25.Huhtikuu 2014, 02:51 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 ... 46
1  Kylän raitti / Satama / Vs: Foorumin viimeiset sanat : 27.Syyskuu 2013, 09:52
Vastahan sitä hetki sitten siirryttiin tähän foorumipohjaan... *vanhan käyttäjän jupinaa* Ensimmäinen ajatus oli "joko taas", mutta kaipa siitä on jo ainakin puolisen vuosikymmentä. Voisin tarjota pienen runontapaisen viimesiksi sanoikseni:

Varjotkin haipuvat,
kun inkarnaatio kuolee,
kuin feenix ikuinen,
vain uudelleen noustakseen.

Toivokin syttyy,
vanhoista muistoista,
kenties me nytten,
saamme Tarinatuokion takaisin.

Oli ihan pakko. Nähdään uudessa inkarnaatiossa!
2  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Artemis Fowl (ja muuta Eoin Colfer -juttelua) : 30.Heinäkuu 2013, 13:24
Artemis Fowl -leffa on viimein tulossa.

Viime vuonna ilmestyi suomeksi loppuosa Viimeinen vartija, jonka olen onnistunut missaamaan täysin. Tarvitsisi varmaan varata kirjastosta. Täytyyhän se katsoa mitä pojasta tulee!

Minultakin on näköjään mennyt täysin ohi... Pitääpäs käydä kurkkaamassa, jos paikalliskirjastossa olisi jäänyt hyllyyn jo tässä vaiheessa.
3  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Andrzej Sapkowski: The Witcher -saaga (Noituri) : 30.Heinäkuu 2013, 12:15
En itse ihan viittä tähteä Noituri-saagalle voi tarjota kirjallisuutena (peleinä kylläkin). Kenties siinä hajanaisuudessa on jotain, mikä tekee teoksista hankalampia päästä alkuun. Alkuun päästyäni luen kyllä teoksen muutaman tunnin sisään. Kenties en vain ole novelleista rakennetun romaanin suurin ystävä.
4  Sivistyksen kehto / Tarinatehdas / Vs: Kesäprojekti -13: Knoxin teksti : 29.Heinäkuu 2013, 15:53
Taisitte jäädä hivenen liiaksikin miettimään miljöötäni. Voinen paljastaa siitä sen verran, että se ei ole mikään todellinen vuosisata, vaan rinnakkainen todellisuus, jossa eletään novellin hetkellä noin vuotta 2070. Projekti on crossover-todellisuus sci-fin, fantasian ja parin muun genren kanssa, rinnakkainen omallemme. Ei siitä enempää tähän väliin.

Kiitän kommenteista, en muista milloin olen näin monta kommenttia novellista saanut.
5  Sivistyksen kehto / Turinatupa / Vs: Nimien keksiminen tarinaan : 29.Heinäkuu 2013, 15:30
Vaikka olenkin aina ollut ylpeä siitä, etteivät minulta lopu koskaan nimet, kesken olen joutunut turvautumaan jo muutaman kerran kaimoihin ja silti alkavat nimet olla pikkuhiljaa vähissä. On varmaankin annettava itselleen ja mielikuvitukselleen jotain tunnustusta, kun hyvi' hahmoja alkaa olla kertynyt jo puolisen tuhatta ilman sen kummempaa toistoa, mutta silti.

Kaduttaa vain se, että olen 'lainaillut' hahmojani liikaa muille, enkä siksi pysty juurikaan niitä enää itse käyttämään, kun niitä löytyy jo jokusesta julkaistusta romaanistakin.
6  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: A Game of Thrones -tv-sarja : 10.Kesäkuu 2013, 19:37
Toivottavasti eivät pudota

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Agreed. On myös kyllä muita hahmoja, joita en haluaisi täysin karsittavaksi, mutta joo, Tapsalla on erittäin validi huomio.
7  Sivistyksen kehto / Tarinatehdas / Vs: Kesäprojekti -13: Knoxin teksti : 10.Kesäkuu 2013, 16:25
Itse olisin kaivannut enemmän päähenkilön kuvailua. Missään ei kerrottu miltä tyyppi näytti.

Ensimmäisessä persoonassa kirjoitettu teksti harvemmin kuvailee päähenkilöä kovinkaan yksityiskohtaisesti.

Ja, mitä kappaleeseen tulee, mielestä se sopii täydellisesti kuvaukseen, jossa salamurhaaja lähestyy kohdettaan syvässä hiljaisuudessa.
8  Kylän raitti / Satama / Vs: Ärsyttävintä naapureissasi? : 10.Kesäkuu 2013, 16:22
"Naapurinsetä" hakkasi minut kolmesti vuoden sisään, kun olin kymmenen ikävuoden tietymillä. Miekan omistajana olen monesti punnit tilannetta, mutta olen kuitenkin päätynyt, ettei se mies ole oman elämäni pilaamisen väärti. Toisaalta, jos olisin vanhempani, olisin järjestänyt miehen vankilaan jo ajat sitten.
9  Kylän raitti / Satama / Vs: Kesäsuunnitelmat : 09.Kesäkuu 2013, 12:02
Lähinnä varmaankin kesäopintoja, töitä, kavereiden kanssa ryyppyreissu mökille -rytmissä. Elokuussa varmaan teen vielä vähän kesäopintoja.
10  Kylän raitti / Taverna / Vs: Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi? : 09.Kesäkuu 2013, 12:00
Edellisestä viestistä lähtökohtani lienee osittain muuttunut. Kävin tänä vuonna yhdessä teologian ja kahdessa yleisen historiatieteen valintakokeessa. Tampereella kirjoitin näin mututuntumalla sanoen parhaan esseen, jonka olen koskaan saanut paperille. Historiatiede on siis erittäin todennäköinen tulevaisuus, joskaan en nyt vielä syrjäytä teologiaa täysin, koska kaikki kolme valintakoetta menivät erinomaisesti.

Edellisen vuoden olen tehnyt yleisen historiatieteen ja kulttuurihistorian perussettejä avoimessa.
11  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Doctor Who : 09.Kesäkuu 2013, 11:57
Minulle Eccleston on nykytohtorin parasta antia, enkä oikein Smithiä osaa sisäistää tohtorina vieläkään. Tennant oli kyllä mainio, mutta meni kokonainen tuotantokausi ennen kuin osasin sisäistää hänet tohtorina. Etsiskelin ja olenkin saanut nähtyä vanhempia tohtoreja viime vuosituhannelta ja pidin oikeastaan kaikista. Suositan alkuperäistä tohtoria erityisesti.
12  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: A Game of Thrones -tv-sarja : 05.Kesäkuu 2013, 20:01
Mutta luultavasti vasta viimeisessä kirjassa, Tapsa. Niin minä laskelmoin.
13  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: A Game of Thrones -tv-sarja : 05.Kesäkuu 2013, 17:17
Olen päätynyt pitkällisten laskelmien jälkeen, että on 8 hahmoa, jotka todennäköisesti elävät loppuratkaisuun asti. Olen positiivisesti yllättynyt, jos olen väärässä. Spoilaan listani, katsokaa, jos haluatte.

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
14  Kylän raitti / Satama / Vs: Millaista unta näit viime yönä? : 05.Kesäkuu 2013, 17:13
Se oli iljettävä painajainen. Näin unta, että yliopistohakuni epäonnistui taas ja, että c-miehen papereistani huolimatta ilmoittauduin vapaaehtoisesti sivariin.
15  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: A Game of Thrones -tv-sarja : 03.Kesäkuu 2013, 20:39
Q_black, kyseessä sattuu olemaan suosikkikohtaukseni koko kirjasarjasta. En ole vielä nähnyt viimeisintä jaksoa, mutta tänään on tarkoitus katsoa se ja odotan innolla, koska olen lukenut koko päivän ragea siitä jaksosta. Ah, ecstacy.
16  Kylän raitti / Tuomiokivet / Vs: Palapelit : 03.Kesäkuu 2013, 09:53
Pelkäisin häiriötekijöitä niin paljon, että pyrkisin tekemään työstä valmista mahdollisimman nopeasti. Vuosiin en ole palapelejä koonnut, mutta muistelisin koonneeni 500 palan palapelejä 100 palan tuntivauhdilla. Veikkaan tonnin vievän yli puolet kauemmin, mutta kyllä se varmaan alle vuorokaudessa hoituisi, jos minulla olisi aikaa ja viitseliäisyyttä omistautua pelkästään sille.

Voin toki olla väärässäkin.
17  Sivistyksen kehto / Lukupiiri / Vs: Kesälukuhaaste: Tove Jansson: Muumipapan urotyöt : 03.Kesäkuu 2013, 07:58
Voisinpas oikeastaan itsekin osallistua tähän parista syystä. Ensinnäkin kirja löytyy kotoa. Toiseksi kirjaan liittyy paljon hyviä lapsuusmuistoja, olisikohan ollut tyyliin kymmenes lukemani kirja.
18  Sivistyksen kehto / Tarinatehdas / Vs: Kesäprojekti 2013 - kirjoitusaikaa 2.6.-30.6. : 02.Kesäkuu 2013, 21:12
Noh, minun tekeleeni on "valmis" ja "julkaistu". Radoxeald Lectunium sanoi, että on aika knoxistista. Ehkä sen on. Tarkempia selittelyjä ja avaamisia hieman itse topikin alussa. Hyvää harjoitustahan tämä joka tapauksessa oli.
19  Sivistyksen kehto / Tarinatehdas / Kesäprojekti -13: Knoxin teksti : 02.Kesäkuu 2013, 21:11
Pari vuotta. Se kai siitä on, kun on saanut jotain muutakin luovaa kuin omaa romaaniaan edistymään. Muutama keskeneräiseksi jäänyt ja jäävä projekti on tullut tänä aikana sähellettyä, muttei oikeastaan mitään kokonaisuuksia. Tämä projekti, joka pohjautui kappalevaihtoehtoon numero I, on lähinnä harjoitus kirjoittaa selkeästi rajattu novelli. Olisin voinut jättää tämän itsellenikin, mutta on reilumpaa jakaa, aye?

___________

Oli tyyntä. Tuulikaan ei liikuttanut laineita ja minä valmistauduin työvuorooni. En uskonut minkään tänään häiritsevän työtäni. Pukeuduin univormuuni ja livahdin kadulle asemaltani. Paikan kauneus ei koskaan lakannut hämmentämästä minua, mutta minun täytyi olla kuitenkin tiukka itselleni: Ei tänä iltana, ei tänä iltana.

Synkimmät kujat olisivat olleet helpoin tapa edetä kylän sydämeen, jonka kautta minun olisi kuljettava. Päätin kuitenkin syöksyä puiden latvojen turvin, koska kylän kadut olivat hyvin puistomaista eikä hiljaisuus särkynyt tammenlehtien hiljaiseen kahinaan, jonka hiljainen liikkeeni jätti.

Vartijoita parveili ympäriinsä kartanon ympärillä ja tiluksilla kuin muurahaisia pesänsä ympärillä. Jouduin vetäytymään lähemmäs kylän keskustaa ja harkitsemaan suunnitelmaani uudemman kerran. Palasin puolen kilometrin matkan takaisin kylän keskustaan piioutuen kylän vanhimpain kokoontumisrakennuksen katolle.

Taitoni eivät riittäisi livahtamaan sisään kartanoon ilman, että minun olisi surmattava joku vartijoista. Toimeksiantajani oli nimenomaisesti vaatinut, että he saisivat elää, mikä oli harmillista. Olisinhan voinut vain räjäyttää koko kartanon. Ei, se ämmä halusi minun menevän kartanoon ja leikkaavan miehen kurkun auki tyylipuhtaasti ilman todistajia. Normaaliolosuhteissa se ei olisi ollut ongelma, mutta nyt, kun niitä vartijoita oli niin valtaisasti...

Toivoin, että olisin voinut tehdä sen kylällä, koska yhtä sheriffiä kummempaa miliisiä koko kylänpahaisella ei ollut, vaan paronin vartijat hoitivat niitäkin tilanteit- hetkinen. Jos murhaisin jonkun, vaikkapa sheriffin kesken tämän yökierroksen, eikö se heikentäisi vartijoiden vahvuutta kartanolla?

Päätin tehdä sen niin, ettei sitä voitaisi liittää minuun. Ylimääräinen väkivalta saattaisi aiheuttaa ikävän tilanteen, jossa työnantajani leikkaisi palkkiostani jopa puolet pois. Livahdin siis sheriffin toimistoon, joka oli autio, vain muutamaan minuuttia hänen lähdettyään kierrokselle. Varoin jättämästä yhtä ainoaa sormenjälkeä viedessäni hänen arbalestinsa ladattuna yhdellä vasamalla. Palasin korttelin päähän katolle, missä varusteeni odottivatkin.

Makustelin tapon hetkellä nautinnollisesti vetäessäni aseen liipasinta. Päätin mieluummin murhata erään sheriffin hyljeksimistä huorista hänen omalla aseellaan, mikä varmasti aiheuttaisi skandaalin, sillä aseessa olisi vain kolmet sormenjäljet; sheriffin, hänen avustajansa ja sen pariisilaisen asesepän, joka oli sen valmistanut. Olisi varsinainen sääli, jos kartano jäisi suojattomaksi kutsumattomia vieraita vastaan.

Katsoin katolta lähes välittömästi tapon tehtyä. Asettelin arbalestin vain paikalle, josta sen pahinkin puusilmä löytäisi. Olin jälleen tammien lehvistöissä piileskellen kylään marssivaa vartijaryhmää piilossa ja uskaltauduinkin liikkumaan vasta, kun he olivat menneet muutaman sata metriä ohitseni. Jatkoin matkaani kartanoa kohti ja löysinkin heikommin vartioidun kohdan tallien yläpuolelta.

Livahdin hulppeaan olohuoneeseen, rokokootyyliseen upeaan keskukseen, johon oli tyylitajuttomasti yhdistelty modernia tekniikkaa, kuten radiokaappi ja laajakuvatelevisio. Germaanit, ajattelin halveksuen heidän järjetöntä tyylitajuttomuuttaan.

Liu'uin huoneesta toiseen, tyylistä toiseen. Rokokoosta muinaiskreikkalaiseen, siitä barokkilaiseen, siitä persialaiseen ja niin edespäin, kunnes löysin makuuhuoneet, jotka puolestaan olivat tyylillisesti hyvin koptilaiset. Paroni kuorsasi onnessaan itseään vuosia nuorempi vaimo vierellään. Tyhjäpäiseltä vaikuttava brunetti nukkui onnessaan. Hän menettäisi kaiken aamuun mennessä. Vedin esiin käyrän tikarini ja tarjosin hänen jalosukuisuudelleen toisen hymyn.
20  Kylän raitti / Kohtauspaikka / Vs: Suokki 29.6.2013 : 02.Kesäkuu 2013, 19:23
Jos on rahaa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 46