Kirjaudu Rekisteröidy

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

Luo tunnus

(*) kentät ovat pakollisia.
Nimimerkki *
Käyttäjätunnus *
Salasana *
Vahvista salasana *
Email *
Vahvista email *

Hannu Rajaniemi: Näkymättömät planeetat

Gummerus 2016 - Risingin tietokannassa

Hannu Rajaniemen tinkimätön, mutta epätasainen novellikokoelma pursuaa mielikuvituksellisia ideoita. ”Kun olin jumala”, aloittaa ”Deus ex Hominen” -kertoja tarinansa ja samalla Hannu Rajaniemen ensimmäisen novellikokoelman. Näkymättömien planeetoiden maailmassa jumaluus on arkinen olotila. Villejä ja haastavia transhumanistisia visioita voinee pitää jo Rajaniemen tavaramerkkinä. Säieteoriasta tohtoriksi väitellyt Rajaniemi on päivätyönään työskennellyt erilaisissa futuristisissa ajatushautomoissa. Haastatteluissa hän on kertonut työnsä inspiroivan fiktiotaan ja päinvastoin.

Rajaniemi fabuloi mielellään kauas tulevaisuuteen, antroposeenin ja teknologisen singulariteetin tuolle puolen, samaan tapaan kuin esimerkiksi Peter Watts tai Charles Stross. Kokoelmaan mahtuu myös kansanmytologiasta ammentavia tarinoita sekä maagista realismia, jotka toimivat hyvinä hengähdystaukoina teknovyörytyksestä. Monipuolisuus johtuu kokoelman kattavuudesta, Näkymättömät planeetat kokoaa yhteen kaikki Rajaniemen novellit vuosilta 2005-2014.

Läpimurtoromaanistaan Kvanttivarkaasta alkaen Rajaniemi on kirjoittanut teoksensa suoraan englanniksi, scifimarkkinoiden perinteisellä valtakielellä. Näkymättömien planeetoidenkin novelleista vain kaksi on alun perin suomeksi kirjoitettuja. Viimeiset 10 vuotta ulkomailla asunut Rajaniemi on jo siinä määrin kansainvälistynyt, että käyttää kääntäjiä. Alkuteoksen kieli on melko yksioikoista, mutta Sarianna Silvonen on ripotellut käännökseensä rohkeammin sivulauseita.

Kokoelman futuristisemmille novelleille on tyypillistä äärimmäinen kielellistäminen. Rajaniemi vyöryttää itsekeksimiään termejä ja uudissanoja sellaista vauhtia, että lukijan on hankala löytää niille mitään viittauskohdetta kieliopin ulkopuolelta. Välillä lukemista ohjataan intertekstien avulla allegoriseen suuntaan, mutta useammin yllytään täyteen surrealismiin. Toki tekstit toimivat tällöinkin jonkinlaisina ylikasvaneina proosarunoina, mutta väsyttäväksi kahlaaminen välillä käy.

Enkelit, jumalat ja muu uskonnollinen kuvasto toistuvat monissa tarinoissa, uudelleenmääriteltyinä. Vertauskuvallisuus ja konkretia menevät iloisesti sekaisin. Tulevaisuudessa jumaluus on negatiivinen määre. Kun jo vauvat tietävät kaiken, seurauksena on äärimmäisen itsekkäitä ja mukavuudenhaluisia hirviöitä, jotka loisivat ikuisesti äitinsä vatsassa. Ruumillisuus, syntymä ja oleminen ovat tuskaisia tiloja, joista tulevaisuuden transhumanistit pyrkivät vapautumaan. Rajaniemi kuvaa jälkimodernia maailmaa, jossa luonto ja luonnollisuus näkyvät enää kielikuvissa: ”Kaupunki oli metallin ja betonin metsä, joka hengitti ja humisi.”

Parhaimmillaan Rajaniemi on silloin, kun hän malttaa rauhoittua vähän. Rakastunut Pariisi on sympaattinen rakkaustarina kaiken teräksen ja digitaalisen kuoleman keskellä. Novellissa Pariisi rakastuu turistiin ja suhteen kehittymistä kuvataan tunteikkaan impressionistisesti. Shibuya no love kuvaa äärimmilleen vietyä Tinder-sovellusta, lovegetya, jonka avulla kaikki ihmissuhteet hoituvat minuuteissa. Sovellus luo yhdellä napinpainalluksella muistot vuosien mittaisesta ihmissuhteesta. Johanna Sinisaloa muistuttavat Kalevalaan pohjaavat realistisemmat novellit eivät toimi yhtä hyvin. Ilman futuristista kuorrutusta henkilöhahmojen köykäisyys nousee esiin.

Nimiosio Näkymättömät planeetat on Rajaniemen kunnianosoitus Italo Calvinolle. Olemattomien kaupunkien sijaan listataan olemattomia planeettoja. Kirjaplaneettaa kuvataan esimerkiksi näin: ”Jokainen esine Seshatissa kirjoittaa, suoltaa loputtomia järjettömiä tarinoita siitä, millaista on olla lehmä, pilleripurkki tai viinipullo.” Rajaniemen tulevaisuudenkuva on pessimistinen ja nihilistinen, mutta sanoille hän tuntuu antavan varauksettoman arvon. Elegia nuorelle hirvelle -novellissa runous on niin voimakasta, että se toimii valuuttana.

Kokoelman lopussa on Käyttämättömiä huomisia ja muita tarinoita -osio, joka koostuu alun perin Twitterissä julkaistusta mikrofiktiosta. 140 merkin mittaiset tarinat pohjaavat usein sanaleikkeihin, kuten ”ilmapallomies on täynnä itseään”. Twitter-virtaan suunnitellut, pinnalliset tarinat eivät painettuna toimi erityisen hyvin. Kiinnostavampi kuriositeetti on Lumikki on kuollut, joka on koostettu ergodisen kirjallisuuden keinoin eli lukijan valintoihin pohjaten. Edinburghissa järjestetyssä tapahtumassa lukijoiden päähän kytkettiin anturit ja tarina eteni erilaisia polkuja lukijan tunnereaktiosta riippuen. Tähän kokoelmaan painettu versio koostuu poluista, jotka ihmiset useimmiten valitsivat. Itse tarina on melko sekava, mutta performanssina kiinnostava.

Näkymättömät planeetat on hengästyttävä kokoelma, joka ei anna lukijalleen armoa. Jos robottimuurahaiset sattuvat kiinnostamaan Rajaniemeä enemmän kuin koherentit henkilöhahmot, hän kirjoittaa robottimuurahaisista. Kääpiökuningattaren katedraali kuvaa virtuaalimaailmaa, jossa kaikki asiat mitataan pisteillä ja koulu käydään pelinä. Eräs pelimaailman henkilön tiuskaisu toiselle on kuin Rajaniemen ohjelmanjulistus: ”Että sinä mieluummin vietät aikaasi todellisten ihmisten kanssa ja teet todellisia asioita? Painu nyt vittuun.”

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi
Saapunut: 14.04.2013 11:53 kirjoittaja Dragan #360
Dragan hahmo

Hannu Rajaniemi: Fraktaaliruhtinas

Gummerus 2013 - Risingin tietokannassa

Puolitoista vuotta sitten Hannu Rajaniemen Kvanttivaras julkaistiin yhtenä kohutuimmista suomalaisen scifin esikoiskirjoista. Sen löi lävitse maailmanlaajuisesti ja tuli vasta sitten käännetyksi suomeksi. Kirja myös sai Tähtivaeltaja-palkinnon vuoden parhaasta suomeksi ilmestyneestä scifikirjasta.

Fraktaaliruhtinaassa Rajaniemi lähtee jatkamaan tarinaa, vaivautumatta sen kummemmin kertaamaan vanhoja tapahtumia. Fraktaaliruhtinas seuraa kahta juonenkaarta. Ensimmäisessä mestarivaras Jean le Flambeur ja tekoäly Mieli matkaavat maahan suorittamaan Mielen työnantajan tehtävää. Toisen juonen keskipisteessä on uusi hahmo Tawaddud. Hän on eliittiperheen tytär, joka yrittää kaikin keinoin voittaa oman perheensä arvostuksen.

Saapunut: 17.07.2014 20:14 kirjoittaja Kuurosokea Pianisti #17914
Kuurosokea Pianisti hahmo
Luin loppuun Rajaniemen Causal Angelin, enkä ole varma, mitä siitä pitäisi ajatella. Ehkä osaan ilmaista mielipiteeni sitten, kun olen lukenut sarjan uudestaan viisi kertaa... Outo loppu, joka jätti liikaa selittämättä. Siltä minusta nyt tuntuu.

Onko kukaan muu vielä lukenut Causal Angelia?
Saapunut: 18.07.2014 00:54 kirjoittaja Puolikuu #17932
Puolikuu hahmo
Kuurosokea Pianisti kirjoitti:
Onko kukaan muu vielä lukenut Causal Angelia?

Tämä kryptinen viestisi saa minut ihan huolestuneeksi! Olen pitänyt kahdesta aiemmasta kirjasta valtavasti enkä tahdo selittämättäjättämisloppuja. :sad:

Ajattelin lukea kirjan, kun se syksyllä ilmestyy suomeksi. Tiedän, että täällä monet lukee kirjansa englanniksi, mutta mä luen kyllä suomeksi aina kun on siihen mahdollisuus. :smile: Opiskelujen vuoksi täytyy lukea paljon englanniksi, joten tuntuu ihan hemmottelulta, kun saa lukea jotain omalla äidinkielellään.
Saapunut: 18.07.2014 14:35 kirjoittaja Kuurosokea Pianisti #17939
Kuurosokea Pianisti hahmo
Kuten sanoin, mielipiteeni Rajaniemen kirjoista voivat muuttua suuresti uudelleen luettaessa. Esimerkki: Kvanttivaras 1. lukukerta, mielipide: No jaa, enpä taida vaivautua lukemaan seuraavaa osaa. 2. kerta: Tämä on parempi kuin ennen... Sitten lainasin Fraktaaliruhtinaan. 1. kerta: Vielä parempi kuin Kvanttivaras. Nerokas rakenne. 2. kerta: Ehkä Kvanttivaras sittenkin on parempi... Ja vielä Kvanttivaras 3. kerta: Tajuan taas enemmän tästä. Oikein hyvä kirja.

Joten kun Kausaalienkeli ilmestyy suomeksi, aion lukea sen ja aiemmat kirjat vähintään kerran. Englannin kieli saattoi vaikuttaa lukukokemukseen, koska kirjoista ei aina saa suomeksikaan selvää :lol: Voi olla, ettei loppu ollutkaan selittämättä jätetty, vaan se aukeaa uudelleenluettaessa.
Saapunut: 19.08.2014 19:16 kirjoittaja Jussi #19320
Jussi hahmo
Rajaniemeltä ilmestyy ensi toukokuussa ensimmäinen novellikokoelma Collected Fiction . Aikookohan Gummerus suomentaa tämän? Linkitetään vielä kansikuva suurempana .

Tammikuussa 2016 on sitten luvassa seuraava romaani Summerland .
An awe-inspiring SF account of the afterlife and what happens when it spills over into the world of the living.
Saapunut: 12.10.2014 16:43 kirjoittaja Eija #22138
Eija hahmo
Kas, en ole mitään kirjoittanutkaan tähän ketjuun aiemmin. Joka tapauksessa Kausaalienkeli on nyt luettu. Sarjan viimeinenkin osa oli hyvä, mutta lukukokemuksena minulle se ei ollut ihan kahden edeltävän osan luokkaa. Tiedän, että olisin pitänyt kirjasta enemmän, jos olisin lukenut uudelleen pohjille edeltävät osat. Kuitenkin yksityiskohdista oli joitain asioita jo unohtunut ja luonnollisesti viimeisen osan juttujen juuret löytyvät sieltä aiemmista osista. Ennen Fraktaaliruhtinasta luin Kvanttivarkaan uudelleen ja se kannatti, mutta nyt en malttanut ottaa uusintaa edeltävistä tai edes edeltävästä osasta.

Kokonaisuudessaan sarjassa riittää ideoita ja mielikuvitusta todellakin. Tarina on myös tavallaan hauska ja sitä on helppo lukea, vaikka teknistä termistöä ja käsitteitä esiintyykin paljon. Ensiluokkaista kerrontataitoa siispä. Joku kerta, kun on aikaa, pitää lukea koko sarja uudestaan.

Jussi kirjoitti:

Tammikuussa 2016 on sitten luvassa seuraava romaani Summerland .

Kyllähän tuo novellikokoelmakin kiinnostaa, mutta paljon enemmän kiinnostaa tuleva Summerland romaani. Hyvä, että kyseessä on stand-alone eikä sarja. Olettaisin, että Summerland nyt ainakin suomennetaan…
Saapunut: 24.10.2014 17:37 kirjoittaja Kuurosokea Pianisti #22892
Kuurosokea Pianisti hahmo
Lainasin Kausaalienkelin kirjastosta silmäilläkseni sitä, jos vaikka jotkut asiat selviäisivät paremmin suomennoksesta.

Heti ymmärsin yhden asian, joka oli jäänyt vaivaamaan englanninkielisen version lukemisen jälkeen: mikä oli pellegrinin "pieni punainen mytty". Suomennoksen sanavalinnat avasivat merkityksen mainiosti.

Saapunut: 25.01.2015 15:46 kirjoittaja Dragan #27843
Dragan hahmo

Hannu Rajaniemi: Kausaalienkeli

Gummerus 2014 - Risingin tietokannassa

Kausaalienkeli, kolmas ja viimeinen kirja Kvanttivaras-sarjasta ilmestyi suomeksi viime syksynä. Sarja on kerännyt paljon positiivista huomiota maailmalla ja kahminut palkintoehdokkuuksia. Trilogian päätösosalla on monta keskeneräistä juonilankaa sidottavaan Fraktaaliruhtinaan jälkeen.

Kirjan kaava on jälleen sama, ja juoni jatkuu välittömästi siitä mihin edellinen osa jäi. Maapallo on tuhoutunut ja mestarivaras Jean Le Flambeur on menettänyt tiedostavan avaruusaluksensa Perhosen. Le Flambeurin edessä on jälleen uusi haaste: hänen täytyy löytää oortilaissoturi Mieli. Tämän tehdäkseen hänen matkansa vie läpi sodan runteleman aurinkokunnan.

Saapunut: 30.04.2016 15:38 kirjoittaja Jussi #45428
Jussi hahmo
Eija kirjoitti:
Olettaisin, että Summerland nyt ainakin suomennetaan…

Rajaniemen brittikustantajan uuden katalogin mukaan Gummerus on hankkinut suomennosoikeudet Summerlandiin. Kirja ilmestyy englanniksi huhtikuussa 2017.

www.orionbooks.co.uk/assets/OrionPublish...e-Frontlist-2016.pdf
Saapunut: 12.11.2016 22:58 kirjoittaja max #48942