03.Syyskuu 2014, 10:03 *

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Vegetarismi  (Luettu 7553 kertaa)
Hexa

Asuinpaikka: Tku
« Vastaus #20 : 19.Elokuu 2007, 18:14 »

Itse olen ruokavalioltani lähes Vegaani. Eli en syö eläinperäisiä tuotteita. Joskus on saattanut tietoisesti mennä jotain liivatekarkkia tai eläinperäistä E-koodia, mutta 99% ajasta elän ihan vegaanisesti.

Syyt on aika yksinkertaiset. Mun mielestä sekasyönti on piittaamattomuutta. Ei ole mitään syytä juoda maitoa tai syödä lihaa. Ilmankin tulee toimeen ja hyvin useiden tutkimusten mukaan kasvisruokavalio on terveellisempää. Puhumattakaan siitä, että kasvisruoka on ekologista, vaikka ei fennovegaanisesti söisikään. Esimerkiksi suurinosa Suomeen tuodusta soijasta menee rehuksi.

Ja ei ole olemassa sellasta kasvissyöjää, joka syö kalaa.
« Viimeksi muokattu: 19.Elokuu 2007, 18:20 kirjoittanut Hexa » tallennettu
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #21 : 19.Elokuu 2007, 20:58 »

Minä olen ollut kala-kasvissyöjä noin 3-4 vuotta. En koskaan tehnyt tietoista päätöstä lihansyönnin lopettamisesta, niin vain kävi. Luulen, että ruokavalioni juuret ovat lapsuudessa. Vanhemmillani oli tehokasvatussikala, ja katseltuani vuosikaudet kuinka ahtaissa tiloissa betonilattioilla elävät siat purivat toisiltaan häntiä poikki stressin vuoksi, ja kuinka niitä ajettiin sähköpiiskalla teurasautoon ym. alkoi minusta tuntua, ettei se voi olla oikein. Eettiset syyt ovat minulle tärkein vaikutin kasvissyönnissä. Hyväksyn riistan ja luomulihan syönnin, sillä maatalon tyttönä minulla on myös melko realistinen käsitys ravintoketjusta ja luonnon tasapainosta (itse en tosin söisi edes niitä, sillä en ole koskaan erityisemmin pitänyt punaisesta lihasta). Mutta vaikka kuinka ihminen on biologialtaan sekasyöjä, eläinten tietoinen kiduttaminen ruuan vuoksi ei vain voi olla oikein. Minä en lähde mukaan iänikuisiin kiistoihin ihmisen ja eläimen moraalisesta arvosta vaan sitä vastoin ajattelen luontoa ja eliökuntaa kokonaisuutena. Yhtä lajia ei olisi ilman toista, eikä järjestelmällinen tuskan tuottaminen ja muiden lajien hyväksikäyttö voi millään olla yhdelle lajille oikeutettua.

Ja koska itse harrastan niin ratsastusta, koiralajeja kuin jyrsijäkasvatustakin, tuntuisi jotenkin ristiriitaiselta syödä yhdenlajisia eläimiä ja toisaalta pitää toisen lajisia kotona perheenjäseninään. Minulla  on niin kiinteä side eläimiin, etten päässyt tuon ristiriidan yli. Ymmärrän kyllä, että vain harva ihminen kokee näin. Toisaalta aika harvalle eläimet ovatkaan elämäntapa samalla tavalla kuin minulle. En tuomitse muiden elämäntapoja tai valintoja, mutta katson, että minulla on oikeus elää niinkuin parhaaksi näen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Lupus

Asuinpaikka: Seinäjoki
« Vastaus #22 : 19.Elokuu 2007, 22:10 »

Minä jätin kanan ja punaisen lihan kolmisen vuotta sitten. Syynä oli varmaan lähinnä se että olin kuullut kaikkea vähemmän mukavaa lihan tehotuotannosta. Siksi en luopunut kalasta, sehän riivitään vedestä omasta elinympäristöstään. (Kasvatetusta kalastahan luovuin toki heti.) Asiaan vaikutti myös se että halusin helpottaa perheeni ruoanlaittajan elämää. (Hän kun kaikessa ystävällisyydessään luopui "Jos rupeat kasvissyöjäksi, saat kyllä laittaa omat sapuskasi" -mantrastaan.)

Vähän aikaa olin sitä mieltä että lihan luomutuotanto oli mielestäni kiva juttu, sitten aloin kyseenalaistaa eläimen ruoaksikasvattamisen ylipäänsä. Sen jälkeen metsästäminen oli vielä ihan pop, mutta nyt viimeaikoina koko ajatus eläimen ruumiin syömisestä on alkanut tuntua väärältä. Ja silti syön kalaa. Ristiriitaisuus on aina viehättävää.

Minua aina ihmetyttää kun jotkut sanovat etteivät he voisi ruveta kasvissyöjiksi koska he pitävät lihasta niin paljon. Kyllä minäkin lihasta pidin. Oikein kovasti. Jostain syystä en vain koskaan tullut ajatelleeksi että nautinto oikeuttaisi lihansyönnin. Turha silti pelätä että tulisin ketään käännyttämään. En minä muutenkaan kellekään mitään puhu.

Kaipaavatko muut punaisesta lihasta luopuneet lihansyöntiä? Itse olen aika tavalla unohtanut miltä liha maistuu enkä ollut asiaa pitkiin aikoihin ajatellutkaan, mutta eilen teki aika kovasti mieli paahtopaistivoileipää. Sangen outo kokemus.
Aquila

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #23 : 19.Elokuu 2007, 22:19 »

Et ole ainoa - miekin sain varsinkin alkuaikoina noita "kohtauksia". Nykyään ajatus ällöttää. Lihan maku on jo unohtunut. Soijarouhe muuten näyttää joltain jauhelihalta, mutta tietoisuus siitä, ettei seole lihaa, on hämmentävä. Lihan näköistä kasvista siis? Onneksi Savonlinnan lörtsyistä ei tarvinnut luopua, niitä saa todella hyvän makuisina vegeversioinakin! :)
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #24 : 19.Elokuu 2007, 23:20 »

Minä en oikein ole sellaisen ajatuksen kannalla, että luovutaan jostain pidetystä asiasta ja sitten marttyyrimaisesti vingutaan miten kyllä tekee sitä mieli, mutta silti sankarillisesti kieltäydytään. Toisaalta kyllä arvostan sitä, jos joku lopettaa lihansyönnin pelkästään ekologisista ja eettisistä syistä, omasta nautinnonhalustaan välittämättä. Kuitenkin esimerkiksi se, miten jotkut julkkikset kuuluttavat samaan aikaan haastatteluissa kasvissyöntiään ja toisaalta voivottelevat lihanhimoaan, tuntuu vähän turhanpäiväiseltä sädekehän kiillotukselta.

Tämän pitkän selostuksen tarkoituksena on siis sanoa, että ei, minä en ole koskaan kaivannut lihansyöntiä sillä en lopettanut sitä kerrasta vaan pikkuhiljaa. Ja siinä vaiheessa kun lopetin, ei sitä todellakaan tehnyt enää mieli. Aluksi taisin luopua suurimmalta osin kokolihasta kuten pihveistä ym. mutta söin vielä pitkään sen jälkeen ruokia joissa oli mukana lihaa mutta joissa liha ei ole pääosassa, kuten makaronilaatikkoa ja lasagnea. Ennen pitkää huomasin, että aiemmin niin huomaamattomat kuolleiden eläinten palaset ruuassani alkoivat tökkiä yhä enemmän ja enemmän. Lopulta olin käytännössä luopunut punaisesta lihasta, mutta saatoin silti silloin tällöin (n. kerran kuussa) syödä kebablihaa, sillä siitä jostain syystä pidin, eikä falafelia vielä saanut paljon mistään. Lopulta elimistöni sitten vieroitti itse itsensä punaisesta lihasta: kun se ei enää saanut sitä säännöllisesti, se kieltäytyi sulattamasta satunnaisiakaan liha-annoksia. Luulen muistavani viimeisen kerran kun söin punaista lihaa. Se oli kai kesällä 2003, olin käynyt hakemassa pitakebabin ja söin siitä puolet, jonka jälkeen makasin pari tuntia sängyssä ja luulin kuolevani, vatsaan sattui niin paljon. Ei, ei jäänyt punaista lihaa ikävä.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Hexa

Asuinpaikka: Tku
« Vastaus #25 : 19.Elokuu 2007, 23:52 »

Mun mielestä PITÄÄ tehdä uhrauksia asioiden eteen joihin uskoo ja joita pitää oikeina. Mitä se haittaa jos joskus tekee mieli liharuokaa? Mä en ainakaan mitenkään ajatunut vegaaniksi, vaan tein ihan tietoisen valinnan.

Toisaalta mä en kyllä kaipaa edes liharuokia, kun omat kasvispöperöt on sen verran parempia.
Vasquez
Kirjailija

Asuinpaikka: Hki
« Vastaus #26 : 20.Elokuu 2007, 07:52 »

Minä olen sekasyöjä, mutta koen kyllä varsin ongelmalliseksi tuotantoeläinten kohtelun. En niinkään vastusta lihansyöntiä vaan sitä tapaa, jolla eläimiä kohdellaan ennen kuin ne syödään.
Komppaan. Mä syön lihaa, mutta valitsen luomun jos sitä on tarjolla. Iän myötä tosin alkaa tuntua, että liha maistuu aina vaan huonommin. Se on jonkinmoinen ongelma, koska mun kroppa on hyvin nirso raudan suhteen. Kasvirauta ei imeydy, ei myöskään kananmunien rauta. Lääkeraudastakin tulee vain vatsa kipeäksi.
(Ja ennen kun vegaanit alkaa pätemään, että kyllä MULLA vaan raudat nousi persiljaa syömällä, niin voin kertoa että kaikkea on kokeiltu. Kaikkea. Myös Kräuterblutsaftia useampi setti.)
Juu ja jos osaisin varmasti ampua pupusen niin, että se kuolee laakista, ei mulle olisi ongelma metsästää omaa ruokaani.

Usein olen käyttänyt argumenttina sitä, että kyllä meikäläisestäkin saisi pihvin laittaa, kunhan olisin saanut elää jotenkin ihmisarvoista elämää sitä ennen ja tulisin teurastetuksi suhteellisen nopeasti ja tuskattomasti.
Hei, täähän onkin hyvä argumentti :)

(Tai kasvissyöjä on vähän hassu sana, eihän esim. sienet ole kasveja.)
Mitä, onko ne eläimiä?
Tomi
Vanha velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #27 : 20.Elokuu 2007, 13:12 »

Mitä, onko ne eläimiä?

No ei. On olemassa kasveja, eläimiä ja sitten sieniä. Sienillä on erilaiset soluseinät kuin kasveilla tai jotain sellaista.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #28 : 20.Elokuu 2007, 13:18 »

Vegeily saa hyvälle mielelle, pelkkä ajatus Nasun tai Mansikin popsimisesta saa tuntemaan kuvotusta ja potemaan huonoa omatuntoa. On todella ärsyttävää kuunnella arvostelua lihansyöjiltä tästä valinnasta - tämä on minun tieni, ainakin toistaiseksi.

Vielä ärsyttävämpää on kuunnella "valaistuksen" saaneiden vegejen palopuheita samalla kun vetää itse sitä Mansikkia naamaan.

Kyllä, tiedän mistä liha tulee.
Kyllä, pystyisin tappamaan itse eläimen jota syön, mutta kun ei tarvi, niin ei sitten.

Ei kasvisruuassa ole yhtään mitään vikaa sinällään. Minäkin popsin monesti pelkkiä kasvissoosseja, mutta silti tiedän että lihan jättäminen pois olisi aika mahdotonta. Varsinkin kun kalan syömiseni jää tasan tonnikalaan.
Pyrin aina ostamaan luomulihaa ja -maitoa, onnellisen kanan munia yms. Ongelmana on vain saatavuus. Kun on ruokakauppana vain pieni lähikauppa, niin sieltä on turha huudella että missäs teidän luomupiffit on. Toisaalta näistä pienistä lähikaupoista löytyy paikallisten tuottajien lihoja, jotka muuten pesee kaikki maullaan.

Eläinten teurastusolot on muuten Suomessa vielä aika huippuluokkaa (vaikka teurastamojen sulkemisen vuoksi kuljetusmatkat pitenee inhottavasti), joten kannattaa syödä kotimaista lihaa.

Toivottavasti saan nyt syksyllä pakastimen, jotta voin "täyttää" lihatarpeeni riistalla, jota saan siskoltani. Halpaa (ilmaista) vapaan eläimen lihaa, missä ei ole säilöntäaineita.

Jewel
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #29 : 20.Elokuu 2007, 13:51 »

Pyrin aina ostamaan luomulihaa ja -maitoa, onnellisen kanan munia yms.

Mutta ovatko "onnellisten kanojen" munat varmasti myös vapaan kanan munia? Olen miettinyt tätä kaupan munakennojen ääressä, ja suhtaudun hiukan epäluuloisesti  onnellisiin kanoihin... mitä jos ne huijaavat? Varmuuden vuoksi ostan joko luomuja tai "vapaan kanan munia" , koska jos kerran sanotaan vapaa niin sitten ne kanat ovat vapaita. Onnelliseksi sen sijaan voi kanojaan väittää kuka valopää tahansa, koska onnellisuutta on hiukan paljon vaikeampi todistaa kuin vapautta.

Mutta jos "onnelliset kanat" ovat myös vapaita, niin sitten voin ostaa niidenkin munia.

Monen muun tavoin minäkään en pidä ongelmana lihansyöntiä sinänsä vaan eläinten kohtelua. Syön siis hyvällä ruokahalulla niin lihaa kuin kasviksiakin, ja mahdollisuuksien mukaan valitsen luomua, reilua kauppaa, vapaata ja kotimaista.

Toisen lautasen kyttääminen ja ruokavalion tuomitseminen on tylsää, mutta emännän ominaisuudessa kyllä joskus sadattelen vieraiden erilaisia dieettejä. Yksi ei syö mitään eläinperäistä, toinen ei syö possua, kolmas välttää hiilareita ja syö pelkkää lihaa ja kasviksia, neljännelle ei käy pieninkään hippunen maitoproteiinia, viidennellä on keliakia, kuudes laihduttaa, seitsemäs ei voi sietää homejuustoa ja kahdeksas ei koe saavansa mahaansa täyteen pelkillä kasvispöperöillä. Onneksi nämä kaikki tuskin koskaan kohtaavat saman pöydän ääressä ainakaan minun kattoni alla, mutta esimerkiksi lasten synttärikutsut ovat välillä aikamoista taiteilemista.

Yhden erikoisruokavalion huomioiminen kerrallaan ei tietenkään ole hankalaa eikä kohtuutonta, mutta halusinpa silti tuoda esiin kokkaajankin näkökulman. Voisihan sitä tietysti laittaa aina maukasta ja ihanaa kasvisruokaa kaikille, mutta ensiksikin en ole kovin hyvä kasviskokki, ja toiseksi en halua joutua syömään seuraavanakin päivänä niitä kasvisruuan tähteitä, joista meillä kukaan ei erikoisemmin pidä.

Toki jokaisella on oikeus valita, mitä suuhunsa pistää eikä esim. allergioilleen voi mitään, mutta hyvä olisi tiedostaa sekin, etteivät nämä ruokavalinnat ole pelkästään oma asia vaan myös jokaisen kokin, jonka pöydässä syö.
Forlorn

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #30 : 20.Elokuu 2007, 14:21 »

Mutta ovatko "onnellisten kanojen" munat varmasti myös vapaan kanan munia?

Epäily on aiheellinen, sillä nämä saattavat olla yhtä hyvin häkkikanalasta.

"Vapaat kanat" puolestaan elävät lattiakanalassa, mutta eivät pääse ulos . Kanoja on myös paljon, mikä aiheuttaa ongelmia.

Eettisin vaihtoehto, jos kananmunia käyttää, on ostaa luomukananmunia (eivät sattumalta ole niitä kalleimpia), koska luomukanaloissa kanat pääsevät näkemään ulkoilmaakin eikä niitä kasvateta niin tiheästi kuin muissa kanaloissa.

Nämä tiedot ovat peräisin Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta.

Muistakaa myös se, ettei onnellista broileria ole olemassa. Broilerien kasvatus on täynnä epäkohtia, suoranaista julmuutta.

Denizen
***

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #31 : 20.Elokuu 2007, 15:14 »

Kananmunia kun kaupasta ostaa, niin niissä on semmonen koodinumero (en muista onko joka munassa, vai siinä laatikossa) joka kertoo mimmonen muna se on. Eli, onnellisen kanan munissa lukee, ovatko ne häkkikanoilta vai miltä.

Muistelisin, että ne oli lattiakanaloista peräisin ne, eli niitä samaisia vapaita kanoja.

Tällainen ajatus muotoutui päässä... Eläimen elämä (johon nyt ei lasketa ihmistä, vaikka eläimiä ollaankin) on syödä, ja tulla syödyksi. Se on luonnollista, ja jos eläimet tietäisivät odottaa jotain, niin ehkäpä ne tätä odottaisivat. Joku päivä minutkin syödään.

Ihmisen elämään ei kuulu tulla syödyksi, sillä harva eläin ihmistä syö, ja ihmisellä itsellään on moraalikäsitykset.

Kun eläin syö eläimen, ei kukaan pane pahakseen (vaikka jostain syystä kissat eivät oravia saisi, mutta noin yleensä).

Kun ihminen syö eläimen, se on moraalitonta, pitäisi vähän ajatella mitä tekee. Miksi?

Jos kyseessä on vapaana elänyt hirvi, joka lopulta ammutaan (lyhyt elämä tai pitkä, sillä ei ole niin merkitystä, eivät petoeläimet yleensäkään katso minkä ikäisiä syövät) ja syödään, niin mikä on ongelma. Etenkin kun hirviä on kuitenkin niin paljon, ja petoeläimiä enää niin vähän, että se on hyvä vaan kun hirviä harvennetaan.

Eläin saa syödä eläimen, mutta ihminen ei, koska ihmisellä on moraali. Kuinka paljon hirvet välittävät moraalista?

Tämä ihan noin vaan mielenkiinnosta eettisille kasvissyöjille. Miksi hirvenlihan syöminen on väärin? Kysymys siis koskee tilannetta, johon ei sisälly se, että eläin olisi kasvatettu syötäväksi, tai että se ihmisen vuoksi olisi enempiä kärsinyt matkalla syötäväksi.

Ymmärrän miksi ihmisen syöminen on väärin, sillä syödyllä ihmisellä taas on niitä odotuksia elämästä, ja moraalikäsityksiäkin.

Ei minulla muuta. Hirvet ja juurekset on hyvä ruokavalio, jos meinaa ekologisesti syödä, vaikka hirvillekin harmi kyllä rehua viedään.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #32 : 20.Elokuu 2007, 15:36 »

Forlorn, kiitoksia selvityksestä noiden kananmunien suhteen. Luomua siis jatkossa ->

Ja broilerille olisi todellakin tehtävä jotain, sillä niitten olot ovat aivan hirveitä. Broileri onkin ainoa lihavalmiste jonka syöntiä olen tietoisesti yrittänyt rajoittaa, saa nähdä miten onnistuu.

Tomi
Vanha velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #33 : 20.Elokuu 2007, 15:49 »

Mä olen ottanut tähän sellaisen kannan, että kenenkään ei tarvitse mulle ruokaa tehdä, jos se aiheuttaa ylimääräistä (pään)vaivaa. Mä voin aina tehdä ruokani itse tai tuoda vaikka omat mukanani. Aika hyvin sen jo tiedostaa, että jengi ei mitään mestari kasviskokkeja ole.
Ranmoth
Velho

« Vastaus #34 : 20.Elokuu 2007, 16:11 »

Denizenin viestiin jatkoksi, entä jos eläin tappaa ihmisen (mitä tosin tapahtuu täälläpäin aika harvoin nykyisin), siitä vasta juttua revitään. Perus "mies puukotti toista humalassa"-pikku-uutinen kalpenee sen rinnalla seuraavat kolme viikkoa, jonka iltapäivälehdet sitä jaksavat jauhaa.

Itse syön melko paljon lihaa, melko varmasti reilusti yli suositusten. Tiedostan sen, että kasvissyönti kuluttaisi paljon vähemmän luonnonvaroja, ja että liikaa rasvaa ja lihaa (ja liian vähän kasviksia) sisältävä ruokavalio ei varmaankaan pidemmällä aikavälillä tee mitään hyvää. Toisaalta, jos kuolen ruokavalioni vuoksi kymmenen vuotta nuorempana, en sinä aikana kuluta enää yhtään. ;)

Eläimiä olen tappanut enemmän tai vähemmän lähes koko pienen ikäni, pienempänä kaloja ja muutamana viime vuonna on satunnaisesti tullut käytyä metsästämässä, keskimäärin tosin aika laihoin tuloksin. Nyt tosin lähipäivinä olisi tarkoitus ottaa kivääri tahi haulikko olalle ja mennä metsiin rämpimään. Kyyhkysiä voisi hyvällä tuurilla ainakin kuulla tai jopa nähdä.

Ulkomailla kasvatettuja eläimiä ei meillä kovin paljoa syödä, ja melko usein tulee sedältä hirvenlihaa pakastimeen jokunen kilo, josta sitten lihapataa tehdään.

Linja-auto lähtee, lisää tulee jos muistan.

"Marjat ovat käteviä matkustaessa, sillä niitä on kevyt kantaa, ne eivät pilaannu matkustaessa, sillä niitä on kevyt kantaa, ne eivät pilaannu, sillä niitä on kevyt kantaa, sillä ne eivät pilaannu kustaessa"
Aquila

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #35 : 20.Elokuu 2007, 17:17 »

Ainaki miun mielestä on ihan eri asia, tappaako ihminen vai eläin toisen eläimen. Ihminen tekee tietoisesti eri lailla sen valinnan, eläimet toimii vaistonsa eikä moraalisen ajatuksensa varassa. Ei susi mieti, nitistääkö se pupujussin, kun se on jo perässä viipottamassa, ja sitä paitsi eläimet tekee sen nimenomaan syödäkseen. No joo, kyllähän karhutkin syövät marjoja ym., mutta se on petoeläin ja sen ravinto vaan pääasiassa koostuu muista eläimistä.

Sitten taas tuollaiset eläin tappaa ihmisen -jutut ovat tosiaan niin harvinaisia, että tottakai niitä just siks retostellaan viikkokausia. Sen jälkeen pohditaan taas pitkät ajat, että petoja on liikaa, minkä seurauksena mennään ja metsästetään ne kaikki melkein uhanalaisiksi. Sitten puolestaan itketään, että hirviä on liikaa, ne syö meidän taimikot, kun petoja ei ole!! Ja kaikki vaan tosiaan siksi, että joku citypeto on saanu hepulin lähiössä, paikassa jonne se on tullut todennäköisesti just ruuan perässä. Eihän sekään oo toisaalta mikään ihme, kun niitten luonnollinen elintila pienenee. Onhan riistametsästys ja kalastus tietty ekologisempaa ja varmasti kivuttomampaa kuin Mustikki-pihvi suoraan ahtaasta lihotusnavettalaitoksesta.

Näin mie siis mietin. Tää keskustelu on menossa aika kiivaaseen suuntaan, kun kaikki on täällä napit vastakkain ;) En miekää tykkää minkään "aatteen" tuputtamisesta, ja siks en julista jokaiselle, että olkaa vegejä. Tuohon ruokahommaan pitää sanoa, että mie en Tomin lailla vaadi mitään erikoiskohteluja. Oon tottunu jo viemään omia sapuskoita kyläillessäni ja niin edelleen. Toisaalta on mukava huomata, että esim. veljen luona käydessä ei oo pelkkää karjalanpaistia, koska ne tietää, et "sisko on tulossa ja se ei syö sitä". Sit ne tekee vaikka nakkikeittoa (pienten veljenpoikien iloks) ja kaataa eläinten palasista tehdyt lihavalmisteet vasta sitten kattilaan.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #36 : 20.Elokuu 2007, 18:08 »

Kylläpä täällä on ihmisillä negatiiviset mielikuvat tuotantoeläinten kasvatuksesta. Itse kasvoin maitotilalla muiden tilojen ympäröimänä. Navetta oli pihattonavetta (lehmät saavat kulkea vapaasti ruokapaikkojen ja makuupaikkojen välillä) ja kesäisin oli ovet auki jotta saivat vapaasti kulkea sisälle ja ulos. Rehut ja muut tulivat omilta pelloita. Eikä meillä tuotettu (eikä tuoteta edelleenkään) mitään luomulihaa, vaan ihan Atrian peruslihaa ja maito meni Valiolle. Jokaisella lehmällä on oma nimi jolla sitä kutsutaan monta vuotta.

Kuten arvata saattaa, olen siis häpeämätön sekasyöjä. Minustakin tuntuu siltä, että pelkän kasvisruuan jälkeen saattaa olla kyllä täysi olo, mutta nälkä tulee nopeammin. Päivässä on siis yleensä aina yksi liha- tai kalaruoka. Ainoa ongelma nykyisessä ruokavaliossani on se, että välillä tuntuu ettei maha kestä kaikkea lihaa, mutta se mikä tarkemmin on haitaksi on tutkinnan alla, koska suurin osa menee alas vallan mainiosti. Pelkonani on se, että saattaisin joutua jossain vaiheessa pakkokasvissyöjäksi :/
Velhoruhtinatar

« Vastaus #37 : 20.Elokuu 2007, 18:21 »

Lainaus käyttäjältä: Fantasyfan

Kertomasi kuulostaa erittäin uskottavalta ja todenmukaiselta. Pikku hiljaa alkaa muutenkin tuntua siltä, etteivät mahdolliset kauhukuvat eläinten kasvatuksesta ole ainakaan kotimaan peruja. Ja muutenkin, eiköhän se oli varsin selvää, että omaa ideologiaa perustellessaan sitä itse kukin sortuu jos ei nyt ylilyönteihin niin ainakin turhan alttiiksi kärjistetyille väitteille.

Tämä oli nyt myös toivomus, että edes tässä keskustelussa pidettäisiin silmät avoimina ja unohdettaisiin sekä propaganda että muiden mollaaminen.

Until one day, the boundary gives way.
Forlorn

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #38 : 20.Elokuu 2007, 19:27 »

Silmät pidetään toki avoimena, mutta ei kannattaisi työntää päätä pensaaseenkaan ja vakuutella että kaikki on vain hyvin.

Käsittääkseni lehmillä on vielä toistaiseksi Suomessa ihan kohtuulliset olot, ainakin noissa pihattonavetoissa (jos ei oteta huomioon jalostuksen mukanaan tuomia sairauksia). Kuitenkin suuntaus yhä suurempiin jättinavetoihin taitaa olla todellisuutta sekin. "Kehitys" vie kohti yhä suurempia yksiköitä ja harvempia tuottajia, jolloin idylliset pikkutilat harvenevat.

Sen sijaan pelkästään lihaksi kasvatettavien eläinten olot ovatkin sitten astetta karummat. Itse olen omin silmin nähnyt setieni kasvattamaa lihakarjaa, joka joutui viettämään koko elämänsä ahtaissa karsinoissa sisätiloihin suljettuina.

Propagandaa liikkuu varmasti kumpaankin suuntaan, mutta itse uskon ennemmin sitä osapuolta, jolla ei ole taloudelliset intressit, vaan eläinten hyvinvointi tavoitteena.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #39 : 20.Elokuu 2007, 19:34 »

*piip*

Väärin. Eli nyt perustettavat uudet navetat joutuvat täyttämään miljoona eri eeuu säädöstä, joten vanhanaikaiset parsinavetat väistyvät ja tilalle tulevat pihattonavetat lypsyrobotteineen. Eli Mansikeilla on ruhtinaalliset olot.

Sen sijaan edelleen siat ja kanat ovat... huoh... aika huonossa kantimissa. Mielellään  näkisin jonkun lakialoitteen joka parantaisi etenkin kanojen ja broilereiden oloja...

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös