24.Heinäkuu 2014, 20:42 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 ... 12
1  Kylän raitti / Satama / Vs: Satunnaisia kysymyksiä vol 4 : 24.Syyskuu 2013, 13:29
Vaikka orgaaninen luonnainekemia onkin omaa alaani, tää menee nyt osittain enemmän kasvifysiologian ja -biokemian luentojen muistikuvin ja wikipediasta kertaamisen voimin... Yleisesti se menee kutakuinkin näin:

Lehdissä on viherhiukkasia, jokta tuottavat sokeria auringonvalon avulla, sokeri muutetaan edelleen helpommin käytettävään muotoon lehdissä erilaisilla apuaineilla. Kun tulee syksy, puu imee talteen apuaineet ja "purkaa" vihrhiukaset kierrätettäviksi, jolloin lehdistä tulee näkyviin keltaisia ja oransseja aineita (karotenoideja, ja niiden alaluokkaan uuluvia ksantofylliinejä). Nämä jo alunperin lehdissä olleet aineet siis aiheuttavat keltaisen wei sävyt.

Punaiset värit sen sijaan tulevat antosyaani-nimisistä aineista, jotka muodostuvat lehtien sokereista syksyllä, kun puun tuotantoa ajetaan alas. Antosyaanit ovat siis eräänlaisia ylijäämätuotteita, joita muodostuu, kun kaikkea sokeria ei pystytä hyödyntämään täysin. Valo vaikuttaa tähän reaktioon, ja punaisia lehtiä tuleekin enemmän kirkkaalla säällä. Näin ne lehdet, joista on jo imetty apuaineita enemmän pois, ja jotka saavat enemmän valoa, ovat punaisempia.

Edellinen ala-aste selitys on siis ihan oikea yksinkertaistuksista huolimatta!

Ja  mitä väreihin tulee, niiden pitäisi oleman varsin kestäviä, suora auringonvalo (UV-säteet) toki haalistuttavat niitä ajan kanssa, mutta lakan pitäisi hidastaa sitä laadusta riippuen kohtalaiseti tai paljon.
2  Kylän raitti / Satama / Vs: Elämä on ihanaa, koska... : 24.Syyskuu 2013, 12:42
Työkiireet, opiskelukiireet ja kaikki muutkin kiireet helpottavat vihdoin, ja aikaa on taas harrasteille ja jopa netissä roikkumiselle. Seuraavaksi sosiaalisuutta peliin, eikä pienet murheet tunnu enää misään!
3  Kylän raitti / Kohtauspaikka / Vs: Puistoon to 13.6.! (Helsinki) : 04.Kesäkuu 2013, 21:16
Ohops. Sattuipa sopivasti, olen tulossa 13. päivä Helssinkiin... Pitää seurata tilannetta, ja ties vaikka paikalle pääsisin...

4  Velhokäräjät / Viisasten kivi / Vs: Kirjailijatietokanta : 04.Kesäkuu 2013, 21:14
Luulin kirjoittaneeni tämän viestin jo kertaalleen, mutta ei... Lienee jäänyt lähettämättä tai jotain....

Eli Tulevaisuusvaliokunnan järjetämän novellikilpailun perusteella koottu tulevaisuuden yllättäviä muutoksia käsittelevä novellikokoelma Mustat joutsenet ilmestyi joitakin aikoja sitten. Hyvänoloista tulevaisuuskuvausta.

Lisäksi luin jokin aika sitten Mario Readingin kirjoittaman Nostradamuksen aikakirjat -kirjan. Melko perinteistä Millenoim-tulee ja maailma loppuu -mysteeri jännäriähän se oli, mutta mukana oli hiukan myös spekulatiivisia elementtejä kirjan loppupuolella.
5  Kylän raitti / Satama / Vs: Mikä sinua potuttaa nyt? Osa 3 : 09.Huhtikuu 2013, 22:53
Se, että kaikki vaan kaatuu niskaan.
6  Kylän raitti / Satama / Ystävänpäivä : 14.Helmikuu 2013, 08:28
Se on täälä taas, eli hyvää ystävänpäivää kaikille yhdessä ja jokaiselle erikseen!

Viime vuodesta poiketen muistin asian tällä kertaa ajoissa. .-)

Mitä teidän ystävänpäivänne pitä sisällä? Onko ystävnpäivä vain kaupallista hömpötystä, koska jokainen päivä on ystävänpäivä? Vai onko nyt se ainoa päivä vuodesta, jona on ok osoittaa pehmeitä tunteita kanssaihmisiä kohtaan?
7  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Vuoden 2013 Tähtifantasia-ehdokkaat ovat...? : 13.Helmikuu 2013, 01:37
Arvuuttelu ei ole koskaan ollut paras lajini, mutta katsotaan...

Liz Williams: Aavekauppiaan tytär
Sergei Lukjanenko: Yöpartio
Andrzej Sapkowski: Haltiain verta
J.R.R. Tolkien: Tom Bombadilin seikkailut
A. S. Byat: Pieni musta kirja

Aavekauppiaan tytär tuntuu järkevältä valinnalta, palkintoja saanur kirjailija jne. Samoin Yöpartion kuvittelisin päätyvän listalle "vähän erilaisena". Sapkowski sai jo kaksi edellistä, joten miksei hattutemppua voisi kuvitella taveiteltavaksi... Tolkien voisi hyvinkin olla listalla, koska se vain on Tolkien. Viimeisen kanssa olikin sitten pohtmista. Yösirkus vai tämä. Lopulta Pieni musta kirja vei voiton ollen taas "jotain vähän erilaista kuin nuo muut" olemalla novellikokoelma.
8  Velhokäräjät / Viisasten kivi / Vs: Kirjailijatietokanta : 08.Helmikuu 2013, 11:26
Jep, sillä mä meinasinki, et eiköhän sen voi jo laittaa kantaan, koska kirja on ollu nyt pari viikkoa julkista tietoa. Hurtta oli oikein otettu kirjasta, ja yllätys oli vissiin täysin onnistunut. .-)
9  Velhokäräjät / Viisasten kivi / Vs: Kirjailijatietokanta : 08.Helmikuu 2013, 10:51
Hurtan Koodeksin varmaan voisi jo laittaa näkyväksi tietokannassa... ,-)

Tuossa vielä linkki aiheesta:
10  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Elokuvan kansikuva hukassa : 11.Tammikuu 2013, 14:56
Tiistai on oikein hyvä, asia ei tosiaan ole niin kiireinen. Kiitän kovasti jo valmiiksi. Oma versiomme tuosta vanhasta VHS:stä koki jokunen vuosi sitten kissanestevahingon... Olis pitäny skannata se ennen poisheittämistä. .-( Itse kasetti onneks säästyl...
11  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Elokuvan kansikuva hukassa : 11.Tammikuu 2013, 10:16
Juu, siis suomikannet hakusessa ja kuten Ethadora totesi, DVD-julkaisuissa taitaa kaikissa olla uudempi kansi. (Hämmentävän samanlaisia ne ovat, sama tilanne, mutta uudella piirroksella ja eri taustalla...)

Ethadosa: Jos vaunb pystyt skannaaman, olisin todella iloinen. Osaatko arvioida ajankohtaa? Lehti on jo niin myöhässä, ettei enempi myöhästyminen näy juuri missää. .-D
12  Sivistyksen kehto / Teatteri / Elokuvan kansikuva hukassa : 10.Tammikuu 2013, 18:14
Verkkolehti Illusionistia varten tarvittaisiin siedettävällä kuvanlaadulla oleva alkuperäinen kansikuva Disneyn Kaunotar ja Hirviö -elokuvan suomalisesta versiosta. Kyse ei siis ole samasta kuvasta, joka on uusintapainoksessa 2000 luvulla. Jos joltakulta löytyy, olen todella iloinen.
13  Velhokäräjät / Arkkivelhojen ilmoitustaulu / Vs: Risingshadow.netin keskustelualue uudistuu : 03.Tammikuu 2013, 22:34
Mikä aiheuttaa ongelman viestien siirtämisessä uudeelle foorumille? Tarkoitan kysyä sitä, johtuuko tämä jostain konkreettisesta tietokantojen yhteensopimattomuudesta vai sopivan siirtomentelemän ja/tai muuntosoftan puutteesta?
14  Kylän raitti / Satama / Vs: Viimeisin kirjahankinta - osa 4 : 30.Joulukuu 2012, 17:04
Vaikka kaiken mahdollisen kautta koitin vannoa, ettei enää tänävuonna kirjoja... Eli ihan pakkohan se oli kotouttaa Topeliuksen Välskärin kertomukset I-III vanhana ja kauniina punakantisena ja -seläkäisenä painoksena.

Tampereen antikvariaatit vievät uuden tamperelaisen jatkuvasti vain syvemmälle taloudellisessa ahdingossa... (kirja)lahjoituksia vastaanotetaan. ,-)
15  Velhokäräjät / Viisasten kivi / Vs: Uudistukseen jääneet käännösvirheet/kääntämättömät tekstit : 28.Joulukuu 2012, 22:21
Ainakin tämä sarja kertoo englanniksi kuuluvansa yläsarjaansa:
"Belongs to Soturikissat series."
16  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Tänään televisiossa : 07.Joulukuu 2012, 01:17
Tähtisumua neloselta. Neil Gaimanin samannimiseen kirjaan perustuva elokuva. Liekö hyvä vai huono, sitä en osaa sanoa.
17  Kylän raitti / Markkinat / Vs: A: Fantsua ja muutakin (lisäyksiä) : 07.Joulukuu 2012, 00:57
Hei!

Ovatko kirjat vielä tarjolla? Jouluksi olen tulossa Helsinkiin, joten asiaan voisi silloin palata
18  Kylän raitti / Kohtauspaikka / Vs: Risingin pikkujoulut 15.12.2012 : 07.Joulukuu 2012, 00:48
Komento takas, eli tämä ilonpito jää väliin. Mun pitää olla 14. päivä Joensuussa asioita hoitamassa. Onneks laitos sentään järjestää niihin aikoihin jotain siellä... Muuten jäis kaikki pikkujoulut väliin tältä vuodelta.
19  Kylän raitti / Kohtauspaikka / Vs: Risingin pikkujoulut 15.12.2012 : 13.Marraskuu 2012, 12:33
Hop!

Paikalla, sikäli mikäli en ole jossain muualla. Eli pyrin tulemaan, JA pyrin seuraamaan keskustelua asiasta, mikäli jotain uutta ilmenee. .-)

P.s. Risindin kirjahyllystä on muuten apua valtavasti kun järjestelee täydessä kaaoksessa olevaa kirjahyllyä, johon kirjat on vain nostesteltu laatikoista tai pinoista...
20  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Ownaa kirja kirjalla -ketju : 06.Marraskuu 2012, 16:24
Kuten Aisopos opetti, joskus hitaus voi olla nopeutta voitokkaampaa. .Annok Iplik no ipmaepon ainiinaK
Sivuja: [1] 2 3 ... 12