Keskustelut
touko 20
maanantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Iivari
  • Pisania
  • Dyn
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 4 käyttäjää
  • 43 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Robert Charles Wilson  (Luettu 435 kertaa)
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Kotka
« : 07.Syyskuu 2011, 15:05 »

Robert Charles Wilsonin teoksista ei ole keskusteltu kovin paljon tällä sivustolla, joten päätin luoda hänelle oman ketjun.

Robert Charles Wilson on kanadalainen tieteiskirjailija, joka on kirjoittanut useita kirjoja. Hän on kirjoittanut mm. nämä kirjat: Spin, Axis, Vortex, The Chronoliths ja Darwinia.

Kirjailijan virallinen kotisivu on: www.robertcharleswilson.com.

Kiinnostukseni Wilsonia kohtaa heräsi, kun luin jokin aika sitten Spin-kirjan (se on eräs hienoimpia lukemiani tieteiskirjoja). Sen jälkeen olen yrittänyt lukea hänen kirjoja säännöllisin väliajoin.

Minusta Wilson yhdistelee mielenkiintoisella tavalla mainstream- ja scifi-elementtejä. Pidän erityisesti Wilsonin luomista uskottavista ja realistisista henkilöhahmoista, koska hahmot voisivat olla melkein minkä tahansa mainstream-kirjan hahmoja. (Voisin oikeastaan todeta, että Wilson kirjoittaa henkilöhahmoista jopa paremmin kuin monet mainstream-kirjailijat.)

Luin vähän aikaa sitten hienon The Chronoliths -kirjan, joka kertoi tulevaisuudesta saapuvista valtavista monoliiteista, joita kutsuttiin kronoliiteiksi. Kronoliiteissa oli tietoja voitetuista taisteluista ja niissä oli myös kuvia. Kronoliittien lähettäjäksi epäiltiin henkilöä nimeltä Kuin, mutta kukaan ei tiennyt kuka Kuin on.

Kun luin The Chronoliths -kirjaa, yllätyin kuinka hienosti ja älykkäästi Wilson kuvaili tapahtumia päähenkilön (Scott) näkökulmasta. Päähenkilön elämää kuvattiin kiehtovan yksityiskohtaisesti. Pidin myös matematiikkaan ja fysiikkaan liittyvistä asioista, vaikka niitä oli melko vähän, koska kirjailija keskittyi muihin asioihin.

Päähenkilön lisäksi tässä kirjassa oli muitakin henkilöhahmoja. Sue Chopra oli mielenkiintoinen henkilöhahmo, koska hänellä oli pakkomielle tutkia kronoliitteja. Hän uskoi, että hän, Scott ja kronoliitit liittyvät jollain tavalla toisiinsa.

The Chronoliths -kirjan lopetus saattaa olla pettymys joillekin lukijoille, koska kaikkia tapahtumia ei selitetä. Minua tämä ei häirinnyt, koska epämääräinen ja lievästi katkeransuloinen lopetus sopi tarinaan. (Jos joku on lukenut The Chronoliths -kirjan, olisi kiva kuulla mielipiteitä kirjan lopetuksesta, koska olen kuullut, että kaikki lukijat eivät ole pitäneet siitä.)

Luulen, että luen seuraavaksi The Harvest -kirjan tai The Perseids and Other Stories -kokoelman.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #1 : 07.Syyskuu 2011, 15:22 »

Olenhan minä Rooperttia aina tilaisuuden tullen mainostanut Näyttää kieltä

Tosin en minäkään ole Darwiniaa aikaisempiin romaaneihinsa tarttunut. Bibliografia vaikka täältä, Wilsonin oma saitti on vähän suppea tältä osin:
http://www.isfdb.org/cgi-bin/ea.cgi?Robert_Charles_Wilson

Mutta uudemmista Spin-Axis-Vortex AKA Hypotheticals -trilogia on parhaita scifiromaanisarjoja kuluneelta viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. Tyylilajina on varsin kova scifi, kuitenkaan ihmiskuvausta unohtamatta. Hienoja kirjoja! Niissäkään ei muuten puhkiselitetä aivan kaikkea, joten jos sellainen tosiaan rassaa, niin arvio voi erota tuosta melkoisestikin.

Jos kuitenkin pitäisi raissarilaisille suositella jotain, niin Perseidien (kauhu)novellit ovat tavallaan "Lovecraftia ilman Cthulhua"; niissä on saman kaltaista kosmisen uhan tuntua, mutta pastisseja ne eivät ole. Valtaosa ellei kaikki niistäkin voidaan kyllä laskea jonkinlaiseksi science fictioniksi, samoin "pseudohistorialliset" Darwinia ja Julian Comstock. Ne kuitenkin saattasivat vedota fantasiafantaatikkoihinkin ainakin tuota SAV:ia enemmän.
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 07.Syyskuu 2011, 15:48 »

Mutta uudemmista Spin-Axis-Vortex AKA Hypotheticals -trilogia on parhaita scifiromaanisarjoja kuluneelta viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. Tyylilajina on varsin kova scifi, kuitenkaan ihmiskuvausta unohtamatta. Hienoja kirjoja! Niissäkään ei muuten puhkiselitetä aivan kaikkea, joten jos sellainen tosiaan rassaa, niin arvio voi erota tuosta melkoisestikin.

Olen itse ehtinyt lukea vasta Spinin ja Axisin, mutta Vortex on lukulistalla (se on kirjahyllyn päällä). Pidin kahdesta ensimmäisestä kirjasta todella paljon, joten kolmannen kirjan suhteen on kovat ennakko-odotukset.

Vaikka en olekaan lukenut vielä viimeistä kirjaa, olen samaa mieltä Spin- eli Hypotheticals-trilogian laadukkuudesta: nämä kirjat ovat hienoja teoksia. Minusta Wilson kuvailee tapahtumat hyvin, eikä asioita selitellä liikaa.

Olen melko usein pettynyt uusiin scifi-kirjoihin, koska muutamien kirjojen henkilökuvaus on ollut melkein ala-arvoista, mutta onneksi Wilson eroaa massasta. Esim. Spinin ja The Chronolithsin henkilökuvausta voi pitää erittäin hienona.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 07.Syyskuu 2011, 16:01 »

Ihan Vortexin loppu oli mulle hiukan pettymys, mutta odotukset olivat kyllä niin korkealla, että jotain vikaa siitä takuulla piti löytyä Iskee silmää

Kirjan rakenne on myös haastavampi tai ainakin erilainen kuin trilogian ensimmäisessä kahdessa osassa, mikä voi hieman yllättää.
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 07.Syyskuu 2011, 16:57 »

Kiitos tiedosta. (Ennakko-odotusten takia voi tosiaan tulla pieniä pettymyksiä.)

Haastavampi ja erilainen rakenne kuulostaa hyvältä, joten luulen, että luen Vortexin mahdollisimman pian. Sitä ennen taidan kuitenkin tutustua vanhempiin teoksiin.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #5 : 07.Syyskuu 2011, 17:21 »

tnjrp:n mainitsema Julian Comstock pääsi viime vuonna ehdolle Hugoon. Kirjasta löytyvät suomenkieliset arvostelut ainakin Taikakirjaimista ja Kisun kirjablogista.
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 07.Syyskuu 2011, 17:41 »

tnjrp:n mainitsema Julian Comstock pääsi viime vuonna ehdolle Hugoon.

Robert Charles Wilsonin muutkin kirjat ovat saaneet lukuisia palkintoehdokkuuksia. Esim. The Chronoliths palkittiin John W. Campbell Memorial Award -palkinnolla ja se oli myös Hugo-ehdokkaana.

Aion lukea Julian Comstock -kirjan jossain vaiheessa. Olen kuullut siitä kahdenlaisia mielipiteitä, joten olen hieman huolissani sen laadukkuudesta, mutta se voisi olla mielenkiintoinen kirja.
tallennettu
H.C.
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tuusula
« Vastaus #7 : 02.Maaliskuu 2012, 11:34 »

Täytyy yhtyä Wilsonin ylistykseen. Tuli hetki sitten luettua Spin ja se oli todella hyvä, voisin sanoa että yksi parhaista lukemistani kirjoista. Nyt odottelen että jatko-osat tulevat postissa. Täällä jo mainittu henkilöhahmojen kuvaus oli todellakin onnitunutta.

Pitänee seurailla tarkemmin tätä kirjailijaa ja tutustua hänen muuhunkin tuotantoon. Varsinkin The Chronoliths kuulostaa mielenkiintoiselta.
tallennettu
H.C.
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tuusula
« Vastaus #8 : 19.Joulukuu 2012, 10:33 »

Luin eilen loppuun Spin-trilogian päätösosan, Vortexin. Wilsonilla on taito kirjoittaa aika helppolukuista tekstiä ja mielenkiintoisia tarnoita, joihin on mukava uppoutua ja jotka herättävät paljon ajatuksia ja antavat aihetta suurten kysymysten pohdiskeluun. Ja kun henkilökuvaus on lisäksi yleensä todella hyvää on tässä mielestäni yksi parhaista scifi-kirjailijoista tällä hetkellä.

Spin oli aivan omaa luokkaansa ja vaikka jatko-osat todella hyviä olivatkin, eivät ne ihan samalle tasolle päässeet. Pidin paljon tarinan lupusta. Loppu oli oikeastaan itselleni positiivinen yllätys, sillä olin luettujen mielipiteiden pohjalta varautunut lievään pettymykseen. Joskus näinpäin.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 19.Joulukuu 2012, 12:04 »

Mistä muistuikin mieleeni, että Wilsonin Burning Paradise on harmillisesti vuoden verran myöhässä alkuperäisestä aikataulu-arviosta.
http://www.robertcharleswilson.com/news.php?id=95
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut