Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
|
 |
« : 04.Toukokuu 2007, 11:23 » |
|
Chi: Silmien väri on vielä ihan okei, mutta kun yksi valtava osa Maamerien viehätyksestä piilee siinä, että henkilöhahmojen ihonväri on tumma, ei vaalea. Elokuvan tunnelmasta putosi ainakin minun kohdallani heti iso pala pois kun tajusin, että hei, ne ei olekaan tummaihoisia.
Mutta olihan se silti kaunista katsottavaa. Ja musiikeista tykkäsin.
Rid oli kiva ja kuuli huudon ja jakoi aiheen. Tästä eteenpäin keskustelkaapas lapset Le Guinin kirjallisuudesta
Vehka muokkasi otsikkoa. Anteeksi, Rid.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 04.Elokuu 2010, 16:32 kirjoittanut Thialfi »
|
tallennettu
|
minä olen päättänyt olla sinun tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
|
|
|
Xard
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Kauhava
|
 |
« Vastaus #1 : 07.Toukokuu 2007, 15:20 » |
|
Chi: Silmien väri on vielä ihan okei, mutta kun yksi valtava osa Maamerien viehätyksestä piilee siinä, että henkilöhahmojen ihonväri on tumma, ei vaalea. Elokuvan tunnelmasta putosi ainakin minun kohdallani heti iso pala pois kun tajusin, että hei, ne ei olekaan tummaihoisia.
Mutta olihan se silti kaunista katsottavaa. Ja musiikeista tykkäsin.
Minua tämä Le Guinin kirjojen piirre on häirinnyt aina hirveästi. Sen takia ajattelen luonnostani ihmisten ihonvärin "luonnollisemman" skaalan mukaan. Ainoa syy miksi hahmoista tehtiin alunperinkin mustia (lukuunottamatta kargeja) oli Le Guinin kapina/protesti mieliala. 60-luvullahan fantasian sankarit olivat viellä lähes poikkeuksetta valkoisia ja mustat olivat aina julmia barbaareja. Le Guin yksinomaan tästä syystä pyöräytti tilanteen toisinpäin Maameren Velhoa varten. Käytännön ideana, että kaikki ihmiset (lukuunottamatta syrjäisiä kargin saaria) jotka asuttavat saaria ovat mustia, on yksinkertaisesti naurettava. Siihen on syynsä miksi ihmisistä on kehittynyt vaaleaihoisia Afrikasta lähdön jälkeen. Esimerkkinä vaikkapa Osskil. Lumilakeuttahan se, ja ihmiset ruskeita kuin kahvinpavut. Ei näin poijjat, ei näin. Leffaa näkemättä en voi kommentoida paljoakaan, mutta tässä asiassa menen Goro Miyazakin ja japsien perusrasismin puolelle. Se on vain järkevää. Muuten tunnelmat ovat sangen negatiiviset. Kaukaisin Ranta on parhaimpia kirjoja kirjoja koskaan niin fantasian genressä kuin genrerajoista piittamatta, mutta Le Guin puhui tuossa asiaa monessa kohtaan, fakta, joka ei saa minua hyppimään innosta. Joo, ei muuta tällä kertaa
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.Toukokuu 2007, 17:58 kirjoittanut Xard »
|
tallennettu
|
|
|
|
tnjrp
Neurovelho

Paikalla
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Piikkiö
|
 |
« Vastaus #2 : 08.Toukokuu 2007, 09:21 » |
|
Nyt lähtee asian sivusta, että heilahtaa... Täytyy sanoa, että minä luin Maamerta alunperin sen verran nuorena, että missasin fantasiaseikkailuinnostuksessani koko tuon ihonväriaspektin aivan totaalisesti. Tosin en ole tiedostavaa ja analyyttistä lukutapaa vieläkään kauhean hyvin sisäistänyt  Ei minua niissä kirjoissa kummastuttanut edes se, että Atuanin holvihautojen kannessa Ged on hyvin tumma (ei tosin "musta"; sanoisin hämärähkön muistikuvan perusteella, että ehkä joku lähi-itäinen fenotyyppi oli kyseessä) ja Arha kalvakka, koska olin kuitenkin samastanut kargit stereotyyppisiin vaaleisiin viikingeihin. Vasta lehdestä lukemastani arvostelusta opin, että tähän ihonväriasiaan olisi pitänyt kiinnittää huomiota ja siinä oli jotain radikaalia. Samaan aikaan taisin ekakertaa tiedostaa, että Tolkienin pahikset ovat lähes poikkeuksetta "tummia". Ja muistetaan nyt vielä sekin, etteivät eskimokieliä puhuvat kansat eivät ole mitenkään varsinaisesti kalpeita tai vaaleita, vaikka asuvatkin lähes mahdollisimman pohjoisessa. Tosin eivät he nyt tietysti suoranaisesti ruskeitakaan ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #3 : 08.Toukokuu 2007, 10:30 » |
|
Offaan vielä hieman lisää (mitä jos joku kiltisti perustaisi ketjun le Guinille Kirjastoon?  ) : Xard, eivätköhän ne Osskiliin lähteneet ole alunperin peräisin Etelän saarilta. En usko, että siellä on kuitenkaan vielä niiiin kauan asuttu, että ihonväri olisi alkanut vaalentua. Ja toisekseen ottaisin huomioon myös sen, että Maameren asukkaat (kargeja ehkä lukuun ottamatta?) ovat polveutuneet lohikäärmeistä, hajautumisen aikana. Ehkäpä silläkin on ollut tiettyä vaikutusta ihonväriin? Oli miten oli, minusta le Guin teki rohkean tempun kiepauttaessaan väriasetelmat ympäriämpäri.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Xard
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #4 : 08.Toukokuu 2007, 16:32 » |
|
Offaan vielä hieman lisää (mitä jos joku kiltisti perustaisi ketjun le Guinille Kirjastoon?  ) : Xard, eivätköhän ne Osskiliin lähteneet ole alunperin peräisin Etelän saarilta. En usko, että siellä on kuitenkaan vielä niiiin kauan asuttu, että ihonväri olisi alkanut vaalentua. Ja toisekseen ottaisin huomioon myös sen, että Maameren asukkaat (kargeja ehkä lukuun ottamatta?) ovat polveutuneet lohikäärmeistä, hajautumisen aikana. Ehkäpä silläkin on ollut tiettyä vaikutusta ihonväriin? Oli miten oli, minusta le Guin teki rohkean tempun kiepauttaessaan väriasetelmat ympäriämpäri. Minua se vain häiritsee sanomattoman paljon. Eikös kaikki ihmiset ovat "polveutuneet" (vaikka aluneperinhän kaikki olivat "weredragoneja", jotka sitten jakautuivat lohikäärmeiksi ja ihmisiksi) lohikäärmeistä? Jos ei, kargeja ei voi edes sanoa ihmisiksi... Mikään muu weredragon split tarinaa lukuunottamatta ei selitä kargien olemassaoloa. Tämäkään ei ole maailman sisäinen selitys ihonvärille. tnjrp: Eskimot oli hyvä pointti, mutta on se silti sangen luonnotonta. Fakta yhä on, että ihonväri ihmisillä on musta edelleenkin vain siksi, että Le Guin halusi kapinoida. Minulla ei ole mitään mustia päähenkilöitä vastaan. Maameressä se on vain naurettavaa. Onneksi kyse on vain pienestä kauneusvirheestä eikä mistään vakavammasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
jPekka
|
 |
« Vastaus #5 : 09.Toukokuu 2007, 21:02 » |
|
Siihen on syynsä miksi ihmisistä on kehittynyt vaaleaihoisia Afrikasta lähdön jälkeen. Kuten geenimutaatiot ja, nykyspekulaatioiden mukaan, ehkä jopa risteytyminen neandertalin ihmisen ja Homo erectuksen kanssa. Aasialaisten vaalean ihonvärin takana on eri geeni kuin eurooppalaisilla. Systeemi on sen verran monimutkainen ja sattumanvaraisuuksia sisältävä että vaalea iho olisi yhtä hyvin voinut jäädä kehittymättäkin. Ei se mikään väistämätön seuraus pohjoiseen muuttamisesta ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Xard
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #6 : 09.Toukokuu 2007, 21:14 » |
|
Siihen on syynsä miksi ihmisistä on kehittynyt vaaleaihoisia Afrikasta lähdön jälkeen. Kuten geenimutaatiot ja, nykyspekulaatioiden mukaan, ehkä jopa risteytyminen neandertalin ihmisen ja Homo erectuksen kanssa. Aasialaisten vaalean ihonvärin takana on eri geeni kuin eurooppalaisilla. Systeemi on sen verran monimutkainen ja sattumanvaraisuuksia sisältävä että vaalea iho olisi yhtä hyvin voinut jäädä kehittymättäkin. Ei se mikään väistämätön seuraus pohjoiseen muuttamisesta ole. Miksi tätä ei mainittu Tom Burnamin Väärien käsityksien sanakirjassa! Perhana, sen piti säästää minut tällaisilta käänteiltä. Meh, koulukirjat siinä tapauksessa ne vain jatkavat valehteluaan =/ Itse olen ainakin skeptinen sen suhteen, että valkoinen iho olisi kehittynyt risteytymien takia. Teorioita on niin monia... Palataksemme Le Guiniin, kirjasta ei löydy yhtään hyvää syytä miksi kargeille sitten olisi kehittynyt vaalea iho toisin kuin muille. Syyt ovat puhtaasti teoksen maailman ulkopuoliset.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
jPekka
|
 |
« Vastaus #7 : 09.Toukokuu 2007, 21:20 » |
|
Itse olen ainakin skeptinen sen suhteen, että valkoinen iho olisi kehittynyt risteytymien takia. Teorioita on niin monia... Toki, ja monenkymmenentuhannen vuoden takaisia asioita ei mitenkään voi kiistattomasti todistaa. Tuo risteytymisteoria oli minullekin uusi, kun siitä luin tästä New Scientistin artikkelista. (Koko jutun pääsevät lukemaan vain lehden tilaajat.) Ilmeisesti joitakin ihmisen geenistön muitakin kummallisuuksia voidaan selittää sujuvimmin risteytymisillä, sanovat tuossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Zisatto
|
 |
« Vastaus #8 : 09.Toukokuu 2007, 21:28 » |
|
Täytyy nyt muistaa että Maameren tarinat ovat fantasiakirjallisuutta. Kirjailijan ei tarvitse selittää kaikkia asioita eikä fantasiamaailman tarvitse noudattaa samoja luonnonlakeja kuin meidän maailmamme – ainakaan kokonaisuudessaan.
Tottakai Le Guinilla oli pointtinsa miksi hän teki sankareistaan tummaihoisia. Kirjailija perusteli sitä viimeksi kun oli pari vuotta sitten tehtiin Maameri-minisarja (siis eri kuin se mistä tämä keskustelu ilmeisesti lähti), jossa oltiin oltu nykyamerikkalaiseen tapaan "värisokeita" (siis laitettu näyttelijöiksi kaikenrotuisia ihmisiä sekaisin). Le Guin kertoi kuinka hän on vuosien mittaan saanut Maameren tarinoista paljon palautetta tummaihoisilta lukijoiltaan: kerrankin fantasiaromaani jonka sankareihin on yksinkertaista samastua. Epäilemättä on paljon muitakin fantasiaromaaneja, joissa sankarit eivät edustakaan eurooppalaista ulkonäköä, mutta ilmeisesti Le Guinin esimerkkiä voisi noudattaa useampikin. Ainakin minulle tuo Maameren sankareiden tummaihoisuus on ollut aina hyvä muistutus siitä, miten asiat helposti tulee nähtyä omien kulttuurillisten lasiensa läpi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #9 : 09.Toukokuu 2007, 22:44 » |
|
Ja jos ajatellaan, että ihmiset olivat kotoisin eteläisemmiltä saarilta (joissa oli muistaakseni melkoisen lämmintä) tumma ihonväri on aika ymmärrettävä. Esim. Yhdysvaltojen intiaanitkin taisivat olla kuparinruskeita, jollaiseksi Ged kirjoissa kuvataan. Tummimpia olivatkin juuri ne etelästä tulleet, kuten, kröhöm, Vehka.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Xard
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 10.Toukokuu 2007, 15:11 » |
|
Ea oli ensimmäinen saari ja sangen pohjoisessa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #11 : 10.Toukokuu 2007, 19:00 » |
|
Mutta ensimmäisellä saarella eivät ehkä eläneet ensimmäiset ihmiset. Silloin he olivat vielä louhikärmeksiä. ;) Tai mitä lie.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #12 : 15.Helmikuu 2008, 23:23 » |
|
Le Guinin suomentaminen jatkuu, ensi elokuussa on luvassa nuortenkirja Muistamisen taito (Powers). Juoniselostuksen voi tarkistaa kirjailijatietokannasta. Näkemisen lahjasta alkanut sarja on vihdoin saanut WSOY:lta virallisen suomenkielisen nimen: Läntisen rannan aikakirjat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #13 : 08.Syyskuu 2008, 21:33 » |
|
Sanan mahti oli tuossa heinäkuun alussa nautittuna todellinen fantasiaherkku, nuortenfantasiaa aikuiseen makuun, joten nyt olen ottanut tavoitteekseni saada Muistamisen taidon käsiini heti syyskuun aikana tai viimeistään lokakuussa.
Olin jo tuota lukiessani unohtanut aika hyvin edellisen kirjan tapahtumat, joka ei todellakaan haitannut vaan oikeastaan päin vastoin paransi lukukokekumusta. Kirjan henkilöt ja miljöö olivat nykyursulan tapaan todella lempeällä kädellä tehtyjä, ja huolella luotuja. Mikään osa-alue ei klikannut ja tarina soljui ja punoutui edelliseen kirjaan niin ettei sitä edes kunnolla aluksi tajunnut.
Ja ainahan bibliofilia parantaa kirjan sisälmystä :-D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #14 : 22.Syyskuu 2008, 21:38 » |
|
WSOY suomentaa Le Guinilta seuraavaksi romaanin Lavinia (ensi toukokuussa). Kustantamon esittely löytyy kirjailijaosiosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #15 : 22.Syyskuu 2008, 22:02 » |
|
WSOY suomentaa Le Guinilta seuraavaksi romaanin Lavinia (ensi toukokuussa). Kustantamon esittely löytyy kirjailijaosiosta. Upeaa! Mahtavaa! Täydellistä ihanaa, olen mykistynyt! :O Toivottavasti on yhtä hieno teos kuin vuosi pari sitten julkaistu Margaret Atwoodin Penelopeia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #16 : 05.Marraskuu 2008, 18:51 » |
|
Varokaa Muistamisen taidon takakansitekstiä!
Minä onnistuin lukemaan takakansitekstin vasta sivun 180 jälkeen, jolloin sen spoilaamiin tapahtumiin oli enää jonkin verran sivuja. Jos sen olisi lukenut heti aluksi, olisi parisataa sivua osannut eläytyä liiankin hyvin päähenkilön kykyyn muistaa asioita ennalta.
Muistamisen taito oli kyllä taas osoitus vanhan rouvan mestarillisesta tarinankerronnasta ja osaamisesta punoa nuortenkirjana markkinoitava teos yhtä hyvin aikuiseen uppoavaksi. Perinteistä fantasiaa ilman mitään uusia kummia, hyvin toimiva maailma, sujuva kerronta ja kaikinpuolin vakuuttavasti tehty kirja. Kristiina Rikman taitaa suomentaa Le Guinin kielen, se on nähty ennenkin. Harmi kyllä nyt oli oikolukuvaiheessa tapahtunut selkeää virhelmöitymistä, tiedä sitten mistä syistä, mutta pahimmillaan kuusi näppäilyvirhettä kolmella sivulla on minun mielestäni osoitus siitä että oikoluvusta on niistetty turhan paljon.
Pureskelen koko tarinaa jonkin ajan kuluttua uudestaan, nyt täytyy vain sanoa että nämä kolme kirjaa lomittuivat toisiinsa hienosti, vaikka todellakin toimivat myös erikseen nautittuna. Vanha rouva osaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
|
Lachesis
|
 |
« Vastaus #17 : 05.Marraskuu 2008, 20:34 » |
|
Minusta taas koko Länsirannan kronikoiden ns. syvällisempi pohdiskelu on liian osoittelevaa. Maamerissä se kietoutuu paremmin osaksi tarinan kudosta, näissä se tökkää silmään. Yhteisöt on toki huolella rakennettu ja kuvailtu, mutta jotenkin kokonaisuus jää kevyemmäksi ja vähemmän koukuttavaksi kuin monessakin muussa LeGuinin teoksessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Valomuurin tuolla puolen nopeuden kantamattomissa
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #18 : 26.Huhtikuu 2009, 12:50 » |
|
Muistamisen taito voitti juuri parhaan romaanin Nebula-palkinnon 2008. Minä en kirjasta kauheasti innostunut, annoin sille tietokannassa "vain" kolme tähteä. Mielestäni Sanan mahti oli trilogian selvästi paras osa. Muistamisen taito ei päässyt ehdolle Tähtifantasia-palkintoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #19 : 26.Huhtikuu 2009, 13:16 » |
|
Muistamisen taito ei päässyt ehdolle Tähtifantasia-palkintoon.
Ymmärtääkseni sekä Tähtivaeltajaan että -fantasiaan on otettu vähän nihkeästi selkeästi nuorten romaaneiksi luokiteltuja kirjoja. Voittajissa ei ainakaan ole yhtä ainoaa. Säännöt tuskin varsinaisesti kieltäisivät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
|