30.Elokuu 2014, 03:08 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta, luku 35 - loppu  (Luettu 1077 kertaa)
Nyna
Vanha velhotar

Asuinpaikka: Pori
« : 09.Marraskuu 2007, 08:05 »

Tämän osan käsittely alkaa 14.12.

Murzim
Velho

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #1 : 16.Joulukuu 2007, 11:05 »

Viimeisen jakson alkupuolella aloin olla lievän ärsyyntymisen vallassa: kertokaa nyt jo lopultakin, mitä siellä Jäniksenselän metsissä ja puutarhoissa oikein asuu! Loputon Peli ja sen mukana menneisyydestä puhuminen alkoi kyllästyttää, olisin mieluummin lukenut mitä tässä ajassa tapahtuu ja saanut tietää mitä Lumikolle tapahtui. Jotkin pienet asiat, kuten jatkuva kirjailija- ja kirjailijatar-titteleiden käyttäminen, alkoi käydä myös hermoille. Kaipa se oli osa tunnelman luontia, mutta silti. Ihmisiä nämä kai ovat eivätkä kuvapatsaita kirjahyllyn päällä. Myöskään Ellan ja Talvimaan suhde ei ollut lempparijuonenkäänteeni, mutta toisaalta, tuskinpa he minun hyväksyntääni varsinaisesti kaipaavatkaan.  Iskee silmää

Ella alkaa yhtäkkiä noudattaa sääntöjä eikä aiokaan enää antaa Pelissä saamiaan tietoja kirjallisuudentutkimuksen käyttöön. Aiemmin tuntuikin hieman omituiselta, että hän ylipäätään aikoi tehdä niin - se tuntui petokselta.

Hieman hymyilytti, kun Ella "aikoo kirjoittaa kunnollisen psykologisen romaanin, joka kunnioittaa suomalaisen kirjallisuuden realistisia perinteitä." Jääskeläisen itseironiaako, vai pientä kritiikkiä joskus varsin ryppyotsaista suomalaista kirjallisuusperinnettä kohtaan, joka tuntuu pitävän kaikkia epärealistisia elementtejä enemmän tai vähemmän humpuukina?

Ajatusta, että kukin Seuran jäsenistä näkee erilaisen Lumikon, olisi voinut kehittää enemmän ja selkeämmin. Ajatus on erinomainen, mutta siitä ei oteta tarpeeksi irti. Muutenkin mietin, olisiko kirja voinut hyötyä vielä parista uudelleenkirjoituskierroksesta, ja olisiko isompi kustantaja ne vaatinutkin. Vähemmän vuotamista, enemmän toimintaa. Ideoittensa ja tunnelmansa ansiosta kirja oli kyllä hieno tällaisenakin. Paikoin toteutuskin oli niin hyvä, että olisi toivonut että taso olisi säilynyt yhtä korkeana koko ajan. Jotain tuntui jäävän puolitiehen joissain kohdissa.

Loppu oli hyvä (sanotaan nyt tällä lailla laimeasti, koska minulta alkavat loppua kehuvat adjektiivit kesken  Hymyilee), olennainen kerrottiin alleviivaamatta - esim. kirjan kansi, jossa Valkoinen Emo lähti Rottakeisarin mukaan vanhana ystävänä. Lumikko oli siis lähtenyt jonkun sellaisen kanssa, jonka hän oli varmaankin tavannut lapsena kuollessaan. Tapa, jolla kirjarutto oli luonut kokonaan uuden kirjan, jota kaikki kysyivät, oli kutkuttava.  Hymyilee Myös koirat, muistikirja, Oskarin autismi olivat juuri sitä mitä kirjan alun perusteella olin Jääskeläiseltä odottanutkin. Hienoa. Vielä kun olisi kerrottu, mikä haamu Talvimaan puutarhassa oikein asui ja mistä se oli tullut... Haamun kuvaus oli kyllä hieno, tämä ei ole mikä tahansa usvakiehkura vaan todella voimakas ja julma henki. Mikä sitten lieneekään.
Fariini
Noviisi

« Vastaus #2 : 20.Joulukuu 2007, 13:04 »

Minua Pelin kuvaaminen ja vuotamiset eivät häirinneet ollenkaan, vaan pidin niitä kovasti mielenkiintoisina. Mutta se, mitä Lumikolle tapahtui ja muitakin juttuja jäi minusta häiritsevässä määrin auki, vaikka jotain vihjeitä annettiinkin. Kaikkia langanpäitä ei kääritty kokoon - miksi kirjarutto oli alkanut Lumikon kirjoista?

Oskariin liittyvästä juonenkäänteestä pidin, se selitti hänen hahmoaan hyvin. Ensin ajattelin, että kirjarutto oli tärvellyt muistikirjan lukukelvottomaksi, mutta selitys olikin parempi.

Ellan ja Talvimaan suhde oli kyllä aika käsittämätön ja turhaltakin tuntuva juonenkäänne, mutta toisaalta elämässä nyt vaan tapahtuu aina sellaisia juttuja, jotka ovat vähän vastaavia, ja ehkä se sinänsä sopii. Mitenkään ihastuksissani en kyllä ollut.

Kirja jätti vähän hämmentyneen olon, että mitä tässä nyt sitten lopulta tapahtuikaan. Saattaisi olla sellainen teos, joka kaipaisi uudelleen lukemista.
Sivuja: [1]   Siirry ylös