• sinidean hahmo Kirjoittaja
  • sinidean
    Ratsumestari

05.12.2016 23:01 #1 :: sinidean
The Walking Dead -tv-sarja
Luin Teatteri-alueen topicit mielestäni huolella läpi enkä löytänyt TWD:lle omaa topikkia. Voiko olla mahdollista? (Arvon modet siirtäkööt viestini, jos sellainen topikki jossain on sittenkin.)

Asiaan. FOXilla pyörii tällä hetkellä TWD:n 7. kausi. Itse aloitin kyseisen seasonin katsomisen vasta viikko sitten ja jouduin keskeyttämään heti ekassa jaksossa kuvottavan ahdistavan väkivallan takia, josta tuli ihan fyysinen pahaolo. Tarkoitan tietysti
Varoitus: Spoiler.
Viikko on kulunut ja vasta nyt alan "toipua" kokemuksesta eikä eräs kohtaus palaa enää mieleeni ihan koko aikaa... "I will find you..."

En ole pitänyt itseäni kovin herkkänahkaisena väkivallan suhteen ja vaikka TWD:ssä on aiemminkin kolkuteltu sietokykyni rajoja (mm. 5. kauden aloitusjakso oli tällainen), niin nyt seiskassa kyllä mentiin astetta pidemmälle ahdistavuudessa. (Vertailun vuoksi esim. Game of Thronessakin on runsaasti väkivaltaa, mutta siinä missä GoT tekee väkivallasta suht kevyttä viihdettä niin TWD tekee siitä pelkästään ahdistavaa kidutusta.)

Kysynkin teiltä, jotka olette 7. kautta seuranneet, että jatkuuko yhtä hc-ahdistavuus ja väkivalta läpi kauden vai helpottaako esim. ekan jakson jälkeen (kuten season viidessä)? Lisäksi olisi kiva tietää mitä te muut tuumailette tästä väkivaltaisuudesta tai ahdistavuudesta. Mennäänkö tässä jo ns. hyvän maun rajojen yli tms.? Ajatuksia?

Itse koen, että jonkin rajan yli tässä nyt mentiin, mutta en ole vielä päättänyt onko se itselleni kynnyskysymys vai ei. Ekaa kertaa harkitsen koko sarjan katsomisen lopettamista.

06.12.2016 10:19 #2 :: Rasimus
The Walking Dead -tv-sarja
Ei taida aiheesta olla muuta kuin TV-sarjat -ketjun yksittäisiä kirjoitelmia. En lähtenyt moderoimaan sieltä erikseen tähän ketjuun.

sinidean kirjoitti: Kysynkin teiltä, jotka olette 7. kautta seuranneet, että jatkuuko yhtä hc-ahdistavuus ja väkivalta läpi kauden vai helpottaako esim. ekan jakson jälkeen (kuten season viidessä)?

Helpottaa. Itseasiassa kyseessä on cliffhanger-ilmiöstä: Kauden viimeinen jakso jätetään johonkin ahdistavaan, jännittävään ja toivottomaan tilanteeseen, jossa koko kauden pedattuja asioita valmistellaan Le Grande Finaleen. Tällä katsoja saadaan palaamaan sarjan pariin kun jatkoa taas seuraa. Uuden kauden ensimmäinen jakso taas tarjoaa oikein kunnon repäisyn ja erikoistehostefestivaalin, jotta katsoja saadaan taas pitkän tauon jälkeen koukkuun. Sen jälkeen onkin sitten pelkkää halvalla tehtyä fylliä.

Itselläni on vähän se ongelma, että se fylli on aika puuduttavaa, kun taas noi cliffhanger-jutut ovat liikaa. Ei väkivallan tai groteskiuden takia, vaan enemmänkin juonielementtinä ne tuntuvat olevan liian paljon kerralla. Parissa ekassa jaksossa pistettiin käytännössä kaikki paukut, jotka olisi voinut jakaa vähän paremmin tuotantokaudelle. Joko tekijöillä on paljon takataskussa, tai sitten tosiaankin loppu tuotantokausi on uuden cliffhangerin odottelua. Tähän mennessä kaava on valitettavasti ollut venyttelyä jouhevan etenemisen sijaan.

Mutta ainakin Negan on parasta sitten Kuvernöörin. Karmiva ajatus, että hänen Pelastajansa ovat ensimmäinen todellinen mahdollisuus saada aikaiseksi uusi järjestäytynyt yhteiskunta. Demokratia ja ihmisoikeudet eivät historiallisestikaan ole olleet ensimmäiset asiat joilla suuria valtakuntia on rakennettu...
Muokannut 06.12.2016 10:21 Rasimus
Tykännyt: sinidean

• sinidean hahmo Kirjoittaja
  • sinidean
    Ratsumestari

06.12.2016 12:02 #3 :: sinidean
The Walking Dead -tv-sarja
Kiitos vastauksesta Rasimus! Ymmärrän cliffhanger-idean ja miksi se on tarpeellinen sarjoissa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että toivottu vaikutus on mahdollista saavuttaa ilman noin överiksi menevää ahdistavuutta/väkivaltaa. Esim. mielestäni season 6 alkoi tyylikkäästi: eka jakso oli todellakin jännittävä ja mielenkiintoinen olematta too much.

Olen samaa funtsaillut, että usein kausissa on ollut liiankin seesteistä eli jännitystä ja järkytyksiä voisi annostella tasaisemmin pitkin kautta. Varmaan pitkästyttävin jakso ikinä oli 6.4 Emme ole täällä (Here`s Not Here). Muistan haukotelleeni koko jakson ja miettineeni, että voi VMP... :tongue:

Vaikka Neganin hahmo on kuvottava, niin pakko se on myöntää, että on tosiaan aika nerokas. Kuvernööri tuntuu sen rinnalla suorastaan sympaattiselta pikkujätkältä. No, jos ja kun pääsen tuon alun yli ja jatkan sarjan seuraamista, niin täytyypä tulla analysoimaan Neganin hahmoa tänne sitten lisää. Mielenkiintoista olisi nähdä mihin se kehittyy. Ja saako Rick kostonsa. Ja mitä muille käy... ja ja ja...

06.12.2016 19:13 #4 :: Mustelmann
The Walking Dead -tv-sarja
Olen katsonut kaikki jaksot tähän saakka ja joskus aikoinaan olin sitä mieltä, että Walking Dead on parasta viihdettä koskaan. Sarjan taso on kuitenkin laskenut joka kaudella ja kiinnostuksen ylläpitäminen onkin ollut usein melko vaikeaa. Loputon määrä tylsiä ja turhia sivuhahmoja, valtaosin surkea dialogi sekä kunnollisen päämäärän puute ovat tehneet sarjasta puuduttavan ja turhauttavan katsoa. Neganin ansiosta uusi kausi on kuitenkin tuntunut hieman paremmalta kuin pari edellistä.

Väkivalta on mielestäni ollut enimmäkseen aika mietoa, vaikka seitsemännen kauden aloituskohtaus ja muutama muu ovatkin onnistuneet säväyttämään. Rankaksi yltyvät välienselvittelyt ja hahmojen kuolemat tietysti kuuluvat asiaan, kun yhteiskuntajärjestys on täysin romahtanut. Harvassa ovat kuitenkin olleet ne hahmot, joiden poistuminen sarjasta olisi liikauttanut millään tavalla. Jotta väkivalta järkyttäisi, pitää uhrin kohtalosta välittää edes vähän. Tältä kannalta kauden aloitus olikin onnistunut. Toivottavasti tekijät eivät käyttäneet tuossa kaikkia paukkujaan.
Tykännyt: sinidean

Valvojat: RaccoonRasimus