30.Heinäkuu 2014, 12:04 *

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kirjailijatietokanta  (Luettu 32435 kertaa)
Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #100 : 17.Helmikuu 2011, 16:37 »

Kiitos vinkistä, lisäsin kirjan.

Isabel Abedi: Lucian (Otava 2010). Erimerkiksi täällä.

Onko sinulla tarkempaa tietoa Lucianin fantastisuudesta, oletko lukenut sen? Esittelytekstin perusteella teos voisi olla enemmän mainstreamin puolella. Paha sanoa, kuuluuko se tietokantaan.
jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #101 : 17.Helmikuu 2011, 17:45 »

Tarkemman synopsiksen perusteella kirja on nuortenfantasiaa,  suojelusenkeli/familaari-teemaa on ainakin luvassa.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.
Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #102 : 17.Helmikuu 2011, 17:52 »

OK. Huomasin, että Joensuun kirjaston tietokannassa romaania ei ole määritelty fantasiaksi, vaikka mukana ovat asiasanat "enkelit" ja "yliluonnolliset olennot".
Timo
Noviisi

Asuinpaikka: Kouvola
« Vastaus #103 : 18.Helmikuu 2011, 22:01 »

Kirjaston poistomyynnissä törmäsin tänään seuraavaan teokseen jota ei löytynyt tietokannasta :

Liisa Hännikäinen - Terhin kreikkalainen kesä .

oli laitettu fantasiapuolelle (nuorten) ja kirjan takakannessa mainitaan "Liisa Hännikäinen yhdistelee saturomaanissaan taidokkaasti fantasiaa ja realismia. Huikea seikkailu tempaa mukaansa keskelle menneisyyden myyttejä".

Edit : näköjään oli toinenkin kirja jota ei tietokannassa ollut :

Elina Pöykkö - Toffu herra ja Lauri

niin ja siis tosiaan en ole näitä kerennyt lukemaan mutta kaikkien selkämyksessä oli kirjaston "FAN" merkintä.
« Viimeksi muokattu: 18.Helmikuu 2011, 22:16 kirjoittanut Timo » tallennettu
Veequa

Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
« Vastaus #104 : 20.Helmikuu 2011, 11:16 »

Hei!

Kirjastossa puhutaan paljon kirjailijoista. Olisipa hauska juttu, jos Kirjailijatietokannassa olisi linkkejä puhututtavien kirjailijoiden topikkeihin. Meinaan siis, että jos esim. haen kirjailijatietokannasta tietoa Michael Moorcockista, niin olisi kiva jos hänen sivuillaan olisi linkki Risingin foorumin puolella käytävään keskusteluun.

Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #105 : 20.Helmikuu 2011, 12:27 »

Toiveesi mitä todennäköisimmin toteutuu, koska Tietokanta--Foorumi -linkityksiä ollaan uudistuksen myötä järkkäämässä  Hymyilee

Tavallaan.
Xariel
Moderaattori

« Vastaus #106 : 22.Helmikuu 2011, 12:57 »

Luin sen, itse asiassa. Kyllä siinä oli ihan selvää "yliluonnollista romantiikkaa" ja "sielunkumppaneita",
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Ei se ihan perusfantasiaa ole mutta kyllä se tietokantaan kuuluu.
Moonlord
Velho

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #107 : 15.Huhtikuu 2011, 14:59 »

Jonna Ristimäen Kaukana kotoa kirja puuttuu. Kustantajana oululainen Nordbooks. Kolmiosaiseksi suunniteltu seikkailu kuvitteellisessa Ikimaassa.
Leikkasin lehtiartikkelin talteen muutama kuukausi sitten ja se osui näppeihin niin piti tulla tarkistamaan löytyykö tietokannasta.
Nafisan
Kriitikko

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #108 : 15.Huhtikuu 2011, 15:26 »

MaKon suosituksesta siirrän täällä aloittamani ketjun sisällön tähänkin:

Käyn läpi kirjavihkoani, johon olen kerännyt karkeasti kategorisoiden lukemiani ja omistamiani kirjoja; fantasiaksi/scifiksi luokittelemaani osastoon sattui jo toinen Risingin arkistolle tuntematon teos. Ovatko nämä sitten vain historiallisia romaaneja, joissa sattuu olemaan taikutta, muttei muita fantasiaksi oikeuttavia tunnusmerkkejä, vai olenko hurmioissani vain listannut nämä väärin itse?

Margareta Linberg
Pronssimiekka (1999)

Luin kirjan arviolta kymmenen vuotta sitten, joten voi olla, että olen väärässä, mutta kyselläänpä täältäkin, jos joku muu muistaisi minua paremmin (sillä kirjasta taikka kirjailijasta ei paljoa tietoa ainakaan suomeksi ole).

Takakansiteksti: Eletään salaperäistä aikaa, noin tuhat vuotta ennen ajanlaskumme alkua – taikauskon ja pelottavien luonnonvoimien hallitsemaa aikaa. Nuorukainen nimeltä Gadd löytää haaksirikosta pelastuneen tajuttoman miehen ja tämän vyöltä miekan, jonka sanotaan koituvan omistajansa tuhoksi. Uskomus näyttää käyvän pahan kerran toteen: useita päiviä kestäneen juhlinnan jälkeen Gaddin isä löydetään kuolleena tuo miekka rinnassaan ja Gaddia syytetään isämurhasta – kauheimmasta teosta, mihin nuorukainen voi syyllistyä! Gadd itse ei muista tapahtumasta mitään, mutta teolla on silminnäkijä, kultahiuksinen orjatyttö Anim.

Ja nyt se kysymys: Onko tämä fantasiaa vai ei? Minulle sellainen mielikuva (joka on voinut värittyä vuosien saatossa) muodostui, ja tätä tunnetta tukee Kuopion, Helsingin sekä Tampereen kirjastot, jotka esittelevät sen nuorten fantasiana. Oulussa puolestaan se katsotaan vain "tavallisena" nuorten kirjana.

Kuhmossa kirjaa on asiasanoitettu runsaammin: nuortenkirjallisuus, historialliset romaanit, seikkailukirjallisuus, pronssikausi : Ruotsi, miekat, murha, taikausko, noituus, noidat.

Tarkempaa genrejakautumaa vaikea saada, sillä kirjasta ei tosiaan minun taidoillani juurikaan muuta tietoa pystynyt kaivamaan (eikä sitä kyllä Risingin arkistossakaan ole).

Torill Thorstad Hauger:
Korppityttö (1992)

Suurisilmäinen, tumma ja hento Korppityttö tunsi pelätyt loitsut ja yrttien salat. Miksi noidaksi väitetty Korppityttö joutui mukaan kahden suuren suvun väliseen vihanpitoon? Miksi Jaarlin vaimo vainosi häntä ja ketkä olivat Korppitytön vanhemmat? Lue, miten arvoitukset ratkeavat viikinkien ajan pohjolassa.
Lähde: Turun kaupunginkirjasto

Tämä tosin saataa olla vain lasten kirja, josta on tarjolla varsin vähän tietoja.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #109 : 15.Huhtikuu 2011, 16:37 »

Olennaista varmaan molemmista tapauksissa on se, onko yliluonnollinen todellista kirjojen maailmassa. Jos on, kyse on fantasiasta. Takakansitekstien perusteella voisi olla mahdollista, että näissä vain leikitellään yliluonnollisilla selityksillä: "Uskomus näyttää käyvän pahan kerran toteen" ja "Miksi noidaksi väitetty Korppityttö..." (kursivoinnit minun). Ei taida selvitä lukematta. Itsellänikin on ainakin tuo Pronssimiekka hyllyssäni. Fantasiana olin sen ostavinani, mutta enpäs tiedä.
Kumpikaan kirja ei ole Vainikaisen ja kumppaneiden spefibibliografiassa, mutta sieltä usein puuttuvat lasten fantasiaromaanit.
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #110 : 25.Kesäkuu 2011, 11:57 »

Tuleeko tietokantaan vielä takaisin mahdollisuus katsoa mitä arvosanoja (siis tähtiä) yksittäiset käyttäjät ovat kirjalle antaneet? Se oli kiva ominaisuus.

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Darkki

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #111 : 25.Kesäkuu 2011, 13:38 »

Kyllä on tulossa jollain aikataululla.
Eija
Velho

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #112 : 06.Elokuu 2011, 19:30 »

Ehdotan kirjatietokantaan lisättäväksi Ingeliuksen Harmaa linna ja kokoelman Kuollut koskettaa keveästi. Jälkimmäisen tarinat tosin ovat aikaisemmin ilmestyneet eri antologioissa.
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #113 : 14.Elokuu 2011, 15:14 »

Harmaa linna ja antologia lisätty.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #114 : 14.Elokuu 2011, 16:09 »

Saa tänne laittaa viestiä vaikka modelle on jo laitettu. Rajatapauskirjoissa saatamme jäädä joksikin aikaa pohtimaan, että lisätäänkö kirja tai odottamaan sitä, että joku ylläpidosta lukisi sen. Mutta se, että muistaisimme vielä vastatakin, niin olemme varsin hajamielisiä ;)
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #115 : 14.Elokuu 2011, 16:12 »

Olet lähettänyt 12.07. minulle yksityisviestin, jossa yksi kolmesta asiasta oli kyseisen kirjan mahdollinen tietokantaan kuuluvuus. Samana päivänä tuli kuusi muuta yksityisviestiä, ja taisin keskittyä sinun viestistäsi selvittelemään niitä kahta muuta epäkohtaa, joista toinen on yhä työn alla. Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö minun olisi pitänyt muistaa tarkistaa kyseisen kirjan tilannekin, mutta selittänee sitä, miksi asiaan ei ole suuremmin reagoitu. Millään tavalla ei ole jankuttamista se, että jos kukaan ei kuittaa asiaa vastaanotetuksi, kysyy siitä uudelleen. Sen sijaan, kuten Fantasyfan ylempänä sanookin, mikään ei ole ainoa oikea tapa ottaa meihin yhteyttä, ja se, ettemme tajua tai muista huomioida palautetta aina heti, ei ole minkäänlainen valta- tai vihajärjestelmän ylläpitokeino, vaan ihan vain normaalia ylivuotoa. Tarkistan henkilökohtaisesti tuon kirjan ensi tilassa maanantaina.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Tiuku
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #116 : 14.Elokuu 2011, 17:43 »

Mutta toisaalta, eihän tämä suomenkielinen sivusto pyrikään olemaan "accurate" kuten englanninkielinen vastineensa. Minäkin pääsen vähemmällä vaivalla, kun en välitä.

Minusta Jussi, Thialfi ja Seregil tekevät sekä tietokannan että ylipäätään ilmestyvien kirjojen seuraamisen, niihin perehtymisen ja niistä tiedottamisen kanssa loistavaa työtä. Juuri se intensiivinen työpanos on täällä kaikkein korvaamattomin, väitän ma, vuodenajasta toiseen, vuodesta toiseen. Olen yleensä lähettänyt tietokantaehdotukseni / huomaamatta jääneet kirjailmestymiset yksärillä suoraan Jussille tai Thialfille. Ehkä se olisi paras tapa ihan yleiseksi ohjeeksikin asti, vai onko siinä liikaa hommaa parille ihmiselle, kaiken muun päälle?
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #117 : 14.Elokuu 2011, 20:24 »

Thialfi ja Jussi ovat kaikkein ahkerimmat tietokantatontut, olleet jo vuosia, minkä näkee helposti vaikka tietokannasta itsestään. Me muut tehdään täällä suomenkielisellä puolella pääasiassa sitä, mitä ehditään, kun nuo ovat tehneet jo melkein kaiken. Minun mielestäni on turha julistaa/perustaa yhtä yhteydenottokanavaa ylitse muiden, tämä kaikkien kanavien aukipitäminen ainakin periaatteessa pitää auki mahdollisuuksia tehdä yhteydenotto miten haluaa. Sen voisi kyllä ilmaista jotenkin eksplisiittisemmin, mutta tulkoon taas nyt sitten kerrotuksi: kaikki tavat ottaa yhteyttä ovat hyviä, ja jos ei jonkinlaista kuittausta viestin perillemenosta kuulu, kannattaa vain kysyä asiasta uudelleen.

Sainkin tässä tutustuttua teokseen sattuman kautta, ja tietokantaanhan se kuuluu, joten lisäämme sen mahdollisimman pian.

Tiuku on arviossaan työn loistavuudesta varsin oikeassa. Lisäksi, vielä toistaiseksi, ja tavallaan varmaan hamaan loppuun saakka, suomenkielinen tietokanta on kyllä siinä mielessä tarkempi, että noin periaatteessa tietokannassa on tai tulee olla kaikki spekulatiivisen fiktion sateenvarjon alle jäävät kirjat, kun taas englanninkielinen kirjallisuus on niin suuri massa, että todennäköisesti vastaavaa kattavuutta kaiken suhteen ei saavuteta, vaikka se on jo nykyisellään laajuudessaan jopa varsinaisiin esikuviinsa verrattuna varteenotettava.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #118 : 24.Elokuu 2011, 01:37 »

Kaukana kotoa ja Terhin kreikkalainen kesä on nyt tietokannassa. Toffy-herra ja Lauri on ilmeisesti lähinnä satukokoelma. Sarjakuvista tietokantaan on tullut ainakin Naruto, One Piece, Fullmetal Alchemist ja Rumiko Takahashin sarjoja (yksinä teoksina, niteiden suuren lukumäärän vuoksi). Muutakin voisi lisätä, mutta olen lähitulevaisuudessa pitemmän aikaa poissa sivustolta.
Antti
***

« Vastaus #119 : 24.Elokuu 2011, 16:52 »

One Piece, Fullmetal Alchemist (yksinä teoksina, niteiden suuren lukumäärän vuoksi)

Jos joskus satuttaisiin lisäämään kaikki osat, minulla olisi kohta yli sata omistettua kirjaa enemmän. Hyvä näinkin, tosin.  Hymyilee

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Siirry ylös