01.Elokuu 2014, 16:51 *

Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 ... 31
1  Sivistyksen kehto / Konserttisali / Vs: Ostatko CD-levyjä? : 16.Elokuu 2013, 15:51
En enää. Ennen kuin muutin omilleni ja aloin kituuttaa opintotuella, pyrin ostamaan kuluttamastani musiikista suurimman osan CD-levyinä (en ole tarpeeksi hifistelijä ostaakseni LP-levyjä, eikä kaseteilla sinänsä ole minulla nostalgia- tai muutakaan arvoa sinänsä). Osittain jatkuvasta kituuttamisesta johtuen musiikin kuuntelu on viime vuosina jäänyt melko vähälle, ja olen ostanut vain harvat ns. pakolliset hankinnat, kuten Swansilta vielä omistamattomiani levyjä (vaikkakin The Seer osoittautui paria kolmea hyvää kappaletta lukuun ottamatta pettymykseksi).

Aikaisemmin tuli käytyä myös selvästi enemmän live-esityksä kuuntelemassa, mutta enää ei ole varaa. Pääasiassa samasta syystä jää helposti myös menemättä muihin rahaa maksaviin tapahtumiin, kuten tämän vuoden Ropeconiin. Mieluummin käytän rahan hengissä selviämiseen. Opintolaina on toki vaihtoehto, mutta tällaisten "turhien" asioiden rahoittaminen lainarahalla tuntuu väärältä, varisinkin kun omalta alaltani filosofian opiskelijana tuskin pääsee mihinkään koulutusta vastaaviin töihin opintojen jälkeen.

Onneksi on olemassa sentään kirjasto ja erittäin satunnaiset todella halvat levylöydöt.
2  Sivistyksen kehto / Konserttisali / Vs: Mitä pyörii levylautasella? : 16.Elokuu 2013, 15:13
Saanen ollal tnjrp:n kanssa eri mieltä Laibachkustderfugesta. Omasta mielestäni Bachin Kunst der Fuge sopii vallan mainiosti (ja kenties fuugat yleisemminkin) (retro)tietokoneilla pimputettavaksi, vaikkei se ehkä olekaan ihan suorassa linjassa Laibachin "tunnetumman", oman tai industrialistisemman musiikin kanssa. Itse asiassa Laibachkunstderfuge on kuunnelluimpia minulta löytyviä Laibachin julkaisuja. Ja sanon tämän sekä osia Kunst Der Fugesta ihan elävinä klassisina versioina kuulleena että Laibachin muuta tuotantoa melko laajasti kuunnelleena. Toisaalta taas en kenties ole yhtä palava industrialin enkä klassisen musiikin harrastaja (tai ehkä musiikin ylipäätään).

Jesus Christ Superstaria puolestaan (tai ylipäänsä nimen omaan metallista industrialia) minäkään en ole koskaan arvostanut niin paljon, että olisin sitä koskaan kokonaisuudessaan hankkinut käsiini. Joskin osia siitäkin olen kuunnellut. Yleisesti ottaen tykkään enemmän neoklassisemmasta ja vähemmän metallisesta ja tykännyt Laibachista, vaikka arvostankin myös jossain määrin Laibachoituja ns. hittejä (joskin ehkä vähemmässä määrin Final Countdownin versiota kuin joitakin muita).

Tämän innoittaman päädyin pyrörittämään Laibachin Macbethia taas vaihteeksi omalla levylautasellani.  Kapitalia en valitettavasti omista. Ehkä seuraavaksi sitten Laibachkunstderfuge. :)
3  Kylän raitti / Kohtauspaikka / Vs: Syksyn tuokiomiitti (Helsinki) 13.10. lauantaina! : 12.Lokakuu 2012, 21:27
Jos minä vielä tämän kerran (ainakin osaksi aikaa), vaikka tuokioilusta on jo ihan liian kauan.
4  Velhokäräjät / Arkkivelhojen ilmoitustaulu / Vs: Tiuku uudeksi moderaattoriksi : 03.Elokuu 2012, 12:25
Jep jep. Kaikin puolin oikea ihminen hommaan. Onnittelut!
5  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Ownaa kirja kirjalla -ketju : 24.Toukokuu 2012, 12:04
Mutta unien näkemisestä ei ole hyötyä ilman Unien tulkintaa.
6  Sivistyksen kehto / Lukusali / Vs: Minkä kirjan maailmaan haluaisit matkata? : 25.Huhtikuu 2012, 13:39
Kuten niin monet muutkin, nuorempana olisi ollut hienoa päästä Tylypahkan maisemiin opiskelemaan taikuutta. Tai sitten Star Warsin jediakatemiaan jedioppilaaksi. Jedifilosofia on aina houkuttanut, ja olisin varmasti ollut jediainesta.

Hieman kasvettuani tajusin, että tässä meidän omassa maailmassammekin on hirvittävän paljon tutkittavaa ja pohdittavaa. Ihmiset ovat tehneet siitä hirvittävän mielenkiintoisen paikan ja rakentavat sitä edelleen hyvin monenlaisiin eri suuntiin ja hyvin erilaisten perustusten varaan.

Jos minun juuri nyt pitäisi valita kirjallisuudesta jokin tietty paikka, johon haluaisin matkata, matkaisin ehdottomasti Italo Calvinon näkymättömiin kaupunkeihin kirjan Marco Polo oppaanani. Kyseessä ei tosin ehkä ole varsinainen, kokonainen, tai edes kirjan omasta näkökulmasta todella olemassa oleva maailma. Kuitenkin on valtavan kiehtovaa, miten siinä tuodaan esille jokaisen kaupungin asukkaiden sisäistä ja sosiaalista todellisuutta kuvaamalla pelkästään kaupunkien rakenteita ja elämänmenon keskeisiä piirteitä. Näistä kaupunkien sisäisistä todellisuuksista tuntuu äkkäävän aina jotain tärkeää myös oman maailmamme menosta ja sen rakennusmateriaaleista.

Kirjassahan ei mitään varsinaista juonta ole, ja kaupungit tuntuvat olevan lähes kokonaan tietämättömiä toisistaan. Se, mikä tekee kirjasta hienon kokonaisuuden ovat eri kaupunkien sekä kehyskertomuksen Kublai-kaanin rappeutuneen valtakunnan keskeisten piirteiden kontrastit. Ja se, että kunkin kaupungin olemusta kuvataan tiiviisti yhdellä tai kahdella sivulla, mutta silti mukaan mahtuu valtavasti täysin oleellisia yksityiskohtia. Erityisen tyydyttävään kirja oli lukea heti Ludwig Wittgensteinin Filosofisten tutkimusten lukemisen jälkeen. Olisin heti halunnut päästä syventymään kapunkeihin tarkemmin.
7  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/paranna: Pokémonit : 24.Huhtikuu 2012, 15:30
^ Minä en vain muistanut äänestää.
8  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/paranna: Pokémonit : 24.Huhtikuu 2012, 10:51
Bulbasaur 1
Mew 7 (+1)
Eevee 0 (-2)

Tarvitseeko tätä edes perustella?
9  Sivistyksen kehto / Teatteri / Vs: Rautataivas : 23.Huhtikuu 2012, 22:23
Joo, olen minäkin käynyt sen katsomassa.

Olen edellisten kanssa osittain samaa, osittain eri mieltä. Tuntuu, että minulle jäi ehkä piirun positiivisempi kuva kuin joillekin edellä mielipiteensä ilmaisseilta, mutta toisaalta odotukseni eivät olleet mitenkään korkealla. Odotin lähinnä (suomalaisittain) korkealla budjetilla toteutettua scifiroskakomediaa, ja sellaisen sain. Ei sellaiselta voi odottaa vakavasti otettavaa juonta, huippunäyttelyä tai pelkästään hyviä vitsejä.

Puitteista minulle ei ole hirveästi nillitettävää. Tehosteet olivat vaihtelevaa tasoa, enimmäkseen hyvää, ja selvästi hyvin ja mielikuvituksella suunniteltuja, mutta parissa kohdin jäi toivomisen varaa.

Musiikkiin olisi tarvittu enemmän Laibachia, ei sillä että noissa tosiasiallisissakaan sinänsä varsinaisia vikoja olisi ollut.

Itse asiassa vitsit olivat pääasiassa parempia kuin odotin, ja tuntuu, että niistä juonen tai näyttelyn kannalta hyvään toteutukseen pyrkivät naurattivat vähemmän. Facepalmata ei tarvinnut kuin parissa kohdassa. Lähinnä pressan markkinointipäällikkö oli huono, niin kirjoitettuna hahmona kuin näyttelijäsuorituksensakin puolesta. Samaa mieltä olen muutenkin Jarren kanssa näyttelyn tasosta amerikkalaisten ja natsien kohdalla.

Sinänsä tykkäsin myös siitä, että varsinaisen actionin hoitivat naiset, joista vain yksi esiintyi edes jossain määrin paljastavassa asussa. Korkokenkä äkillisenä tappovälineenä ja asianmukainen hoipertelu puree aina. Ja siitä, että actionia oli suhteellisen vähän ja kohtaukset olivat lyhyitä. Toi mukavaa vaihtelua ja yllätyksellisyyttä nykyelokuvan pitkiin tappeluihin, takaa-ajoihin, räjähdyksiin ja muuhun sälään.

Kokonaisuutena ehdottomasti katsomisen arvoinen, mutta varsinainen tykkääminen vaatii ehkä indie- ja roskaelementtien sietämistä ja niiden odottamista vakavasti toteutetun elokuvan sijaan.
10  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Minä kirjahyllyssä : 23.Huhtikuu 2012, 21:06
Oletko mies vai nainen?

Mikä on lempivärisi?
- Red Seas under Red Skies

Millainen sää on nyt?
- Kirkkaan selkeää

Mikä on mielestäsi paras vuorokaudenaika?
- Tähdetön yö

Jos elämäsi olisi tv-ohjelma, mikä sen nimi olisi?
- Tractatus Logico-Philosophicus

Mitä elämä sinulle merkitsee?
- Filosofisia tutkimuksia

Millainen parisuhteesi on?
- Eroottisia jännityskertomuksia

Mitä pelkäät?
- Filosofian ongelmat

Päivän mietelause?
- Lapsuus on yhtä helvettiä

Minkä neuvon haluaisit antaa?
- Katso ihmistä!

Miten haluaisit kuolla?
- Eläinten syömisestä

Mottosi?
- Humanismi elämänasenteena

Että näin. Kertoo yllättävän paljon.
11  Sivistyksen kehto / Konserttisali / Vs: Viimeisin keikka jonka näit? : 23.Huhtikuu 2012, 17:47
Kävin Folks-festarien lauantaissa katsomassa isomman lavan esiintyjiä. Täytyy sanoa, että oli kyllä ehkä (hyvällä tavalla) omituisimmat 'folk'-festarit ikinä.

Ensinnä Vuk soitti omaa eteeristä vaikeastimääriteltävää settiään, jonka äänimaailma koostuu lähinnä vahvasta laulusta, uruista, tribaalirytmeistä ja autoharpusta. Olin nähnyt Vukin aikaisemmin Swansin keikalla lämppäämässä, ja täytyy sanoa, että vaikka musiikki sinänsä oli pysynyt aika hyvin samassa kuosissa, josta kyllä tykkään, tykkäsin silloisista biisivalinnoista enemmän.

Toisena Risto Ylihärsilä veti soolona lähinnä Riston biisejä. Siis käytännössä syntikkavetoista bilemusiikkia suurella häröilykertoimella. Ja gospelia.

Varsinainen syy omaan festareille menooni oli kuitenkin illan pääesiintyjä, Swansista ja Angels of Lightista tuttu Michael Gira. Gira soitti akustisesti lähinnä Swansin ja Angels of Lightin biisejä, siis käytännössä kahden soinnun folk-industrialia välillä kauniisti laulaen, välillä huutaen naama punaisena. Lisäksi mies heitti 'hauskaa' lappää, vittuili yleisölle ja oli muutenkin oikein hyvää pataa kaikkien kanssa, itsensä mukaan luettuna. Intensiteetti oli aivan uskomaton, päällimmäisenä tunteena elämän ruma tragikomiikka. Swansin taannoisen Tavastian keikan ohella tämä oli ehkä paras keikka, jolla olen koskaan ollut. Saattaa ajaa jopa ohi. (Niin, tämän viestin pointtihan oli siis lähinnä fiilistellen hehkuttaa Giraa.)
12  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/Paranna: Voittajien finaali! : 08.Joulukuu 2011, 10:07
Severus Kalkaros 0 (-2)
Sauron 6
Yoda 3 (+1)
Kalessin 9
Tyrion Lannister 6
13  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/Paranna: Voittajien finaali! : 07.Joulukuu 2011, 14:54
Severus Kalkaros 4 (-2)
Sauron 4
Yoda 8 (+1)
Kalessin 11
Dream 6
Tyrion Lannister 8

Yoda on ihana vanha höperö viisas mies. Kalkarokselle vähiten soisin voittajien finaalikierroksen voiton tästä porukasta.
14  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/Paranna: Voittajien finaali! : 06.Joulukuu 2011, 11:41
Gimli 4
Kalessin 10
Dream 8
Muumipappa 3 (-2)
Tyrion Lannister 8
15  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/Paranna: Voittajien finaali! : 05.Joulukuu 2011, 15:11
Gimli 6
Kalessin 12
Dream 10
Muumipappa 7 (-2)
Tyrion Lannister 13

Mulan on ainoa oma suosikkini, joka onnitui voittamaan. Muumipappa sen sijaan on miehisen höperöyden perikuva. Toisaalta se on ihan söpöä, mutta sitten taas toisaalta en arvosta.
16  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta / Paranna: Martin Valtaistuinpeli : 26.Marraskuu 2011, 16:34
Eddard Stark 11
Jon Snow 11
Arya Stark 11
Bran Stark 2 (+1)
Sandor Clegane 5

Ei Brania saa tappaa, sehän on ihan huippu ja tulee olemaan ehkä mielenkiintoisimmassa asemassa.
17  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta / Paranna: Martin Valtaistuinpeli : 25.Marraskuu 2011, 23:49
Eddard Stark 13
Robb Stark 2 (-2)
Arya Stark 10
Bran Stark 5 (+1)
Sandor Clegane 5

Jep. Bran on noussut ihan uusiin sfääreihin A Dance With Dragonsin myötä, mutta tykkäsin siitä jo ensimmäisessä kirjassa. Robb puolestaan oli manipuloitavissa oleva pikkupoika, jolla nyt sattui olemaan silmää sodankäynnille.
18  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta / Paranna: Velhot, noidat ja muut magiaan perehtyneet : 06.Marraskuu 2011, 13:53
Baba Yaga 10
Rand 4
Rincewind 8
Valkea velho 8
Väinämöinen 9

Gedistä on hahmona parhaat muistot. Se on melkein yhtä teininostalginen kuin Raistlin, mutta enemmän sellainen kuin velhon pitää. Ja tykkään Maameren taikuudesta muutenkin enemmän kuin mistään roolipeleihin perustuvasta. Koetin joskus lukea ensimmäistä Elminsteriä, mutten vain pystynyt.
19  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta/paranna: Toimintasankarit : 24.Lokakuu 2011, 10:13
Sylvester Stallone 8
Dolph Lundgren 2 (-2)
Dwayne Johnson 7
Jackie Chan 11
Bruce Lee 13 (+1)

Toiminnan viehätys tulee itämaista, ei ruotsista.
20  Kylän raitti / Leikkinurkka / Vs: Satuta ja paranna: Supersankarit : 20.Syyskuu 2011, 09:36
Batman 3 (-2)
Rorschach 2 (+1)