot pitenevät. Kirjan alkuteos Shadows Linger julkaistiin vielä samana vuonna kuin sarjan aloittanut osa. Mustan komppanian tapahtumista on ehtinyt kulua muutamia vuosia. Komppania on silti yhä pohjoista hallitsevan julman velhottaren Ladyn palveluksessa ja sisällissota on edelleen käynnissä.

Varjot pitenevät sisältää kaksi juonilankaa, joiden selvänä kohtalona on kohdata. Toinen seuraa ensimmäisestä osasta tuttua Puoskaria, jonka Lady haluaa setvimään Kataja-kaupungin vieressä olevan kasvavan mustan linnan kohtaloa. Toinen juonilanka seuraa Shediä, Katajassa asuvaa majatalonpitäjää, joka on korvia myöten veloissa ja epätoivon partaalla. Yksi Shedin asiakkaista nimittäin on ensimmäisestä osasta tuttu Korppi, jolla on jokin keino ansaita suuria määriä rahaa slummimaisessa Katajassa.

Ensimmäisen ja toisen osan välillä kirjoitustyyli on muuttunut sulavammaksi. Se näkyy sekä itse kerronnassa että kirjan rakenteessa. Kerrontaa käydään aktiivisemmin hahmojen kautta ja siitä ei tule samalla tavalla tunnetta, että Puoskari kirjoittaa kokemuksiaan Mustan Komppanian lokeihin. Rakenteessa Cook seuraa järjestelmällisesti kahta näkökulmahahmoa ja onnistuu luomaan toimivan rytmin näiden välille.

Samaan aikaan kirja on myös askel kauemmas ensimmäisen osan armeijaelämäfiktiosta. Siltä osin kirja muistuttaa enemmän nykypäivän eeppistä fantasiakirjallisuutta. Vaikka tyylistä toiseen siirtyminen viekin sarjan erityisyyttä pois, muutos on tässä tapauksessa kuitenkin onnistunut.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon se, että maailmasta näkyy nyt fantastisempi puoli. Kirja muuten on suhteellisen matalaa fantasiaa, mutta ilmalennon aikana havaitaan lentäviä valaita. Se antaa viitteen, ettei maailmankuva ole niin yksioikoinen kuin mitä aiemmin on oletettu.

Varjot pitenevät on pätevä fantasiakirja, jonka suurin ongelma on sen lyhyt pituus. Kirja hujahtaa yhdessä illassa ja jättää jälkeensä nälän. Toivottavasti Vaskikirjat jatkaa sarjan julkaisemista.

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Saapunut: 12.06.2016 15:31 kirjoittaja Dragan #46281
Dragan hahmo

Glen Cook: Varjot pitenevät

Vaskikirjat 2016 - Risingin tietokannassa

Lue lisää...
Saapunut: 12.06.2016 23:35 kirjoittaja KiLLPaTRiCK #46291
KiLLPaTRiCK hahmo
Toivottavasti suomentavat vielä kolmannenkin. Heti olen ostanut ja lukenut, kun ovat ilmestyneet.
Saapunut: 13.06.2016 00:54 kirjoittaja Dyn #46296
Dyn hahmo
KiLLPaTRiCK kirjoitti:

Jussi on tietokantaan päivittänyt, että Valkoinen ruusu ilmestyisi vuoden 2017 alkupuolella, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt tiedolle vahvistusta Vaskikirjojen sivuilta tai FB:stä. Tämän vuoden luettelossa sitä ei kuitenkaan ole.
Saapunut: 28.06.2016 13:32 kirjoittaja Jussi #46672
Jussi hahmo
Vaskikirjojen eilisessä uutiskatsauksessa sanotaan:

Glen Cookin Mustan komppanian kolmas osa Valkoinen Ruusu on ilmestymässä keväällä huolimatta odotettavissa olevista taloudellisista tappioista. Markus Harju jatkaa kääntäjänä.
Saapunut: 09.07.2016 14:34 kirjoittaja KiLLPaTRiCK #46938
KiLLPaTRiCK hahmo
Ostan heti, mutta en minäkään kymmentä hanki vain tukeakseni kustantajaa.
Todella ikävää ettei mene paremmin kaupaksi, mutta lyhyellä kierroksella Helsingin keskustan kirjakaupoissa jäi saldoksi 0 kpl Musta komppanja kirjoja eikä Itiksessäkään ollut yhtään myynnissä.
Vaikea myydä tai kenekään ostaan, kun ei ole hyllyssä hypisteltävänä.
Ei muuten ollut yhtään Abercrombien Ase itse tai Ennen hirttämistäkään.
Martinin kirjoja on ollut jokaikinen painos seitsemän vuoden ajan kaikissa kirjakaupoissa:)

Paikalla 4 jäsentä ja 44 vierailijaa:
maahinen, Fievre, Sini, Emelie