-
- R. A. Salvatore
- Lukusali / KiLLPaTRiCK | Eilen 19:53
-
- Vuoden 2024 kirjat
- Lukusali / Georgi | Eilen 12:52
-
- Brandon Sanderson
- Lukusali / Georgi | Eilen 12:51
-
- Kodin kasvit ja kukkaset
- Satama / Ageha | 16.04.2024 20:07
-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / Hopea | 16.04.2024 14:00
Inside out
Käytiin tänään porukalla katsomassa Disneyn ja Pixarin uusi animaatio eli Inside out, joka tekee tunteista puhuvia karvakavereita. Elokuvan lähtökohta oli kiinnostava ja se oli saanut hyvät arviot, ja animaatiojälki näytti trailerin perusteella mukavalta, joten pitihän tuo tarkistaa. Ihan kiva viikonloppuleffa, jossa sai nauraa ja vähän itkeä tirauttaakin, vaikka hiukan väkisin niitä tunteita sieltä katsojista esiin kaivettiin.
Pörröisiä tunteita ja näiden edesottamuksia oli ihan hauska seurata. Kehystarina on helpohko, eli tyttö muuttaa vanhempiensa kanssa uuteen kaupunkiin, ja siitä seuraa sitten yhtä jos toista ongelmaa pääkopan sisällä. Samalla lapsuus jää taakse ja isän kanssa leikittyjen hippojen tilalle tulee ajatuksia pojista.
San Francisco yhden pitsan pitserioineen jaksoi toki viihdyttää, ja mukaan oli saatu kaikkea aikuisellekin hupaisaa, kuten isän bisneshuolet ja vanhempien kommunikaatiotaidottomuus. Leffa pysyi enimmäkseen 'pään sisällä', eikä ihmeempää teinidraamaa esitetty liikaa, mistä kyllä tämä kalkkiskatsoja kiittää.
Erityisen hieno oli leffan alkuun esitetty Laava-lyhäri, joka kertoo tulivuoren yksinäisyydestä ja rakkaudenkaipuusta. Awws.
Pörröisiä tunteita ja näiden edesottamuksia oli ihan hauska seurata. Kehystarina on helpohko, eli tyttö muuttaa vanhempiensa kanssa uuteen kaupunkiin, ja siitä seuraa sitten yhtä jos toista ongelmaa pääkopan sisällä. Samalla lapsuus jää taakse ja isän kanssa leikittyjen hippojen tilalle tulee ajatuksia pojista.
San Francisco yhden pitsan pitserioineen jaksoi toki viihdyttää, ja mukaan oli saatu kaikkea aikuisellekin hupaisaa, kuten isän bisneshuolet ja vanhempien kommunikaatiotaidottomuus. Leffa pysyi enimmäkseen 'pään sisällä', eikä ihmeempää teinidraamaa esitetty liikaa, mistä kyllä tämä kalkkiskatsoja kiittää.
Erityisen hieno oli leffan alkuun esitetty Laava-lyhäri, joka kertoo tulivuoren yksinäisyydestä ja rakkaudenkaipuusta. Awws.
Kaikki ovat tuntuneet pitävän leffasta ainakin jonkun verran (paitsi ne amerikkalaiset jotka eivät siedä animaatiossa mitään vakavampia teemoja kun tulee paha mieli)... pitänee käydä katsomassa. Tässä on ollut nyt välissä muutamia Disney/Pixar-leffoja jotka eivät niin sytyttäneet.
Mutta onkos kukaan kuullut siitä että Pixaria on syytetty idean varastamisesta mangasta Poison Berry in My Brain ?
En ole lukenut kyseistä mangaa tai nähnyt sen näyteltyä sovitusta, saati Inside Outia, mutta jos tunteiden personifikaatiot ovat ainoa yhtymäkohta, en osaa vielä ottaa plagiarismisyytöksiä kovin vakavasti. On tietysti mahdollista että Pixarilla on saatu idea kyseisestä teoksesta.
Mutta onkos kukaan kuullut siitä että Pixaria on syytetty idean varastamisesta mangasta Poison Berry in My Brain ?
En ole lukenut kyseistä mangaa tai nähnyt sen näyteltyä sovitusta, saati Inside Outia, mutta jos tunteiden personifikaatiot ovat ainoa yhtymäkohta, en osaa vielä ottaa plagiarismisyytöksiä kovin vakavasti. On tietysti mahdollista että Pixarilla on saatu idea kyseisestä teoksesta.
Haastattelussa (ihan Hesarin muistaakseni) kirjoittaja sanoi että tarinan idea tuli omasta tyttärestä joka muuttui reippaasta toisenlaiseksi muuton jälkeen. Tunteiden personifikaatio taas sinänsä on vanhahko idea kuten artikkelissakin mainitaan, itselle tuli ekana mieleen klassiset Olipa kerran elämä -lastendokkarit.
Inside Outia on hypetetty paljon, mutta itse en oikein tällä kertaa lähde hypejunaan mukaan. Vieläkin puuttui sitä taikaa jota Pixar on vuosia metsästänyt takaisin jopa jatkio-osiin turvautuen. Ns. klassikkoaines puuttui (paitsi ehkä opettavaisessa tarkoituksessa, jos haluaa esim. keskustella tunteista lapsensa kanssa niin hyvin voisi kaivaa tämän esiin), mutta ihan perushyvää katsottavaa tähän hetkeen.
Inside Outia on hypetetty paljon, mutta itse en oikein tällä kertaa lähde hypejunaan mukaan. Vieläkin puuttui sitä taikaa jota Pixar on vuosia metsästänyt takaisin jopa jatkio-osiin turvautuen. Ns. klassikkoaines puuttui (paitsi ehkä opettavaisessa tarkoituksessa, jos haluaa esim. keskustella tunteista lapsensa kanssa niin hyvin voisi kaivaa tämän esiin), mutta ihan perushyvää katsottavaa tähän hetkeen.
Jep, vaikuttaa siltä että esimerkiksi Leijonakuningas on paljon suorempi plagiaatti Tezukalta kuin mitä Inside Outista saa kehiteltyä. Ja pitää muistaa että myös Tezuka kopioi Disneyltä hyvin suoraan. Tietysti välillä on hankala sanoa missä menee vaikutteiden ja plagiarisoimisen raja silloin kun työt ovat selkeästi toistensa kaltaisia.
Sääli että 3D-elokuvat ovat jotenkin jämähtäneet paikoilleen. Ehkä siihen vaikuttaa se että joudutaan laskelmoimaan liikaa. Ja yleisö suuttuu heti jos elokuvissa yritetään jotain liian erilaista, koska on totuttu ajattelemaan että 3D-animaatiot ovat aina samanlaisia. Osa imdb:n Inside Out-arvosteluista oli aika kylmäävää luettavaa. Aivan kuin ihmiset eivät kestäisi lainkaan negatiivisia tunteita.
Odotan paljon uudelta hybriditekniikalta, ja todella toivon että se ottaa tuulta ja tuo jotain uutta taikaa animaatioihin. Pixarilla on ainakin selvästi haluja myös 2D:n käyttöön, sillä sitä on ympätty melkein joka leffaan.
Sääli että 3D-elokuvat ovat jotenkin jämähtäneet paikoilleen. Ehkä siihen vaikuttaa se että joudutaan laskelmoimaan liikaa. Ja yleisö suuttuu heti jos elokuvissa yritetään jotain liian erilaista, koska on totuttu ajattelemaan että 3D-animaatiot ovat aina samanlaisia. Osa imdb:n Inside Out-arvosteluista oli aika kylmäävää luettavaa. Aivan kuin ihmiset eivät kestäisi lainkaan negatiivisia tunteita.
Odotan paljon uudelta hybriditekniikalta, ja todella toivon että se ottaa tuulta ja tuo jotain uutta taikaa animaatioihin. Pixarilla on ainakin selvästi haluja myös 2D:n käyttöön, sillä sitä on ympätty melkein joka leffaan.
max kirjoitti: Vieläkin puuttui sitä taikaa jota Pixar on vuosia metsästänyt takaisin jopa jatkio-osiin turvautuen. Ns. klassikkoaines puuttui (paitsi ehkä opettavaisessa tarkoituksessa, jos haluaa esim. keskustella tunteista lapsensa kanssa niin hyvin voisi kaivaa tämän esiin), mutta ihan perushyvää katsottavaa tähän hetkeen.
En nyt tiedä Pixarista sanoa, mutta Disneyn tuotannosta viimeisin klassikkoainespotentiaali lienee ollut Frozen, jossa tosin metsästettiinkin 'hyvän vanhan ajan' prinsessasatumaailmaa ihan tarkoituksella. Inside outissa itseäni häiritsi eniten kehystarinan helppous, joka sinällään ei tarjonnut mitään suurensuurta. Toki pointsit siitä, että tarinan esiteini-ikäistä päähenkilöä ei viety kliseisesti murrosikäkuohuihin, vaikka lopetus lupaileekin mahdollisuutta tällaiselle jatko-osalle.
Dsneyn puoli on kyllä skarpannut samalla kun pixar-Pixar on vähän lässähtänyt. Kaksin karkuteillä oli mun mielestä ihan mahtava myös, vaikkei ihan samanlaiseksi ilmiöksi kuin Frozen noussutkaan (varmaan ne tarttuvammat biisit oli se puuttuva silaus). Big Hero 6 oli vähän samanlaista peruskamaa kuin Inside out, mutta kaiken kaikkiaan Disneyn omakin logo on 2000-luvun vaisumman menon jälkeen taas aika kova laadun tae. Lisäksi Disneyn tiimi pistää edelleen jatko-osansa suoraan videolle, kun Pixarilta taas on puskemassa Finding Nemon jatko-osa ja Toy Story 4, jotka sinänsä kiinnostaa koska alkuperäisten maailma on niin hyvä, mutta silti, cmon, Toy Story 5: Tehtävä Miami Beach?
Muokannut 07.09.2015 17:07 max
Ihan arveluna, voi olla että Pixarin pitää rahoituksen turvaamiseksi tehdä välillä varmoja jatko-osia valmiista suosikeista voidakseen sitten kokeilla erikoisempia leffoja kuten Inside Out. Esimerkiksi UP:ille tuli rahoitus vasta kun he lupasivat tehdä jatko-osan Autoille. (Surullista että UP oli "liian erikoinen", animaatioissa rajojen rikkomiseen ei tosiaan tarvita paljoa.)
Itsekin toivon että Toy Story 4 olisi edes jotenkin kelpo, mutta en pysty näkemään sitä millään lailla tarpeelliseksi. Good Dinosaur vanhanaikaisine kumileluineen ei sekään vaikuta lupaavalta, vaikka ideasta sinänsä saisi revittyä vaikka mitä.
Itsekin toivon että Toy Story 4 olisi edes jotenkin kelpo, mutta en pysty näkemään sitä millään lailla tarpeelliseksi. Good Dinosaur vanhanaikaisine kumileluineen ei sekään vaikuta lupaavalta, vaikka ideasta sinänsä saisi revittyä vaikka mitä.