|
Iivari
|
 |
« : 31.Lokakuu 2007, 12:55 » |
|
Onko keskustelualueellamme joitakuita muita, joiden yhtenä unelmana olisi päästä lukemaan merisäätiedotus suorana lähetyksenä eetteriin?
Kyseessähän on Ylen ties kuinka kauan jatkunut mantra, jossa on eteeristä ja esoteeristä runoutta, esteettisiä arvoja funktionaalisrationaalisessa viitekehyksessä. Radio Suomessa merisäätiedotus klo 5.50, 7.50, 12.45, 18.50 ja 21.50.
Minun lempihetkiäni ovat Kotka-Rankki, Marjaniemi sekä Jussarö ja Russarö. Sekä tietenkin aina ne hetket kun kuuluu hyvin virallinen "korjaan" sekä se ainutlaatuinen kerta, kun Ivan Puopolo pääsi lukemaan merisään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
leonichan
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Lappeenranta
|
 |
« Vastaus #1 : 31.Lokakuu 2007, 14:04 » |
|
Merisää on paras rauhoittava luontaislääke. Ylen Inhimillinen tekijäkään ei pääse aivan samoille uneliaan rauhoittavuuden tasoille, kuin Merisää. Pitäisi joskus nauhoittaa Merisäätä kasetille ja pistää soimaan, kun tarvii saada unen päästä kiinni. Tosin olen jostain hämärästä lähteestä kuullut, etteivät esimerkiksi nauhoitetut luontoäänet useaan kertaan kuultuna enää toimi rauhoittajina niin hyvin, joten miten kävisi useaan kertaan kuunnellun Merisään? Hämärä lähteeni saattoi tosin yhtä hyvin olla Aku Ankka kuin jokin tiedelehti. Joka tapauksessa, täällä ollaan Merisään faneja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Murzim
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Jkl
|
 |
« Vastaus #2 : 31.Lokakuu 2007, 19:24 » |
|
Kotka-Rankki on ylittämätön klassikko. Itselläni merisää kuuluu vahvasti lapsuuteen, koska kotona oli aina tuo kanava auki - mikä kanava se sitten lienee ollutkaan. Pitäisi kyllä ihan varta vasten ottaa tavaksi kuunnella se taas. Se olisi loistava rentoutushetki. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Zisatto
|
 |
« Vastaus #3 : 31.Lokakuu 2007, 20:06 » |
|
Aikoinaan oli tämä bändi nimeltä Kotka-Rankki, ohutta yläpilveä... ihan huippu ja pari nerokasta biisiä myös. Harmi ettei heidän ainoata älppäriään ole julkaistu vielä cd:nä.
Mutta joo, olen myös Merisään kova fanittaja. Varsinkin nyt, kun ei enää voi kuunnella entistä suosikkiohjelmaani valuuttakursseja radiosta. Ah niitä muistoja: "Bryssel ei-kaupallinen, 3,4567, laskenut..." Lopettivat ruoja niiden lukemisen jo joskus 1990. Pitäsköhän laittaa anomus että palauttaisivat ne ohjelmistoon? Tai saisko parhaita paloja jostain cd:llä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Muskotti
Kokelas
Poissa
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #4 : 01.Marraskuu 2007, 18:10 » |
|
Bågaskär...
ahhhhh.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
maahinen
|
 |
« Vastaus #5 : 01.Marraskuu 2007, 18:52 » |
|
En kuuntele merisäätä, mutta hauskoja nimiä on jäänyt mieleen, kuten Puuskajaskari.
Tämä merisääfriikkiys on muuten yleismaailmallisempikin ilmiö. Esim. BBC:n vastaavaa shipping forecastia kuuntelevista läheskään kaikki eivät ole eläissään veneilleet. Se puhutaan perinteisesti sen verran hitaasti, että sanelusta ehtii kirjoittamaan, ja tällä sekä saarten ja sääilmiöiden nimillä on kuulemma hypnoottinen vaikutus. Lukuisat lauluntekijät ovat ottaneet ohjelmasta vaikutteita
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
|
 |
« Vastaus #6 : 02.Marraskuu 2007, 12:02 » |
|
Ah, kyllä. Merisää! Rakastan sitä, että kun itse sanoista ei tarvitse välittää ja voi vain keskittyä kuuntelemaan puhujan ääntä. Iivari, olet ihana, olin jo unohtanut miten tästä tykkään. Täytyykin pitkästä aikaa kääntää radio päälle ja kuunnella, sen verran pitkä aika edellisestä kerrasta on kulunut. Voi minua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
minä olen päättänyt olla sinun tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
|
|
|
|
Astorethein
|
 |
« Vastaus #7 : 02.Marraskuu 2007, 19:31 » |
|
Merisää on kieltämättä yksi omituisimpia asioita radiosta puhuttaessa. Ensimmäisen kerran kun kanavia pujotellessani törmäsin Merisäähän, jäin vain yksinkertaisesti ja ennen kaikkea järjenvastaisesti kuuntelemaan sitä monotonista luettelointia, jolla todellakin tuntuu olevan jonkinlainen rauhoittava vaikutus. Oikeastaan se äärimmäisen hidas tahti ja yksitoikkoinen puhetyyli tekivät vaikutuksen. En ole faniksi alkanut, mutta Merisään tullessa vastaan sen kuuntelee läpi ihan mielellään, niin pimeää touhua kuin se onkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dismember enemy limbs to kill them quickly and do extra damage.
|
|
|
|
Maailmanherra
|
 |
« Vastaus #8 : 22.Tammikuu 2008, 00:23 » |
|
Minusta merisää on aivan uskomattoman ahdistava ja kauhea ohjelma, joka pitäisi välittömästä poistaa eetteristä! Kuinka tuollaista kehdataan lähettää kasvaville nuorille nyky-aikana?
Kokeilen ehkä joskus uudestaan. Kyseessä saattoi tietenkin olla ensimmäisen kerran yliannostus tai jokin tilanteessa joka vaikutti kuuntelu kokemukseen. Kuitenkin aika rankkaa kamaa.
Urheilutulokset taas osoittautuivat minusta huomattavasti rauhoittavimmiksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
|
|
|
LasaH
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Itä
|
 |
« Vastaus #9 : 25.Tammikuu 2008, 18:52 » |
|
Vai oikein merisää? On siinäkin ohjelma, aina kun radiosta tulee mitä tahansa hyvää (tai vähän vähemmän hyvää) ohjelmaa esim. jonkun hyvin tärkeän ueheilukisan viimeiset sekunnit niin sieltähän se pärhtää, itse merisää. Mielestäni parasta ohjelmassa on nuo tiedot puuttuvat kohdta ja toki kotka-rankki yltää korkealle kanssa.
Eli lähinnä vahingossa olen tullut kuunnelleeksi, liian usein tosin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #10 : 25.Tammikuu 2008, 19:32 » |
|
Tänään vahingossa taas kuljin auki olevan radion ohitse, ja luettuani eilen tätä topikkia jäin kuuntelemaan merisäätä. En tiedä olivatko ne sitten vain nostalgiset muistot vai mitkä, mutta jotenkin se merisää ei sitten enää kolahtanutkaan niin kuin pienempänä. Toisaalta voisin kyllä syyttää myös sitä, että lukija oli nainen, jonka tyyli lukea oli jotenkin reippaampi kuin muistikuvissani lukijan tyyli oli ollut. Ny pieni pettymys, mutta ehkäpä taas tässä...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
Murzim
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #11 : 25.Tammikuu 2008, 20:11 » |
|
lukija oli nainen  Kauheeta  Eikö se olekaan aina ja ikuisesti se sama mies? Mihin voi enää luottaa... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #12 : 25.Tammikuu 2008, 20:45 » |
|
lukija oli nainen  Kauheeta  Eikö se olekaan aina ja ikuisesti se sama mies? Mihin voi enää luottaa...  Vähän niin kuin VR:n kuulutukset vai - täti Helsingin rautatieaseman tornissa? Se on se setä siellä majakalla joka lukee kaikki merisäät myrskyjä uhmaten!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
Murzim
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 25.Tammikuu 2008, 21:20 » |
|
lukija oli nainen  Kauheeta  Eikö se olekaan aina ja ikuisesti se sama mies? Mihin voi enää luottaa...  Vähän niin kuin VR:n kuulutukset vai - täti Helsingin rautatieaseman tornissa? Se on se setä siellä majakalla joka lukee kaikki merisäät myrskyjä uhmaten! Joo, ja ensin se käy mittaamassa ne kaikki meriveden korkeudet omin käsin. Ihan takuulla. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
The Rat
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Nummela
|
 |
« Vastaus #14 : 30.Tammikuu 2008, 09:32 » |
|
Olenko minä ainoa, joka kuuntelee merisäätä tietääkseen millainen sää merellä on? Tai siis oli? Joskus 90-luvun loppupuolella kun alkoi tuo internetsku hoitamaan pitkälti merisään tehtäviä. Saaressa jos on (harvoin), tulee vieläkin joskus kaivettua radiota esiin (ja lähetysajat on tietysti liimattu tuulilasin viereen, tai siis oli ennen viimeistä lakkauskierrosta).
Oikeasti merisäästä tulee aina mieleen edesmennyt munmoni, joka makoili mökillämme sängyllä ja kuunteli merisäätä (vaari oli sitten tietysti kalassa, aina). Kotka-Rankin jälkeen silmät tuppasivat lupsahtamaan kiinni. Mistä sellaisia ihmisiä vielä löytäisi? :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aimée
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #15 : 30.Tammikuu 2008, 10:19 » |
|
Et ole. Merisää kuului olennaisena osana lapsuuteen ja veneretkiin, jolloin sitä kuunneltiin että tiedettäisiin minkälaista päivämatkaa kannattaa suunnitella. Pitäisikin kuunnella se taas joskus nostalgiasyistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #16 : 17.Maaliskuu 2009, 22:35 » |
|
Merisää-fanitusryhmä Facebookissa pääsi Ylen uutisaiheeksi ^^ ! Kuten olen sanonut viimeiset kymmenen vuotta: Elämä on ihanaa, merisää upeaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #17 : 17.Maaliskuu 2009, 23:33 » |
|
Olenko minä ainoa, joka kuuntelee merisäätä tietääkseen millainen sää merellä on? Tai siis oli?
Merisäässä on sitä tiettyä nostalgiaa, mutta aina meren lähettyvillä asuneelle sillä on informatiivinen merkitys. Äiti aina päivittelee jos merivesi korkealla tai matalalla ja sitten kun merivesi on oikein korkealla niin sitä pitää tietysti lähteä valokuvaamaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #18 : 17.Maaliskuu 2009, 23:36 » |
|
Äiti aina päivittelee jos merivesi korkealla tai matalalla ja sitten kun merivesi on oikein korkealla niin sitä pitää tietysti lähteä valokuvaamaan. Mummoni - ja jossain määrin myös isäni - tekee samaa paikallisella joella... Tosin sen vesitilannetta ei kuule radiosta, se pitää käydä paikan päällä tarkistamassa. :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
Morndun
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Åbo
|
 |
« Vastaus #19 : 21.Maaliskuu 2009, 21:22 » |
|
lukija oli nainen  Kauheeta  Eikö se olekaan aina ja ikuisesti se sama mies? Mihin voi enää luottaa...  Kyllä minä muistan lukijan aina olleen nainen, sen mitä olen ikäni joutunut kuuntelemaan ajoittain jotain paikalliskanavaa mistä noita ylen lähetyksiäkin tulee...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|