Mistähän sitä edes aloittaisi tämän suitsutuksen.
Tartuin kirjaan itse asiassa hiukan ennakkoluuloisena, kaikesta kehumisesta huolimatta. Kirjan nimistö on kuulostanut korvaan aika oudolta ja lähtökohta, kirjailija ja hänen ympärillään pyörivä seura, vähän tylsältä. Kansikuvakaan ei ole mieleeni, eikä kirjan nimi iske. On tuntunut, että tällainen kirja ei voi olla oikein mielenkiintoinen, miksi kaikki vaahtoavat siitä?
Ensimmäisen osan luettuani syytän kirjan markkinointikoneistoa aivan hemmetin huonosta työstä. Miten tämä kirja onkin saatu kuulostamaan tylsältä? Käsittämätöntä.
No, itse asiaan. Ensimmäisessä osassa heräsi paljon kysymyksiä. Mitä Jäniksenselän luonnossa oikein asuu? Kuka Paavo Emilin silmälasit oikein runnoi, ja Paavo Emilin itsensäkin? Kuka kiskoo keppiä pohjattomassa lammessa? Onko koulun pihalla lätäkössä Näkki? Onko Paavo Emilin sairaus Alzheimeria vai ovatko otukset vain ottamassa osaansa? Onko Ellan munasarjoilla vielä jokin rooli tässä kirjassa? (No okei, viimeistä en kysy ehkä aivan tosissani. Minua munasarjakuvaus ei kuitenkaan häiritse, olen sen verran tottunut keskustelemaan netissä vauvojen teosta ja sen ongelmista kohtuullisen yksityiskohtaisestikin.

)
Suosikkejani ovat tähän mennessä Ellan kodista ja vanhemmista kertovat jaksot: isän sateessa istuminen, äidin kauppalista, kysymys samaan hautaan tulemisesta... aivan verratonta. Voiko kuolla siihen, että miettii liikaa hengittämistä eikä enää osaakaan?
Kirjasta tulee mieleen mytologian osalta Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi ja kirjasto-osista Setterfieldin Kolmastoista kertomus. Alku on ollut niin hyvä, että oikeastaan tekisi mieli lukea se heti toiseen kertaan. Onpa hyvä että en ehtinyt aloittaa tätä aiemmin, nyt saan lukea melkein yhteen pötköön eikä tarvitse odotella.

Ai niin, se piti vielä mainita, että minä sitten rrakastan tällaisia kirjoja, joissa viitataan muihin kirjoihin niin että vähemmänkin sivistynyt sen käsittää. Siis niinkuin tässä Dostojevskiin. Itsellänikin on Rikos ja rangaistus lukematta, mutta se ei kummemmin häirinnyt ymmärtämistä.