Robert Charles Wilsonin teoksista ei ole keskusteltu kovin paljon tällä sivustolla, joten päätin luoda hänelle oman ketjun.
Robert Charles Wilson on kanadalainen tieteiskirjailija, joka on kirjoittanut useita kirjoja. Hän on kirjoittanut mm. nämä kirjat:
Spin,
Axis,
Vortex,
The Chronoliths ja
Darwinia.
Kirjailijan virallinen kotisivu on:
www.robertcharleswilson.com.
Kiinnostukseni Wilsonia kohtaa heräsi, kun luin jokin aika sitten
Spin-kirjan (se on eräs hienoimpia lukemiani tieteiskirjoja). Sen jälkeen olen yrittänyt lukea hänen kirjoja säännöllisin väliajoin.
Minusta Wilson yhdistelee mielenkiintoisella tavalla mainstream- ja scifi-elementtejä. Pidän erityisesti Wilsonin luomista uskottavista ja realistisista henkilöhahmoista, koska hahmot voisivat olla melkein minkä tahansa mainstream-kirjan hahmoja. (Voisin oikeastaan todeta, että Wilson kirjoittaa henkilöhahmoista jopa paremmin kuin monet mainstream-kirjailijat.)
Luin vähän aikaa sitten hienon
The Chronoliths -kirjan, joka kertoi tulevaisuudesta saapuvista valtavista monoliiteista, joita kutsuttiin kronoliiteiksi. Kronoliiteissa oli tietoja voitetuista taisteluista ja niissä oli myös kuvia. Kronoliittien lähettäjäksi epäiltiin henkilöä nimeltä Kuin, mutta kukaan ei tiennyt kuka Kuin on.
Kun luin
The Chronoliths -kirjaa, yllätyin kuinka hienosti ja älykkäästi Wilson kuvaili tapahtumia päähenkilön (Scott) näkökulmasta. Päähenkilön elämää kuvattiin kiehtovan yksityiskohtaisesti. Pidin myös matematiikkaan ja fysiikkaan liittyvistä asioista, vaikka niitä oli melko vähän, koska kirjailija keskittyi muihin asioihin.
Päähenkilön lisäksi tässä kirjassa oli muitakin henkilöhahmoja. Sue Chopra oli mielenkiintoinen henkilöhahmo, koska hänellä oli pakkomielle tutkia kronoliitteja. Hän uskoi, että hän, Scott ja kronoliitit liittyvät jollain tavalla toisiinsa.
The Chronoliths -kirjan lopetus saattaa olla pettymys joillekin lukijoille, koska kaikkia tapahtumia ei selitetä. Minua tämä ei häirinnyt, koska epämääräinen ja lievästi katkeransuloinen lopetus sopi tarinaan. (Jos joku on lukenut
The Chronoliths -kirjan, olisi kiva kuulla mielipiteitä kirjan lopetuksesta, koska olen kuullut, että kaikki lukijat eivät ole pitäneet siitä.)
Luulen, että luen seuraavaksi
The Harvest -kirjan tai
The Perseids and Other Stories -kokoelman.