18.10.2013 18:01 #1 :: Pisania
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Perustetaan tämäkin ketju uudestaan, sille tulee varmasti käyttöä. Alkuperäinen esittelyteksti on Vehkan käsialaa.

Tämän ketjun pointtina on yksinkertaisesti etsiä itselleen lukemista. Voit vaikkapa kertoa, mihin ajanjaksoon haluaisit kirjan sijoittuvan tai millaista genreä tahtoisit lukea. Haetko takaa jotakin tiettyä tunnelmaa vaiko kenties runsaalla ja tursuilevalla kuvailulla kyllästettyä maailmaa, johon upota sateisen syyspäivän ajaksi? Onko sinulla jokin suosikkihahmotyyppi, jollaisen seuraan haluaisit pitkästä aikaa päästä, tai oletko aikeissa aloittaa jonkun kirjailijan teosten lukemisen mutta et tiedä, mikä olisi paras tapa tutustua hänen tyyliinsä?

Me risinglaisethan luemme paljon, eikös? Miksi emme siis myös auttaisi toisiamme metsästämään luettavia kirjoja ihan porukalla? Jos kaipaat tietynlaista luettavaa, ilmoita siitä tässä topicissa niin joku toinen yrittää suositella sinulle sopivaa teosta. Jos hyvin käy, löydät juuri sellaisen kirjan jota etsit, ja voit vuorostasi palkita tämän palveluksen auttamalla jotakuta toista lukemista kaipaavaa.

Sain juuri luettua David Grannin erittäin mielenkiintoisen teoksen Z - Amazonin kadonnut kaupunki ja kaipailisin nyt jotain samantyyppistä. Eli tietokirjaa tai todellisuuteen perustuvaa tarinaa, jossa löytöretkeilijät tms. sakki etsivät kadonnutta kaupunkia/sivilisatiota/aarretta. Etelä-Amerikka kiinnostaisi eniten, mutta muutkin maanosat käyvät.
Muokannut 18.10.2013 18:02 Pisania

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
    Arkkivelho

19.10.2013 01:50 #2 :: Thialfi
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tintin Ridgewell-hahmon esikuva oli tuon kirjan käsittelemän Percy Fawcettin lisäksi suomalainen Rafael Karsten. Hänestä on julkaistu elämäkerta Valkoinen intiaani. Karsten ei ollut aarteenetsijä vaan tieteilijä, joten kirja tiettävästi paneutuu siihen puoleen.

Kadonneista kaupungeista on varmaan juttua sellaisissa kirjoissa kuin Muinaisten kulttuurien arvoitukset. Mieleen tulee myös eräs puhdas huuhaakirja, Peter Kolosimon Ajaton maa. Siinä on muutamia kivoja kummitusjuttuja muun muassa Etelä-Amerikkaan liittyen, El Doradosta ja muusta.

19.10.2013 12:05 #3 :: Pisania
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Pitäisi varmaan tutkia tarkemmin tuon Muinaisten kulttuurien arvoitukset -tyylisiä kirjoja. Taas kerran, sillä olen lähes takuuvarmasti lainannut aikoinaan kaikki vähänkin sentapaiset kirjat. Pitää katsoa olisiko tullut jotain uusia. Valkoinen intiaani vaikuttaa myös kiinnostavalta. Kiitos, Thialfi :smile:

• noreen hahmo
  • noreen
    Vampyyri

19.10.2013 15:56 #4 :: noreen
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Minä täällä taas. Etsin edelleen itselleni luettavaa, joka saisi mielellään olla vähän synkempää fantasiaa tai sitten jonkinlainen historiallinen romaani. Historiallisen tarinan ajankohdalla ei oikeastaan ole väliä, kunhan on draamaa ja toimintaa. Saa perustua ihan oikeisiin henkilöihinkin. Tykkään vähän synkemmistä kirjoista, mutta ripaus romantiikkaa ei olisi pahitteeksi. Kyllä teos saa olla hauska ja humoristinenkin, muttei mielellään silkkaa onnea, autuutta ja nallekarkkeja. Olen lukenut George R.R Martinia, Joe Abercombieta, Robin Hobbia, Patrick Rothfussia, Scott Lynchiä, Andrew Sapwkosvkinia ja Patricia MC Killipiä, joten niitä ei kannata ehdottaa.

19.10.2013 19:13 #5 :: FreakyMike
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Esimerkiksi Bernard Cornwell kirjoittaa historiallisia romaaneja missä on paljon draamaa, toimintaa ja traagisia ihmiskohtaloita. Myös fantasiakirja Talvikuningas oli loistava, mutta sen kahta seuraavaa osaa ei jostakin syystä suomennettu.

www.risingshadow.fi/library?action=author&author_id=22

• noreen hahmo
  • noreen
    Vampyyri

19.10.2013 19:44 #6 :: noreen
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Äh, arvasinhan, että jotakin unohtui. Olen lukenut Bernard Cornwelliä. Myöskään Hilary Mantellin kirjoja ei kannata ehdottaa.

19.10.2013 20:46 #7 :: Aemilia
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Mitenhän Joanne Harris (Sarkaa ja samettia, Herrasmiehiä ja huijareita)? Historiallisia romaaneja joissa on jotain dystooppista ja jännärimäistä.

Muidenkin genrejen kirjoja Harrisilla on ja hän on myös Tietokannassa .

• Jewel hahmo
  • Jewel
    Ratsumestari

19.10.2013 23:47 #8 :: Jewel
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Philippa Gregory? Valkoinen kuningatar on ainakin varsin viihdyttävä ja vetävästi kirjoitettu, ja siinä on pienoista mytologistakin viritystä. Ja jos Anne Boleyn kiinnostaa, niin The Other Boleyn Girl on kirjana hyvin erilainen kuin sen pohjalta tehty leffa.

Tigana ei ole minun suosikkejani, mutta monen muun on, ja se ainakin on hieman synkempää
fantasiaa.
Muokannut 19.10.2013 23:53 Jewel

20.10.2013 07:45 #9 :: Hurttta
mikä kirja kyseessä?
Moi, oon uus käyttäjä tääl. En tienny minne osioon oisin Tän kysymyksen änkeny niin aattelin kokeilla täältä, suonette anteeksi jos tämä on väärä paikka. Muistelin tuossa yläasteella lukeneeni todella hyvältä vaikuttanutta kirjaa ja jo vuosia yrittänyt muistaa sen nimen.

kansi:
kana avaruudessa

juoni (spoilausvaara)
siinä on poika nimeltä Koo ja tyttö nimeltä Jii ja ne on kloonattu kylkiluusta, ne menevät luolaan ja kaivautuvat jättiläisperunan läpi. Niillä on ns. Opettajana avaruusolio joka on ottanut kananmuodon. Se ei sano nimeään koska nimi on ihmisen mahdoton sanoa.

Köyhät eväät mut näillä mennään ku enempää en muista xc

kiitos jos joku tietää c:

20.10.2013 10:55 #10 :: Pisania
mikä kirja kyseessä?

• Aavis hahmo
  • Aavis
    Ratsumestari

24.10.2013 01:24 #11 :: Aavis
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hei, minullakin on eräs kirja vuosien takaa hakusessa... kyseessä siis nuorille/lapsille suunnattu katakombiseikkailu fantasiaolennoilla (ainakin peikkoja, virvatulia ym.?). Muistan hakemani kirjan olleen toinen osa jotakin sarjaa. Kannessa oli ainakin keltaista ja vihreää kera ilmeisesti kirjan hahmojen kuvien...

Toisekseen hakisin suomesta englanniksi käännettyä fantasiakirjallisuutta. Tiedän, että scifiä ja maagista realimia on, mutta varsinaisesti en hae sitä.

Etukäteissuurkiitos jos joku osaa auttaa näinkin kehnoista lähtökohdista; alan itsekin olla etsinnöissäni jo aika solmussa.^^

//Sepä se! Kiitokseni, Hiistu x'3
Muokannut 28.10.2013 17:41 Aavis

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

24.10.2013 05:59 #12 :: Hiistu
Etsi kirjaa, löydä luettavaa

Aavis kirjoitti: Hei, minullakin on eräs kirja vuosien takaa hakusessa... kyseessä siis nuorille/lapsille suunnattu katakombiseikkailu fantasiaolennoilla (ainakin peikkoja, virvatulia ym.?). Muistan hakemani kirjan olleen toinen osa jotakin sarjaa. Kannessa oli ainakin keltaista ja vihreää kera ilmeisesti kirjan hahmojen kuvien

Kuulostaa Hohlbeinien "Pimeyden lapset" -kirjoilta: Linkki.

26.10.2013 22:02 #13 :: Denis Siponen
Tervehdys kaikille!

Toivottavasti minua ei bashata miljoonannen kerran kysymästä samaa asiaa...

Minulla on 11 vuotias poika, jolle yritän löytää ensikirjaksi helppoa ja hänen kiinnostukselleen sopivaa fantasiakirjaa. Hän on melko älykäs ja syvällinen ajattelija, rakastaa tiedettä ja fysiikkaa mutta toisaalta myös fantasiaa. Hänen mielikuvituksensa on todella vahva.

Kysyin häneltä mitä aiheita hän toivoisi kirjalla olevan. Olin yllättynyt kun hän sanoi alkemia. Toisaalta ei tuo ihmekään, kun hän pitää Terrariasta ja Minecraftista niin paljon, niissähän craftataan oikein toden teolla. Scifistä hän ei kuulemma niinkään välitä.

Olen tässä ryöminyt netin kiemuroissa etsimässä vinkkejä hyvälle nuorten fantasiakirjalle ja ehkä sopivimmat ovat tällä hetkellä Kultainen Kompassi sekä Kiekkomaailma.

Toisaalta käsittääkseni kummassakaan ei ilmeisesti ole alkemiaa/craftaamista/puffaamista eritysesti joten siksi käännynkin teidän asiantuntemuksen puoleen.

Olisin kiitollinen avustanne, koska poika pelaa tällä hetkellä mieletämme liikaa ja olisikin hienoa jos saisin hänet houkuteltua pelimaailmasta kirjojen upeaan universumiin.

Olisi myös hyvä jos kirja olisi helppolukuinen. Hän on valitettavasti aika hajamielinen ja kärsimätön joten pelkään vaikeammin lähestyttävän kirjan menettävän hänessä mielenkiinnon.

Kiitosh!

• Dyn hahmo

26.10.2013 22:25 #14 :: Dyn
Fantasiakirja nuorelle? Alkemia/enchanttaaminen/craftaaminen
Kultaista Kompassia olisin itsekin suositellut, samoin Pratchettia ovat monet aloitelleet hyvinkin nuorena. Kiekkomaailman nuortenkirjat ovat ainakin lupauksensa puolesta erityisesti nuorille kirjoitettuja.

Robin Jarvisin Kuolontuoksu voisi liipata alkemiateemaa, mutta ikävä kyllä sarjan kääntäminen näyttää jääneen kesken ja kymmenisen vuotta vanha kirja voi olla hankala löytää muualta kuin kirjastosta. Timo Parvelan Sammon vartijat -sarja saattaisi myös kevyesti käsitellä näitä teemoja.

Muista kotimaisista Ilkka Auerin Sysilouhien sukua voisi mennä tuonikäiselle, sekin on tosin monioasainen sarja, jonka yksittäisetkin osat ovat melko pitkiä. Mutta maailma on hyvin luotu. Anne Leinosen ja Eija Lappalaisen Routasisarukset on merkattu scifiksi, mutta kelpaa luettavaksi myös hyvän fantasian hengessä. Nuoren lukijan suusta 'ei scifiä' voi olla myös tulkittavissa 'ei tietynlaista scifiä' - sitäkin riittää laidasta laitaan, ja monet varsinkin nuortenkirjat leijuvat jossain näiden kahden genren välimaastossa.

Kaikissa tämän alan kirjoissa tuppaa olemaan vähän mittaa, joten kärsivällisyyden avuksi voi tarvita vähän vanhempaa vaikka iltasadun lukijana...

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

26.10.2013 22:26 #15 :: Nafisan
Fantasiakirja nuorelle? Alkemia/enchanttaaminen/craftaaminen

Denis Siponen kirjoitti: Olin yllättynyt kun hän sanoi alkemia.

Onko Angie Sagen Septimus Heap-sarja jo tuttu. Alkemia ei siinä ole pääroolissa, mutta etenkin yhdessä teoksessa sitä korostetaan todella paljon. Itse luin ensimmäisen sarjan kirjoista 21 vuotiaana, vaikka nuoremmille onkin suunnattu. Juoni on jokaisessa teoksessa todella koukuttava, kieli on soljuvaa ja toimintaa on ripoteltu hyvin mausteeksi. Itse pidän todella paljon.

Toisena vinkkinä voisin antaa Diana Wynne Jonesin teokset Derkinhovin mustaruhtinas ja Aarnikotkan vuosi.

• Iivari hahmo
  • Iivari
    Arkkivelho

26.10.2013 22:29 #16 :: Iivari
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Hivenen vaikea tapaus, mutta joitain ehdotuksia:

Ensimmäiseksi tuli mieleen Noituri-kirjasarja , siitähän on tehty pelisarjakin, joten se voisi olla sinänsä täyskymppi. Siinä päähenkilö on varsin tyypillisille alkemistisilla eliksiireillä geenimuunneltu noituri Geralt. Mutta: teksti on kaunokirjallisesti hyvää eli toisin sanoen saattaa olla kokemattomalle lukijalle hivenen vaikeaa - vaikka roolipelimäinen ympäristö helpottaneekin peliajan lasta. Toinen, ehkä ongelmallisempi seikka on se, että maailma on synkkä ja raadollinen, ja tekstikin toisinaan ei ehkä ihan yksitoistavuotiaan korville soveltuvaa - vaikka monet lapset ovatkin kypsempiä kohtaamaan kirjoissa rankkoja aiheita kuin vanhempansa uskoisivat.

Kultainen kompassi ja sen aloittama trilogia sen sijaan on tekstintasoltaan ja myös aiheiltaan aavistuksen vähemmän ongelmallinen. Sen sijaan siinä ei tosiaan sinänsä ole sitten noita erilaisia kohentelukeinoja, vaan se on sinänsä perinteinen mutta normaalia syvällisempi seikkailukertomus, jossa on myös elämänfilosofiaa, uskontokritiikkiä sekä todella mielenkiintoinen teoria maailmoista. Toisaalta daimonien eli ihmissielun konkreettisten ilmentymien olemassaolo saattaisi poikaasi hyvinkin kiehtoa. Suosittelen kokeilemaan.

Minä en ole lukenut yhtään roolipelifantasiakirjaa, mutta ne saattaisivat - kaunokirjallisesti kunnianhimottomuudestaan huolimatta - iskeä tuonikäiseen poikaan. Käsittääkseni normaalia parempi (ja silti pelaajalle varsin tuttua) kirjoittaja on R. A. Salvatore , jolta erityisesti kai klassikkona pidetään Mustahaltian trilogiaa , mutta Keihäänkantajan tarun aloittava Lähimetsässä saattaisi olla nuoremmalle helpommin lähestyttävä ja ainakin helpommin saatavilla. Myös David Eddingsiä voinee suositella.

Onko Harry Potterit luettu? Riippumatta siitä, komppaan Septimus Heapia, Magiaa on eka osa. Myös Diana Wynne Jonesin kirjoista mainittujen lisäksi Merlin-salaliitto sopii hyvin suht nuorelle, ja sisältää monia peleistä tuttuja kliseitä uudelleenkäsiteltynä.
Muokannut 26.10.2013 22:33 Iivari

• Dyn hahmo

26.10.2013 22:35 #17 :: Dyn
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Tähän en ole itse tutustunut sen paremmin, mutta Debi Gliorin Magiaa-sarja oli ainakin yhteenväliin todella suosittu. Septimus Heap tosiaan multa unohtui, sen pitäisi olla ainakin kohderyhmää!

Percy Jackson -sarja voisi muuten myös toimia, erityisesti jos kiinnostuksenkohteista löytyvät tai voisi tulevaisuudessa löytyä myös kreikkalaiset myytit ja jumalat. Näissä myös seikkailee poika päähenkilönä, jos se on huomioon otettava yksityiskohta - juuri tajusin, miten monessa nuortenfantasiasarjassa oikeastaan onkaan tyttö päähenkilönä. Rick Riordan myös tuottaa koko ajan lisää kirjoja, joten lukeminen ei ihan heti lopu kesken, ja menekkikin on käsittääkseni ollut sen verran hyvää, että tuskin kääntäminenkään loppuu.

edit// Ja miten saatoin unohtaa, koko päivän Colferia ihkutettuani: Artemis Fowl ja muut muut irkkuherran kirjat ovat toki mitä mainiointa luettavaa!
Muokannut 26.10.2013 23:21 Dyn

26.10.2013 23:27 #18 :: Denis Siponen
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Kiitos kaikille, aivan mahtavia ideoita tullut! Täytyy syvällisesti tutustua ehdotettuihin teoksiin ja katso mitkä olisivat sopivimmat.

Tulipa muuten mieleen vielä pari hyvinkin kiinnostavaa ja vahvaa teemaa: Taivaskaupungit/kelluvat saaret sekä teknologia. Tarkemmin sanoa magialla höystetty teknologia.

Muokannut 26.10.2013 23:28 Denis Siponen

26.10.2013 23:47 #19 :: FreakyMike
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Philip Reeven neliosaisessa kävelevät koneet sarjassa on lentäviä/kelluvia ja muillakin tavoin liikkuvia kaupunkeja, erikoista teknologiaa ja vauhdikasta toimintaa.

www.risingshadow.fi/library?action=series&series_id=408

Tarina sijoittuu kaukaiseen tulevaisuuteen, missä teknologia on taantunut ehkä jonnekin 1950-luvun tienoille, koska suuret sodat ja luonnonmullistukset ovat kadottaneet paljon tietoa niitä edeltävistä tapahtumista. Väki kuitenkin kaivaa maasta aikaisempien sivilisaatioiden esineitä ja osa niistä on niin huipputeknisiä härveleitä, että menevät melkein magiasta. Muuten sitä aihetta ei kuitenkaan käsitellä mitenkään noissa kirjoissa.

Sarjassa on myös paljon hienoa steampunk-henkistä meininkiä mistä ainakin itse tykkäsin.

04.11.2013 22:11 #20 :: korkkikissa
Etsi kirjaa, löydä luettavaa
Luin juuri Justin Cronin ensimmäisen siirtokunnan. Nyt haluaisin lukea samanlaisia kirjoja, joissa seurataan ihmiskunnan tuhoa ja siitä selviytyneitä. Tuhon aiheuttajana bakteeri/virus/koe joka tekee ihmisistä vamppyyreitä/zombeja yms...

Stephen Kingin Tukikohta alkoi mielestäni hyvin mutta kiinnostus lopahti kun kaikki sairastuneet kuolivat. Myöskään ydinpommin tai luonnonmullistuksen aiheuttamat maailmanloppu aiheiset kirjat eivät nyt kiinnosta.

Guillermo del Toron ja Chuck Hoganin vitsaus oli ihan ok, mutta siinä ei päästy ihan ihmiskunnan tuhoon asti, ainakaan ensimmäisessä osassa jonka luin.

Ensimmäisessä siirtokunnassa jaksoi kiinnostaa useat seurattavat henkilöt, selitettiin mistä kaikki alkoi, mistä sähkö tuli ja seurattiin muutakin kuin ryhmän selviytymistä(Siirtokunta, armeija).

Jos tuosta jotain selvää saitte niin suositelkaapa tuon tyylisiä kirjoja, suomeksi tai englanniksi. Cronin Linnake on jo listalla.

Valvojat: RinjaEmelie