27.Marraskuu 2014, 16:11 *

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kirjailijatietokanta  (Luettu 35179 kertaa)
Dark Clark
***

« Vastaus #40 : 29.Marraskuu 2008, 19:56 »

Seita Parkkolalta ja Niina Revolta on merkitty vain kirja Ruttolinna tietokantaan. Nähdäkseni ainakin Jalostamo sisältää fantasiallisia aineksia, minkä vuoksi sitä ei mahda tietokannasta löytyä?

//kiitän
« Viimeksi muokattu: 30.Marraskuu 2008, 00:00 kirjoittanut Dark Clark » tallennettu

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
Velhoruhtinas

« Vastaus #41 : 29.Marraskuu 2008, 23:34 »

Jalostamo on nyt lisätty.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #42 : 20.Huhtikuu 2009, 19:34 »

Miksiköhän Edgar Allan Poen vanhemmat kokoelmat on poistettu tietokannasta? Tarkoittako tämä sitä, että kun uusi suomennos ilmestyy vanhat poistetaan automaattisesti? Kootut kertomukset ei kuitenkaan ole sama kuin edelliset, vaikka samoja kertomuksia sisältääkin. Poistuuko myös Lovecraftin nykyiset painokset uusien tulevien tieltä?  Mielestäni sellaiset kirjat kuuluisi jäädä tietokantaan, jotka eivät ole samoja tulevien kirjojen kanssa.
Velhoruhtinas

« Vastaus #43 : 20.Huhtikuu 2009, 23:33 »

Lisäsin/palautin viisi teosta, joiden painoksia on saatavilla kirjastoista.

Poen vanhemmat suomennokset ovat nykylukijan kannalta melko marginaalisia. Nykyisin wikityyppiset järjestelmät keräävät bibliografisia tietoja paremmin. Esimerkiksi Kontuwiki luettelee Tolkienin teosten painostietoja ja eri kansikuvia.

Tietoja muutettaessa tilanne oli jossain määrin sekava, kun eri kokoelmia oli lueteltu 1900-luvun alusta asti. Esimerkiksi Kariston uudelleenjulkaiseman "mukaillen suomennetun" kokoelman olisi saanut vetää pois markkinoilta sen lain perusteella, joka sallii valtiovallan periaatteessa puuttuvan teosten arvoa halventaviin käännöksiin. Ajantasaisia suomennoksia ovat lähinnä Rue Morguen murhat 70-luvulta ja Harri Haarikon toimittama Pelon ja kuoleman kertomuksia, samoin Ajan ja avaruuden kartat, josta Leena Peltonen totesi että sen tekstit ovat kaunokirjallisuutena lohduttoman surkeita.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #44 : 21.Huhtikuu 2009, 16:11 »

Kiitoksia lisäyksestä. Siksi harmittelin kirjojen poistumista, koska ne oli lisätty luetuksi kirjahyllyyni ja olivat häipyneet tietysti sieltäkin. Se, että onko tietty kirja huono vai hyvä on eri juttu. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Kariston julkaisema Punaisen surman naamio ja muita kertomuksia tarinat on lyhennetty törkeästi piloille. Luettu sekin kuitenkin.

Toivottavasti kirjan huonous, vanhuus tai ajanmukaisuus ei ole kriteeri tietokannnasta poistumiselle noin yleensä ottaen.

Freyja

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #45 : 09.Joulukuu 2009, 15:31 »

Tämä ei liity kirjailijatietokannan sisältöön (johon olen erittäin tyytyväinen). Sen sijaan viime kuukausina olen huomannut, että välillä tietokannat (sekä suom. että engl.) toimivat hitaasti. Ei häiriöksi saakka hitaasti, mutta eron huomaa verrattuna esim. tilanteeseen puoli vuotta takaperin (riippumatta koneesta, internetyhteydestä tai selaimesta). Mistä johtunee?

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #46 : 10.Joulukuu 2009, 19:32 »

Sivuston käyttäjämäärien kasvaessa sivut kuormittuvat varsinkin iltaisin entistä enemmän. Tästä johtuen saattaa sivut toimia hieman hitaammin kuin aikoina, jolloin sivustolla on vähemmän käyttäjiä. Myös kirjailijatietokannan kasvaessa jotkut haut alkavat hidastua, koska datamäärä josta tietoja etsitään on suurempi.

Seuraan lähes päivittäin sivuston toimivuutta ja olemma jo nyt tehneet paljon muutoksia, joilla on yritetty nopeuttaa tietokantojen hakuja ja sivujen toimivuutta. Tämän lisäksi tarkoitus on ostaa lisää kapasiteettia sivuston pyörittämiseen ensivuoden aikana, mutta se vaatii jo että saamme hieman lisää mainostuloja/lahjoituksia kustannuksien kattamiseen.
Velho

« Vastaus #47 : 10.Joulukuu 2009, 20:57 »

Heitän ihan ehdostuksena ilmaan tällaisen ajatuksen, että olisiko mahdollista toteuttaa yksittäisen kirjan sivulle (esim. tälle) linkkiä, josta pääsee kirjan arvioineiden lukijoiden sivulle (eli tälle).

Nythän yksittäisen kirjan sivuilta löytyy arviokeskiarvo ja talletetut tekstiarviot, mutta itse ainakin usein tutkailen mitä mieltä ihmiset ovat kirjoista olleet juuri tuon kirjahyllysivun kautta. Ongelmalliseksi tämän tekee se, että ensin pitää löytää sellainen kirjahylly jossa kyseinen teos on ja sitä kautta löytää perille (hieman turhauttavaa jos esim. kaksi ihmistä ovat lukeneet kirjan ja käyttäjiä pitäisi käydä läpi toistasataa)

Ainoa kiertotie minkä olen tuolle keksinyt on se että lisää kirjan ensin omaan kirjahyllyynsä ja sieltä sirtyy tuolle kaikkien käyttäjien listalle. Tämä tuntuu kuitenkin hieman nurinkuriselta.

Jos edellä mainittuun "ongelmaan" on jo ratkaisu enkä ole sitä vain tajunnut, kertokaa ihmeessä Iskee silmää

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #48 : 10.Joulukuu 2009, 21:08 »

Nyt voi kirjan tiedoista päästä suoraan arvostelulistaukseen, joissa näytetään käyttäjät joiden kirjahyllyissä kirja on. Linkkinä toimii arvosanojen kpl määrä kohdassa "Arvosanoja 214 kpl".
Velho

« Vastaus #49 : 10.Joulukuu 2009, 21:22 »

Kiitos! Helpottaa kummasti.  Hymyilee

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #50 : 10.Joulukuu 2009, 21:23 »

Olipa hyvä uudistus ja salamannopea toteutus. Wau. Kiitos.  Hymyilee
Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #51 : 02.Helmikuu 2010, 19:36 »

Erkki Ahoselta näytti Kuumatka puuttuvan listoilta. Lukemisesta on kylläkin jo yli 20 vuotta joten en voi olla varma oliko se kuumatka ihan sisältönsäkin vai vain nimensä puolesta.
Velhoruhtinas

« Vastaus #52 : 03.Helmikuu 2010, 02:00 »

”Kuumatka ei nimestään huolimatta ole tieteiskirja vaan alaotsikkonsa mukaisesti 'Päiväkirja viikolta, jolloin ihminen ensi kerran uskalsi mennä Kuun lähelle'. – – Nähdäkseni Kuumatkassa  tuodaan esille monia ajatuksia, jotka ovat implisiittisesti läsnä Ahosen varsinaisissa tieteiskirjoissa.” (J. Aaltonen kirjassa Tieteiskirjallisuuden maailmoita, s. 15.) Lisätään kunhan ehditään.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #53 : 03.Helmikuu 2010, 17:35 »

Moonlord, Thialfi: Itse luin kirjan vuosia sitten enkä sen pohjalta lisännyt tietokantaan. Kyseessä on enemmänkin kuumatkailun kommentaari kuin mitään spekulatiivisia teemoja esitettelevä teos. Omatkin muistikuvani ovat toki hatarat, pitäisi varmaankin tsekata uudestaan. Ahosen tuotannon lisukkeeksi tuon voi toki laittaa.

edit// Ja näköjään myös laitettiin. :)

Until one day, the boundary gives way.
Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #54 : 03.Helmikuu 2010, 20:26 »

Tess Gerritsenin Painoton tila kirjan voisi kenties lisätä listaan. Tapahtumat sijoittuvat maata kiertävälle avaruusasemalle ja aiheena geeniteknologia.
Kirjan takakansi:

"Ensimmäiseksi outoon tautiin sairastuvat aluksen hiiret, sitten yksi astronauteista saa tartunnan.
Laboratoriokokeiden hämmentävät tulokset saavat kansainvälisen avaruusaseman lääkärin Emma Watsonin miettimään jo hätäevakuointia. Se merkitsisi kuitenkin satojen biologisten ja lääketieteellisten kokeiden keskeyttämistä ja luultavasti hänen uransa loppua NASA:ssa.
Vasta kun sairaus tappaa astronautin yksi toisensa jälkeen, NASA:n ja puolustusministeriön hälytyskellot alkavat soida. Valkoinen talo määrää avaruusaseman evakuointikieltoon - epidemia saattaisi maahan levitessään tuhota koko ihmiskunnan.
Viimeisenä asemalla on elossa Emma. Tappava loisaine tekee tuhojaan jo hänessäkin, ja ainoastaan aviomies jaksaa enää uskoa vaimonsa pelastumiseen. Mutta miksi armeija jarruttaa tutkimuksia ja pimittää tietoja NASA:lta"

Lisätty. T. Thialfi
« Viimeksi muokattu: 04.Helmikuu 2010, 01:19 kirjoittanut Thialfi » tallennettu

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #55 : 20.Helmikuu 2010, 13:12 »

Ehdotan sellaista uudistusta kirjatietokantaan, että kirjojen kansista olisi eri painoksista/laitoksista kuvat. Se olisi kiva lisä muuten jo hyvään kirjatietokantaan.
Velho

« Vastaus #56 : 20.Helmikuu 2010, 18:32 »

Tuo olisi kieltämättä varsin hieno ominaisuus, mutta olettaisin sen olevan aika hurjan työläs. Etenkin vanhemman kirjallisuuden kohdalla oma-aloitteinen digitointi on aika usein ainoa tapa saada kansikuvia nettiin.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #57 : 20.Helmikuu 2010, 19:58 »

Juu, sitä ei saisikaan kerralla valmiiksi, vaan kansia pitäisi lisätä sitä mukaan kun kuvia löytyisi tai niitä moderaattoreille lähetettäisi eli homma vaatisi myös jäsenien aktiivisuutta. Monista kirjoista on varmastikin valmiina jo useampi kansikuva. Itse skannaushan ei ole suuri vaiva, mikäli sellainen vanhempi kirja löytyy hyllystä ja skanneri on olemassa. (Asia tulee silloin tällöin mieleen, kuten nyt, koska luen Triffidien kapinan 54 vuoden painosta ja mielestäni kansi on ”kivempi” kuin 62 vuoden painoksessa.) Toiminnon teknisestä toteutuksesta en sitten tiedä miten onnistuisi.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #58 : 22.Helmikuu 2010, 10:49 »

Ihan varteenotettava idea! Nykyisellään emme pysty lisäämään useampia kansia suoraan kirjan tietoihin, mutta laitetaan kehitysehdotuksien joukkoon.
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #59 : 09.Huhtikuu 2010, 19:48 »

Minua vaan mietityttää, miksei tietokannassa ole Hayao Miyazakin kohdalla Tuulen laakson Nausicaän lisäksi Liikkuvasta linnasta tehtyä cinemangaa. Meinaan, Goro Miyazakin kohdalla on Maameren tarinat-elokuvasta tehty cinemanga, eikä sitten muuta. Että jos se Liikkuvan linnan sarjakuvaversio unohtunut, niin voisiko sen sinne lisätä, ja jos sitä ei lisätä, saisiko hieman valaistusta, miksei.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Siirry ylös