16.Huhtikuu 2014, 21:59 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Facebook ja sen suosio (vrt. IRC-Galleria)  (Luettu 9292 kertaa)

Asuinpaikka: Pääkaupunkiseutu
« : 22.Marraskuu 2007, 09:08 »

Yritin etsiä aihetta mutta ilmeisesti siitä ei ole (uudella foorumilla) keskusteltu.

Mitä mieltä olette sivustosta? Toisaalta on kiva kun on verkostumissivu jota [suurin osa] ystävistäni käyttää ja joka tarjoaa työkaluja suhteiden ylläpitämiseen (mm. feedit mistä näkee ystävien uppaamat valokuvat, kirjoittamat tekstit, suhteellisen "aikuinen" (no, asiallinen) ulkoasu [toisin kuin IRC-Galleriassa], kulttuuri [toisin kuin IRC-Galleriassa], , irc-kanavat widgetti oka [surullista kyllä] toimii paremmin kuin IRC-Galleria jne.) mutta toisaalta alkaa ottaa päähän kaikki sivuston vanhassa mediassa viime aikoina saama huomio. Facebookissa identiteettirikoksia! Facebook varastaa valokuvasi! Facebook mainostaa nimelläsi! Facebook bännii käyttäjiä ilman syytä!

Käyttäjänä olen kyllä huomannut että (viimeistä lukuunottamatta) kirkuvien otsikoiden takana on kyllä ihan järkeviä syitä miksi asiat ovat niinkuin ovat; minulle profiilini on pimpattu rivi puhelinluettelossa. Siellä on linkki deviantartiin, puhelinnumeroni, sähköpostini, pari havainnekuvaa pärstästäni sekä pitkä litania asioita joita pidän mielenkiintoisina... ja ne kaikki on luokiteltu sen mukaan kuka niitä näkee.
Tuntemattomat ei mitään, satunnaiset nettitutut ja "tunnen sen jostain"-tyypit pari perusfaktaa jos tarvitsee joskus olla yhteydessä... ja sitten on ne ihmiset joiden sohvilla makaan harvase viikko, jotka näkevät kaikki asiat. Siis asiat jotka heidän pitäisi tietää joka tapauksessa, jos asia on joskus tullut puheeksi. Vaikka että olen agnostikko ja puhelinnumeroni on Kolumbuksella. Että tykkään digata supersankari-sarjakuvia ja kattelen lauantai-aamun piirretyt (videolta).

Lisäksi huomaan palvelussa joitain aika käsittämättömiä ongelmia; kuukausien valituksen jälkeen Laurea ei ole vieläkään saanut omaa Networkia vaikka EVTEKilläkin on, widgetit toimii tai ei toimi riippuen tuulen suunnasta, käyttäjäkunta on globaalia mutta jotkut ominaisuudet selkeästi amerikkalaiseen kulttuuriin tai kieleen sidonnaisia ("Salo is odottaa auringonnousua").

Olen jäänyt itse kaipaamaan jotain Facebookin tai IRC-Gallerian tapaista sivustoa jossa käyttäjän valokuvat voi upata sivulle mutta jossa ne eivät ole pääasiassa. IRC-Galleria on hieno keksintö, mutta todella hämmentää että se on vieläkin "Suomen suosituin nuorisosivusto". Jo parin vuoden ajan on hämmentänyt mikä siinä niin vituttaa (anteeksi nyt vain), mutta Facebook todella alleviivasi sen ongelmia: liian isot valokuvat käyttäjän pääsivulla, tiedot hajautettu viidelle eri alariville ja täysin kaaottinen värimaailma (jos muokkaukset on päällä) tai käsittämättömät jutut (jos ne eivät ole päällä). Jatkuva yhteisöjen, profiilien ja kanavien vilkuilu-rumba (jos vaikka jokin olisi päivittynyt).

En tiedä. Minusta tuntuu että Facebookilla menee niin hemmetin hyvin suomalaisessa mediassa (ja IRC-gallerialla kanssa) koska kukaan ei ole vaivautunut tekemään juttua Aidosti Kunnolla. Kuvittelisi että IRC-Galleria olisi suhteellisen helppo kaataa ykkössijalta yksinkertaisesti miettimällä mitä käyttäjä haluaisi mikäli ei olisi 16 vuotta vanha.

Kommentteja?
Rid
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 22.Marraskuu 2007, 13:28 »

No joo, mut löytää sekä Irksugaltsusta ja Facebookista. IRC-Galleriasta tällä nickillä ja FBstä tietysti omalla nimellä.

Galtsua käytän ensiksikin sen takia että irkkaan. Ja myös sen takia että sinne on tullut liityttyä jo vuonna 2003, niin se on jo aika kotoisa. Visuualisesta ilmeestä ei kyllä ole suurtakaan moitittavaa, koska pidän ylimääräiset modaukset ja sälät ym. pois näkyvistä. Galtsua käytän myös kommunikointivälineenä, sinne on helppo kavereille laittaa joku juttu mikä pitää kertoa mut millä ei ole hengenhätä (eli ei tarvi soittaa).

Facebook taas, noh sinne liityin kaksi viikkoa sitten, ja se nyt tuntuu tällä hetkellä lähinnä aikuisten leikkikentältä. Pitäisi miljoonia ja miljoonia Applications:eja liittää koko ajan ja ah, sitten on kivaa kun pääsee mm. rakentamaan oman lumiukkonsa.

Eli nyt Facebook ei kyllä vielä vakuuta. Tyksin Galtsusta enemmän.

Mutta tuohon väitteeseen, että pitäisi olla parempi sivu, niin en kyllä oikein tiedä. Kun tuntuu nuo teinit Galtsussa viihtyvän oikein hyvin, niin miksi korjata jos ei ole vikaa?

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä

Asuinpaikka: Pääkaupunkiseutu
« Vastaus #2 : 22.Marraskuu 2007, 21:14 »

Niin, vitsi vain on että liittyessäni Galleriaan sen keski-ikä oli 20 vuotta (itse olin kai 16). Nyt olen 23 ja keski-ikä on ilmeisesti 15.

Pointti oli että Facebook on menestynyt nimenomaan sen vuoksi että sen voi halutessaan pitää asiallisen näköisenä ja siistinä - kukaan ei vaadi liittymistä zombi-, vampyyri- ja merirosvopeliin. Itseä kiinnostamattomat ihmiset ja ominaisuudet voi lakaista maton alle ilman että sivustosta tulee käyttökelvoton. Jos IRC-Galleriassa piilottaa ei-irkkaajat, sälät ja modaukset (kuten olen tehnyt), ei saa sivustosta mitään selvää.
Jos selaa Päivän kuvien arkistoa, voi huomata miten niissä oleva huumori ja kommentit ovat muuttuneet - kun kohdeyleisö on aikojen saatossa muuttunut.

IRC-Galleria toimii hyvin teineille - en koskaan väittänyt vastaan - mutta se aloitti aikoinaan nuorten aikuisten juttuna. Facebook tarjoaa nimenomaan tuon - mahdollisuuden sosiaaliseen verkostumiseen ilman että käyttöliittymä olettaa että olet vailla äänestysoikeutta kunnallisvaaleissa.

Painotan vielä: en vihaa facebookkia, en vihaa IRC-Galleriaa. Olen kummassakin. Ensimmäinen tuntuu vähän kämäiseltä ja jälkimmäinen yhä enemmän ghetolta. Jään kaipaamaan suomalaista verkostumissivustoa jossa yli 25 vuotias ei tunne itseään pedofiiliksi.
Mic
Vanha velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 23.Marraskuu 2007, 12:35 »

IRC-galleriaan en ole eksynyt. Minulle se on ollut aina vain kuvapankki. Sen sijaan facebook on addiktoinut. Siellä on törmää vanhoihin tuttuihin ja kavereihin, joihin ei ole ollut yhteyksissä vuosiin. Lisäksi kaveria on kiva heittää silloin tällöin lampaalla. Tosin niitä oheishärpäkkeitä on ihan kauheasti ja itse ainakin mietin tarkkaan minkä otan, muuten omasta sivusta tulee epäselvä.

Itse tein liittyessä periaatepäätöksen, että laitan vain tiedot, joilla tutut tunnistaa. Ei mitään ylimääräistä tarkkaa tietoa minusta =)
kai
Vanha arkkivelho

Asuinpaikka: Ennoo enää arkkivelho. Vaan jotain paljon parempaa.
« Vastaus #4 : 23.Marraskuu 2007, 12:52 »

Ei Suomesta, mutta LinkedIn tarjoaa verkostoitumista pråfessionaalista näkökulmasta. Ensi vuonna tähän aikaan Facebook on ihan passé ja kaikki on LinkedInissä.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 30.Marraskuu 2007, 11:09 »

Minä käytän irc-galleriaa, facebookia, Linkediä, Flickeriä (joka sekin on yllättävän sosiaalinen palvelu),risingiä...

Tuollaiset sivustot yleensä kolahtavat minuun. Vaivattomia ja mielenkiintoisia. Facebook on uusin tulokas ja siihen sisälle pääsemiseen meni aikaa. Siinä parasta on vanhoihin tuttuihin törmääminen ja kaveruuden uudistaminen, mutta en oikein välitä sinne siirtyneistä ketjukirjeistä "olet saanut x:n. Välitä se takaisin ja jaa sitä kaikille ystävillesi". Facebookista varmasti löytyisi minuakin kiinnostavaa toimintaa, mutta ensin pitäisi tonkia. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että olen jälleen yhteydessä ihmisiin jotka olivat "hukkuneet" jonnekin maailmalle.
Ereine
Velho

« Vastaus #6 : 30.Marraskuu 2007, 11:34 »

Minullekin Facebookissa olennaista on se että jollain tavalla voi olla yhteydessä vaikka lapsuuden ystäviin joita ei kovin usein muuten näe. Inhoan kiertokirjeitä joten en jatka mitään sellaista, en myöskään osallistu juurikaan peleihin tai mihin hömppäjuttuihin joihin haastetaan, toivon etteivät "ystäväni" välitä siitä. Olen myös jonkun verran harrastanut rajoittamista sen suhteen kenet otan ystävälistalle, joku kaverin kaveri jota en ole ikinä nähnytkään ei sinne pääse, eikä myöskään tyttö joka oli vuosia sitten työharjoittelussa isäni firmassa ja jonka olen ehkä tavannut. Toisaalta listalla on kyllä kaukainen serkku (isoisoisämme olivat veljeksiä) sukumme toisesta haarasta, hänen pyyntöönsä suostuin koska minua kiinnostaa millaista elämää he viettävät (aivan erilaista kuin me).
Oikeastaan liityin Facebookiin nähdäkseni onko se tosiaan niin addiktoiva. Nytkin minun on todella vaikeaa ymmärtää sitä, mutta ehkä jotkut ihmiset addiktoituvat mihin tahansa.

Minusta kaikista kiinnostavin sosiaalinen sivusto on Ravelry, joka on tarkoitettu neulojille ja virkkaajille (ja jonne ei pääse sisälle ilman jonotuslistalle ilmoittautumista vielä) ja jossa on sosiaalisten puolien lisäksi paljon todella hyödyllisiä juttuja. Se on kiinnostava yhteisönäkin, se on ainoa tietämäni 40 000 jäsenen sivusto, jonka ylläpitäjät ovat henkilökohtaisesti tekemisissä jäsenten kanssa ja osallistuvat keskusteluihin. Ulkopuolisten on ehkä helppo leimata se käsityöharrastajiin liittyvien stereotypioiden takia mutta samaa mallia voisi soveltaa muihinkin harrastuksiin (tosin neulomisessa on paljon sellaisia puolia joka tekee sen erityisen sopivaksi verkkoon, minkä osoittaa neuleblogien määrä ja suosio) ja käytettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan se päihittää oikeastaan kaikki vakituisesti käyttämäni sivustot (ainakin minun tyylisilleni käyttäjille).
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #7 : 30.Marraskuu 2007, 11:44 »

Olen sekä Facebookissa että LinkedInissä. Jälkimmäisessä ei niin hirveästi tapahdu, se on vaan työhön liittyvän verkoston ylläpitoa eikä siellä ole minusta oikein mitään yksityistä tietoa, ei edes linkkiä blogiini tai kotisivuille. Vain koulutus- ja työtietoja. Facebook taas on enemmän kaveriyhteisö.  Enimmäkseen käytän Facebookia nettipelailuuun kavereita vastaan, shakki ja laivanupotus ovat uusimmat löydöt. Kaiken maailman turhat applikaatiot, joita lähetellään harmittaa, mutta nehän saa myös poistettua. Eikä todellakaan tulisi mieleenkään laittaa mitään tarkkoja osoitteita tai puhelinnumeroita Facebookiin tai muualle nettiin. Sähköposti löytyy, sen kautta saa yhteyden jos haluaa.
Zhaman
Vanha velho
Noviisi

« Vastaus #8 : 02.Joulukuu 2007, 11:25 »

Facebook vaikuttaa täysin lapselliselta idioottisivustolta, jossa tietysti kuitenkin olen jäsenenä. Facebuukkauksen applikaatiot ei innosta, vaikka salaa sisälläni haluaisinkin innostua. Töissä huomaan kuitenkin miten eräät jaksavat ihastella jokaista facebuukin "arvostele tissit" lisäosaa.

Toisaalta Facebookissa on "törmännyt" moniin vanhoihin ystäviin tai tuttuihin, joiden olemassaoloa ei ole edes muistanut. On mielenkiintoista tietää mitä ala-asteystäväni nykyään tekevät vai ovatko elossa lainkaan. Todellista faktatietoahan ei kuitenkaan ole oikein kenenkään sivuilla.. pelkkiä applikaatioita.

raksu
Velho

Asuinpaikka: Lohja
« Vastaus #9 : 02.Joulukuu 2007, 13:08 »

Minua ei tällä hetkellä löydy kummastakaan. IRC-Galleriassa olin joskus pari vuotta sitten, mutta en jaksanut siellä käydä aktiivisesti joten poistin sen kokonaan. Kyllähän tuon kaltaiset yhteisöt varmasti ovat käteviä (esim. vanhojen ystävien kanssa jutusteluun tms.), mutta en ole vain sisäistänyt näitä. Jotenkin ne vain vaikuttavat tällä hetkellä täysin turhilta minusta.

Facebook taasen on niin uusi juttu, etten ole tottunu siihen vielä. Kerran tai kaksi olen tainnut vierailla sivustolla, mutta siihen se sitten onkin jäänyt.

Olen aika samoilla linjoilla kuin Salokin. Sivusto, jolle voi lisätä kuviaan, mutta ne eivät kuitenkaan ole pääasiassa olisi loistavaa.
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #10 : 07.Joulukuu 2007, 09:35 »

Onko kukaan teistä muuten huomannut saman kuin minä: Facebookiin eivät saa rekisteröityä ammattikoululaiset, jotka ovat alle 18 vuotta. Minusta tuollainen on törkeää.

Salo: Irc-gallerian keski-ikä on tänään 19,90 vuotta, ja sitä parinkympin luokkaa se on ollut koko sen reilun neljä vuotta, jonka minä siellä olen viettänyt. Ja toiseen asiaan kommentti: Minusta Facebook näyttää asiallisimmillaankin vähemmän asialliselta ja paljon sekavammalta ja turhaa tavaraa sisältävämmältä kuin Irc-galleria-sivu pelkistetyimmillään ja asiallisimmillaan.

Minä yhä edelleen kaipaan helppoa, käyttöliittymältään mainiota ja vähemmän sekavaa (vrt. facebook) sekä jossain määrin helpommin rajattavaa (vrt. galleria) ja yksilötasolla toimivaa (vrt. Koulukaverit.com) yhteisösivustoa. Koulukaverit oli upea idea, mutta aikaansa edellä, ja siellä ei ollut tarpeeksi rohkeaa porukkaa palvelua kehittämässä.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #11 : 18.Joulukuu 2007, 17:44 »

Jos Facebook on sitä kohuttua Web 2.0:a niin onpahan melko humpuukia koko Web 2.0. Suurin osa ryhmistä joihin olen liittynyt ovat täysin kuolleita, niissä ei tapahdu yhtään mitään ja ne "sovellukset" joita koko ajan tuputetaan lisää ovat 99% turhia.

Asuinpaikka: Pääkaupunkiseutu
« Vastaus #12 : 20.Joulukuu 2007, 20:05 »

En voi sanoa että olen huomannut, mutta voitko antaa jotain lähteitä? Asiasta on varmasti kirjoitettu jossain?
Lainaus
Mediaani-ikä on jotain 17,5, todennäköisesti alle sillä yli 40-vuotiaita ei lasketa tilastoihin.
En myöskään sanonut että keski-ikä oli 16; sanoin että kohdeyleisö on. Minkä itse arvelisit sälän kohderyhmäksi? Itse arvioisin peruskoululaiseksi, joten ehkä aliarvoin käyttäjiä.
16-vuotiaat nyt kuitenkin ovat IRC-Gallerian suurin ikäjoukko. Epäilisin että se oli lähempänä 20'nä kun aloitin. Vaikka keski-ikä olisi pysynyt samana.
Mutta tietenkin kyseessä on myös kohderyhmät; IRCiä käyttävät ihmiset ovat luonteenlaadultaan hieman erillaisia kuin samanikäiset "tavalliset" ihmiset. Eivät parempia tai huonompia, mutta erillaisia.
Omasta näkökulmastani "erillaisuus" näkyy lapsellisuuteena, mutta toisaalta olen varma että nämä "lapset" pitävät minua kuivana kalkkiksena.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 20.Joulukuu 2007, 20:36 »

Mistä Facebook oikein takoaa rahaa?

Tämä Facebook kyllä hajottaa pään. Miksi kaikkien ihmisten profiilit ovat täynnä ihan turhaa kamaa? Tämä kokonaisuus on häiritsevän monimutkainen.

Salo: Jos muistan oikein facebookiin liitytään Networkin kautta. Vaihtoehtoja on Hiqh School, Workplace, University tai other (jolloin pitää olla 18 vuotias).

Don't trust the skull.

Asuinpaikka: Pääkaupunkiseutu
« Vastaus #14 : 20.Joulukuu 2007, 21:49 »

Facebook saanee rahaa mainoksista. Kai ne jotain sälääki myy.

Facebook tosiaan oli joskus aikoinaan pelkästään yliopistoille, mutta sitten ne laajensivat työpaikkoihin yms. Nykyään rekisteröityminen on vapaata, eikä verkostoon tarvitse kuulua. Verkoston idea on lähinnä kertoa verkoston tapahtumista; missä on aktiviteettia ensi viikonloppuna.

Jostain syystä Laurealla ei ole verkostoa (vaikka muilla AMK'illa on kyllä), ja työpaikkani on alle kymmenen ihmisen organisaatio, jossa minä olen ainoa alle 40-vuotias (asia muuttuu vuodenvaihteessa, kun meille tulee harjoittelija).

Ainoa verkostoni on Finland, joka on hyvin Helsinki-painotteinen.
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #15 : 20.Joulukuu 2007, 22:42 »

Lainaus käyttäjältä: Salo
:-) Ja mitä ilmeisimmin sekosit hieman kirjoittaessasi kappaletta luonteenlaaduista, tai ainakaan minä en oikein tajunnut mitä tarkoitat. Tai sitten, niin tietysti, jos tarkoitit Irc-gallerian käyttäjiä, niin sitten tuo käy järjelle melkein. (Kielipoliisi: erilainen

Ja se Facebookin
Lainaus käyttäjältä: Terms of use:
Eligibility

Membership in the Service is void where prohibited. This Site is intended solely for users who are thirteen (13) years of age or older, and users of the Site under 18 who are currently in high school or college. Any registration by, use of or access to the Site by anyone under 13, or by anyone who is under 18 and not in high school or college, is unauthorized, unlicensed and in violation of these Terms of Use. By using the Service or the Site, you represent and warrant that you are 13 or older and in high school or college, or else that you are 18 or older, and that you agree to and to abide by all of the terms and conditions of this Agreement.

Suomen ja Yhdysvaltain koulusysteemit eivät limity mitenkään helposti, mutta high school on kuitenkin lähinnä lukioa vastaava, eli ne usalaiset, jotka ovat alle 18, mutta eivät high schoolissa, eivät saa rekisteröityä.
« Viimeksi muokattu: 22.Joulukuu 2007, 19:41 kirjoittanut Iivari » tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen

Asuinpaikka: Pääkaupunkiseutu
« Vastaus #16 : 26.Joulukuu 2007, 20:47 »

En ole ihan varma, mutta uskon ammattikoulunkin kelpaavan tuossa Facebookin luokittelussa. Ja ihan tosissaan, luuletko että niitä kiinnostaa? Lukeehan ilmaisten sähköpostienkin käyttäjäehdoissa, että annettujen tietojen pitää olla oikein, mutta kuinka moni oikein antaa oikean fyysisen osoitteensa tai puhelinnumeroaan? En minä ainakaan.

Re: keski-ikä. Mediaani ei ole sana joka löytyy vakiosanastostani. Pointti oli siis että kun rekisteröidyin, sivua ylläpidettiin 20-vuotiaille teknisesti (hyvin laaja määritelmä, huom) suuntautuneille ihmisille, kun nyt sivun kohderyhmä on stereotyyppinen teini.  Tätä kuvastaa mediaani-iän lasku (ja laajemmin suurimman yksittäisen vuosiluokan ikämäärä) 19-->16. Keskimääräinen ikä saattaa olla pysynyt samana, mutta toisaalta yksi 40-vuotias vastaa kolmea 13-vuotiasta, mikä tekee vain nopeasti "kaikkien iät yhteen ja jaetaan käyttäjien määrällä" laskelmista epätarkkoja.

Ja kyllä, minulla on tapana menettä punainen lanka kun kirjoitan pidempiä tekstejä. Pahoittelen väärinkäsityksiä.
The ShadeWolf
Noviisi

« Vastaus #17 : 16.Tammikuu 2009, 23:30 »

Itse kartan IRC-galleriaa koska se tuntuu olevan vain ihmisten urkkimista (saa laittaa vain omia kuvia, ei piirroksia eikä muuta sellaista -ajatus?) ja liian liki tulemista. Lisäksi kun sitä on kuullut juttuja että pedofiileja liikkuu siellä niin ei oikein innosta lähteä sinnekään... Ja se hiivatti soikoon maksaa.
Lisäksi se tuntuu olevan varsinainen pissispaikka  -  tiedän vain muutamia ihmisiä joilla on siellä kuvia ja kaikki joko a) tahtovat että pojat näkevät kuvat ja kuolaavat perään, b) tahtovat näyttää kavereille jokaisen hienon ilmeen kasvoilla, ja c) "poseeraan, poseeraan, kommatkaa, enkös oleki kaunis?" -tyylinen anominen.
Eli tosi säälittävää. En ole saanut kovin hyvää kuvaa Galleriasta jotenka en taida mennä. Enkä muutenkaan.

Facebook taasen... Sinne liityin viime vuoden puolella vain ja ainoastaan koska sain sitä kautta yhteyden serkkuuni jota en ole koskaan tavannut ja halusin saada yhteyttä laajaan sukuuni. Pistin kontakteja myös pariin tuttuuni ja sain erään hyvän ystävän liittymään. Toinen ystävä liittyy mitä luultavimmin keväällä. Mukavaa.
Oli hauska katsella kuinka moni lukiostani löytyi Facebookista, haalin muutaman serkun kaverilistaani jne. Mutta se on siinä. Eipä se ole muuta kuin yhteydenpitokanava ja tarvittaessa myös jonkinmoinen ajanvietepaikka.

Facebook on parempi. Siellä ei tulla Gallerian tavoin urkkimaan vain kuvia. Siellä pidetään yhteyttä ja katsotaan mitä muille kuuluu ja pistetään viestiä jne.
Skie
***

« Vastaus #18 : 17.Tammikuu 2009, 02:57 »

Itse kartan IRC-galleriaa ... Ja se hiivatti soikoon maksaa.

Ei kait Irc-galleria mitään maksa, jos siitä ilosta ei halua maksaa? Ainakaan perusjutuista ei tietääkseni tarvi maksaa mittään.

Olen Galtsun kiivas puolustaja, minä vaan pidän siitä kovasti enemmän kun Facebookista. Galleria on yksinkertainen ja selkeä, kuvia vartenhan se pääasiallisesti on, mutta tiedän kyllä ihmisiä jotka esittelevät sillä tavoin taidettaan ja kai sitä on ihmisistä kiva napsia maisemakuvia yms esiteltäväksi muille. Vaikka myönnän kyllä että aika rasittavaahan se on katselle samalta ihmiseltä 30 samanlaista kuvaa, mutta minulle galleria on pääasiallisesti keino pitää yhteyttä kavereihin. Siellä on helppo sopia tapaamisesta tai kysellä kuulumisia ohimennen. Ja kuten tuossa alussa jo mainitsin, mielestäni galleria on selkeä ja helppokäyttöinen, mistä päästäänkin sopivasti Facebookiin.

En ole mikään suurin Facebook- fani. Liityin sinne, koska "kaikki" muutkin olivat siellä. Puolisen vuotta on sivustolla jo hengattu, enkä kai vieläkään osaa käyttää sitä kunnolla. Koko ajan sinne tulee ilmoituksia sademetsien pelastamisesta/oman virtuaalilemmikin luomisesta/kaikenlaisista muista jutuista, joita ihmiset lähettävät eteenpäin. Lisäksi minua suuresti häiritsee tämä ainakin omien tuttujen ympärillä vallitseva kilpailuilmapiiri, kenellä on eniten kavereita naamakirjassa. Ihmisiä, joille on kerran sanotta päivää, liitetään kavereiksi Pyörittää silmiään. Joko nähdäkseen mitä kyseinen ihminen puuhaa tai näyttääkseen muille, kenen kaveri on. En tiedä. En myöskään pidä siitä, että kirjoittaessani jonkun seinälle, kyseinen kommentti voi hypätä muiden kävijoiden etusivulla vastaan. Kirjautuessani Facebookiin etusivulla on usein kahden "kaverini" keskusteluhistoria näkyvillä, enkä minä esimerkiksi nyt halua välttämättä ilmoittaa koko facebookpiirilleni, jos sovin jonkun kanssa tapaamisen Facebookissa. No joo, en osaa vieläkään käyttää koko systeemiä, joten se ärsyttää.

Facebookin ärsyttävin puoli on samalla sen paras puoli. Siellä on aika lailla kaikki, voit kommentoida kuvia, jättää viestejä seinälle tai käydä (lähes) reaaliaikaista keskustelua mesetyyliin. Jotenkin siellä vain on... kaikkea liikaa. Galleriaan olen kait ehtinyt tottua jo niin, että se tuntuu jotenkin mukavalta ja helpolta paikalta. Ehkä Facebook vastustaa siksi, että se on jotain niin uutta. Vähän niin kuin tykkään puhelimesta jolla voi puhua ja tekstata, en halua samalla puhelimella ottaa kuvia/kuunnella musiikkia/surffailla netissä. Ehkä olen vain vanhanaikainen Hymyilee

Add oil la!
Echramath
***

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #19 : 17.Tammikuu 2009, 03:59 »

Minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää IRC-galleriailmiötä. Laitoin sinne kuvani joskus 2001 kun se tehtiin ilmoittautumalla käsin jollekulle gallerianpitäjälle. Järjestysnumeroni lieni jotain välillä 300-400. Irkin jatkeena se toimi ja toimii edelleen hienosti. Sinne voi laittaa kuvan itsestään ja kertoa millä kanavalla on. Ei tarvitse viestiä, koska se on viestintävälineen jatke.

Jossain vaiheessa vain joku keksi, että sinne voi tehdä ihan oman kotskasivun vaikkei osaa lainkaan html:ää ja sitäpaitsi täällä on jotain juttuja niinkuin #metallica, jossa voi jutella Metallicasta (koska joku oli ohimennen(?) lisännyt kanavien käyttäjälistaussivuille  kommentointimahdollisuuden).

Johtopäätös: IRC-Galleria on pohjimmiltaan edelleen se mitä se alunperin oli. Siitä huolimatta se on nuorison suosituin yhteisösivu, vaikka se on yhteisösivuna totaalisen onnetonta tekele. Ja tästä huolimatta ei ole näkynyt uutta suomalaista toimivampaa korviketta eikä massamuuttoa esim. Facebookiin.

Facebook on sitten ihan hassu ja näppäräkin juttu. Erityisen näppärää siinä ovat esimerkiksi tapahtumat, joihin voi kutsua näppärästi kaikenlaista väkeä, joka voisi ehkä olla kiinnostunutta – ynnä se muistuttaa tapahtumista niitä, jotka ovat väittäneet sinne aikovansa mennä, ettei vain unohtuisi.

Viime päivinä minua on suuresti huvittanut, että Facebookissa voi valita käyttöliittymän kieleksi merirosvoenglannin. Ei "My friends" vaan "Me Hearties". Ei "Delete" vaan "T' Dave Jones with it". Ei "Log out" vaan "Abandon ship" ja niin edelleen.

Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös