Minulle rutiinit ovat kai lähinnä pelastus. Olen luonteeltani melkoisen tunnollinen ihminen, mutta minulla on vähän niin kuin kaksi vaihdetta eli joko teen jotakin säännöllisesti tai sitten en tee lainkaan. Esimerkiksi lenkkeilystä suoriudun ainoastaan siksi, että päätin kerralla, että nyt teen niin ja niin pitkän lenkin niin ja niin monta kertaa viikossa ja sillä hyvä. Kellonaika ja reitti ovat joka kerta samat, samoin tavat käydä suihkussa ja istahtaa töllön ääreen lenkin jälkeen. Peseytyminen on toinen juttu, joka tavanomaisen päivärutiinin rikkoutuessa jää helposti väliin. Viikonloppuisin (jolloin en siis juokse lenkkiäni) henkilökohtaisesta hygienianasta huolehtiminen on vähän niin ja näin.

Myös minun rutiineihini kuuluu iltajumppa. Siitä puolestaan selviydyn sillä, että katson samalla televisiota, jottei vallan kauheasti pääse homma tympäännyttämään. Täytyy tosin sanoa, että jos prime time pettää, eikä televisiosta tule mitään, niin tuo saattaa jäädä tekemättä.
Kukaan minut tunteva tai minut tavannut ei varmaan pidä minua järin... seikkailullisena. Totta onkin, että minusta on ihanaa istua enimmän aikaa kotona yksikseni, omassa rauhassa, eikä harrastaa mitään repäiseviä tempauksia.
Ei-niin-seikkailunhaluinen kelpaisi hyvin kuvaukseksi myös minusta itsestäni. Jos haluan poiketa velvollisuuksistani, minun pitää aina kyetä oikeuttamaan se itselleni, muuten vaivaa syyllisyys. Tämä takia en juuri arkirutiineita yleensä oma-aloitteisesti riko. Viikonloppu on sitten se hetki, kun pohdiskelen vaihtoehtoisia ajanviettotapoja. Vaikka välillä on mukava reissata tai tehdä jotakin muuta arjesta poikkeavaa, yleensä olen aina hieman helpottunut, kun pääsen takaisin kiinni rutiineihin.
Siis. Onko teillä vinkkejä, miten säilyttää rutiineja tai tehdä niistä miellyttäviä? Kammottavaan-hirvittävään hampaidenharjaukseen on joskus auttanut se, kun kerran tai pari kuukauteen tekee sen hurjan päätöksen, että tälläpäs kertaa en teekään tätä - tuntuu kuin valta olisi minulla eikä rutiinilla...! Vika on vain siinä, että moni rutiini on myös loppunut viimein kokonaan sen kautta.
Täytyy kyllä myöntää, että sinulla on aika erikoinen ongelma, johon on hieman hankala samaistua. En osaa sanoa oikein muuta, kuin että minä aluksi vihasin lenkkeilyä, mutta kun huomasin että kävellessä saa mukavasti aikaa ajatella kaikenlaista, niin homma muuttui ikävästä miellyttäväksi. Minun on kyllä hankala sanoa, miten vastaavaa voisi soveltaa hampaiden pesuun!

En tiedä sinusta, mutta minä yrittäisin varmaan ensimmäisenä päättää sen hetken, jolloin pesen hampaani, ja sitten vain pitää siitä kiinni. Tuo rutiinista luistaminen on juuri se sudenkuoppa, jota yrittäisin varoa. Kun antaa kerran itselleen luvan jättää jonkun velvollisuuden suorittamisen väliin, se voi helposti jäädä tekemättä useammankin kerran.
EDIT: Niin ja tuosta hampaiden pesusta vielä... Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa sen suhteen siksi, että pelkäsin lapsena hammaslääkärin pakeille joutumista niin paljon, että muistin vaivatta harjata aamuin illoin. Ei ole muuten tähän päivään tultaessa ollut vielä yhtä ainoaa reikääkään!