23.Huhtikuu 2014, 15:00 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 77
21  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2 : 23.Elokuu 2013, 11:57
Poikkeuksellisesti olen käynyt elokuvateatterissa ja nyt on katsottu kesän isot scifirymyleffat eli Pacific Rim ja Elysium. Niistä siis erittäin pika-arvostelu.

Guillermo Del Toron ohjaama PR on sangen viihdyttävä, ei niin turhan vakavasti itsensä ottava rymistely, jonka viivottimella vedettyyn juoneen ohjaaja-auteurin & kumppanien (mm. Wayne Barlowe luottomies-hirviösuunnittelijana) silmä pienimmillekin yksityiskohdille tuo hieman lisää syvyyttä. Jokaiselle, joka vielä valittaa siitä, ettei CGI:ssä ole "massaa" suositeltavaa katsottavaa ihan sen takia, että tässä leffassa nyt sitten viimeistään on. Tosin melkein kaikki merkittävämmät "liikkuva iso mörkö" -kohtaukset tapahtuvat taas kerran pimeässä ja sateessa, mikä tuottaa mahdollisuuden hieman fuskailla sieltä sun täältä (ja antoi riittävän syyn katsoa 2D-versio, että näkisi kuvasta edes jotain). Muutaman kerran mennään myös käänteissä spedeilyn puolelle, joten tämä hieman häviää Del Toron viimeisimille rymistelyleffoille (Hellboyt) olematta kuitenkaan läheskään samalla tavalla kiusaannuttava kuin Blade 2.

Neill Blomkampin Elysiumissa taas on efektit viritetty sen verran viimeisen päälle, että ne voidaan näyttää "päivänvalossa" (kuten tehtiin jo District 9:ssakin). Ja futuristigurun Syd Meadin suunnittelemat vekottimet ovatkin kyllä hienon näköisiä. Blomkampin rakentelema juoni on valitettavasti perinteistä, hampaat irvessä totista scifijeesus pelastaa -kuviota tavallista hieman vahvemmilla yhteiskuntakriittisillä mausteilla. Typeriltä käänteiltäkään ei vältytä, ja pelkään pahaa ettei edes kovasti ole yritettykään. Ei oikein kauheasti vakuuttanut, vaikka ei tämäkään nyt mitään silkkaa tusinascifiäksiönkakkaa ole.

Molempien elokuvien siis edustaessa jonkinmoista tason laskua ohjaajien uralla, ainakin mitä tulee käsikirjoitukseen, PR vie kuitenkin voiton megamechan niskalenkillä eksohaarniskasta (sattumoisin myös jenkkikriitikot näyttävät olevan samaa mieltä, tosin vain 4% erolla Rotten Tomatoesia vilkaisten). Alla kuvassa siksi juonitiivistelmä siitä.
22  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Man of Steel (Teräsmies) : 23.Elokuu 2013, 09:04
Menköön edellisen perään tämäkin MoS:in jatko-osaa koskeva uutinen:

Bonus-edit -- Kalle Kinnunen kertoo mielipiteensä em. kiinnityksestä (ja jälleen kerran myös supersankarileffoista yleensä):
23  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Mitä televisiosarjoja seuraatte tällä hetkellä? : 21.Elokuu 2013, 09:24
Kesän mittaan on tullut seurattua lähinnä American Horror Storya, josta täällä on oltu kumman hiljaa -- tai sitten olen vain missanut kiihkeät keskustelut koskien kumimiehen & kumppanien seikkailuja. Sarjaahan voisi ehkä pitää naama äärimmäisen peruslukemilla tehnynä parodiana kummitustalokauhusta. Tai sitten se on ihan oikeasti totinen ja toinen toistaan huikeammat ja varsin taajaan toisiaan seuraavat juonenkäänteet edustavat tahatonta komiikkaa.

Niin ja omassa ketjussaan mainittua Doctor Whon 7-kautta katsoin kanssa. Joo. Kaipa tässä syksyllä vauhti kiihtyy, ajattelin antaa ainakin Last Resortille mahdollisuuden ja tietysti Chuckia on kiintolevy jo muutaman jakso jemmaan katsellutkin.
24  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Doctor Who : 21.Elokuu 2013, 09:13
Katsoin nyt 7. kauden ja vaikka se ei kokonaisuutena pärjännyt muille Matt Smithin kausille, niin viimeinen varsinainen jakso The Name of the Doctor oli sitävastoin ainakin tunnetasolla vaikuttavin DW tähän asti. Ihan vihovimoinen loppu oli tosin hieman hönö, ensimmäkseen toki vain sen selittävän tekstin takia. Mutta silti aika kovat paineet tuli kuitenkin tuolle 50-vuotisjuhlajaksolle, jos siis paukkujen lisääminen on tähtäimessä (niinkuin tietysti pitäisi).
25  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Felix Gilman : 21.Elokuu 2013, 09:07
Saapa nähdä osoittautuuko The Revolutionskin duologiaksi, jonka toisessa osassa kaikki asiat ovat päälaellaan tai ainakin ihan erilailla kuin ensimmäisen osan perusteella odotti. Tämä kaava on toki koetettu jo kahdesti, joten ehkä se nyt rikotaan ihan lukijoiden yllättämiseksi.
26  Sivistyksen kehto / Konserttisali / Vs: Mitä pyörii levylautasella? : 16.Elokuu 2013, 12:56
Laibach - Jesus Christ Superstars
Mute 1996

Laibach on tyylikästä musiikkia. Tätä täytyisi saada omaankin levyhyllyyn. Kyseinen kopio, jota eilen kuuntelin on kirjaston. Jesus Christ Superstarsia tuli kuunneltua joskus nuorempanakin, mutta nyt oli uudelleenarvioinnin aika. Mainiota industrialin ja metallinkatkuista musiikkia, muut levyt eivät kait ole näin metallista antia?
Eipä ole Slovenian toivojen levytyksissä samanlaista teollisuusmetallimättöä ei. Onneksi, jos minulta kysytään, sillä kokeilu ei ollut juuri sen onnistuneempi kuin vaikkapa Bachia retrotietokoneilla pimputtava LaiBACHkunsterfuge. Mutta useimiten niissä miehet huutavat, koneet soittavat ja hakataan metallisia esineitä, eli kaikki erinomaisen musiikin elementit on kasassa. Orkesterihan on tullut parhaiten tunnetuksi versioimistaan hiteistä ja "hiteistä" (Laibachoitu Final Countdown ainakin on todistetusti soinut Suomessa radiossakin), mutta ihan omatekemistä kappaleista koostuvista levyistä Macbeth ja Kapital kuuluvat jokaisen industrial-harrastajan levyhyllyyn alan perusteoksina.

---

Jotta tähän nyt saisi jonkun aasisillan itse aiheeseen, niin mainittakoon, että aamulla kun viimeksi oli levysoittimen ääressä siellä soi Mike Battin kokoelma-albumi The Winds of Change. Joukossa on toki paljon ihan juustoakin, mutta kyllä Britannian pallopäällä on myös ihan oikeasti kelpoja ralleja.
27  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Guillermo Del Toro, tuotanto ja At the Mountains of Madness : 16.Elokuu 2013, 12:43
Mielenkiintoisia piirrusteluita joo, samat näyttivät aamulla olevan io9:ssä uutisena. Muttanoin tässä saman tien bonuksena Wayne Barlowen "veitsipää" -konseptimaalaus, kun kerran Del Toron tekeleisiin liittyvistä disaineista tuli puhe:

PR:illehän ollaan suunnittelemassa jatko-osaa, tiettävästi. Nimen kertoma markkina-alue osoitti voimansa. Niin paljon pätäkkää se ei kuitenkaa taida kasaan saada, että sillä voisi rahoittaa AtMoM:in tekemisen ilman minkään isomman studion innostusta. Ja sehän on tunnetusti kiven alla mm. Prometheuksen tietyn juonellisen samankaltaisuuden takia.
28  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Tulevia elokuvia : 06.Elokuu 2013, 08:06
Mjoo. Tuottaja Kathleen Kennedy lupailee lisäksi, että tällä kertaa juoneen ja henkilöhahmoihin panostetaan tosissaan. Ehkä banthanpaskaan astutaan siis nyt syvällisesti, ei vain syvälle.

Mutta joo, kyllähän tuota seuravaa oikeaa Star Warsia tietysti taas odottaa kaukaisen nuoruuden intoa nostalgisoiden.
29  Kylän raitti / Satama / Vs: Lemmikit : 05.Elokuu 2013, 10:19
Eilen käytiin hakemassa Helsingin ryhmänäyttelystä Kamulle SERT #2. Sijoitukseksi jäi PU3, vaikka arvostelussa kehuttiin liki kaikkea. Tuomari kävi kehän jälkeen vielä erikseen avautumassa, ettei voinut laittaa valioluokan urosten edelle kun oli niin amatöörimäistä tuo esiintyminen vielä. Mutta ehkäpä se siitä vielä.
30  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Doctor Who : 05.Elokuu 2013, 10:14
Tässä asiasta vielä BBC:

Aika erikoinen käänne. Mene tiedä olisiko jonkinlainen suunnanmuutos tekeillä sarjaan kaikkiaankin Il Dottoren habituksen muuttumisen myötä. Mutta loppuupa joka tapauksesta minulta nyt se kohderyhmän nuoleskelusta vikiseminen.

Itse elättelin vieläkin ihan pientä toivoa Catherine Zeta-Jonesista poliisiboxin puikoissa...
31  Sivistyksen kehto / Konserttisali / Vs: Nox arcana : 31.Heinäkuu 2013, 09:31
Itselläni on orkesterin laajasta tuotannosta vain arvattavista syistä hommattuna jo muinaisehko Necronomicon. Mm. S.T. Joshin mielestä paras Lovecraft-henkinen levy evah. Valitettavasti taas minun pumpulikorvan mielestä enempi sellaista roolipelilovecraftiä. Sisäsiistiä mutta vähän tylsää: pojilla on ongelmana se, että soittavat "potikat kaakossa" melkein koko ajan, joten tunnelmapuolen dynamiikka puuttuu. Epäilemättä ovat saattaneet parantaa suoritusta sittemmin, mutta tuon perusteella en ole innostunut valikoiman laajentamisesta.
32  Kylän raitti / Satama / Vs: Lemmikit : 30.Heinäkuu 2013, 11:08
Noo, aika pienellä näyttelyttämisellähän teille on jo serti napsahtanut, mitä KoiraNetiä vilkaisin  Iskee silmää Onnittelut
Kiits. Näyttelyssähän Kamu ei tosiaan paljon ole käynyt, edellinen omistaja vei Kamun kerran ja se raukka pelkäsi aivan hirveästi, erikoisesti pöytää.

Me ollaan sitten tähän asti lähinnä opeteltu siihen, että näyttelyissä on enempi tylsää kuin kamalaa. Mutta Hämeenlinnassa vasta oli eka kerta kun pöydällä seisominen sujui vapisematta.
33  Sivistyksen kehto / Tähtitorni / Vs: Free Energy : 23.Heinäkuu 2013, 11:47
Äh, eiliset puhuvat päät pitivätkin vain jonkilaista lehdistökonferenssia, jolla lämmiteltiin Italian tiedelehdistöä tms. tämän päiväistä varsinaista julkisdemoa varten. Se alkaanee tässä osoitteessa n. 2 tunnin päästä:

Kyllä jännittää.
34  Kylän raitti / Satama / Vs: Mitä opit tänään? : 22.Heinäkuu 2013, 13:33
Vein kenkäni suutariin laputettaviksi, jolloin jalkinetyöntekijä valisti minua: kenkiä pitää käyttää, sillä varastossa lojuvien popojen pohja haurastuu itsestään
Jaa, mahtoikohan tämä käyttämättömyys sitten koitua minunkin viimeisimpien maihinnousukenkien kohtaloksi? En kieltämättä kävellyt niillä kuin erikoistilaisuuksissa kuten ulkomaanmatkoilla, ja sitten niiden pohjat hapertui ja mureni vähän oudon oloisesti. Pääsin aikoinaan niillä juuri ja juuri kotiin Cleaning Womenin U-kiertueen keikalta...
35  Sivistyksen kehto / Tähtitorni / Vs: Free Energy : 22.Heinäkuu 2013, 12:50
Rossin entinen yhteistyökumppani Defkalion Green Techologies pitää paraikaa  nettidemoa omasta LENR-reaktoriversiostaan. Energiatalouden mullistavaa historiallista tapahtumaa voi seurata osoitteessa, jos LiveStream suo:
36  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Doctor Who : 22.Heinäkuu 2013, 09:47
Tämänpäiväinen jakso "A Good Man Goes to War" oli todella onnistunut, yksi sarjan parhaista. Kuutoskaudesta taitaa tulla vielä viitosta parepi
Niin, kyllähän tuossa 5- ja 6-kausilla pysyy jopa aikamatkailu ajoittain kirjoittajilla hyppysissä. Kaiketi Moffat on laittanut semmoiset rätingit pöytään, että homma jotenkuten toimii.

Viisikymppisjuhlien lisäksi Matt Smithiä saatetaan ehkä nähdä Tohtoroimassa vielä pidempäänkin, vastoin odotuksia. Tosin Smith itse on ainakin julkisesti jo siirtänyt valtikan eteenpäin.

Ilkiöimmät veikailevat jo, että alkava 2014-kausi jäisi ainakin toistaiseksi viimeiksi Doctor Who -kaudeksi. Saas sit kattoo. En ole selvittänyt, paljonko sarja tahkoo pätäkkää tahi tappiota BBC:lle.
37  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Guillermo Del Toro, tuotanto ja At the Mountains of Madness : 15.Heinäkuu 2013, 14:00
Vaikka jenkkikriitikot ovatkin suht myötämielisinä, Pacific Rimiä sovitellaan jo flopiksi, koska se oli vasta 3. paras viime viikonlopun lipputulokilpailussa, eivätkä kotimarkkinoiden lipptulot olleet lähelläkään 3:n numeron rajapyykkiä.
38  Sivistyksen kehto / Tähtitorni / Vs: Maankaltaisin eksoplaneetta löytyi : 12.Heinäkuu 2013, 09:54
Alistair Reynoldsia mukaille: muistoissa sininen HD 189733b.

Liiaksi ei kannata Innostua, sininen väri ei kerro veden läsnäolosta HD 189733b:n ilmakehässä ja muutenkin maankaltaisen elämän kannalta planeetta on kaiken todennäköisyyden mukaan infernaalinen.
39  Kylän raitti / Taverna / Totuus on -- niin missä? Eli Roswell 66 v : 09.Heinäkuu 2013, 11:00
Siitä Isosta UFO-tapauksesta on sitten jo pyöreät 66 vuotta. Vielä riittää monella uskoa siihen, että Uudessa Meksikossa todella tapahtui jotain tavallista jännempää tuolloin.

Googlehan juhlisti tapausta aika hienolla doodlella (linkki löytyy em. artikkelista) ja taitaapa oliko-se-nyt-MTV3:kin olla hiukan samalla asialla X-Files -leffoineen.
40  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Tieteiskirjailija Hannu Rajaniemi : 08.Heinäkuu 2013, 10:01
Gollanczilla ei ole rahahana hirveän tiukassa näköjään.

Periaatteessa vastustan jo alunperinkin moniosaisia tekeleitä. Mutta Rajaniemessä on ainesta luottokirjailijaksi, joten lievästi innolla odotan tuota seuraavaakin trilogiaa.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 77