• Dragan hahmo Kirjoittaja
    Riivaaja

22.09.2011 21:33 #1 :: Dragan

Risto Isomäki: Con Rit

Tammi 2011 - Risingin tietokannassa

Risto Isomäki on varmasti tunnetuimpia suomalaisia tieteis- ja tietokirjailijoita. Hänen romaaniensa keskipisteenä ovat ekologiset uhkakuvat. Kirjoittamisen lisäksi hän on myös tunnettu ympäristöaktivismistaan, ja hän onkin tehnyt laaja-alaisesti töitä ympäristön tukemiseksi.

Ympäristönsuojelutyö ei ole tälläkään kertaa taka-alalla, vaan kirjan aihepiirin lisäksi Isomäki ja Tammi ottavat kirjalla sademetsien suojelutyöhön. Jokaisen kirjan myynnistä Tammi lahjoittaa 50 senttiä sademetsien suojeluun.

Itse kirja on ympäristöteemaan pohjautuva ekotrilleri. Esittelyyn pääsee kryptoeläintiede, joka tutkii muinaisten tarujen olentoja pyrkien todentamaan niiden olemassaolon. Vietnamissa rannalle on ajautunut tuntemattoman merieläimen ruumis, jonka vietnamilaiset ristivät Con Ritiksi, tarujen merihirviöksi. Kansainvälisesti tunnettu meribiologi Martti Ritola on pitkään uskonut tarustoissa elävän merikäärmeen olevan todellinen. Saatuaan olennosta tiedon hän alkaa suunnittelemaan matkaa tutkiakseen eläintä. Rahoittajaa matkalle ei ole.

Muokannut 09.10.2013 00:02 Hiistu

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

24.01.2015 23:15 #2 :: Nafisan

Risto Isomäki: Kurganin varjot

Tammi 2014 - Risingin tietokannassa

Risto Isomäen Kurganin varjot on jälleen kirjailijalta odotettavaan tapaan täynnä tieteellisiä ympäristökysymyksiä ja ajankohtaisia viittauksia: Grönlannin jäätiköt sulavat ja Ukrainan vuoden 2014 levottomuudet on punottu osaksi tarinaa. Mustanmeren ympäristöön keskittyvä teos sijoittuu noin kahdenkymmenen vuoden päähän tulevaisuuteen.

Yhden mahdollisen tulevaisuuskuvan maalaileva ekotrilleri pyrkii valistamaan ihmisiä ympäristön tilasta, miettimään tekojensa seurauksia ja asettamaan yksittäiset tapahtumat osaksi isompaa kuvaa. Toisinaan tällainen saattaa tuntua saarnaamiselta, luennoimiselta tai infodumppaamiselta, mutta kun kyseessä on Isomäen teos, tällainen faktuaalisuus on odotettavissa ja se palvelee yleensä lukijaa, joka on kiinnostunut yksityiskohdista. Vaikka teoksella on selviä yhteyksiä kirjailijan aikaisempaan tuotantoon, tällä kertaa merenpohjista ei kuitenkaan nouse sulavien metaaniklatraattien sitomia kaasuja, kuten esimerkiksi Heräämisessä ja Sarasvatin hiekoissa.

• Dragan hahmo Kirjoittaja
  • Dragan
    Riivaaja

02.01.2017 11:30 #3 :: Dragan
Arvostelu: Risto Isomäki: Haudattu uhka

Risto Isomäki: Haudattu uhka

Tammi 2016 - Risingin tietokannassa

Ekologisen teeman käsittelystä ja Tom Clancy -tyylisestä trillerikirjallisuudesta tutun Risto Isomäen uusin on nimeltään Haudattu uhka. Se on itsenäinen jatko-osa Jumalan pikkusormi ja Litium 6 -romaaneille. Päähenkilönä toimii näistä kirjoista tuttu Lauri Nurmi, toiminta-agentti, joka tuntuu joutuvan ratkaisemaan jatkuvasti jättimäisiä ongelmia kuin James Bond ikään.

Kirjan juoni seurailee ajantasaisia pelkoja: terroristit suorittavat iskun Suomeen itsenäisyyspäivänä. Linnanjuhlien ruokiin on piilotettu ydinjätettä, minkä seurauksena suuri osa Suomen julkisuuden henkilöistä kuolee säteilymyrkytykseen. Samalla huomataan, että Olkiluotoon matkalla ollut ydinjätelähetys on kadonnut. Lastia jalostamalla terroristit voisivat vähimmilläänkin suorittaa lukuisia vastaavia iskuja tai sitten jopa paljon pahempaa.

• Makke hahmo
  • Makke
    Otus
02.03.2017 00:03 #4 :: Makke
Risto Isomäki
Olen pahoillani jos kaivelen vanhoja...tämä on kuitenkin häirinnyt minua pitkään: elokuva Avatar on kuin uudelleen kirjoitettu Gilgamesin tappio. Kirja on kyllä hyvä, teki aikoinaan suuren vaikutuksen.

Valvojat: RinjaEmelie