25.Heinäkuu 2014, 12:03 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 ... 20
1  Kylän raitti / Satama / Vs: Mikä sinua potuttaa nyt? Osa 3 : 18.Syyskuu 2013, 16:01
Minua potuttaa verkkokauppa Discshop. Tilasin viime viikolla 5 elokuvaa ja eilen kävin hakemassa pakettini postista. Ilokseni huomasin, että tilaamani Iron Man 3-elokuvan tilalla oli ensimmäinen Iron Man-elokuva. Jos tämä ei vielä ärsyttänyt tarpeeksi, niin sain äsken asiakaspalvelusta viestin, jossa kerrottiin, että saan oikean elokuvan, kun sitä saadaan lisää varastoon. Tilatessani elokuvaa oli kyllä varastossa, mutta nyt se on sopivasti loppu ja täydennystä tulee Discshopin tuntien viikon-kuukauden kulttua. Eli nyt joudun lähtemään erikseen postiin viemään takaisin elokuvaa, jota en tilannut, josta aiheutuu minulle tietenkin lisää kuluja, koska lähin postini on bussimatkan päässä ja jonottamaan 15-30min siellä, koska kyseisessä postissa on aina ruuhkaa. Lisäksi kyseinen elokuva oli se, jota tilaamistani elokuvista odotin eniten ja nyt joudun odottamaan sen saapumista ties kuinka kauan. Ja mitä saan Discshopilta hyvitykseksi heidän virheestään ja minulle aiheutuvista turhista kuluista? En sitten yhtään mitään. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun minulle on nimenomaan Discshopin kanssa käynyt näin, eikä ikinä ole tullut mitään korvausta. Kerran CDONilta tilatessani yksi tuote jäi puuttumaan, josta ei aiheutunut mitään kuluja minulle, mutta silti sain 5€ lahjakortin. Se lämmitti mieltä ja korvasi aiheutuneen mokan.

Mieli tekisi lopettaa Discshopilta tilaaminen kokonaan, harmi vaan, että siellä on tosi usein hyviä tarjouksia, joten todennäköisesti tulen jatkossakin tilaamaan sieltä ja aika ajoin juoksemaan postissa viemässä vääriä tuotteita takaisin.
2  Kylän raitti / Satama / Vs: Kuinka parantelet tauteja? : 10.Syyskuu 2013, 15:26
Tällä hetkellä menossa kolmas flunssapäivä tai siis flunssan alun. Kuumetta ei vielä ole, mutta kurkku on kipeä, nenä tukossa, yskä ja lihakset kipeinä. Muutamaan päivään en ole myöskään saanut kunnolla nukuttua tukkoisen olon takia. Lapsuudenkodissani oli sääntö, että jos ei ole kuumetta, voi ihan hyvin mennä kouluun (paitsi jos muut oireet oli täysin sietämättömät), joka on jäänyt päälle, tunnen huonoa omaatuntoa jos olen poissa pienten oireiden takia, vaikka moni tauti olisi saattanut jäädä lievemmäksi jos olisi edes päivän malttanut olla poissa.

Perushoitona itselläni on aina ollut ja on nytkin runsas nesteytys, kuumaa mustaherukkamehua ja teetä kuluu enemmän kuin jaksaisi juoda, sekä lepo. Kuumeen lasken buranalla alas, sillä jos se pääsee nousemaan liian ylös, se ei ihan helpolla enää jostain syystä laskekaan. Kurkkukipua ja yskää hoidan apteekista saatavilla lääkkeillä ja nenän pidän auki sumutteilla. Runsas elokuvien katselu ja nukkuminen kuuluu myös omaan repertuaariin, vaikka en aina meinaa malttaa jäädä kotiin. Nytkin olisi huomenna isot opiskelijabileet, joiden järjestämisessä olen luvannut auttaa. 9 tunnin seisominen syksyisessä ilmassa ei ehkä ole se kaikista fiksuin tapa taltuttaa flunssa. Lupasin itselleni, että päätän vasta huomenna aamulla olon mukaan, jätänkö homman väliin vai en. Keuhkokuume tai jokin muu sitkeä tauti ei kuulosta kovin houkuttelevalta kiitokselta bileisiin osallistumisesta.

Toivon, että tauti taittuisi nopeasti, huomisten juhlien väliin jääminen ei kaada maata, mutta viikonloppuna on konsertti, jota en haluaisi jättää väliin. Pitänee ehkä siis hakea uusi kuppi mehua.
3  Kylän raitti / Satama / Vs: Mikä sinua potuttaa nyt? Osa 3 : 09.Syyskuu 2013, 10:33
Flunssaa pukkaa. Viime yö meni enemmän tai vähemmän pyöriessä, kurkku on kipeä ja kuumemittari näyttää hieman liian korkeaa ruumiinlämpötilaa. Muuten ajoitus olisi ihan mukiinmenevä, koulu on vasta alkanut joten kursseilla ei jää mistään jälkeen, mutta keskiviikkona on meidän koulun suurimmat opiskelijabileet, tursajaiset, johon pääsin pitämään rastia. Kyseessä on siis tänä vuonna amk:n aloittaneiden ryhmäytymistapahtuma, jossa tehdään rasteja ja pidetään hauskaa. Tätä tapahtumaa on odotettu kavereiden kanssa suurinpiirtein koko kesä ja nyt siitä olisi tulossa erityishauska kun pääsee sitä rastia pitämään. Täytyy nyt ottaa pari päivää rauhallisesti ja juoda litratolkulla nesteitä, jos tauti vaikka taittuisi ennen kuin pääsee kunnolla alkamaan ja estää osallistumisen noihin bileisiin.
4  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: The Mortal Instruments: City of Bones (2013) : 03.Syyskuu 2013, 22:47
Kävin tänään kaverin kanssa katsomassa ja olin positiivisesti yllättynyt. Olin odottanut jotain hyvin Twilight-tyyppistä lässähdystä, jossa kirjan tunnelma jää kokonaan unholaan ällön lässytyksen tieltä. Mutta näin ei käynytkään, toimintaa riitti, juoni toimi ja jännitys piti penkissä kiinni koko leffan ajan. Olimme molemmat kaverini kanssa aika ihmeissämme kun se jo loppui, hieman enemmän olisi siis voinut olla. Muistan aika vähän kirjasta, koska sen lukemisesta on jo muutama vuosi, mutta mielestäni tarina piti aika hyvin yhtä ainakin sen kanssa, mitä kirjasta muistan. Suurimpana harmituksena
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Imdb:n mukaan seuraava osa on jo tekeillä, valmistumisvuodeksi on laitettu ensi vuosi. Jäin kaipaamaan jatkoa, joten oli ilo huomata, että se on jo tekeillä. Ei ainakaan tarvitse kovin kauaa odotella  Hymyilee

Ehkä eniten jäi kaivelemaan se, että monet henkilöhahmot jäivät minusta aika pinnallisiksi. Sivuhahmot vain kävivät muutamassa kohtauksessa sanomassa pari replaa välillä hieman irrallisestikin ja sitten jonkin kökön käänteen kautta pompattiin takaisin pääjuoneen
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Valentine saa kyllä myös minun kehut, aivan loistavasti näytelty ja hahmo vastasi hyvinkin vahvasti omaa mielikuvaani kirjoista.

Elokuvan musiikit oli aivan loistavat. Täytyy ehdottomasti kaivaa soundtrack jostain että pääsee fiilistelemään lisää  Hymyilee

Näin kirjat lukeneena en joutunut miettimään mitään varjometsästäjä/riimu-juttuja, mutta ajattelin heti siskoani, joka ei ole kirjoja lukenut mutta haluaa nähdä elokuvan. Minusta ihan kaikkia tuohon maailmaan kuuluvia asioita ei kunnolla selitetty, joten ehkä jotain tiettyjä juttuja voi olla vaikea ymmärtää jos ei ole kirjoja lukenut. Ei siis minun ongelma, mutta kävi kyllä mielessä, että ilmat kirjoja tuosta elokuvasta ei olisi ymmärtänyt ihan kaikkea, vähän enemmän selitystä tietyille asioille olisin kyllä kaivannut.

Kaikesta tästä huolimatta pidin elokuvasta kovasti ja jään odottavaan bluray-julkaisua, että pääsen kotona katsomaan uudestaan.
5  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Kirjojen lukeminen vierailla kielillä : 03.Syyskuu 2013, 17:49
Minulla ensimmäinen englanninkielinen kirja, jonka pääsin loppuun asti oli ensimmäinen Taru Sormusten Herrasta-kirja, trilogian muut osat tuli perässä. Olin aikaisemmin kokeillut muun muassa viidettä Harry Potteria, mutta sen suhteen sorruin kokemattomuuttani kääntämään koko tekstin sanasta sanaan. Jaksoin lukea ehkä 20 sivua kunnes lopetin. Nykyään lueskelen yhtä sujuvasti sekä suomeksi että englanniksi, mutta se on vuosien harjoittelun ja työn tulos. Koen kuitenkin, että englanninkielisen tekstin lukemisen aloittaminen on hiukan raskaampaa kuin suomenkielisen, joten nykyään luen suurimman osan kirjoista suomeksi. Opiskelujen takia kun joutuu ihan tarpeeksi noita koulukirjoja pläräämään niin oma lukuharrastus on jäänyt vähän jalkoihin ja sen kerran, kun ehtii ja jaksaa lukea, otan mielummin sen käännetyn kirjan.

Nykyään en todellakaan pyri kääntämään tekstiä sanasta sanaan vaan pyrin enemmänkin ymmärtämään tekstin kokonaisuuden. Sanakirjaan en ole tarttunut tuon epäonnisen Potter-yrityksen jälkeen. Ylipäätään nyt kun lukemista mietin, niin en oikeastaan edes käännä tekstiä suomeksi ollenkaan, enemmänkin aivoni kääntyvät englanti-vaihteelle ja huomaan ajattelevani englanniksi. Joskus pitkän lukurupeaman jälkeen tämä vaihde jää päälle ja huomaan ajattelevani ihan arkiasioita väärällä kielellä  Hymyilee

Testistä rapsahti ihan mukavat 11 000 sanaa. Olin kuvitellut sanavarastoni olevan hieman laajempi, kuitenkin vietin ihan mukavan ajanjakson opiskellen englantia Lontoossa. Tuosta on tosin ehtinyt jo muutama vuosi kulua sekä aktiivisesti englannin opiskelusta, viime vuonna sain koulussa kielikurssin suoritettua näyttökokeella, joten siitä on jo hetki kun olen viimeksi kieltä opiskellut. Sanavarastohan tunnetusti supistuu jos sitä ei treenaa tarpeeksi. Ehkä pitäisi seuraavaksi napata jokin englanninkielinen kirja, hyllyssä on useampi kirja odottamassa, joita ei ole suomennettu, mutta haluan lukea.
6  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu: Keskustelua suomennetuista kirjoista : 19.Elokuu 2013, 12:21
Itse olen vasta lopettelemasta toista kirjaa, joten sen uusimman suomennoksen odottelussa minulla ei ole kiirettä. Omalla kohdallani harmittelen sitä, ettei Miekkamyrskyn kovakantista versiota ole vieläkään kuulunut. Lähetin siitä viime syksynä Kirjavalle sähköpostia ja lupailivat sitä viimeistään alkukevääksi, joka on nyt kaukana takana eikä kirjaa vieläkään näy. Eniten tahdon tässä kohtaa uskoa siihen ettei superkiireinen Martin ole ehtinyt hyväksyä kuvituksia, mistä viivästys voisi johtua. Toisaalta samaan aikaan olen hiukan sitä mieltä, että niitä kuvituksia ei välttämässä tarvitsisi olla ollenkaan, jos kerran kirjan kauppoihin saaminen viivästyy reilusti niiden takia. Yritän edelleen pitää periaatteestani kiinni, että en lainaa pokkariversioita vaan odottelen kovakantista, mutta jos sen saaminen kestää vielä pitkään, voi olla että joudun antamaan periksi tästä periaatteesta, sillä haluaisin tietää, miten tarina jatkuu. Toivoa sopii, että kirja ehtisi kauppoihin jouluksi, jolloin voisin toivoa sitä vanhemmiltani eikä minun tarvitsisi omasta tiukasta opiskelijabudjetista repiä rahoja sen ostoon. Siitä periaatteesta pidän kiinni, että ostan, mikäli mahdollista, kaikki kirjat kovakantisina, mutta jos Kirjavalla tullaan siihen tulokseen, ettei lopuista tehdä kovakantista versiota (sähköpostissa kyllä lupailivat minulle, että kaikista otetaan kovakantiset painokset, mutta vuodessa voi asiat muuttua paljon), joudun ostamaan pokkarit.
7  Kylän raitti / Satama / Vs: Elämä on ihanaa, koska... : 07.Elokuu 2013, 19:48
Huomenna on viimeinen työpäivä ja sen jälkeen edessä on kolmen viikon kesäloma ennen opintojen jatkumista. Syksyn kurssien määrä lupailee suhteellisen raskasta lukukautta, mutta se ei ole vielä tämän hetken murhe. Nyt yritetään selvitä vielä huomisesta työpäivästä ja sen jälkeen on perjantaina suuntana kaverin kanssa Tallinna. Pienelle viikonloppulomalle olisi tarkoitus mennä, ohjelmassa shoppailua ja kaupunkiin tutustumista, kun itse en ole kunnolla päässyt siellä käymään. Toki tuodaanhan sieltä vähän juotavaakin, mutta se ei ole matkan pääsyy. Huomista iltapäivää odotellessa  Hymyilee leveästi
8  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: The Mortal Instruments: City of Bones (2013) : 30.Kesäkuu 2013, 10:35
Itselläni on ollut Espanjassa kirjekaveri jo kuuden vuoden ajan. Keskustelimme kerran elokuvien dubbaamisesta, ja hän oli lähes kauhuissaan kun kuuli, että meillä on tekstit. Hän ihmetteli kovasti, että miten elokuvasta pystyy nauttimaan, jos pitää samaan aikaan lukea tekstejä. Siinä on kuulema mahdotonta pysyä perässä. Minulle taas dubatut elokuvat ovat suuri kauhistus, varmaan juurikin sen takia, että en ole tottunut niihin. Lisäksi meillä on niin vähän näyttelijöitä, että ei minulla varmaan pää kestäisi, jos yksi ja sama näyttelijä esittää kaikissa elokuvissa jotain hahmoa.

Keväällä esittelin kouluumme tulleelle saksalaiselle vaihto-opiskelijalle kaupunkia. Kävelimme elokuvateatterin ohi ja selitin hänelle, että meillä elokuvissa on tekstit, joten hän voi halutessaan käydä elokuvissa. Se oli ehkä koko päivän iloisin uutinen sille saksalaiselle, voi käydä elokuvissa  Hymyilee
9  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Peter Jackson ohjaa *kolme* Hobitti-elokuvaa : 28.Kesäkuu 2013, 19:58
Ehdottomasti pakko hankkia pidennetty versio. Minua ei ehkä tuo Hiisikaupungin pidennys innosta, mielestäni se oli hiukan liian pitkä jo normaalissa versiossa. Saa sitten nähdä, kääntyykö mielipide kun näkee elokuvan  Hymyilee
10  Kylän raitti / Satama / Vs: Mikä sinua potuttaa nyt? Osa 3 : 19.Kesäkuu 2013, 18:49
Tänään aamulla töihin mennessä kellokortti ei toimi, avainkortilla ei tee yhtään mitään eikä koneella toimi yksikään ohjelma netistä puhumattakaan. Hetken ihmettelyn jälkeen selvisi, että pari serveriä oli kaatunut odottamattoman vian takia. Ei tässä vielä mitään, jäätiin töihin kahvittelemaan, jos vika saataisiin korjattua. 7h 30 min myöhemmin vika saadaan korjattua ja työpäivän loppuun on se parikymmentä minuuttia. Mietin useampaankin otteeseen päivän aikana, että voisikohan sitä lähteä kotiin sen sijaan, että tappaa töissä aikaa tekemättä mitään. Puolen päivän aikoihin saimme tiedon, että vielä menee ainakin pari tuntia että vika on korjattu, omaa työaikaa jäljellä siinä vaiheessa kolme tuntia. En ymmärrä, miksi on niin vaikeaa lähettää työntekijät kotiin kun on kerran jo selvillä ettei töitä ehdi kuitenkaan tekemään. Olisin voinut käyttää päivän paljon hyödyllisemmin kuin juomalla kahvia (oman kerroksen kahvikonekin otti ja hajosi ennen puoltapäivää, joten kahvit piti hakea kerrosta ylempää) ja pelaamalla puhelimella pelejä. Olipahan ainakin rento työpäivä, mutta samalla turhauttaa, että koko päivä meni hukkaan.
11  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Kesälukuhaaste: Henning Mankell: Comédia infantil : 06.Kesäkuu 2013, 16:56
Aloitin kirjakesäni tästä kirjasta ja sain eilen luettua tarinan loppuun. Pidin kovasti lukemastani, teksti oli sujuvaa ja tarina mukaansatempaava. Alun pohjustusten jälkeen kirjaa oli vaikea laskea käsistä. Suosittelen lämpimästi. Lisää mielipiteitä seuraa sitten, kun on joku jonka kanssa keskustella.
12  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Kesälukuhaaste: Emily Bronte: Humiseva harju : 02.Kesäkuu 2013, 15:54
Ei osunut tämä kirja minulle, mutta ajattelin ottaa tämän omalle lukulistalleni mikäli ehdin kesän aikana lukemaan kaikki muut lukulistan kirjat. Olen jo vuosikaudet halunnut lukea tämän, mutta jostain syystä en ole ikinä saanut aikaiseksi. Nyt olisi hyvä syy tarttua kirjaan, kun sitä muutkin lukevat samaan aikaan.
13  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Kesälukuhaaste: Carlos Ruiz Zafon: Taivasten vanki : 02.Kesäkuu 2013, 15:47
Tämä kirja osui minulle. Kuulostaa todella mielenkiintoiselta ja tunnelmalliselta kirjalta. Siitä en tiedä, miten kirjan lukeminen sujuu, sillä kirja on kolmas osa - tosin itsenäinen - kirjailijan sarjaan. Lukemani arvostelu kirjasta kertoi, että kaikki kirjat voi lukea erikseen tai sekalaisessa järjestyksessä, mutta Taivasten vanki sitoo samalla kahden aikaisemman osan tarinoita yhteen. Kirjan päähenkilöt ovat ilmeisesti seikkailleet jo kahdessa aikaisemmassa osassa, joten hahmoja ei varmaan ihmeemmin tässä osassa enää esitellä.

Koska arvostelussa sanottiin, että kirjan voi lukea myös itsenäisenä teoksena odotan mielenkiinnolla, minkälainen lukukokemus on edessä.
14  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Kesälukuhaaste: Henning Mankell: Comédia infantil : 02.Kesäkuu 2013, 15:34
Syyllinen ilmoittautuu! Isäni luki kirjan muutama vuosi takaperin ja sanoi, että tämä on yksi Mankellin parhaimpia kirjoja ellei jopa paras. Kirjahyllyään järjestäessään hän huomasi omistavansa kaksi kopiota tästä kirjasta ja antoi toisen minulle. Itselläni on kesän teemana lukea omassa hyllyssä olevia kirjoja, joihin en ole jostain syystä tarttunut vaikka ne ovat jo useamman vuoden olleet siellä. Siinä siis pari syytä tämän valitsemiseen. Olen jo hiukan itse aloittanut kirjaa ja hyvältä vaikuttaa, vaikka omat kuvitelmat etukäteen oli hiukan erilaiset.
15  Kylän raitti / Satama / Vs: Mikä sinua potuttaa nyt? Osa 3 : 26.Toukokuu 2013, 10:13
Allergia. Yleensä hyvinkin säädyllisesti käyttäytyvä heinänuhani on tänä vuonna saanut täysin sietämättömät oireet aikaiseksi. Nenä valuu, kurkku on kipeä, korvat ovat lukossa, aivastelen jatkuvasti ja silmät ja kurkku kutiaa. Aikaisempina vuosina olen saanut oireita vasta pujon kukkimisen aikaan, koska olen sille pahiten allerginen. Nyt kärsin jo koivusta, jopa sadepäivinä, kun siitepölyn ei pitäisi levitä. En voi kuin "innolla" odottaa miten kuollut olen kun se pujo alkaa vihdoin kukkia. Yleensä apteekin halvimmasta päästä olevat allergialääkkeet ovat riittäneet, nyt syön sitä kalleinta ilman reseptiä saatavaa ja senkin vaikutusaika on sietämättömän pitkä. Syksyä odotellessa, josko silloin hengittäminen olisi seuraavan kerran mukavaa.
16  Kylän raitti / Satama / Vs: Matkailu, lomailu ja pienet reissut : 11.Toukokuu 2013, 12:39
Itse olen Rhodoksella käynyt neljä kertaa ja saari on ehdottomasti yksi suosikkilomapaikoistani. Sääli vaan, että siellä sää on parhaimmillaan näin kesällä, jolloin ei enää nykyisellään ole aikaa sinne matkustaa, kun pitää olla töissä. Odotettavissasi on siis ainakin hyvä sää, kaksi kertaa olen kesälomalla siellä ollut ja sää on aina ollut täydellinen.

Suosittelen ehdottomasti auton vuokrausta, saari on todella kaunis pienine kylineen ja poukamineen. Itse olen autolla vieraillut Falirakin ja Lindoksen kaupungeissa. Lindos on todella upea pieni kaupunki, joka on rakennettu kukkulalle. Kukkulan päällä komeilee raunioitunut temppeli. Suosittelen sinne kiipeämistä, näkymät ovat upeat. Henkilökohtaisesti täytyy kyllä sanoa, että suosittelen kiipeämistä omin jaloin, vaikka aasin kyydilläkin pääsee ylös. Minä ja siskoni otimme aasikyydin enkä ole sen reissun jälkeen aasin selkään noussut, kun aasit karkasivat ja lähtivät juoksemaan kukin eri suuntaan kaupunkia. Jäipähän unohtumaton muisto siitä kaupungista  Hymyilee
17  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Lukuhaastetta kesäksi? : 28.Huhtikuu 2013, 20:12
Salainen arvonta kuulostaa myös minusta hyvältä. Myös minusta kirjoja voisi valita mistä tahansa genrestä, olisi hyvää vaihtelua lukea jotain muutakin kuin yhtä ja samaa genreä koko ajan.

Minun puolesta sarjakuvat ja runot voisi rajata ulos, luen kyllä molempia, mutta en ihan usko, että niistä saa näin internetin välityksellä kunnollista keskustelua aikaiseksi. Tämä siis vain minun mielipiteeni, joku toinen voi nähdä asian aivan toisessa valossa.
18  Kylän raitti / Satama / Vs: Elämä on ihanaa, koska... : 26.Huhtikuu 2013, 19:33
Kesäloma alkoi muutama tunti sitten! Seuraavaan neljään kuukauteen ei siis tarvitse katsoakaan koululle päin. Loma tuli enemmän kuin tarpeeseen, viimeiset kolme viikkoa ovat olleet todella kuormittavia useiden tenttien ja projektityön takia, pahimpana tämä viikko kun piti selvitä neljästä tentistä ja projektin deadlinekin sattui osumaan samaan sumaan. Vaikka välillä tuntuikin, että viikko ei lopu ikinä, niin tässä sitä nyt ollaan. Kaikki tentit menivät omasta mielestäni paremmin kuin hyvin, projektista tuli parempi kuin uskoin ja olen vielä hengissä  Hymyilee Nyt on suuntana kavereiden kanssa pubiin, sen verran pitkään on täällä kotona homehduttu koulukirjojen kanssa, että on ihanaa päästä ihmisten ilmoille nauttimaan ansaitusta vapaudesta. Lisäksi opiskelujen puoliväli tuli vastaan, kaksi vuotta takana, toiset samanlaiset edessä. Tätä huimaa saavutusta on myöskin syytä juhlia.
19  Kylän raitti / Satama / Vs: Elämä on ihanaa, koska... : 26.Huhtikuu 2013, 08:33
On se kyllä kieltämättä ilon hetki, kun saa toisen kotimaisen menemään läpi. Itselläni oli keskiviikkona virkamiesruotsin toinen koe: suullinen, jota treenattiin ja stressattiin paljon. Tarkoitus oli keskustella kahden muun ryhmäläisen kanssa 12 min jostain sähkötekniikan aiheesta. Valmistelimme kolme (todellisuudessa ehdimme valmistella vain kaksi) keskustelua, josta yksi arvottiin kokeessa keskusteluun. Omaksi onneksemme emme arponeet sitä aihetta, jota emme olleet ehtineet valmistella, joten kirkkaastihan se meni läpi. Samaa ei voi sanoa kaverini ryhmästä, jotka arpoivat juuri sen aiheen, jota he eivät osanneet, joten he eivät edes yrittäneet vaan menivät suoraan uusintaan. Kirjallisen osuuden sain läpi jo muutama viikko sitten. On kyllä hieno tunne, kun ei tarvitse todennäköisesti enää ikinä opiskella ruotsia!  Hymyilee
20  Kylän raitti / Taverna / Vs: Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi? : 25.Huhtikuu 2013, 21:20
Nykyisenä TAMKin opiskelijana voin sanoa juuri samaa: opettajien taso vaihtelee todella paljon. Tänä keväänä mukaan on sattunut todella sekalaista sakkia: muutama täydellinen, kaksi jotka tietävät opettamastaan aiheesta aivan älyttömät määrät, mutta eivät osaa sanoa sitä selkokielellä tai niin kiinnostavasti, että tunnilla pysyisi hereillä. Viimeisenä on tämän kevään pohjanoteeraus, joka ei osaa opettaa yhtään, ei edes yritä selittää vaikka kuinka sanoisi, ettei ymmärrä, ei pidä kiinni sovituista aikatauluista, tentissä puolella luokkaa oli koepaperissa vastaukset valmiina, koska opettaja ei tajunnut, että oli tulostanut vastaustiedoston (eikä tietenkään itse valvonut koetta, joten valvojalla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa meidän tehdä kokeen vaikka vastaukset oli siinä vieressä kun koetta oli mennyt se 15 min ennen kuin tajusimme että ne tekstit paperissa oli oikeasti vastauksia eikä mitään tehtävään liittyvää aineistoa) ja nyt viimeisenä nettiin pitäisi palauttaa projektin tiedostot huomiseen mennessä, mutta ei ole palautuskansiota.

Tämä on kuitenkin onneksi vain se pohjanoteeraus, yleisesti ottaen ainakin itse olen todella tyytyväinen opetuksen tasoon ja opettajat ovat suurimmaksi osaksi ammattitaitoisia. TAMKiin kun ei pääse opettamaan ilman opettajankoulutusta (no, viime vuonna yksi opettaja kävi koulutusta siinä samalla kun jo opetti, opetuksen taso nousi kurssin edetessä huomattavasti), niin yleensä opettajat ovat hyviä. Yliopistossa kun en ole koskaan ollut niin en tiedä, vaaditaanko siellä opettajankoulutusta vai riittääkö pelkkä ammattitaito ja tietämys aiheesta.
Sivuja: [1] 2 3 ... 20