20.Elokuu 2014, 09:49 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 49
41  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Margaret Atwood : 13.Joulukuu 2012, 14:46
Atwood ilmoitti saaneensa kolmannen MaddAddam-kirjan valmiiksi ja se ilmestyy syyskuun ekalla viikolla 2013. Nimeä en ole vielä nähnyt missään. Oryx ja Crake oli erinomainen ja Herran tarhuritkin kiinnostava lukukokemus, joten sarjan kolmas kirja on sekin lukulistalla. Suomeksikin varmaan ilmestyy sitten myöhemmin, kuten Atwoodit yleensäkin.
42  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Emmi Itäranta : 05.Joulukuu 2012, 16:30
Teemestarin kirja on teos, jota on tosiaan luettu sellaistenkin keskuudessa, jotka eivät yleensä kovin paljon spefiä lue. Genrekirjaksi se on saanut melkoisen hyvin huomiota suomalaisissa blogeissa ja pikaisen googlauksen perusteella ainakin 20 blogia kirjan on arvostellut. Osallistumassani science fiction -haasteessa suomalaisten keskuudessa Itärannan kirja vaikuttaisi olevan luetuin kirja ja arviot ovat olleet pääasiassa positiivisia, kuten myös omani tammikuulta, mutta myös jonkin verran kritiikkiä on esitetty.

HarperCollinsin kanssa tehty kirjasopimus herätti vähemmän kirjoituksia blogimaailmassa, mutta kyllä sekin noteerattiin. Törmäsin uutiseen ensimmäisenä Lopunajan lauseet -blogissa, jossa kerrottiin aamun lehdistötiedotteesta ja sitten tieto löytyi jo Twitteristäkin. Olen itsekin uutista levittänyt niin blogissani kuin Twitterissä.
43  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Gene Wolfe : 03.Marraskuu 2012, 17:19
Milloinkohan Sovinnontekijän kynsi ilmestyy?
Kysyin kun pari nettikauppaa ilmoittaa jo toimittavansa kirjaa. En halunnut tilata ilman varmistamista. Sovinnontekijän kynsi ilmestyy lähempänä ensi kesää.
44  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Gene Wolfe : 02.Marraskuu 2012, 23:02
Olen Draganin kanssa joistain asioista samaa mieltä omassa arviossani, Kiduttajan varjo ei ollut viiden tähden kirja. Mitään suuria kynnyskysymyksiä ei kuitenkaan noussut, joten sellaisen 4+ voisin hyvinkin antaa. Maailmanluonti on upeaa, pidin tapahtumaympäristöstä paljon, se stimuloi mielikuvitusta. Tekstin tyyli on mielyttävällä lailla älykästä ja haastavaakin. Yllätyin hieman miten paljon fantasialta teos tuntui lukiessa. Severian hahmona ei sykähdyttänyt vielä ainakaan tässä vaiheessa, mutta odotukset jatko-osia kohtaan on kyllä suuret. Olisi kiva tietää milloin kakkososan käännös ilmestyy.

Ja kuten Eija mainitsikin, kirja näyttää aikasta hienolta ulkoasultaan. Silti toivoisin sitä ekirjaa, jotta olisi helpompi tehdä tekstihakuja, sillä luulenpa, että tähän teokseen tulee palattua vielä myöhemminkin.
45  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Martinin Tulen ja jään laulun oheistuotteet : 30.Lokakuu 2012, 20:29
AdLibris sanoo jo lähettävänsä.
Tänään sitten vasta oikeasti lähetti ja nyt myyvät jälleen ei-oota. Odottelen omaani ensi viikoksi ja innoissani.
46  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Patrick Rothfuss : 25.Lokakuu 2012, 23:07
En ole Rothfussin kaveri ja maksoin The Adventures of the Princess jne -kirjasta Subterraneanin erikoisversion hinnan jokunen vuosi sitten, jolloin myös ketjussa kommentoin teosta. Minusta se oli kiva, kuvitus hienoa ja tarina ihan hauska. Kirja ei kuitenkaan ole mitenkään erinomainen. Sellainen välipalatyö, jota kirjailijan fanit arvostanevat enemmän kuin tavallinen lukija. Lukiessa pidin enemmän, jälkimaku on hieman himmeämpi. En osta jatko-osaa, jos sellainen on tulossa. Lyhyt arvostelu löytyy blogissani.
47  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Gene Wolfe : 13.Lokakuu 2012, 15:20
Kiduttajan varjoa näyttäisi olevan nyt jälleenmyyjienkin varastossa toimitettavaksi. Sääli, ettei nykypäivänä vieläkään saa kaikkia käännösteoksia myös ekirjana. Suhtaudun tähän kirjaan melkoisella varauksella, sillä yksi aiemmin lukemani Wolfe ei iskenyt juurikaan. Kirja on kuitenkin lähiajan lukulistalla.
48  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: J.K. Rowlingin uusi kirja : 05.Lokakuu 2012, 01:44
Mutta saahan ihminen toki yrittää. Aina viimeisestä Potterista saakka ennustukseni on ollut, että Rowling haluaa saada tunnustusta etevänä kirjailijana ja kokeilee jotain erilaista ja kunnianhimoista, saa huonot kritiikit, kokeilee ehkä kerran tai kaksi uudestaan ja palaa sitten vielä Pottereiden maailmaan saadakseen taas kiitosta ja ylistystä.
50% varmuudella osut paluuennustuksessa oikeaan. Toisaalta Rowlingillahan on koko ajan menossa Potter-projekti. Hän julkaisee Pottermore-sivustolla pientä nippelitietoa sarjan maailmasta. En edes koe, että hän olisi jättänyt Potterversumia millään lailla lopullisesti taakseen tai unohtanut fanikuntaa. Jotenkin kuitenkin uskon, että Rowlingilla on vakaa aikomus kirjoittaa juuri sitä, minkä hän kirjailijana kokee haluavansa tai tarvitsevansa kirjoittaa, jos hänellä kerran on jo kovalevyllä pari muuta aikuisten kirjaa muhimassa ja yksi selkeästi lapsillekin kirjoitettu kirja. Kustantaja sitten julkaisee mitä julkaisee. Kuten Narrikin tuossa totesi, Rowlingilla on aika täysipäisen ja jalat maassa olevan ihmisen maine.

Rowlingin viimeisin uutiskirje lupaa pian uusia uutisia, mihin lie sitten liittyvätkään.
49  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Joe Abercrombie : 30.Syyskuu 2012, 19:11
Yllättävää, että sähköinen versio tuli noin aikaisin myyntiin.
Itse asiassa ekirja näyttäisi olevan yhä vain ennakkotilattavana. En tiedä mitä Amazonilla tapahtui, kun toimittivat kirjan jo näin aikaisin. Selkeästi siis vikatoimitus, mutta takaisinkaan eivat sitä enää minulta saa, eivät tosin ole vielä yrittäneet edes ottaa. Jokusen kymmentä sivua on tullut luettua tähän mennessä.
50  Velhokäräjät / Viisasten kivi / Vs: Kirjailijatietokanta : 29.Syyskuu 2012, 21:02
Anne Tammelinin vampyyrikirja Veriveljet (sarjan aloitus) on ilmestynyt ekirjana viime vuonna, ensi vuonna paperiversiona. Sopisiko se tietokantaan?
51  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Joe Abercrombie : 28.Syyskuu 2012, 17:10
Minä odotin Red Countryn ilmestyväksi vasta ensi kuussa, mutta 15 minuuttia sitten Amazon.com toimitti ekirjan koneelleni. Olen hieman hämilläni, kun en osannut odottaa kirjaa, mutta pakko kai tässä on olla tyytyväinen, sillä nyt ehdin sitten lukea sen ennen Sweconia ja Abercrombien tapaamista.
52  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: J.K. Rowlingin uusi kirja : 27.Syyskuu 2012, 15:58
maxs, en väittänyt asiaa mustavalkoiseksi on/off-tilanteeksi. Kyse on tulkinnan vahvuudesta kuinka paljon sitä suoraa pohdintaa kirjoissa esiintyykään, niitä on seitsemän.
53  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: J.K. Rowlingin uusi kirja : 27.Syyskuu 2012, 15:20
Just mietin samaa kuin Pippuri. Onhan se hieman ikävää, jos on vääränlaiset odotukset. Muutenkin Hesarin lainauksen loppuosakin on todella huvittava.

Kirjan sähköinen versio putkahti sittenkin koneelle jo tänään ja pääsen kohtapuoliin sitä lukemaan. Kommentoin onko kirja "kylmä ja kyyninen" sitten kun olen sen lukenut. Arvostelujen perusteella voisin olettaa Rowlingin oman elämän olleen vahvasti pohjalla The Casual Vacancyssa. Köyhyys, perheväkivalta, ongelmallinen isäsuhde löytyvät kirjailijan taustasta ja hän on niistä avoimesti puhunut vuosikausia. Rowling on myös ilmineerannut olevansa myös poliittisesti aktiivinen. Minusta ei ole mitenkään shokeeraavaa, että ne teemat ilmestyvät myös kirjailijan teokseen.

Mitä tulee Potterien kristilliseen pohdintaan, niin aika vahvasti on tulkittu.
54  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: J.K. Rowlingin uusi kirja : 27.Syyskuu 2012, 11:01
Sekä The New York Timesin että LA Timesin arvostelut ovat pääsääntöisesti negatiivisia. Näyttää olevan vaikea olla vertaamatta kirjaa Pottereihin. Oma kiinnostukseni kirjaa kohtaan on kasvanut entistä enemmän, sillä tämä tuntuu olevan se irtiotto Rowlingilta, mitä olen kaivannutkin ja realistinen synkkyys ja rosoisuus ovat yleensä plussatekijöitä. Sähköisen kirjan ilmestymistä lykättiin viime hetkillä vuorokaudella, joten saan kirjan käsiini vasta huomenaamulla.

Rowlingilla on tekeillä kolme muutakin kirjaa, yksi lastenkirja (alle 10 v.) ja kaksi aikuisille suunnattua teosta. Julkaisuaikatauluista ei ole vielä tietoa.

55  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: J.K. Rowlingin uusi kirja : 27.Syyskuu 2012, 02:36
Tänään The Casual Vacancy sitten ilmestyy. Arvosteluja ilmestyy varmaan tuhkatiheään lähipäivinä ja Rowling esiintyy mediassa ahkerasti, eikä spoilereilta voi oikein välttyä. The Telegraphin erittäin paljastava arvostelu on yksi ensimmäisistä, eikä sitä kannata lukea jos ei halua tietää kirjan sisällöstä mitään. Jos joku vielä odottaa HP-tyylistä tekstiä, niin ne odotukset voi unohtaa. Arvostelun perusteella on lukijoilla edessä Jotain Ihan Muuta.
56  Velhokäräjät / Arkkivelhojen ilmoitustaulu / Vs: Risingshadowin www-osoiteessa muutoksia : 21.Syyskuu 2012, 19:26
Joku kiva favicon ikoni enkkupuolelle? :)
57  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu: Keskustelua suomennetuista kirjoista : 19.Syyskuu 2012, 22:59
Kääntäjä arveli, että kirja ilmestynee talvella. Tein jo optimistisen tulkinnan ja lisäsin perään vuosiluvun.

Edit//Oikeasti, se tarkoittaa tulevaa talvea.
58  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu: Keskustelua suomennetuista kirjoista : 19.Syyskuu 2012, 21:52
Lohikäärmetanssin (työnimi) kääntäminen on vielä kesken, mutta Kirjavan Tulen ja jään laulu -fanisivustolle antaman arvion mukaan ensimmäinen osa ilmestynee talvella (2013).
59  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Tieteiskirjailija Hannu Rajaniemi : 07.Syyskuu 2012, 18:16
Koskeekohan tuo amerikkalaisen painoksen siirto ainoastaan kovakantista, sillä ekirjan (Kindle edition) julkaisupäivä on pysynyt yhä syyskuussa. Ellei sekin sitten muutu lähiaikoina myöhäisemmäksi.
60  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Tieteiskirjailija Hannu Rajaniemi : 07.Syyskuu 2012, 17:58
Fraktaaliruhtinaan ilmestymisaika on siirretty Gummeruksen sivulla tammikuuhun 2013. Bookplussan mukaan 5.1. Nyt pitää harkita josko sittenkin hankkisi englanninkielisenä ekirjana.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 49