02.Syyskuu 2014, 14:38 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Näin käyttäytyä Nuotiolla - Tärkeää! Lue!  (Luettu 10596 kertaa)
Velhoruhtinatar

« : 05.Tammikuu 2007, 13:49 »

Tervetuloa Leirinuotiolle!

Leirinuotiolla kaikki Risingin käyttäjät voivat julkaista omia tekstejään: runoja, novelleja, tarinoita, pätkiä kirjoista… Leirinuotio on luonnollisesti myös paikka, jonne risinglaiset voivat kokoontua nauttimaan toistensa kirjallisista tuotoksista. Palautteen antaminen on enemmän kuin suotavaa.

Jos olet epävarma jostakin, käänny rohkeasti moderaattoreiden puoleen. Me emme pure. :)

Kaikkien tänne postattavien tekstien on ehdottomasti oltava omaa tuotostanne. Fanfiction on kuitenkin sallittua, kunhan muistatte aina merkitä ylös käyttämienne hahmojen ja maailmojen alkuperäiset luojat. Toisen kirjoittaman tekstin tai vaikka vain hahmonkin esitteleminen omanaan on rikos.

Kaikkien tänne postattavien tekstien, siis myös runojen, ikäraja on k-13. Tämä tarkoittaa, että teksti saa sisältää lähinnä miekankalistelua ja pussailua ilman yksityiskohtien kuvaamista. Lisätietoa osoitteesta: http://vet.fi/elokuvat_ikarajaluokitus.php (sivu on tehty elokuvia ajatellen, sovellus tekstiin on hiukan erilainen). Jos olet epävarma tekstisi soveltuvuudesta, lähetä se ensin jollekulle modelle.

Vaikka tämä onkin suomenkielinen foorumi, saa tänne tarinoida millä tahansa kielellä. Suomeksi kirjoitetut tekstit keräävät toki varmemmin palautetta.

Leirinuotio - kuten kaikki netin luomis- ja esittelygalleriat - on julkaisukanava. Tänne lähetetyt tekstit eivät periaatteessa kelpaa osallistumaan esimerkiksi kirjoituskilpailuihin. Myöskään genrelehdet eivät yleensä pidä jo netissä julkaistuista töistä harkitessaan novelleja julkaistavaksi. Kustantajille nettijulkaisu harvemmin on este, sillä "oikean kirjan" tai sen osan muokkausvaihe on pitkä ja perustavanlaatuinen. Näidenkin tekstien kanssa kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan, mihin niitä levittelee.

Tekstin postaaminen

Toivomme, että harkitsette, mitä foorumilla (niin Nuotiolla kuin muuallakin Risingilla) sanotte. Viestinne ovat täältä luettavissa vielä vuosienkin kuluttua. Internetissä se kuva, jonka ihmiset sinusta saavat, muodostuu puhtaasti siitä, kuinka ilmaiset itseäsi. Käytä siistiä kieltä: muista isot alkukirjaimet, älä viljele huutomerkkejä. Älä myöskään leiki väreillä tai hymiöillä.

Jos teksti on kovin pitkä, kannattaa se julkaista mieluummin osissa. Olemme huomanneet, että lyhyemmät tekstit saavat pitkiä enemmän palautettakin. Pituusrajoitusta täällä julkaistaville tarinoille ei kuitenkaan ole. Kaikenlaiset jatkotarinat olisi syytä vähintäänkin suunnitella ja mielellään myös kirjoittaa valmiiksi ennen postaamista. On hyvin suositeltavaa, ettei yhdellä käyttäjällä ole samaan aikaan kesken useampaa jatkotarinaa. Me modet neuvottelemma kuitenkin mielellämme erikoistapauksista.

Sisennyksiä on mahdollista luoda esimuotoiltu teksti -tagin avulla. Lukemisen helpottamiseksi kappalejako kannattaa kuitenkin tehdä tyhjällä rivillä kappaleiden välissä, kuten tässäkin aiheessa on tehty.

Kommentoiminen

Haluamme, että tänne lähetetyt tekstit saavat asiallista, rakentavaa ja perustelut sisältävää palautetta. Emme hyväksy vain parin sanan kommentteja. Hyvä kommentti nostaa esiin niin tarinan toimivia kuin kehittämistä kaipaaviakin puolia: hyvä kommentti auttaa kirjoittajaa kehittymään paremmaksi. Kannattaa perehtyä kommentointiohjeisiimme.

Älä mielellään tuo vanhalla Risingin foorumilla tai muilla sivustoilla olleita töitäsi tänne, paitsi tietenkin jos tekstit ovat mielestäsi jääneet ilman palautetta. Jos julkaiset töitäsi kotisivullasi, voit lisätä viestiin pelkän linkin: suotavaa kuitenkin olisi, että itse teksti sijaitsisi Leirinuotiossa.

Älkää nostelko kuukautta vanhempia ketjuja - näin uusille tarinoille jää enemmän tilaa ja huomiota. Toki kommentitta jääneen ketjun voi aina nostaa. Toivomme, ettei yksikään teksti jäisi täysin vaille palautetta. :-)

Antoisia luku- ja kirjoitushetkiä kaikille. Toivottavasti viihdytte täällä pitkään!

Palveluksessanne, modet Dyn, Iivari ja Rid

P.s Huomasittehan, että sekä kirjoittamisesta keskusteleminen että erilaiset kirjoitusharjoitteet ovat omilla ala-alueilleen.

P.p.s. Tutustua myös koko Risingshadow.net -foorumin sääntöihin.
« Viimeksi muokattu: 23.Marraskuu 2008, 11:50 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Elenloth
Kokelas

« Vastaus #1 : 08.Maaliskuu 2007, 18:20 »

Hei. En ollut varma, pitäisikö minun kirjoittaa tähän topikkiin vai ottaa suoraan yksityisviestillä yhteyttä modeen. Päätin lopulta kysyä kysyttäväni tässä siltä varalta, että jollakin muulla olisi mielessään sama kysymys.

Olen vasta aktivoitunut uudelleen täällä Risingissä ja ajattelin julkaista joitakin runojani, ehkä 3-5 kappaletta ja uusia aina sitä mukaa kun julkaisukelpoisia syntyy. Laitanko ne kaikki samaan topikkiin vai kaikki erikseen, vai esim. nämä alun muutamat runot samaan ja sitten myöhemmät yksittäin? Täällä kun näyttää olevan vallalla tuotos per topic -periaate.

Nöyrästi Leirinuotiolle ensi kertaa tekstejään kantava Elen.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #2 : 08.Maaliskuu 2007, 18:32 »

Heippa ja tervetuloa joukkoomme! =)

Suosittelemme, että laitat yhden työn per topikki, näin saat varmasti hyvää palautetta juuri siitä tekstistä.

Jos sinulla on useampi, selkeästi toisiinsa liittyvä runo, voit toki laittaa ne samaankin topikkiin. Runot hahmotetaan silloin kuitenkin helposti suuremman kokonaisuuden osiksi, jolloin arvion määrä per runo luonnollisesti vähenee. Suosittelisin itse, että laittaisit kuitenkin korkeintaan kolme runoa per topikki: lukijaystävällisintä, ja suurin ilo sinulle.

Asuinpaikka: Akselilla Hanko-Teno
« Vastaus #3 : 20.Heinäkuu 2007, 15:10 »

En löytänyt selvää viittausta tähän aiheeseen niin foorumilta kuin noista linkeistäkään (tai sitten en lukenut tarpeeksi hyvin), mutta minkälainen kielenkäyttö on suotavaa tarinoissa ja niiden henkilöillä? Ovatko sanat kuten, uh, ***vetti, ***tana, ***kele, ***ipää, ***kiainen tai **ttu suotavia, mikäli ne tosiaan kuuluvat hahmon sanavarastoon? Voiko esim. kertoja kuvata tapahtumaa tyyliin: "Ja entäs muslimit, nuo Jumalaa pilkkaavat ***tanat?", jos se kuvastaisi hahmon mietteitä? Tietenkin on paljon muitakin "vannontasanoja", mutta tuntuu vain hieman hölmöltä jos tarinoissa raavaat miehet ja soturit sun muut viljelisivät sanoja kuten "saamari", "helkutti" tai "jurkele". Myös näiden kaikkein "voimallisimpien" sanojen totaalinen puute tuntuisi vain hieman hölmöltä. Eli miten on?

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #4 : 20.Heinäkuu 2007, 15:25 »

Jos mielikuvitusta löytyy, niin sitähän kehittelee ihka oman voimasanaston, joka tuntuu lukijastakin ihan yhtä vahvalta kuin tuo "oikeakin". :) Voi kai "raavailla miehillä ja sotureilla sun muilla" olla myös vähän omia aivoja ja näkemystä, lisäksi kun soturien kansoittamat tekstit sijoittuvat usein muihin maailmoihin/aikoihin, jolloin heillä voi ihan hyvin olla erilainen sanasto.

Oli tilanne millainen tahansa, niin mielikuvitus on silti avainsana. Tekstin henkilöt voivat kiroilla paljonkin ilman että sitä tarvitsee käsitellä sen yksityiskohtaisemmin, jos kirjoittaja osaa asiansa. Osoittaisi ainakin minusta hyvää makua.

Mitä tulee itse asiaan, niin onhan Helvetti paikkakin. Kulloinkin tarkoitetusta merkityksestä on tekstin sävykin kiinni, ja kun niitä merkityksiä käytetään asiallisesti, voi minusta Nuotioltakin löytyä tuota sanastoa.
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #5 : 20.Heinäkuu 2007, 15:32 »

Vaan mikä sitten on sitä asiallista käyttöä? Joskus mikään muu kuin ruma kirosana ei tuo esille niitä asioita, joita haetaan. Jos kirjoittaisin raadollista tekstiä rappioalkoholistien riitelystä, en rupeaisi kaunistelemaan sanastoa, koska teksti kärsisi. Toinen asia on sitten, että luultavasti en pyrkisi postaamaan tuollaista tekstiä tänne.

Kirosanoilla revittely turhan päiten on keskenkasvuista, mutta oikeassa paikassa niillä on sijansa. Siksikin olisi kiva tietää, missä tarkalleen rajat Nuotiolla tällä hetkellä kulkevat.

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen

Asuinpaikka: Akselilla Hanko-Teno
« Vastaus #6 : 20.Heinäkuu 2007, 16:28 »

Ihka oman voimasanaston, kuten kapteenimme Haddock. Siinä olisikin tietty tietynmoinen haaste ja hauskuus samassa paketissa. Ja heitin tuon "soturit sun muut" tuohon perään vain, no, antamaan ideaa väkeväleukaisesta, parrakkaasta kirouksia sylkevästä kirvesmiehestä. "Raavaat miehet" viittaa sitten niihin tämän ulottuvuuden ja universimun ja aikajatkumon nykypäivän pikku auringonpaisteisiin, joita voi bongata baarista valomerkin jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: Tiuku
Mitä tulee itse asiaan, niin onhan Helvett paikkakin.i
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin ovathan Saatana ja Perkelekin kaksi saman henkilön monesta nimestä. Samalla voitaneen kai saivarrella, että "jumalauta" on vain lyhennelmä sanoista "Jumala auta". Kuitenkin, kun tekstissä maajussi tajuaa naapurin vekaroiden talloneen tämän satoa ja hän kiroaa "Jumalauta niitä kakaroita, ei Saatana!", en usko että kukaan uskoisi moisia selityksiä miehen puheista.

Lainaus käyttäjältä: Lachesis
Vaan mikä sitten on sitä asiallista käyttöä?
Juuri sitä minäkin mietin. Ottaen huomioon, että Risingin teksteillä on suht ok maine siisteinä ja mukavina teksteinä (no, ehkei nyt aivan sanat joita hain), niin yllättäen tekstissä esiintyvä voimasana voi laskea tekstin arvoa hieman lukijan silmissä, koska aivan kuten Lachesis sanoi, kirosanoilla revittely (turhan päiten) on keskenkasvuista.

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #7 : 20.Heinäkuu 2007, 16:33 »

Lainaus käyttäjältä: Tiuku
Mitä tulee itse asiaan, niin onhan Helvett paikkakin.i

No niin niin. Tuotahan minä hainkin, ja viittasin samalla "Ja entäs muslimit, nuo Jumalaa pilkkaavat ***tanat?" -esimerkkiisi. Katsomuskannasta kiinni.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 20.Heinäkuu 2007, 16:50 »

Järjen käyttö on varmaan sallittua? Onhan?

Don't trust the skull.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #9 : 20.Heinäkuu 2007, 21:36 »

ON.

Asuinpaikka: Akselilla Hanko-Teno
« Vastaus #10 : 20.Heinäkuu 2007, 22:28 »

Pakollista?

No, oletan että "järjen käyttö" tarkoittaa sopivien voimasanojen käyttöä sopivissa tilanteissa, joissa sana tosiaan tarjoaa jonkin merkityksen ja esiintyy tarpeeksi harvoin. Oliko suurinpiirtein oikein, vai tarvitsenko opastusta?

[muuten, mites sitten ne genitaalialueilta löytyvät kirosanat? lienevät "täysin kiellettyjä"?]
Velhoruhtinatar

« Vastaus #11 : 20.Heinäkuu 2007, 22:40 »

Eiköhän tässä se OMAN terveen järjen käyttö ole ainoa oikea vastaus. Kukaan ei halua lukea tekstiä, jossa vittuillaan aivan helvetisti.

Sanja
Vanha velhotar

« Vastaus #12 : 27.Heinäkuu 2007, 13:16 »

Minun mielestäni kirosanat ovat osa tätä kieltä siinä missä kaikki muutkin, ja niiden karsastaminen sen takia, että ne ovat "pahoja" on mielestäni typerää ja tekopyhää. Me ollaan Suomessa, ei USA:ssa. Täällä ei piipata tuhmia sanoja. Jos tarinasi hahmoa vituttaa, se saa sen myös sanoa ihan suoraan.

Tuskinpa kenenkään tekstin itsetarkoitus kuitenkaan on viljellä miljoona erilaista kirosanaa. Tarinan ehdoilla, jookos?
Dragondance
Noviisi

« Vastaus #13 : 26.Elokuu 2007, 14:24 »

Saako tänne laittaa omia runoja, jotka ovat tai ovat olleet jollain muulla sivustolla, esim. Rakkausrunoissa? Vai alanko jakamaan runot kahteen lokeroon?

Sitten haluaisin vähän tarkennusta siihen k- 13 kohtaan. Siis miekat saavat kalista, mutta tarkempia sepostuksia ei sallita. Lasketaanko siis kiellettyihin henkilön kuoleman kuvaaminen/ kertominen, esim. Miekka lävisti hänet ja hän lysähti maahan. Viimeisillä voimillaan hän...
Tai kuvaaminen siitä mitä on tapahtunut esim. Hiiltyneessä talossa oli jäljellä vain tuhkat, elämä oli muuttunuut, tuuleen katoavaksi aineeksi.

Ymmärrän kyllä, että kovin tarkkoja ei saa olla, mutta jos kirjoitan runoa taistelusta ja tärkeää on, miten joku kuoli, niin....
 Ja onko veren käyttö kuinka sallittua? Jos joku saa veitsestä, voiko kirjoittaa kuinka veri lensi? ( Ei siis mitään herkuttelua, vaan toteaminen.)

...Kaikki kun vain eivät osaa kirjoittaa iloisia runoja ja tekstejä...

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #14 : 26.Elokuu 2007, 18:02 »

Tämä on fantasia- & scifisivusto, Dragondance. Suunnilleen jokainen tänne rekisteröityvä on jo ehtinyt lukea monia kymmeniä kirjoja veren lentämisestä ja kuolemisista, joten tuskin se paljoa heitä hetkauttaa, nuorimpiakaan. ;) Sellaisia tekstejä löytyy myös foorumin historiasta satoja. Muutenkin kuoleminen tekstissä on eri asia kuoleminen vaikkapa elokuvassa. K-13-raja kattaa siis lähinnä vain täysin älyttömän ja itseäkin yököttävän sisälmyksillä leikkimisen, seksin ja ikävällä sanastolla herkuttelun, josta väitelläänkin tuossa yllä.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #15 : 27.Elokuu 2007, 16:41 »

Lainaus käyttäjältä: Dragondance

Saa laittaa, mutta itsesensuurilla. Rising on paitsi julkaisukanava, myös ennen kaikkea tapa vastaanottaa kritiikkiä. Pyrkimys ei ole julkaista koko tuotantoaan vaan sellaisia, joista nimenomaan haluaisi palautetta.

Dragondance
Noviisi

« Vastaus #16 : 29.Elokuu 2007, 20:30 »

En epäilekkään, että täällä olijat olisivat jotenkin välttäneet veren ja kuoleman, täytyi vain varmistaa, kun on huonoja kokemuksia siitä, kun itse on kuvitellut kirjoittavansa ei loukkaavaa tekstiä tai ei liian veristä yms. mutta sain käskyn lukea ohjeet uudelleen ja miettiä tekstijeni sisältöä. En kuitenkaan vieläkään tajua mikä teksteissäni mätti, mutta siksi siis "varovainen" lähestymistapani ja varmisteluni. Hymyilee

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #17 : 29.Elokuu 2007, 20:37 »

DD, lähetä kaikin mokomin jollekulle TuokioNuotion modelle tekstisi luettavaksi, jos olet epävarma siitä, onko se sopiva tänne. He tuskin syövät sinua, ja osaavat vieläpä antaa rakentavaa palautetta sen "raakuuden" suhteen, jos siinä on jotain "korjattavaa".
Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 30.Elokuu 2007, 23:26 »

Yleisesti ottaen kaikki ns. mässäily on helpompi hyväksyä, jos se palvelee jotain tarkoitusta. Pelkkä verellä lotrauksen kirjoittaminen vain siksi, että se on mageeta, ei käy. Mutta kun verellä lotrauksen on tarkoitus kuvastaa inhimmillistä kärsimystä ja sodan kauhua (tai vain estetiikkaa, mutta siinä lajissa harva on Tarantino), niin se kummasti on hyväksyttävämpää.

Mieluummin jättää (tällä foorumilla) pois graafiset kuvaukset veitsellä leikeltävistä silmämunista, joissa verinen visva pursuaa yhä tajuissaan olevan kirkuvan uhrin pupillin kautta, vaikka raakaan väkivaltaan muilla tavoin viittaisikin.  Näyttää kieltä

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #19 : 04.Syyskuu 2007, 08:30 »

Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että usein siellä, missä voidaan kuvata sotaa raa'asti ja brutaalisti, on mahdollista tehdä se myös hienovaraisesti ja pienten yksityiskohtien kautta kenties jopa tehokkaammin. Miksi yrittää yli siitä kohtaa aitaa, joka on korkea ja vaatii näin ollen pitkät ja vahvat tikkaat, kun voi kiertää? Miksi liioitella ja pyrkiä korostamalla mahtipontisuuteen tunnelman välittämiseksi, kun oikeilla keinoilla ja vihjailulla voi saavuttaa saman tunnelman? Se vaatii työtä ja vaivannäköä, mutta varmasti palkitsee ajan kanssa.

Otetaanko syysprojektin aiheeksi hienovaraisen tekstin kirjoittaminen? Iskee silmää

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös