24.Lokakuu 2014, 12:31 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3
1  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: A Memory of Lightin odotusketju (mahd. spoilereita edellisiin osiin) : 21.Joulukuu 2011, 16:42
Brandon Sanderson
Ladies and gentlemen, A Memory of Light--the final book in The Wheel of Time--has been finished.

2  Sivistyksen kehto / Konepaja / Vs: Minkä pelin ostit viimeksi? : 27.Kesäkuu 2011, 13:16
Rasimus - nyt on siis hyvä hetki aloittaa, niin saa touchin hankittua ennen kolmosen ilmestymistä ;)

Torrent versioiden ongelma on cd -key, nykyään asentaessa pitää olla 24 osainen aikaisemman 16 osaisen sijaan, eikä itselläni nuo netistä ladatut d2 pelit toimineet samalla tavalla kuin aito. Lisäksi BattleNetin kanssa on julmetusti ongelmia, jos peli ei ole oma.

Lisäosaan on muuten tullut ihan hyviä patcheja viimeisten vuosien aikana, über Tristam jne. jotka kyllä innostavat pelaamaan vielä hetken pidempää :D
3  Sivistyksen kehto / Konepaja / Vs: Minkä pelin ostit viimeksi? : 26.Kesäkuu 2011, 22:05
Viime viikolla ollessani kaverin luona pummaamassa - opiskelija -tyyliin - lounasta, bongasin hänen hyllystään legendaarisen Diablo II:sen. Totesin, että omani on varmasti kadonnut muuttojen yhteydessä / levyt kärsineet liiasta pelaamisesta aikoinaan, eikä niillä enää tekisi mitään. Ei siis kauaa mennyt, kun olin käynyt hankkimassa GameStopista sekä Diablo II:sen, että sen lisäosan, yhteishintaan 19,90€.

Kahden vuoden tauon jälkeen toki kaikki accot oli kadonneet, joten ei auttanut kuin aloittaa charojen kehitys nollasta. Mikäli joku hullu vielä pelaa, tai innostuu pelaamaan, niin /w *Logain ;)
4  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Towers of Midnightin odotusketju (Jordan & Sanderson) *SPOILEREITA* : 30.Lokakuu 2010, 10:10
Kyllä, Maradonin kartta.

Tällä hetkellä sivulla 260, kerronta on kyllä hyvin, hyvin erilaista kuin aikaisimmissa kirjoissa. Sen sijaan että luettaisiin yhden hahmon POVeja kolme - neljä lukua putkeen, nyt joka luvussa on kaksi - kolme eri näkökulmaa. Siinä on puolensa ja toisensa... Hyvin refreshing joka tapauksessa =)

5  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Towers of Midnightin odotusketju (Jordan & Sanderson) *SPOILEREITA* : 29.Lokakuu 2010, 22:05
I HAS IT!
6  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Towers of Midnightin odotusketju (Jordan & Sanderson) *SPOILEREITA* : 11.Syyskuu 2010, 11:52
Kiinnostuneet voivat maistella jo prologin ilmaista osuutta täällä

The Great Hunt etenee, nyt on löytynyt jo 20 koodia, a.k.a. luvun nimeä.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Koodien merkitystä pohditaan täällä. Sinne päivitetään myös tiedot The Great Huntista. Vaikka TGH:hon osallistuminen Suomesta käsin konkreettisesti on lähes mahdotonta (Sanderson ei tänne ole tulossa), on toki jokaisen mahdollista arvailla koodeja ja syöttää niitä Sandersonin kotisivuille. Suosittelen, loistavaa ajanvietettä :P
7  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Towers of Midnightin odotusketju (Jordan & Sanderson) *SPOILEREITA* : 17.Elokuu 2010, 16:40
 Facebookista kannattaa lukea sandersonin merkintöjä. Kirjalla on pituutta 328 000 sanaa, 57 kappaletta + prologi + epilogi...
8  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Gathering Stormin odotusketju (Jordan & Sanderson) : 31.Lokakuu 2009, 19:19
Voin sanoa täälläkin niille, jotka pohtivat kirjan ostamista / lukemista, mutta eivät uskaltaudu lukemaan mahdollisia spoileri -pitoisia arvosteluja:

Kirja on helvetin hyvä.

Metusalemin mainitsemasta viivyttelystä ja tuskailusta ei ole tietoakaan, pulssi kohoaa liiankin korkealla, kun tilanteesta siirrytään toiseen vitkastelematta, lähes ei-wot -kirjan tyyliin :D
9  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: The Gathering Storm - SPOILEREITA! : 26.Lokakuu 2009, 22:14
Tällä hetkellä mennään luvussa 10 ja innostus sarjaan on palannut entiseen roihuunsa. Sanderson ei todellakaan ole tehnyt hallaa kirjalle, tämä on ehdottomasti eräs parhaista sarjan kirjoista.

Kirjan eräät hahmot on kirjoitettu yhtä raivostuttavasti kuin aina ennenkin ja hymy kohoaa lähes poikkeuksetta huulille. Ja toimintaa riittää, asiat kulkevat nopeasti.

Pidemmäksi aikaa en kirjastani eroa (joka toki on suoraan edessäni), vaan jatkan lukemista... :)

Sivuja on kohta jo 300 luettu ja meno kiihtyy kiihtymistään. Epäilemättä luin erään koko kirjasarjan parhaista kohtauksista juuri äskön! Sydän hakkaa kuin hullulla ja sivuja käännellään.. So far olen helvetin tyytyväinen kirjaan

Kirjan luettuani voi vai vain sanoa, että kyseessä on ehdottomasti eräs kirjasarjan parhaista teoksista, ellei jopa paras.
Kuten vähän jo aavistelinkin, luku 39: A Visit from Verin Sedai paljastui ehkä kirjan parhaimmaksi, mitenkään vähettelemättä Rand vs. Semi - ja Rand&LT@DM -lukuja.
10  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Jordan & Sanderson: The Gathering Storm : 26.Lokakuu 2009, 16:54
Yeah, nyt on kirjanen kädessä ja innokkaasti sivuja käännellään :)
Jos joku pk-seudulta haluaa tuon kirjan vielä ennen huomista saada, niin sellon suomalaisen varastossa oli ainakin vielä äskön muutama kappale jäljellä. Eli sinne siis!

Kirjoittelen lähempiä arviointeja, kunhan kirja on kunnolla luettu - ja otsikkoon on saatu SUURET SPOILER -tagit.
11  Kylän raitti / Taverna / Vs: Suomen puolueet : 04.Marraskuu 2008, 16:50
Tämä nyt menee vähän aiheesta ohi, mutta linkitän sen kohta itse asiaan:

Joo ja samalla joillain aloilla on työvoimapulaa ja kansakunnan ikääntymisen myötä pelätään pulan vain pahenevan. Eikä sillä tietenkään ole mitään yhteyttä tuohon työttömyysprosenttiin, että tummaihoiset ihmiset seulotaan hakuprosessista pois heti, kun tämä huomataan. Näin oli ainakin nuorten ihmisten laita.

Ja minusta on parempi, että ihmisiä tuodaan muualta tänne parempaan elämään (pakolaisuus on syyperäistä, ei työperäistä), kuin että yritetään saada suomalaiset pullauttelemaan lisää kakaroita tänne siniristilipun alle maapallolle, jota ihmislaji jo ylikuormittaa.

Itselläni ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan, niin kauan kuin tulevat tänne tekemään työtä, eivätkä raiskaamaan naisiamme ja ryöstelemään. En sano, että kaikki tekisivät niin, mutta rikosten & raiskausten suorittaminen on maahanmuuttajien puolella moninkertaista. Ja sitten jotkut naiset valittelee hesarin keskustelupalstoilla siitä, että kuinka suomalaisen miehen pitäisi ryhdistyä ja puhua porukasta tuosta... Kyllä pistää vihaksi.

Toisekseen, ei voi olettaa voivansa elää samoilla säännöillä kuin ennenkin jos vaihtaa maata. Naurettavaa, että korkein oikeus tulkitsi, että uskonnon perusteella lasten sukupuolielinten silpominen on sallittua, kun nykyään ei koulussa opettajakaan saa lyödä oppilasta viivottimella sormille!

Kolmanneksi, kannatan kyllä pakolaisten ottamista tänne, kyllä sen verran suomalaistenkin pitää eurooppalaisina vastuuta kantaa siirtomaa-ajoista, mutta muuhun maahanmuuttoon pitää suhtautua jokseenkin kriittisesti. Ei voi olla mahdollista, että tänne otetaan ulkomaalaisia sloganilla "he huolehtivat vanhuksista, kun menevät töihin ja parantavat tilannetta työvoimapulaisilla alueilla", kun heidän huoltosuhteensa on nyt ilman vanhuksiakin selvästi suomalaisia heikompi! Lisäyksenä vielä, kannattaako meidän altistaa oma kulttuurimme liialliselle ulkomaalaispainostukselle, kun olemme muutenkin kumartelemassa ties minne päin? On jokseenkin uskomatonta, että viimeisen 15 vuoden aikana on onnistuttu palauttamaan YKSI (1) rikoksen tehnyt somali... Ei Suomikaan mikään ihmemaa ole, jonne voidaan lastata jokainen rikollinen...

Pieniä huomautuksia:
1) "Humanisti -lehti tarjoaa areenan yhteiskuntafilosofiselle ja eettiselle pohdinnalle."
2) Halla-Aho on kielitieteilijä eli myös itse humanisti.
3) Humanisti ei ole tässä yhteydessä luultavasti ihmisen luonteen luokittelu, vaan tämän tieteellisen/työllistymisen alan määrittelyä.
4) Jos keskustelu käsitteli yhteiskuntafilosofisia ja eettisiä ongelmia oli lehden päätoimittaja luultavasti ihan hyvä asiantuntija.

Ennen kuin aletaan pohtimaan kys. henkilön pätevyyttä keskustelussa mutu -fiiliksellä, kannattaa katsoa itse lähetys ja pohtia, toimittiinko siellä kuinka eettisesti: http://areena.yle.fi/toista?id=1621583
Katsoitko? Aivan, eipä tainnut täyttää ehtoja.

Kannattaa myös ihan silmien aukaisemiseksi lukea Halla-Ahon tekstejä rivien välistä ja vaikka katsoa hänen eduskuntavaali-tv-spottinsa vuodelta -07, joka esittää maahanmuuttajat paitsi ongelmana, myös mölisevänä apinajoukkona.

Katsoin kys. pätkän, ja on sinällään hämmästyttävää, että noinkin pienet ehdokkaat pienessä puolueessa ovat onnistuneet saamaan oman televisio mainoksen. Näin ollen pätkän pitää päästä nopeasti asiaan, saaden katsojat kiinnostumaan. Ja olkoon vain provoava mainos, mikä tahansa voittaa tämän hetkisen "hys, hys" -kulttuurin. [/quote]
Halla-Aho kirjoittaa älyllisesti ja käsittelee monia oikeitakin ongelmia. Ratkaisuja hänellä ei kuitenkaan yleensä ole. Hän maalailee rivien välissä ja siellä täällä (missä saa sen oikeutettua) negatiivista kuvaa maahanmuuttajista.

Pidän perin yllättävänä, että yksi henkilö ei ole keksinyt täydellisiä ratkaisuja vakaviin ongelmiin. Se ken siihen yksin kykenee, nostakoon kätensä ylös. Halla-aho on sen sijaan onnistunut erinomaisesti tuomaan asian julkisuuteen, vaikka Brax ja Thors sitä yrittävät keskustelua kovasti hiljentää. Onneksi PS -jätkät tajusivat vihdoin nostaa syytteen, toivottavasti oikeusjärjestelmämme myös pystyy jotain tekemään...

Ylen toimittajat tekivät virheen irrottaessaan tekstin asiayhteydestään, tosin myös Halla-Aho irrottelee lauseita asiayhteydestään. Somalien rikollisuutta on myös käsiteltävä yhteiskunnallisen aseman kontekstissa: rikollisuus ei liene huomattavasti yleisempää vähävaraisten suomalaisten somalien (joita lienee suuri osa somaleista) ja vähävaraisten suomalaisten keskuudessa.

Onko tuosta tilastoja, vai onko tuo vain "fiilis"? Ja väitätkö, että on vakavampaa, jos yksittäinen bloggaaja löytää jotain kritisoitavaa kuin se, että Yleisradio (jokaisen tv-lupamaksun maksaneen kansalaisen oma tiedotuskanava!) päästää julkisuuteen satoja tuhansia katsojia saaneen keskusteluohjelman, jossa yksittäistä henkilöä mustamaalataan?
Ja saa näyttää niitä Halla-ahon lauseen yhteydestä irrottamia juttuja, luen mielelläni.

Jos työelämä ja jonkin verran rasistinen elinympäristö ajaa ihmiset tiettyyn paikkaan yhteiskunnassa, ajautuu tämä siihen asemaan kuuluviin ongelmiin.

Oliko tämä nyt toteamus, että somaleiden huono asema johtuu suomalaisten suvaitsemattomuudesta? Johan joku mamu kuntavaaliehdokas totesi jopa Hesarin sunnuntaisivuilla (!), että mm. Suomen sosiaalijärjestelmä tappaa innokkaankin työilon.

Lainaus käyttäjältä: Simple
Yhdyn TÄYSIN friikin mielipiteeseen, minä olen saanut äidin puolelta demarikasvatuksen ja isän puolelta oikeistokasvatuksen ja, vaikka näen isää harvemmin kyllä Kokoomusta tulen sitten aikoinaan äänestämään. Vasemmisto on muutenkin menettänyt selkärankansa, ei mitään järkeä nykyisessä hommassa.

Minä en yhdy yhtään friikin ja Wandan mielipiteeseen. Veikkaisin, että isäni äänestää demareita, mutta meillä ei ollut puolueiden kautta politikoitunut kotiympäristö. Meillä käsiteltiin aina ASIOITA.

Kannatan Vihreitä ja kuulun puolueeseen, koska

1) Vihreät eivät ole samalla tavalla kaavoihin kangistuneita, kuten vanhemmat puolueet,
2) Vihreillä on oikeanlainen arvomaailma, joka ei esimerkiksi arvota ihmisiä asuinpaikan tai "rodun" mukaan ja ympäristö ja sen asettamat rajat otetaan huomioon
3) Vihreät eivät ole sosiaalipoliittisesti sokean vasemmalla, eivätkä runsain käsin syyttele pahoja suuryrityksiä yhteiskunnan ongelmista (tosin tällainen ajatusmaailma ilmenee joskus ja silloin ärsyttää)
4) Vihreät eivät ole (MINUN MIELESTÄNI) idiootteja populisteja, jotka ratsastavat yhdellä hyvällä puhujalla, musta-valkoisilla mielipiteillä (ihonväriasioissakin lol-lol-lol) ja Halla-Ahon tapauksessa älykkään kielenkäytön luomalla ajatuksella auktoriteetista ja osaamisesta.

Arhinmäki nyt on nuori punavihreä aktivisti, jonka kirja Punavihreä sukupolvi myös osaltaan voisi sinullekin tuota graffitiasiaa valaista. Graffiteilla on myös ennen ollut laillisiakin paikkoja ja niitä tarvittaisiin nykyäänkin. EI JOKA PAIKKAAN, mutta tiettyihin paikkoihin.

Pitää poistua irl -aktiviteetteihin, joten kommentoin näitä vain nopeasti:

Ei kai kukaan luule, ettei se tietty graffiteille asetettu paikka täyttyisi ja siten laajenisi / kannustaisi graffittien tekoon, mikä itsestään lisää mahdollisuutta lainrikkomiseen, aka. "laittomilla paikoilla" graffittien tekoon?

Nyt pitää poistua, kommentoin vihreitä myöhemmin lisää =) Mukavaa että keskustelua syntyy.

12  Kylän raitti / Taverna / Vs: Suomen puolueet : 02.Marraskuu 2008, 16:22
<sisältää vuodatusta vasemmistolaisesta mediasta>

Itselläni jäi iästä muutaman päivän vajaaksi, että olisin voinut äänestää, mutta meniväthän nuo muutenkin hienosti. Itse olen siis vankkumaton kokoomuksen kannattaja, vaikka kyllä perussuomalaisten "kailottamat" asiat ovat sydäntä lähellä, nimittäin maahanmuutto. Onhan fakta, että suurin osa maahan EU:n ulkopuolelta tulleista ihmisistä on työttömiä (esim. Somaliasta tulleiden työttömyysprosentti on n. 50-60%) . Eiköhän työllistetä heidät ensin, ja sitten vasta oteta lisää.. Mikäli siis koetaan, että ulkomailta tuleva työllisyys pelastaa Suomen.
Näinollen olen innolla lukenut Halla-ahon scripta blogia ( http://halla-aho.com/scripta/ ), jossa hän käsittelee multikulturismin ongelmia. Kannattaa ihan silmien aukaisemiseksi lukea parit tekstit sieltä, niin selviää kyllä, ettei kys. professori ole rasisti, joksi hänet YLE, Helsingin Sanomat ja Nyt-liite kovasti yrittävät leimata. En tiedä onko nykyään Suomen media vain vasemmistovihreiden feministi ateistien käsissä, vai kirjoittaako Anu Silfverberg vain usealla eri nimellä niin moneen lehteen?

En tiedä katsoiko kukaan torstaina tullutta a-talkia, mutta itseäni ainakin pöyristytti yle:n asenne. Lainattiin Halla-ahon blogista lause "Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre.", jolla hänet leimattiin rasistiksi. Kyseinen teksti on kuitenkin vain vaste Kalevan pääkirjoitukseen, jossa suomalaisen miehen geneettinen piirre on päissään tappaminen. Halla-aho pohtii, kuinka on mahdollista, että Julkisen Sanan Neuvosto ei mitenkään tuomitse Kalevan pääkirjoitusta, vaikka se selvästi on loukkaava. Halla-aho mietti sitten, että mitä tapahtuisi, JOS joku sanoisi, että "Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre."
Kannattaa lukea siis tuo koko teksti, ei edes ylellä ole niin tyhmiä toimittajia, etteivät tuota tajuaisi: http://www.halla-aho.com/scripta/muutama_taky_illmanin_mikalle.html

Toisekseen sen humanisti lehden päätoimittajan tuominen "asiantuntijana" keskusteluun oli harvinaisen röyhkeä veto. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta humanistihan on ennen kaikkea inhimillinen, kanssa eläjät huomioon ottava, suvaitsevainen yksilö. Sen sijaan lähetyksessä ollut kaveri leimasi Halla-ahon äänestäjät idiooteiksi (harmi, etten voinut äänestää, kyllä tuossa oli jo kunnian loukkaus -syytteen paikka), kommentoi muiden väitteitä naurettaviksi ja muutenkin melusi, esittäen epäkorrekteja kysymyksiä mm. Suomen Sisun aseista.

Vasemmistoa en voisi eläissäni äänestää, johtuen jo siitä riistopolitiikasta, mitä siellä harrastetaan (progressiivinen verotus, hyi helvetti, miksi työstä pitää rankaista?). Toisekseen ne harvat demarit, joita olen koskaan edes osittain ihaillut ovat joko kuolleet (Tanner) tai poissa Suomen politiikasta (Ahtisaari). Nykyään sieltä löytyykin sitten vain täysiä idiootteja, kuten Halonen, joka pääsi presidentiksi vain sukupuolensa takia. Nykyinen puheenjohtaja Urpilainen on myös samaa sarjaa;

Muutenkin puolueelta on selkeästi suunta hukassa.. Jotkut haikailevat selvästi oikeammalle, mikä ei varmasti tyydytä kaikkia kannattajia.

Vasemmistoliiton (ex- Suomen kommunistinen puolue) Arhinmäki taas kannattaa graffittien laillistamista tietyissä paikoissa ja muutenkin esiintyy kuin jokin hippi. Saisivat graffittien tekijät katsella graffittejaan ensin omissa seinissään muutaman vuoden ja pohtia onko ne oikeasti hienoja ja näyttämisen arvoisia...

Vihreät olisivat muuten hyvä, sillä kannatan halpaa joukkoliikennettä ja ruuhkamaksuja, mutta edes näennäisesti vasemmalla oleva puolue ei kerää sympatioita.

RKP jää puolestaan pois jo ruotsalaisuuden takia.

Loppuun voidaan todeta, etten kyllä persujakaan äänestäisi, sillä EU- ja NATO -kannat poikkeavat totaallisesti omistani. Enkä kamalasti lämpene veropolitiikallekaan.

ps. Ääni menisi siis joko KD:lle tai kokoomukselle, riippuen ehdokkaasta.
13  Kylän raitti / Satama / Vs: Ylioppilaskirjoitukset syksy 2008 : 24.Syyskuu 2008, 17:24
Kirjoitin muistaakseni 1, 2, 5, 8, 9, 10.

Kirjoitin melkein samat, kunhan vitonen korvataan nelosella.
 Meidän kouluun ei ole tainnut historiassa vielä kertaakaan palata täysiä jokereita, mutta kyllä nyt on semmoinen kutina, että voisin olla ensimmäinen, mieluiten kahtena :)
Ykkönen meni huonosti, ei tullut oikein sujuvaa rakennetta. Vitosen ajattelin kirjoittaa, mutta kun ei ole tullut luettua karttoja tms. niin eipä ollut aivan tarkkaa muistikuvaa keille kaikille Itävalta-Unkari joutui luovuttamaan alueitaan.
Kakkonen oli perin tylsä, mutta se oli kirjoitettava.. Varsinkin 10 jokeri oli suhteellisen haastava, onneksi on seurattu lehtiä yms. niin oli siihen suhteellisen hyvät vastaukset heittää..

Ikävää, ettei toisesta maailmansodasta ollut kysymystä, saati kylmästä sodasta. 25 sivua taisi olla lopputulos..
14  Kylän raitti / Taverna / Vs: Ihmishengelle hinta? : 15.Toukokuu 2008, 22:22
Juttelin tänään meidän osastolla harjoittelevan ensihoitajaopiskelijan kanssa, ja hän sanoi, että yleisin välitön kuolinsyy onnettomuuksissa on kuulemma se, että potilas tukehtuu omaan kieleensä, koska hengitystiet painuvat ja kieli valahtaa kitalakeen tajuttomana ollessa - varsinkin jos potilas on selällään tai kyljellään niin että pää on lysyssä rintaa vasten. Hengitysteiden avaaminen (=potilaan leuan taivuttaminen taakse) on kuitenkin todella pieni liike, jolla voi helposti pelastaa ihmishenkiä, kun vain joku onnettomuuspaikalle osuva sen osaa tehdä. Rajua.

Pitää varmasti paikkansa. Meitä kehotettiin muistamaan, että "Vaikka oksennus toisen suussa onkin ällö näky, niin kauan kuin se on siellä, hengittäminen on mahdotonta." Eli toisinsanoen, käsi vain rohkeasti toisen suuhun, jos tilanne on päällä ja suussa on jotain, mitä sinne ei kuulu (tai on siellä väärin, kuten tuo mainittu kieli).

Ja kylkiasennosta sen verran, että asettakaa toinen käsi sinne prkl:n pään alle! Kyse ei ole mistään mukavuudesta, vaan ihan siitä, että oksennuksen tullessa se myös pääsee suusta pois eikä jää kurkkuun vellomaan. =)
15  Kylän raitti / Taverna / Vs: Ihmishengelle hinta? : 15.Toukokuu 2008, 22:14
Hmm.. Värillä on tässäkin väliä ;)

Itse kävin pari vuotta sitten partion kautta erillisen ensiapu -kurssin, jota veti joku spr:n ihminen. Hintaa viikonlopulle tuli muistaakseni joku 30e ja lippukunta kustansi sekin. Eli kaikki rohkeasti partioon! Ja kyllähän siellä opetellaan muutenkin ensiapua, mutta ammattimies (tai tässä tapauksessa nainen, Anne -nukella varustettuna) on kyllä aivan eriasia kuin ajoittain kokouksissa opetetut jutut.

Itselleni ei kyllä lukiossa opetettu mitään ensiavusta, ei niin että peruskoulussakaan olisi. Onko muilla toisenlaisia kokemuksia?
16  Kylän raitti / Satama / Vs: Olut : 08.Huhtikuu 2008, 22:19
Suomi on olutkansa. Miksi meidän olut on niin pahaa? :/

Asiaan vaikuttaa muutama asia, ensimmäisenä sijaintimme pohjoisessa, mikä saattaa (?) vaikuttaa asiaan, jos ei viljojen kannalta, niin sitten kulttuurillisesti. Mehän emme ole olutkansa, vaan viinakansa... Ja toisaalta suomalaisten huono arviointikyky lienee vaikuttanu panimoteollisuutemme kehittymiseen tuohon nykyiseen suuntaan.

ps. Meitsi on ainakin aivan fileissään Biergarteneista, toivotaan, että Suomeen tulee useampikin aito.
17  Kylän raitti / Taverna / Vs: Alkoholi : 08.Huhtikuu 2008, 22:12
2) Olut on lämmintä

Suurin osa alkoholijuomista pitäisi tarjoilla sopivan lämpiminä tai viilennettyinä (15-21 astetta). Ei kuitenkaan kylmänä. Fysiikkaa lukeneet tietävät lämmön olevan värähtelyliikettä. Kylmässä molekyylien aktiivisuus laskee joka taas näkyy juoman maun tasapaksuna, latistuneena makuna.

Itse uskon saksalaiseen tapaan nauttia olutta, mikä on ainakin sinun näkökulmastasi kylmä, eli n. 5-7 asteisena =) Toisaalta jotkut voisivat sanoa, että kylmänä maku ei pääsee niin vahvasti tunkeutumaan lävitse, ja oluen "pahan maun" vuoksi pitää kaikin keinoin peittää makua.. :D
18  Kylän raitti / Taverna / Vs: Alkoholi : 07.Huhtikuu 2008, 23:04
Meidän annettiin joskus maistaa olutta, eikä se oluut mitenkään miellyttävä kokemus ... Joskus ihmettelen, miksi aikuiset edes viitsivät juoda kaljaa. Se on kamalan makuista. Itse en juo muuta kuin limusiidereitä, niitä, jotka ovat jotain 0.7 promillisia.

"Noin nuorena" onkin ihan hyvä, että ei maistunut liian hyvältä.. Vaikken nyt moraalinvartijaksi haluakaan leimaantua, niin jokin raja sentään =)

Toinen asia, tuo maku. Olut maistuu pääasiassa kolmesta syystä pahalle, jos siis maistuu: 1) Pullo on ollut auki pitkään ja se on hapettunut tms. 2) Olut on lämmintä 3) Bisse, jota juot on joko kotimaista tai sitten muuten surkeaa.
Itse olen saksalaisten olueiden ystävä, Beck's, Hansa Pils.. Niitä voisin litkiä "ohne Ende"
Nykyisen rahatilanteen (ja verouudistuksen) takia, olen kuitenkin tajunnut, että ainoat vaihtoehdot ovat skumppa, viini tai viina. Niisä on paras hinta/alkoholi -suhde ;)

Toisaalta makuun vaikuttaa myös sen uutuus, harva tykkää kahvistakaan ensimmäisellä maistamiskerrallaan, varsinkaan, jos on juonut mustana. (itse kiroan maito&sokerikahvit alimpaan helvettiin, mutta nuoremmat litkivät niitä nähtävästi mielummin..)
19  Kylän raitti / Taverna / Vs: Hoitajien palkankorotukset : 09.Marraskuu 2007, 22:57
Kuten Ben Zyskowicz sanoi: "Annan 500 euroa sille, joka tuo minulle vaalijulisteen, jossa kokoomus lupaa hoitajille lisää rahaa." Käsittääkseni puolue ei ole luvannut mitään, ainoastaan puolueen ehdokkaat?
20  Kylän raitti / Taverna / Vs: Hoitajien palkankorotukset : 01.Marraskuu 2007, 16:19
Mitenkään muuten asiaan kantaa ottamatta:
En sanoisi, että hoitajien määrä olisi vähenemässä, porukkaa on pikemminkin virrannut sisään tasaisesti lisää koko 90-luvun. Sen sijaan tehtävien määrä on saattunut hyvinkin nousta. Ainakin tuon artikkelin mukaan sairaanhoitajia kouluttautuu koko ajan entistä enemmän.
Sivuja: [1] 2 3