23.Lokakuu 2014, 13:06 *

Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Alastair Reynolds  (Luettu 12200 kertaa)

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #20 : 24.Kesäkuu 2009, 11:02 »

Aika hyvää tahtia AR on pitänyt tähän asti... Mahtaako sitten tuo Terminal World olla jo tässä diilissä? No, se selvinnee viimeistään Finconissa, jos ja kun joku älyää kysyä.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #21 : 13.Heinäkuu 2009, 12:24 »

Niille, jotka eivät lähteneet Finnconiin älllistelemään Walesin hippaheikkiä eivätkä möskään lue Ison Kirkon Paikallissanomia, niin ko. lehdykkä julkaisi lauantaina pitkähkön artikkelin Reynoldsista (ja perjantaina GRRM:stä, mutta sehän on enempi jotain fantasianäljää vissiin...). Lyhennelmä jutusta, ml. lyhyesti AR:n tulevaisuudensuunnitelmista, täältä:
***

« Vastaus #22 : 13.Heinäkuu 2009, 12:34 »

Minä tapasin Reynoldsin Finnconissa ihan henkilökohtaisesti! Ja sain vielä nimmarin kirjan sisäkanteen! Wau!

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #23 : 14.Heinäkuu 2009, 22:58 »

Itse en puolestani kehdannut jututtaa Reynoldsia edes päätösbileissä :) EDIT: Mutta sain kuitenkin Helsingin parista divarista ja Finnconin myyntipöydältä ostettua "Ilmestysten avaruus" -sarjan loppuun. Kuilukaupungin ykkösosan ehdin jo melkein lukea junassa, kun olin ensiksi lukenut loppuun Pullmanin "Universumien tomun" päätösosan.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #24 : 19.Heinäkuu 2009, 05:04 »

Reynoldsit on nyt luettu. Kaikkia todennäköisyyksiä uhmaten väitän, että Sovituksen kuilu oli koko sarjan paras osa. Lähes kauhua, scifistissessä mittakaavassa.

***

« Vastaus #25 : 19.Heinäkuu 2009, 13:52 »

Minun on vieläkin vaikea sanoa, mikä oli omasta mielestäni paras osa Ilmestysten Avaruus -sarjassa... Pidin nimiteoksesta kovasti, mutta toisaalta miellyin kovasti myös Kuilukaupungin kerrontaan, erityisesti Sky Haussmann -osioihin, joissa oli selkeitä kauhukerronnan piirteitä. Ja sitten tietenkin se Klovni (brrrr...!).

Toisaalta Lunastuksen Arkin anti-inertiamoottorit olivat melkoista painajaispolttoainetta, ja luettuani kirjan ja katsottuani samanaikaisesti Avaruusboltsit -elokuvan muistelen nähneeni unta, jossa Tukahduttajat saapuivat tötterönsä kanssa imaisemaan Maan ilmakehää pois, johon joku ehdotti, että menisimme läheiselle kirpputorille ostamaan niitä tuomiopäiväluokan-aseita ennen kuin on liian myöhäistä... Että näin.

Sovituksen Kuilu oli muuten erinomaista tavaraa, mutta loppu tuli ehkä liian töksähtäen. Tarina kuitenkin "jatkuu" Galactic North -novellikokoelman (ei julkaistu suomeksi) nimikkonovellissa (joka itse asiassa julkaistiin vuotta ennen Ilmestysten Avaruutta), joka jatkuu pätkittäin aina vuoteen 40 000 asti.

Prefekti minulla on juuri nyt menossa, mutta en ole kiireiltäni saanut sitä vielä loppuun, joten en sano mitään.

Reynoldsin muusta tuotannosta mainitsen vielä Jäänpuskijat, joka oli mielestäni aivan kelvollista luettavaa, ja jossa ihastuin erityisesti Myskikoirien inhorealistiseen kuvaukseen kaikkine räkä-, rusto- ja kuonapalleroineen. EDIT: Tein niistä oikein fanitaidettakin: http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=3798.0
« Viimeksi muokattu: 19.Heinäkuu 2009, 14:00 kirjoittanut Napanöyhtämies » tallennettu

JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #26 : 19.Heinäkuu 2009, 16:55 »

Ryhdyin lukemaan Reynoldsia vähän ennen Finnconia ja aloitin Lunastuksen arkista. En tajunnut sen olevan keskeltä Ilmestysten avaruus -sarjaa. Nolostunut No, ihan hyvin se toimi yksinäänkin ja herätti mielenkiintoa lukea muutkin sarjan osat. Sain juuri luettua Jäänpuskijat, joka oli jotenkin Clarkemainen (taikuutta hipovaa teknologiaa ja jumalankaltaisia avaruusolentoja). Myskikoirat olivat ehkä hämmentävin avaruusolioiden laji pitkään aikaan. Tälle kirjalle saisi tulla jatkoa, sillä tarinasta jäi monta kysymystä auki.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #27 : 20.Heinäkuu 2009, 02:51 »

Lainaus käyttäjältä: Reynoldsin haastattelu (HS)
"On aika painaa reset-nappulaa avaruusmatkustamisen suhteen. Ei avaruustaisteluita, ei tukikohtia kuussa, ei pyörän muotoisia avaruusasemia kiertoradalla. Ja matkustaminen on todella hidasta."

Kuulostaa lupaavalta, sellaiselta skenaariolta, josta itse kirjoitan/kirjoittaisin.

Lainaus käyttäjältä: Reynoldsin haastattelu (HS)
Toinen kuvaa tuhat vuotta kestävää matkaa toiselle tähdelle.

Hmmh, jos kirjan pääosassa ovat robotit, niin alan vakavasti epäillä, että Reynolds on tavalla tai toisella onnistunut hakkeroitumaan koneelleni ja lukenut alustavat taustadokumentaatiot tulevasta "avaruuseepoksestani" :)

Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #28 : 20.Heinäkuu 2009, 17:28 »

Syvemmälle mundaaniin scifiin:

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #29 : 20.Heinäkuu 2009, 18:00 »

Kiitokset linkeistä! Itse olen huomannut, että kun scifistä amputoidaan nuo hypoteettisemmat ideat, niin tarinan kehittämisestä tulee iso ongelma. Toivon mukaan Reynolds onnistuu omassa projektissaan nimenomaan tuolla saralla, samalla siis säilyttäen äärimmäisen realistisuuden.

***

« Vastaus #30 : 21.Heinäkuu 2009, 22:21 »

Hrrmmph... Tähtienvälisen matkustuksen puuttuminen on vielä OK, mutta ettei edes avaruustaisteluita tai pyöriviä avaruusasemia? Sodasta tuskin päästään eroon koskaan, ja niitä asemiahan olisi ainakin teoreettisesti mahdollista rakentaa jo nykyisellä teknologialla... Itse en kyllä olisi toivonut Reynoldsin sortuvan aivan noin mundaaniin scifiin. Tämän nimenomaisen scifi-alatyyppihän eliminoi suurimman osan tieteiskirjallisuuden peruspilareista hylkäämällä mahdollisuuksilla spekuloinnin ja "sense of wonderin".

Mutta no, kuten MaKo sanoi, toivotaan, että Reynolds onnistuu tässä vaativassa urakassaan... Onhan mieheltä kuitenkin jo tullut aivan riittämiin kunnon avaruusoopperaakin, joten vaihtelu varmasti virkistää.

Murzim

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #31 : 24.Heinäkuu 2009, 09:31 »

Luin ensimmäisen Reynoldsini: Timanttikoirat, turkoosit päivät. Valitsin hyllystä sen puhtaasti sivumäärän perusteella - lyhyehkö kirja tuntui turvallisemmalta aloituspaikalta.

Pidin, ja samalla en täysin. Maailma on hyvin suunniteltu, kertomukset kokonaisia ja kiinnostavia. Vika on ehkä enemmän minussa kuin kirjassa - kaipaan vähän kaunokirjallisempaa otetta, syvempiä henkilöitä, psykologista ymmärrystä. Esimerkiksi, jos joku muokataan epäihmiseksi, kone-eläimeksi, niin haluaisin kuulla miltä se hänestä tuntuu, edes jossain vaiheessa. Vaikka sillä kone-eläimellä ei sitten tunteita enää pahemmin olisikaan. Tai vähän enemmän kuvausta kyseisen henkilön läheisistä, mitä heidän päässään liikkuu kun toinen on muuttunut? Myös yhteiskunnista olisin kuullut mielelläni enemmän, mutta ehkä niitä on kuvattu tarkemmin universumin muissa kirjoissa. Toivottavasti.

Suomennoksessa oli pikkuvikaa mm. teknisissä termeissä, suomentaja ei selvästikään tiedä kone- tai sähkötekniikasta juuri mitään. Ei häntä voine silti siitä syyttää, harva suomennostaitoinen varmaan tietää. Kokonaisuus oli silti kunnossa.

Taidan vaan olla enemmän Le Guin -tyyppisen scifin ystävä - psykologista ja yhteiskuntia kommentoivaa, nam.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #32 : 24.Heinäkuu 2009, 10:51 »

Reynoldsia pidetään nimenomaan huonona henkilökuvaajana. Tämä ehkä johtuu aika pitkälti juuri siitä, ettei hän päästä lukijaa "pään sisään". House of Sunsissa mennään asiassa hieman pidemmälle.

Yhteiskunnan kuvaus on samoin Reynoldsilla melko tavalla sivuosassa, niistä yleensä esitetään vain tarinan kannalta oleelliset tai sitä läheisesti sivuavat asiat. Diamond Dogs, Turquoise Days jää poikkeuksellisen irrallisen oloiseksi, ellei Revelation Space/Inhibitor-universumi ole ollenkaan tuttu. Samoin, jopa pahemmin, novellikokoelman Galactic North kanssa.
« Viimeksi muokattu: 24.Heinäkuu 2009, 10:58 kirjoittanut tnjrp » tallennettu
kahvikuppi
Kokelas

Asuinpaikka: Kajaani
« Vastaus #33 : 24.Heinäkuu 2009, 12:12 »

Melkein kannattaa nuo Reynoldsin kirjat lukea miten ne on suomennettu. Tuo Jääpuskijat on poikkeus eli sen voi lukea vapaasti kun se on itsenäinen teos. Voi olla jopa paras tapa ruveta tutustumaan kyseiseen kirjailijaankin jopa? Sen saa ainakin halvalla ostettua.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #34 : 24.Heinäkuu 2009, 13:01 »

Jäänpuskijat on tietysti itsenäisenä (vai oliko Zima Bluessa nyt joku siihenkin liittyvä novelli? no samapa tuo, miltei) ihan OK valinta ekaksi Reynoldsiksi, mutta se ei minusta ole parhaiden RS/I-romaanien (Sovituksen kuilu, Prefekti) luokkaa noin muuten. Itse melkein suosittelisin aloittamaan justkii tuolla jo monesti kehaisemallani House of Sunsilla, jos änklänninkiäli taipuu. Se on samaa tasoa kuin AR:n tähänastinen pääsarka, ellei paikoin parempikin.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #35 : 21.Syyskuu 2009, 17:46 »

Lueskelin eilen (vai toissa päivänä) Reynoldsin haastattelun Tähtivaeltajasta ja kiinnostuin erityisesti tästä hänen tulevasta mundaani-scifi-trilogiastaan. Haastattelussa Reynolds sanoi tiputtaneensa pois jopa sellaiset aiheet kuin tekoälyt! Samoin kuuleman mukaan poissa ovat kaikenlaiset salaliitot ja sellaiset, kuuleman mukaan avaruus itse ympäristönä on riittävä pohja juonelle.

Kiinnostaapa kovin, kovin paljon, että millainen tästä trilogiasta tulee, ottaen huomioon Reynoldsin fyysikkotaustan - jos trilogia onnistuu oikein mainiosti, niin hyvässä lykyssä saatettaisiin puhua ihan Vernen ja kumppaneiden veroisesta tulevaisuuden teknologisesta visioinnista... Tietysti huonossa tapauksessa koko sarja muuttuu antiikkiseksi ihan seuraavan vuosikymmenen kuluessa...

Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #36 : 09.Joulukuu 2009, 23:43 »

Terminal Worldin julkaisu tosiaan siirtyi tältä syksyltä ensi maaliskuulle. Wertzone-blogissa ilmestyi juuri hehkuttava arvostelu kirjasta. Ylläpitäjä Adam antoi täydet viisi tähteä.

Lainaus
Terminal World (*****) is superbly well-written with great characters and a fiendishly intriguing mystery. It is a mixture of old-school planetary romance, hard SF, the New Weird and steampunk, all tied up in one rich and enjoyable package. Reynolds tries something new here and it pays off, delivering one of his very best novels to date.

Minun pitäisi skarpata Reynoldsin suhteen... Mieheltä on suomennettu iso kasa paksuja romaaneja (plus Timanttikoirat), mutta olen lukenut vasta kaksi. Pidin vielä molemmista, joten hidasteluun ei ole mitään syytä. Näyttää muuten siltä, että Like jätti välistä Century Rainin. Se ilmestyi alkukielellä ennen Jäänpuskijoita. Onkohan House of Suns seuraavana käännösvuorossa?

Reynolds on Iain M. Banksin, Richard Morganin ja Peter F. Hamiltonin rinnalla tämän hetken myyvimpiä scifikirjailijoita Britanniassa. Morganin suomentamista Like jo kokeili, ilmeisesti huonolla menestyksellä, koska luvattua jatkoa ei ole tullut. Voisikohan avaruusoopperaan keskittyvällä Hamiltonilla olla paremmat mahdollisuudet maassamme? Nopean Reynolds-käännöstahdin perusteella Suomessa on kysyntää tyylilajille. Ehkä tämän brittiscifin kaupallisen ykkösnimen romaanit ovat yksinkertaisesti liian pitkiä.
Eija

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #37 : 12.Joulukuu 2009, 00:20 »

Paksuja ovat tosiaan Ilmestysten avaruus sarjan kirjat – olisin suonut niiden olevan hiukkasen lyhyempiä, koska varaa olisi ollut tiivistämiselle. (Aina sama napina  Iskee silmää) Sain juuri luettua niistä pisimmän, 830 sivuisen Sovituksen kuilun. Mielestäni se oli sarjan yhtenäisen osuuden (Ilmestysten avaruus/Lunastuksen arkki/Sovituksen kuilu) paras osa. Helassa tapahtuvat hullutukset olivat kirjan parasta antia. Silti Kuilukaupunki on edelleen suosikkini sekä pienoisromaani Timanttikoirat on vallan mainio. Prefekti on vielä lukematta, joka on onneksi muihin verrattuna lyhyt - ”vain” 589 sivuinen. Sarjan kirjat ovat varsin viihdyttävää lukemista, mutta aikansa kutakin ja en ole pahoillani siitä, että AR on jättänyt Ilmestysten avaruuden maailman syrjään ja alkanut kirjoittaa muista maailmoista ja myös yksittäisiä kirjoja. Jäänpuskijatkin on minulta vielä lukematta ja toivotaan, että miehen tuotannon suomentaminen jatkuu.

Eija

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #38 : 07.Helmikuu 2010, 13:25 »

Sain Prefektin luettua. Kirja on ihan hyvä ja viihdyttävä, mutta mielestäni heikoin Ilmestysten avaruus sarjasta.  Aina mielenkiintoiset tekniset vempaimet ja muutenkin tekniset yksityiskohdat ovat tarinassa paikallaan, mutta juoneltaan tarina on tuiki tavallinen jännäri, jonka pohjana on ihmisten ikiaikainen perisynti, vallantavoittelu. Hyvien ja pahojen sekä tyhmien ja viisaiden selkeä jaottelu oli silmiinpistävää, mikä alkoi tarinan edetessä jo ärsyttää.

Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #39 : 10.Maaliskuu 2010, 14:36 »

Terminal Worldin virallinen julkaisupäivä on 15. maaliskuuta, mutta AdLibris väittää jo toimittavansa teoksen. SFX-lehden arvostelussa kirja sai neljä tähteä. Lainaus:

Lainaus
This is by no means Reynolds’s most accomplished novel. A new Revelation Space book, you suspect, would be much more smoothly done. However, what’s more important is that Reynolds continues to take chances, to push himself. The fact that Terminal World is so unexpected, so different from anything he’s ever written before, is in a way precisely what we’ve come to expect. And that can only be wholly admirable.

Kirjan pituus kovakantisena näyttäisi olevan "vain" 496 sivua.
Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry ylös