Tämä henkilöitymä tässä ei nyt ole postannut ikiaikoihin yhtään mitään Risingiin ja muutenkaan en ole saanut mitään valmiiksi pitkään aikaan... ainakaan mitään kunnollista. Syy? Jokin tietynlainen perfektionismin muoto, jota voisin itsekriittisyydeksi nimittää.
Minun on vain kertakaikkiaan saatava siitä yhdestä rakkaasta novellista täydellisesti hiottu (siis sellainen, ettei minua hämää yhtikäs mikään siinä novellissa) ennen kuin näytän sitä muille. Joten, foorumille postaamisen kynnys on noussut sen mukana.

Täysin turhaa, kyllä. Usein kylläkin jätän postaamatta jonkun tarinan tuokio-nuotioon ihan vain sillä, että se on liian pitkä sinne, eikä novelli mielestäni kestä paloihin jakamista. Okei, en vain yksinkertaisesti halua lähteä silpomaan pidempiä novellejä jatkokertomuksiksi. Puolet niistä tuskin edes toimisivat jatkokertomuksina.
Runoja voisi kyllä postatakin ja niitä on jonkun verran... suurin osa niistä tosin varsin iäkkäitä. Runot ovat minulle novellien kirjoittamisen sivutuote tai jokin pieni ajatus, joka ei ole niin kantava, että siitä voisi kirjoittaa toimivan novellin. Jos vain mahdollista, runojen kohdalla olen entistä itsekriittisempi, eikä moni näe runokirjani sisältöä. Ellen onnistu kirjoittamaan jotain mielestäni erityisen hyvää runoa.
Chiad, tässä sinulle jonkunlainen kohtalotoveri. Aiemmin kirjoitin paljon sellaista, jonka tiesin olevan täyttä kakkaa ihan vain sillä, että saisin kirjoitettua jotain ja saisin harjoitella kaikenlaisia kikkoja. Ehkä kehitellä jotain toista novellia sitä kautta, että ensin kirjoitan mitä mieleen juolahtaa ja kypsyttelen ajatusta ja sitten kirjoitan sen varsinaisen novellin... Mutta nykyään... Ei takuulla onnistu tuollainen. Vaikka kuinka haluaisinkin kirjoittaa jotain kertakaikkisen huonoa ja kamalaa ihan vain kirjoittamisen ilosta tai mukavien hahmojen takia, ei onnistu. Kirjoituksen pitää olla idealtaan nokkela ja luettavuudeltaan hyvä. Kakan kirjoittaminen vain oli niin hyvä harjoitusta.
Niin, ja auta armias kirjallisuustieteen! Nyt kun on itse joutunut analysoimaan kaikennäköistä niin omistakin novelleista pitäisi löytyä kaiken maailman kerroksia, symbolismia ja suurempien asioiden metaforia! Terve vaan... yritäpä siinä kirjoittaa... Eikä se kirjoittaminen edes ole niin hankalaa kuin miltä ehkä saan sen kuulostamaan. Minulla on vain suuri taipumus liitoitella huonoja puolia ja hankaluuksia noin 20 % *virne* Mutta siitäkin huolimatta noiden asioiden takia en kirjoita enää niin paljoa kuin ennen, enkä myöskään anna luettavaksi niin paljoa.
Mutta jaa, sopiva määrä itsekriittisyyttä on vain hyvä.