|
Xariel
|
 |
« : 19.Marraskuu 2007, 20:21 » |
|
Minä aloitan lahjojen tekemisen ja oston vasta marras-joulukuussa. Silloin on juuri sopivasti aikaa hankkia lahjoja ja mennä ostoksille ystävien kanssa...
Tunnen kuitenkin monia, jotka alkavat hommailla lahjoja jo kesäkuussa. Minusta se on aian ollut turhan aikaista ja kaukana ajankohtaisesta, jouluunhan on vielä puoli vuotta. Jos tälläisiä löytyy täältä, kertokaahan, onko syytä sille, että aloitatte lahjakeräilyn silloin? Jos on muita viime hetken shoppailijoita, onko kyse unohduksista, tavasta vai jostain muusta?
Iloista lahjajoulua kaikille!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.Joulukuu 2010, 16:04 kirjoittanut Hiistu »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
|
 |
« Vastaus #1 : 19.Marraskuu 2007, 21:00 » |
|
Marras-joulukuussa niitä pääasiassa tulee hankittua, mutta joskus olen tehnyt hankintoja kesälläkin. Toisinaan kohdalle osuu kuukausia etukäteen jokin juttu, mikä sopisi jollekulle lahjaksi täydellisesti ja silloin ei saa päästää tilaisuutta käsistään. Jos vaikka lähempänä joulua kyseistä tavaraa ei enää saisikaan mistään, niin harmittaisi vietävästi. Esimerkiksi alkukesästä ostin Heli Laaksosen signeeratun levyn (jotka myytiin loppuun muutamassa viikossa), koska ajattelin sen olevan hyvä lahja kummitädilleni. Ajattelin antaa sen hänelle joko joulu- tai synttärilahjaksi (joka myöskin on joulukuussa) ja nyt sen on maannut käärepaperissa kaappini pohjalla jo melkein puoli vuotta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
|
|
|
Emvignya
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #2 : 19.Marraskuu 2007, 23:33 » |
|
Vastaan marras-joulukuussa, silloin minä ne pääasiassa hankin. Tietyt lahjat saatan kyllä hankkia jo pitkin vuottakin, mutta ne ovat erikoistapauksia, tarjouksia, joita ei voi muulloin hankkia. Yleensä Stockmannin Hullut Päivät on sellainen tapahtuma, josta pyrin raahaamaan lahjat ainakin äidille ja Tapsalle. Luultavasti pyrin ensi vuonna olemaan tässä suunnitelmallisempi ja tekemään hankintoja pitkin vuotta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vumpalouska
|
 |
« Vastaus #3 : 19.Marraskuu 2007, 23:38 » |
|
Joulukuussa ne hankitaan... Vaikka pitäisi kai jo ruveta aiemmin ostamaan, niin saattaisi tulla halvemmaksi, kun eivä kauppiaat ehtisi nostaa vielä hintoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vähäisempien Valojen Herra
|
|
|
Veequa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
|
 |
« Vastaus #4 : 20.Marraskuu 2007, 00:05 » |
|
Marras-joulukuussa jotain pientä kivaa, jonka pitäisi olla itsetehtyä, mutta joka iana jää kesken: on jotain kaupasta ostettua. ^^ Tein minä kerran lapaset ja villasukat ja rannekkeiden puolikkaat. Ja tänä vuonna voisi tosiaan tehdä isoveljelle viimein ne villasukat. Mitä se nyt on pyydellyt jo... kolme vuotta? Niin se aika kulkee. *huoks*
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
|
|
|
Lulion
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #5 : 20.Marraskuu 2007, 07:40 » |
|
Joulukuussa aloitan vasta, veronpalautukset tulevat sopivasti ja niitä voi sitten käyttää hyödyksi joululahjojen ostoon. Lahjojen osto on muutenkin suhteellisen helppoa, kun en hanki kuin perheenjäsenille, niin ei tarvitse täysin hajota siihen puuhaan. Itsekään en ole ymmärtänyt näitä ihmisiä, jotka varta vasten aloittavat jo kesällä lahjojen ostamisen. Ei siis siten, että vastaan tulee ainutlaatuinen tilaisuus jo paljon aikaisemmin ja siksi hankitaan. Minullakin on kaveri, joka kesällä jo toteaa, että katselee joululahjoja tietyille henkilöille. Noh, en tiedä, ei tule kai mitään stressiä sitten, kun homma on hoidettu jo ajoissa. Hän tosin hankkiikin lahjoja huomattavasti useammalle henkilölle. Ei tule kuitenkaan itse stressattua, vaikka viikko ennen joulua puuttuisi vielä jonkun lahja, kyllä sen ehtii 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lachesis
|
 |
« Vastaus #6 : 20.Marraskuu 2007, 09:07 » |
|
Yleensä loppusyksystä, mutta olen vähitellen alkanut pitää silmiäni auki koko vuoden ajan. Näin löydän kivoja ja persoonallisia lahjoja stressaamatta ajanpuutteen ja ihmismassojen takia. Ja jos ei joulu, niin aina on jollakulla synttärit tahi muu merkkipäivä, jolloin kivan lahjaidean voi toteuttaa.
Tässä vaiheessa vuotta minulla on tyypillisesti vähintään lahjalistat valmiina, usein osa lahjoistakin. Tänä vuonna säästän osan hankinnoista Tallinnanmatkalle parin viikon päähän, ja toinen isompi rykäys tulee Wanhan ylioppilastalon joulumarkkinoiden kohdalla. Kirjamessuostokset jäivät tältä vuodelta väliin, kun olin liian uupunut lähteäkseni paikalle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Valomuurin tuolla puolen nopeuden kantamattomissa
|
|
|
|
Zisatto
|
 |
« Vastaus #7 : 20.Marraskuu 2007, 09:37 » |
|
Vastasin "ihan viime tipassa", sillä se on ollut perinteinen strategiani, jota olen vasta tänä vuonna alkanut muuttaa. Pari vuotta sitten taisin käydä ostamassa viimeisen joululahjan Asematunnelin Kirjatorilta noin 10 minuuttia ennen kuin juna vei joulunviettoon Pirkanmaalle. Olen myös joskus takavuosina käynyt Stockmannilla aatonaattoiltana vähän ennen sulkemisaikaa – silloin oli muuten rauhallista! Ja onpa joskus tainnut tulla jotain lahjantapaista ostettua aattoaamunakin. Mutta siis tähän on tulossa muutos! Nyt minulla on jo ainakin 5-6 lahjaa ostettuna, eikä ole vielä joulukuukaan. Ensimmäiset lahjat ostin kirjamessuilta. Luulen kyllä että loppujen lahjojen osto voi vielä mennä viime tippaan, siksi vastasin vielä "ihan viime tipassa". Ehkä ensi vuonna sitten...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MarieMarie
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Raahe
|
 |
« Vastaus #8 : 20.Marraskuu 2007, 10:00 » |
|
Suurimman osan lahjoista olen yleensä ostanut joulukuussa veronpalautusten tultua... tänä vuonna hoksasin yhtäkkiä että niitähän ei nyt minulle tulekaan, milläs rahalla minä hankinnat kustannan  Olenkin nyt koittanut ostella jo hieman aiemmin osan lahjoista...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tässä on koe, jonka avulla saat selville. oletko saattanut päätökseen tehtäväsi maan päällä: Jos vielä olet elossa, tehtäväsi jatkuu.
|
|
|
Zereott
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Kemi
|
 |
« Vastaus #9 : 20.Marraskuu 2007, 11:11 » |
|
Vasta Marras-Joulukuussa, sitä ennen ei oikein tule ideoita sopivien joululahjojen ostoon. Ja vuoden mittaan haaliessa kuitenkin unohtaisin ne jonnekin hyllynperälle. Niin kävi kerran kun päätin ajoissa hankkia lahjan veljelleni...  Mikä sattuma, että hän sai tädiltämme juuri saman lahjan, joten hän ei huomannut sitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aimée
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #10 : 20.Marraskuu 2007, 12:34 » |
|
Enimmäkseen marras-joulukuussa, jotain tulee yleensä hankittua jo syksyn mittaan. Nyt on tilanne semmoinen, että muutama lahja on jo ostettu, ja monta on suunniteltu, eli hyvällä mallilla ollaan. Enää ei tarvita kuin aikaa, jotta itsetehdyt lahjatkin ehtisivät joulupaketteihin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Metusalem
Teknovelho

Paikalla
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Inari
|
 |
« Vastaus #11 : 20.Marraskuu 2007, 12:35 » |
|
Aivan viime tipassa. Kädentaitoni ovat puutteelliset, joten piirrosten tai neuleiden antaminen ei tule kysymykseen, ja omat rahani riittävät lähinnä rihkamaan, joten lahjojen keksiminen on vaikeaa. Siksi viivyttelen niiden hankkimista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
celeblith
|
 |
« Vastaus #12 : 20.Marraskuu 2007, 16:01 » |
|
En ihan hirveästi anna lahjoja. :/ Joulukortteja kyllä saatan tehdä itse, ne yleensä marras-joulukuussa, mutta lahjat suurimmaksi osaksi vasta joulukuussa. Tietenkin joskus voi olla että näkee jo paljon aiemmin jotain minkä voisi antaa jollekulle. Mutta olen laiska lahjojen ostossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #13 : 20.Marraskuu 2007, 18:23 » |
|
syksyn aikana keräilen, aina kun satun jossain vähän suuremmassa paikassa käyn, katselen ympärilleni jos löytyisi juuri jonkun kaverin tyyppinen lahja... on mukavaa kun ei tarvi tehdä kiireessä lahjaostoksia, silloin yleensä tulee ostaneeksi erityisen huonoja lahjoja... rakastan lahjojen ostelemista ja paketoimista, olen aivan lahjafriikki tässä suhteessa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
Hanjeu
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #14 : 20.Marraskuu 2007, 19:42 » |
|
Syksyn aikana keräilen, suurimman osan nyt joululahjoista ostin kirjamessuilta, mutta loppujen ostamista joudun odottamaan joulukuulle kun saan kuukasirahanai. Ja vihdoinkin sen penteleen pankkikortin joita vanhemmat ovat jo vuoden luvanneet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Joskus vain pitää nauttia olostaan.
|
|
|
Rituri
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #15 : 20.Marraskuu 2007, 19:47 » |
|
Minulla on ollut tapana ostaa ja tehdä joululahjat ajoissa, mutta tänä vuonna havahduin joulun tuloon vasta vähän aikaa sitten eikä minulla ole edes ideoita siitä mitä kenellekin antaisin. Aikaisempina vuosina minulla oli viimeistään marraskuun alussa selvillä mitä kenellekin antaisin, nyt on ehkä yhdestä aavistus ja sekin odottaa vielä kaupassa. Olen monena vuonna tehnyt pääosan lahjoista itse mikä tarkoittaa valmistelujen aloittamista ajoissa, tänä vuonna vaikuttaa siltä etten ehdi tehdä yhtään mitään, joten paniikki alkaa pikku hiljaa nousta. Toisaalta ei minulla ole tällä hetkellä rahojakaan lahjoihin. Jotain näperrystä pitäisi kyllä vähitellen ruveta tekemään.
Toisaalta olen tänä vuonna pitkästä aikaa koettanut helpottaa muiden vaivoja joululahjan keksimisessä, sillä olen kirjoittanut joululahjalistan. Nyt yritän saada muitakin kirjoittamaan sellaisen, jotta osaisin antaa mieluisempia lahjoja. Oli muuten yllättävän hankala keksiä, mitä haluaisi jouluna lahjaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Greenhead
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Meren rannalla. [Raahe]
|
 |
« Vastaus #16 : 20.Marraskuu 2007, 19:48 » |
|
Olen ruvennut katselemaan kaupoissa "Sillä Silmällä" tuotteita. Muutamia on jo löytynyt, jotka olen laittanut korvan taakse muistiin.... Täytyy toivoa että ne ovat siellä viellä ensiviikollakin  . Paketointiinkin pitää varata aikaa... Onko teille käynyt sillälailla että olet katsonut jotain esinettä ja sitten tulet huomenna ostamaan ja sitten huomaatkin että se on kadonnut sieltä hyllyltä.? Minulle liiankin useasti 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Steelsheen
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #17 : 21.Marraskuu 2007, 12:02 » |
|
Pääosin vasta joulukuun puolella tulee lahjat osteltua, tänäkin vuonna taitaa venyä joulukuun puolelle ennen kuin pääsen minnekään Jyväskylään shoppaamaan yhtään mitään. Yritän toki pitää silmiäni auki jo aikaisemmin, mutta kun yleensä mihinkään, missä mahdollisia lahjoja myytäisiin, ei pääse mitenkään ylettömän usein. Oli muuten yllättävän hankala keksiä, mitä haluaisi jouluna lahjaksi. Kummitätini tenttaa minulta aina hirveää lahjalistaa, jollaista en koskaan osaa tarjota. Yleensä minulla on aika tarkat lahjatoiveet plus sitten se 'osta mitä haluat' -vaihtoehto, jotta saisi yllättyä edes vähän. Mutta se on vähän ikävää, jos haluaisi kovasti vaikka jonkun kirjan/levyn ja sitten joutuu väkisin keksimään lisää toiveita, jotka eivät ole lopultakaan niin mieluisia, ja sitten jokin niistä toteutuukin sen mieluisimman sijasta. Ei pitäisi olla tällainen mahdoton nirso, mutta kun on 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.Marraskuu 2007, 21:44 kirjoittanut Steelsheen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ereine
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #18 : 21.Marraskuu 2007, 12:19 » |
|
Minulla alkaa olla vähän paniikki joululahjojen suhteen, vaikka yritän vakuuttaa itseäni siitä että jouluun on vielä aikaa. Yksi lahja on puolivalmis, toiseen on idea mutta lahjan saajat kävivät kylässä ja ihailivat sitä puolivalmista lahjaa ja nyt en tiedä odottavatko hekin saavansa sellaiset (enkä tiedä ehtisinkö edes ellen ala tekemään lahjoja ahkerammin) ja yhteen lahjaan ei ole edes oikein ideaa. Onneksi minun lahjalistallani on vain viisi ihmistä, yhteensä kolme lahjaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Denizen
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #19 : 21.Marraskuu 2007, 13:42 » |
|
Tyttöystävä, pikkusisko, neljä veljeä... Vanhemmille ei taida pystyä mitään hankkimaan, veljistäkin saattaa joku joutua pettymään (mutta sehän olisi epäoikeudenmukaista, ei niin voi tehdä)....
Minua alkaa epäilyttää kykyni lahjojen hankkimiseen. Mutta täysi tarkoitus aloittaa tässä kuussa niiden haaliminen (ja jos alkaisi heti neuloa, voisi jotain saadakin jouluaattoon mennessä valmiiksi)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|