25.Heinäkuu 2014, 04:44 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin, luku 4  (Luettu 1408 kertaa)
Nyna
Vanha velhotar

Asuinpaikka: Pori
« : 02.Helmikuu 2007, 17:24 »

Tulevista osista ei saa sanoa mitään varmaa, joten ei sitten spoilereita!

Tämän osan käsittely alkaa 10.2.
Nyna
Vanha velhotar

Asuinpaikka: Pori
« Vastaus #1 : 11.Helmikuu 2007, 11:30 »

Tervetuloa uuteen Lukupiiriin!

No niin, yksi salaisuus on paljastunut ja olettaisin, että se on lopulta motiivi Bunnyn murhalle.

Richard ei ehkä olisi saanut juttua ikinä selville, jos ryhmän pako olisi onnistunut ja Bunny olisi selvinnyt hengissä ainakin siihen asti kunnes ärsyttää jonkun muun murhamielelle.

Olen nyt miettinyt jo pitkään (todellakin, luinhan tämän jo viime viikolla) että miksi Henry kertoi Richardille. Hän tiesi, että Richard tiesi heidän Argentiinan matkastaan. Mutta mitään muutahan Richard ei tiennyt. Halusiko hän tehdä Richardista osallisen rikokseen ennen kuin tämä ehtii puhua kenellekään ryhmän omituisesta matkasta, jolle he eivät sitten lähteneetkään. En nyt ihan ymmärrä.
Shine

Asuinpaikka: Joensuu / Helsinki
« Vastaus #2 : 11.Helmikuu 2007, 13:40 »

Noniin! Vihdoinkin paljastuksia! Itseasiassa odotin, että kreikanopiskelijat olisivat kuuluneet johonkin Julainin johtamaan salaseuraan, joka hengailee kaavuissa ja etsii ikuista elämää uhraamalla vauvoja (näin kärjistäen), kun jossain aiemmassa luvussa kuvailtiin illanviettoja talolla joissa myös Julian oli mukana ja aina kohotettiin malja "ikuiselle elämälle". Mutta ainakin vielä vaikuttaa että Julian ei ollutkaan tässä mitenkään oallisena.

Minäkin ihmettelen Henryn motiiveja kertoa Richardille tapahtumista... pohdin että nyt kun maastalähtö epäonnistui, ehkä muut ovat jo päättäneet hankkiutua eroon Bunnysta,joka meinaa paljastaa kaiken, ja tarvitsevat jostain syystä Richardin rikoskumppanikseen (esim. houkuttelemaan Bunnyn jonnekin)

Melko välinpitämätön asenne Henryllä (ja muillakin?) tähän murhaan, ihan kuin kaikki selviäsi vain häipymällä maasta. Mihin jäi omatunto? Toisaalta eiväthän he kai muista varsinaisesta tapahtumasta paljoakaan, kun olivat niin huumassa keitoksistaan.
Hahtuva

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 11.Helmikuu 2007, 14:28 »

No, ainakin nyt selkeni kirjan nimi. Jotain kummallisia kulttimenoja minä vähän uumoilinkin. Samalla selittyy sekin, miksi Bunny on uhka muille. Minulle jäi vähän epäselväksi, miten paljon Bunny edes tietää. Siis tietääkö hän siitä kuolemantapauksesta, vai pelkäävätkö muut hänen lörpöttelevän muuten vain heidän yöllisistä puuhista.

Minäkin mietin tuota, miksi Henry kertoi Richardille. Ehkä hän luuli tämän jo päätelleen kaiken itsekin. Ainakin Richard oli saanut rutkasti vihjeitä, että jotain hämärää oli muilla tekeillä, ja hän olisi vähintäänkin voinut alkaa ihmetellä. Mahdollisesti Henry myös olettaa, ettei Richard kerro kenellekään, koska ei kertonut muiden matka-aikeistakaan.

Luulisi, että Julian kyllä tietää tapahtumista jotain, päätellen hänen keskustelustaan Henryn kanssa. Julian on muuten ollut paljon pienemmässä roolissa kirjassa, kuin mitä alun perusteella olisi voinut olettaa.
Jackalbury
***

« Vastaus #4 : 11.Helmikuu 2007, 15:05 »

Suuri salaisuus selvisi ja monet mystiset kohdat selkiintyivät. Ilmeisesti Bunny murhataan koska hän aikoo kertoa ihmisille mitä Henry ja kumppanit puuhasivat. Sinällään bakkanaalien kuvaus oli mielenkiintoinen. Tosin yhtä lailla minuakin hämmästytti se että Henry kertoi Richardille. Mutta varmaankin hän tosiaan uskoo Richardin olevan hiljaa, kun hän ei kertonut kenellekään Argentiinan matkastakaan.
Ja varmaankin Henry halusi Richardin tietävän totuuden, ettei hän vetäisi omia johtopäätöksiä ja kertoisi niitä eteenpäin. Minua kylläkin kummastutti Richardin ripustautuminen kreikan ryhmäläisiinsä. Tavallaan neljäs luku oli kirjan taitekohta, tästä eteenpäin tarinassa odottaa koko ajan Bunnyn kuolemaa. Ja neljännessä luvussa myös selvitettiin paljon asioita lukijalle.
Hallava

Asuinpaikka: Jalasjärvi
« Vastaus #5 : 11.Helmikuu 2007, 21:30 »

Huh, kesti hetken, ennen kuin löysin tänne. Lukupiiri oli ovelasti piilotettu Kirjaston alaosioksi.

Henryn paljastus pohditutti minuakin. Henry on muuten kreikanopiskelijoista se, joka minua miellyttää eniten - rikas, mutta jotenkin rahan yläpuolella (no, ehkä tosin siksi, että se on hänelle itsestäänselvyys), ja kieli-intoilijanakin hän tuntuu läheiseltä. Henrystä on jäänyt jotenkin tyyni vaikutelma. Ehkä hän luottaa Richardiin. Ilmeisesti muuten koko idea bakkanaaleista tuli lähinnä Henryltä, ja siitähän tuli hänelle jopa pakkomielle.
Zyana
Noviisi

Asuinpaikka: Jyväskylä/Joensuu
« Vastaus #6 : 11.Helmikuu 2007, 22:44 »

Ehkä Henry halusi kertoa Richardille ensin siltä varalta että Bunny päättäisi uskoitua jollekulle ennen poliisia. En tiedä mitä Richard olisi saattanut tehdä pelkän Bunnyn version kuultuaan, vaikka emme tiedä mitä kaikkea Bunny edes tiesi. Richard olisi saattanut vaikka ilmiantaa porukan poliisille yhdessä Bunnyn kanssa. Ja olihan Richard päässyt selville jo matkasta ja joku vakava syyhän sille reissulle ja kaikelle epämääräiselle ja salailevalle käyttäytymiselle oli oltava. Henry varmasti luotti, että Richard uskoisi heidän tarinansa ja pitäisi sen salaisuutena.

Itseäni kiinnostaa tietää oliko Richard osallinen Bunnyn murhaan vapaaehtoisesti vai painostavatko muut hänet siihen. Richardin asemassa yrittäisin itse pysyä erossa asiasta mahdollisimman hyvin.
Murzim
Velho

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #7 : 13.Helmikuu 2007, 22:17 »

Minä luulen, että Henry kertoi Richardille ihan yksinkertaisesti siksi, että Richard osoitti olevansa osa porukkaa, kun ei kertonut Argentiinaan lähdöstä kenellekään - hänhän ei ilmiselvästi ollut edes tullut ajatelleeksi että voisi kertoa jollekulle. Richardiin voi siis luottaa, hänelle voi kertoa. Vaikka Zyanalla kieltämättä on mielenkiintoinen pointti tuo "varmistelu" siltä varalta että Bunny kertoo Richardille, mutta en sittenkään oikein usko siihen.

Olin vähän pettynyt kun suuriksi suunnitelmiksi luulemani hiipparoinnit osoittautuivatkin "vain" bakkanaaliyrityksiksi. Ei siis mitään juonittelua, vain heilumista kaavuissa kylmässä yössä tarkoituksena saada nuppi sekaisin. Pöh.  Surullinen

Luvun alkuosa oli ärsyttävä. En tykkää tuollaisesta piiloleikistä, jossa lukija jätetään harhailemaan päähenkilön kanssa ilman mitään käsitystä siitä, mitä on tapahtumassa ja ollaanko tässä jäämässä kuin nallit kalliolle kun toiset lentävät aurinkoiseen Argentiinaan.
Angrod
Velho

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #8 : 13.Helmikuu 2007, 23:32 »

Risingillä on nyt ollut niin paljon uutta, että en ole tänne ehtinyt vaikka luku onkin ollut jo hyvän aikaa luettuna.

Zyanan idea on kieltämättä järkeen käypä, tietysti myös salaisuuden pimittäminen yhdeltä ystävältään kaveripiirissä voi olla rassaavaa, varsinkin kun ystävyydestä on tullut jo melko syvää.

Mitenköhän paljon Bunny sitten tietää, hän ei ollut mukana, mutta voi olla, että hänellekin uskouduttiin, oma olon parantamiseksi. Kaikkine siitä seuranneine kuluneine poliisi- ja vankilavitseineen se ei vain ollut kovin fiksua.

Risingin kirjailijatietokanta harmi kyllä spoili minua noista pakanallisista riiteistä, joten tiesin mitä odottaa. Uudesta kirjailija esittelystä sitä kohtaa ei kuitenkaan löydy, sattumaako vai lukiko joku palautteeni rivienvälistä (se ei olisi ollut vaikeaa)?

Tämä luku kyllä hurahti kolmannen tapaan läpi äkkiä, joskaan tämä ei myöskään tainnut olla luvuista pisimpiä. Viikonloppuna ehdin varmaan viidennen kimppuun.
Jariell
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 22.Helmikuu 2007, 22:56 »

Olen taas kerran kamalasti myöhässä (hommasin Täydelliset naiset -sarjan ekan kauden ja kaikki vapaa-aika on mennyt sen seurassa, selityksiä...). Yksi syy, miksi Henry kertoi kaikesta Richardille saattoi olla myös se, että hänellä oli tarve purkaa ajatuksiaan ja ahdistustaan. Hän ehkä koki, että Richard on tähän hyvä, sillä hän ei ollut aiemminkaan paljastanut ryhmää. Jossain vaiheessa tuotiin esiin, että Richard kieltäytyi uskomasta, että mitään pahaa oli porukan keskuudssa tapahtunut, vaikka alitajuisesti kai hän sen ymmärsikin. Henry on tajunnut, että Richard on valmis valehtelemaan heidän puolestaan ja on muutenkin kiinni porukassa. Nyt Richard on vielä enemmän osa heitä.

Jotenkin tapon paljastuminen oli vähän lattea. Ryhmä oli vahingossa tappanut jonkun ohikulkijan (sinänsä kyllä kamala asia) hurmospäissään. Olisin odottanut jotakin hurjempaa. Aika ällöä, kun kerrottiin, että aivot olivat lentäneet ympäriinsä. Yöks. Kiinnostavaa on, miten paljon Bunny tietää tapahtuneesta: sattuiko hän näkemään jotain, vai kertoivatko muut hänelle kaiken, vai mitä?

Bakkanaalien kuvaaminen oli aika mielenkiintoista, varsinkin Henryn ajatukset siitä, miten hän haluaa syntyä uudelleen "kuolevaisuuden ja ajan vankilan ulkopuolelle". Itse olen niin epäileväinen kaiken suhteen, etten varmaan koskaan voisi kokea mitään samanlaista. Kun oikein uskoo, niin kaikki on mahdollista, sitä varmaan alkaa nähdä mitä haluaa, esim. Camillan peurana.

Henry huomautti ihan ohimennen, että Jumalainen näytelmä on Julianin mielestä käsittämätön ei-kristitylle. Hyvä pointti, sillä on totta, että ei-kristitylle kirjassa ei varmastikaan ole samaa merkitystä kuin kristitylle. Lausahdus sai pohtimaan ylipäänsä sitä, miten kirjallisuus on kulttuurisidonnaista. Juups.

Saa nähdä, mikä on viimeinen pisara päätökseen tappaa Bunny. Kamala myöntää, mutta Bunny käy myös mun hermoille, joten en tunne edes kovin paljon surua, kun hänestä päästään. En kyllä tiedä, onko tappaminen oikea keino, vai saako siitä vain suuremmat tunnontuskat. Tämä kopla on kyllä aika kamalassa tilanteessa (tuntuu, että toistelen koko ajan kamala -sanaa, kun en keksi sille hyvää vastinetta, kurja?).
Sivuja: [1]   Siirry ylös