02.Syyskuu 2014, 21:53 *

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Facebook ja sen suosio (vrt. IRC-Galleria)  (Luettu 9855 kertaa)
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #20 : 19.Tammikuu 2009, 12:09 »

Minä vasta liityin facebookiin kun kaikki tuttavat jankuttivat siitä. Sinänsä onhan se hieno paikka löytää kavereita ja jutella yms...

Mutta sitten toisaalta taas koko facebookin profiilin ylläpitäminen on minusta kamalan raskasta. Joka päivä sähköpostiin tulee ilmoituksia, että se ja se on lisännyt sinut kaveriksi tai on kommentoinut kuvaasi tai kirjoittanut seinällesi...
Ja sitten niitä saa olla yhtenään tarkistamassa. Ja sitten ärsyttää, kun joskus live-elämässä tapaa näitä tuttujaan, niin heti aletaan puhumaan, että joo, facebookissa luki sinusta sitä ja tätä ja olet nyt kuulemma sen ja sen kaveri ja liityit siihen ja siihen fanikerhoon... no shit, enpä huomannut päivittäneeni niitä profiiliini lainkaan... Pyörittää silmiään

Tykkään kyllä pitää yhteyttä facebookin kautta äitiini, joka asuu ulkomailla kun hänen kuulumisiaan ei ihan joka päivä pääse kuulemaan, joten facebook soveltuu minusta kyllä hyvin kaikkien ulkomailla olevien kavereiden kanssa yhteydenpitoon, mutta en oikein näe mitään järkeä käyttää facebookia pitämään yhteyttä naapurissa asuvan kaverin kanssa. Mieluummin käyn ihan vain kylässä siellä.
Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #21 : 19.Tammikuu 2009, 22:04 »

Kannattaa käydä sieltä asetusten puolelta ottamassa pois ne sähköposti-ilmoitukset (engl. notifications). Samoin yksityisyysasetukset kannattaa laittaa tiukimmalle mahdolliselle, jolloin kavereittesi sivuille eivät vuoda tekemäsi asiat (engl. Privacy ->News Feed and Wall).

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #22 : 20.Tammikuu 2009, 00:07 »

"Mitä hauskaa siinä sitten enää on?"

Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #23 : 22.Tammikuu 2009, 01:04 »

Sähköpostitukset totta kai säädetään minimiin, samoin huolehditaan siitä ettei applikaatioilla ole liian vahvoja oikeuksia.

Huom! Uusi facebook-layout sääti kaikkien applikaatioiden oikeudet vahvimmilleen. Jos ette ole jo korjanneet, tehkää se.

Minä pidän facebookista todella paljon. Toki palvelussa olisi paljonkin parannettavaa, mutta näinkin tämä paikkaa nimenomaan erittäin hyvin puutteeni siitä ettei niihin elämän satoihin ihmisiin tule pidettyä yhteyttä.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #24 : 03.Huhtikuu 2010, 00:36 »

Muistaakseni toissa iltana oli jossain keskusteluohjelmassa, oisko ollut Voimalassa (enkö olekin ihanan informatiivinen ja täsmällinen?) ihan mielenkiintoista keskustelua Facebookista ja sosiaalisesta mediasta ylipäänsä. Myös meillä esimerkiksi työkavereiden kesken Facebook on herättänyt paljon keskustelua viime aikoina, joten ajattelin omien mietteideni pohjalta herätellä tätäkin ketjua...

Väänsin tässä hyväntahtoisesti jokunen viikko sitten erään itseäni kymmenisen vuotta vanhemman työkaverin kanssa aiheesta. Hän ei ole Facebookissa, ja ihmetteli kovasti mitä niin monet hänen järkevänä pitämänsä ihmiset siellä oikein tekevät. Monille systeemiä tuntemattomille Facebook vaikuttaa kuulostavan lähinnä kanavalta vuotaa yksityisiä asioitaan "ihan kenelle tahansa", vaikka kuinka yrittäisi selittää että ne asiat mitä sinne laittaa näkyvät vain niille joille niiden tahtoo näkyvän. Sähköposti ymmärretään jo yleisesti suojatuksi, turvalliseksi ja arkipäiväiseksi viestintävälineeksi, mutta Facebookin kaltaiset yhteisöt tuntuvat herättävän vähän vanhemmissa ihmisissä hämmennystä.

Minulla on 79 kaveria - aika vähäinen määrä ja ihan tarkoituksella. Teen statuspäivityksiä arviolta ehkä 2-5 kertaa viikossa, enkä periaatteessa kerro mitään sellaista, mitä en voisi kenelle tahansa tutulle sanoa suoraankin. Mutta nyt kun nuo edellämainitun esimerkin kaltaiset tutut, hiukan varovaisuudella Facebookiin suhtautuvat ihmiset kuitenkin jossain vaiheessa liittyvät sinne, olen alkanut tuntea lievää epävarmuutta siitä, kuinka kevytmielisesti itse vuodatankaan elämääni nettiin. Oman yksityisyyskäsitykseni mukaan en ole edes erityisen avoin Facebook -viestijä, mutta alanko näyttää pidättyväisempien ja netissä ei-niin-kotonaan olevien tuttujeni silmissä epäilyttävältä ja omituiselta, kun he näkevät, että olen laittanut Facebookiin kuvia kodistani, eläimistäni, matkoistani ja itsestäni sekä kavereistani?

Lisäksi minua joskus vaivaannuttavat ihmiset, jotka ovat Facebookissa mutta eivät koskaan kirjoita sinne mitään, mutta ovat silti äärimmäisen kiinnostuneita siitä, mitä muut sinne laittavat. Ja näistä asioista juoruillaan sitten hyvin halukkaasti irl. Ärsyttävät stalkkerit ;)

Asian ydin on, että taidan tuntea jonkinlaista noloutta ja vaivaantuneisuutta siitä, että mahdollisesti näytän joidenkin muiden silmissä säälittävältä ja huomionhakuiselta siksi että kertoilen Facebookissa arkielämästäni avoimemmin kuin he itse. Tämän seurauksena päädyin ensimmäistä kertaa Facebook -historiani aikana jakamaan kaverini kahteen listaan, joista toisella on rajoitetummat oikeudet kuin toisella. Vähän paradoksaalista on, että avoimempaan listaan kuuluvat sekä läheisimmät että etäisimmät kaverini, rajoitetulla listalla on sitten juuri niitä ihmisiä, joiden kanssa olen kyllä aktiivisemminkin tekemisissä, mutta jotka lasken kuitenkin enemmän tutuiksi kuin ystäviksi.

Facebook on kyllä käyttäjäkunnaltaan paljon kirjavampi kuin mikään nettiyhteisö jota aiemmin olen käyttänyt. Siellä alkaa nykyään olla myös ihmisiä, jotka yleisesti eivät ole kovin ahkeria netin käyttäjiä. Ehkä juuri tästä johtuu se, että ihmisillä on niin erilaisia tapoja käyttää Facebookia.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
M`Nya

Asuinpaikka: Kirkkonummi
« Vastaus #25 : 02.Toukokuu 2010, 10:01 »

Sarantha: olen samaa mieltä. Tiivistit hyvin oman ajatteluni "naamakirjasta". Itse kun pähkäilin aikani sen kanssa että kannattaako moiseen liittyä, kun sitten kaikki ystävälistalla olijat heti tietävät fiilikseni, tekemiseni ja kaiken muunkin.. Ja TOTTAKAI siellä listalla pitää olla paljon tuttuja (muutenhan se olisi vallan noloa ) eli käytännössä kaikki joiden kanssa olet joskus muutaman sanasen vaihtanut, istunut samalla kurssilla tai asunut naapurissa ovat listalla (ainakin kun muutamien kaverilistoja katselee, määrät ovat päätähuimaavia!). Tottakai itse päättää siitä kuinka paljon siellä ajkaa itsestään, mutta välillä kuvat kertovat enemmän kuin monen päivät seinäkirjoitukset.. Ja niitä kuviakin voi päivittää (muutamalle tutulle tekisi mieli hieman vihjata..). Niitä ei tarvitsi kasata kansioittaain siitä päivästä lähtien kun sinne liittyy, tyyliin; tästä elämäni alkoi ja tällä tavalla jatkui..

Facebookissa on välillä yllättävänkin nuoria henkilöitä, ja välillä vanhoja. Osa tuntuu jääneen ihan "koukkuun" siihen maailmaan ja päivittävät 3-4 kertaa päivässä kuulumisensa sinne. Välillä, ainakin omasta mielestäni, todella avoimesti kertoen. En ihan aina tahtoisi tietää niin paljon ystävistäni..  Nolostunut
Kuten sanottu, tyylinsä kullakin käyttää sitä.

Mutta minun kohdallani tarina Facebookkiin liittymisestä on seuraava; suurempi voima jyräsi minut ja jouduin tekemään tunnukset. Anoppi  Hämmästynyt sanoi että hänen pitää nähdä lapsenlapsensa kuvia joten.. *huokaus* siellä ollaan ja päivitettään pojan kuvia sinne harva se päivä  Huh Nyt löytyi negatiivinen puoli siitä, että mummolaan on matkaa 8 tuntia.. Tähän mennessä on vain huokaissut helpotuksesta kun he eivät asu "heti naapurissa"
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #26 : 15.Helmikuu 2012, 12:55 »

Naamasto toimii yhtenä uudenaikaisena viestimiskanavana, jonka avuin toimija voi vaivattomasti välittää sanomaansa. Ymmärtääkseni on helpompaa naputella ilmoitus naamastoon kuin lähettää sama tieto ryhmäviestinä sähköpostitse. Facebookista tosin tieto toisinaan leviää lähettäjän mielestä harmittavankin laajalle -  esimerkiksi bileisiin saattaa saapua odotettuun verrattuna moninkertainen määrä juhlijoita ... ja häiriköitä.
Glare
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #27 : 22.Helmikuu 2012, 20:02 »

Itse olen Facebookissa ehkä sen takia, että pidän paremmin tuttuihin yhteyden. Jostain syystä ei aina jaksa avata Meseä ja sanoa parii sanaa jollekkin ihmiselle, ellei ole isompaa asiaa.

Facebookissa on ainakin parhaimpina puolina se, että voin pitää yhteyden ulkomaalaisiin kavereihini, jotka ei sitten vuorostaan käytä skypeä, meseä tai aikaero on se, ettei pääse edes juttelemaan toisten kanssa. Mutta myös on ihana seurata kyseisten ihmisten kuulumisia, vaikka osa niistä tulee mm. japaniksi, espanjaksi tai puolaksi.

Mutta myös mukavinta on seurata tiettyjen sivustojen päivityksiä, kuten MARVEL:in sivustoa, jossa päivitetään joka päivä ja kerrotaan, mikä on Lounas ajan ilmainen sarjakuva luettava netissä.

Facebookissa on ehkä riesana se, että osa ihmisistä päivittää melkein vähän väliä tyyliin: Yötöihin menossa. Yö 1/2. Yö 2/2, että ei sen isompaa asiaa ole, että töissä koko ajan. Tai itseäni ainakin hampaita kiristelee se, kun ilmoitetaan: Yötyöhön menossa, saa soitella.
Myönnän, että on tylsää, mutta silti... Miksi ei voisi ottaa ollenkaan kirjaa mukaan ja sitä sitten lukea, jos on yöllä hiljaista?
Nafisan
Kriitikko

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #28 : 01.Huhtikuu 2012, 21:54 »

Facebook on ok verkostoitumissivu, jonne liityin yliopiston ekan vuoden alussa, neljä vuotta sitten. Lähes kaikki vuosikurssilaiset kun oli siellä. En ole kauheasti ottanut herneitä nenään uudistusten takia, aikajanakaan ai haittaa (en katsele omaa tai muitten sivuja juuri koskaan). Feedistä kun saa kuitenkin kätevästi poimittua seuraamiensa ihmisten uusimmat jutut.

Risigin Fb-sivu on todella kätevä tapa seurata uusimpia kirjoja ja kirja-arvosteluja. On myös hienoa, että täällä on peukku-nappi, niin voi jakaa kätevästi tietoa hyvistä kirjoista.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Loria

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #29 : 05.Kesäkuu 2012, 18:05 »

Minulla on tunnus enää vain google+ -palvelussa. Galleriassa olin aika kauankin, melkein alkuajoista lähtien, ennen kun poistin tunnukseni. Liityin siihen vuonna nakki ja kivi, koska kerta irkkasin. Kun galleriasta tuli "teini-irc" poistin itseni sieltä.

Facebookista kohkaus ärsytti, joten vastustin pitkään sinne liittymistä. Lopulta annoin periksi ja liityin. Jep, olihan se näppärä tapa seurata tuttujen kuulumisia, lähettää kutsuja eri juttuihin ja saada tietoa tapahtumista yms. Miinuksena kuitenkin "mainosroina", hankalat turvallisuus- ja tietoasetukset ja koin ärsyttäväksi, että kaikki luettiin facesta. Ei kysytä kahville koska halutaan kysellä kuulumisia ja nähdä, hoituuhan se facebookissakin! Poistin itseni sieltä ärsyynnyttyäni lopullisesti vaikeisiin, ja alati muuttuviin asetuksiin yksityisyydestä. Myönnettävä kuitenkin on, että aina aika ajoin on vähän "eristäytynyt" olo. En kuitenkaan palaa sinne, ainakin minulle selvisi sieltä lähtemällä, että ketkä haluaa oikeasti pitää yhteyttä, ja keitä kiinnosti ainoastaan stalkkeroida elämääni.
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #30 : 15.Heinäkuu 2012, 22:12 »

Lainaus käyttäjältä: Loria

Olen harvinaisen samaa mieltä. Siksipä erosin Facebookista vastikään, ja olo on helpottunut.

On pakko myöntää, että FB on kätevä väline yhteydenpitoon. Liityin siihen aikanaan kaveriporukan epäsuorasta painostuksesta, koska minusta tuntui epäreilulta vaatia kutsut kaiken maailman illanviettoihin erikseen tekstiviestillä kaikkien muiden saadessa ne Naamakirjasta. Valinta oli silloin tilanteeseen sopiva, enkä kadu liitymistäni. Jäin palveluun kuitenkin tavallaan koukkuun, tai ainakin vietin siellä välillä tuntejakin päivässä. Statuspäivityksiä en juuri tehnyt; lieneekö niitä kertynyt vajaa kymmenen kaikkina niinä arviolta neljänä vuotena kun kyseistä palvelua käytin. Chat-toimintoakin käytin varsin harvoin. Facebookin käyttöni rajoittui siis muiden stalkkaamiseen ja päämäärättömään linkkien klikkailuun. On vaikea kuvitella turhempaa tapaa käyttää aikaa.

Armeijan aikana sitten oli jaksoja, jolloin en käyttänyt tietokonetta kuukauteen, enkä tuntenut Facebookia enää tarpeelliseksi itselleni. Lisäksi minua alkoi enenevässä määrin ärsyttää Lorian mainitsema seikka: yhteydenpito ystäviin ja tuttuihin pikemminkin typistyi kuin lisääntyi tai avartui FN:n myötä. Käytännössä en välttämättä ole tavannut tiettyjä ihmisiä vuosiin, mutta tiedän silti heidän opiskelupaikkansa, parisuhteensa ja mitä he ovat viimeksi syöneet, koska olen lukenut sen internetistä. Onko tämä muka yhteydenpitoa?

Oman luonteeni vuoksi en kuitenkaan pystyisi ylläpitämään satoja ihmissuhteita yhtaikaa; pidän enemmän siitä, että on vähän läheisiä ystäviä. Enää en (toivottavasti) liity Facebookiin, vaikka kuka painostaisi, senkin uhalla että seurauksena on sosiaalinen eristyneisyys.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #31 : 15.Heinäkuu 2012, 23:25 »

Metusalemin viesti innoitti minut hetki sitten katouttamaan Fb-tilini. Pitää kokeilla, mitä päivärytmilleni tapahtuu. Minulla on kyllä kokemusta siitä, että kaikenlaisten addiktoivien nettijuttujen (lähinnä eräät sisällöttömät foorumit ja onlinepelit) hylkäys tekee hyvää, mutta toisaalta minulla on irl niin vähän ystäviä, että yhteydenpito ja ajanvietto ei fb:n hylkäyksen takia ainakaan vilkkaammaksi muutu. Kenties elämästäni katoaa pari etäistä kaveria, joiden kanssa olen silloin tällöin joskus toisinaan harvoin keskustellut fb-chatin kautta.

Tulin jo valmiiksi pari viikkoa sitten potkineeksi puolet fb-kavereistani pois listalta, joten ainakaan liian etäisten tuttujen listalta löytyminen ei ollut enää iso ongelma. Toisaalta tulin nyt äsken ajatelleeksi, että mitäpä minun niistä lopuistakaan tarvitsee oikeasti tietää. Koin kyllä etenkin vuosi tai pari sitten oikein hienoksi asiaksi sen, että sain isän puolen sukulaisiin ensimmäistä kertaa eläessäni oikeasti kontaktia fb:n kautta, mutta taisi minua vähän ärsyttääkin se, että kaikissa niissä harvoissakin sukutapaamisissa setäni tiesi kuulumisistani kaiken jo valmiiksi. :P

Tapsa

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #32 : 15.Heinäkuu 2012, 23:35 »

Keksikääpä minulle nyt korvaavaa tekemistä.

No, sulla on vielä seitsemän projektitekstiä arvostelematta.

Raimu
Noviisi

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #33 : 16.Heinäkuu 2012, 01:31 »

Keksikääpä minulle nyt korvaavaa tekemistä.
No, sulla on vielä seitsemän projektitekstiä arvostelematta.

Virnistää High five!

I love you for the books you read
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #34 : 16.Heinäkuu 2012, 06:04 »

... olin jo valmiiksi sanomassa että niiden lisäksi, mutta arvelin että josko te tajuaisitte.
Sheilin
Kokelas

« Vastaus #35 : 16.Heinäkuu 2012, 09:15 »

IRC-Galleriassa en itse ole ollut, mutta facebookista voin sanoa jonkin verran. Ensiksi kun liityin faceen, niin kävin aika aktiivisesti, sitten tuli melkein vuoden mittainen tauko. Nyt minun on pakko käydä aktiivisesti, sillä Facebook on minulle nykyään kuin toinen sähköposti. Mm. Partio tiedottaa aktiivisesti Facessa oleviensa suljettujen ryhmien kautta. : )

May the odds be ever in your favor.
Fere

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #36 : 26.Kesäkuu 2013, 20:08 »

Ajattelin tätä herätellä vähän henkiin. Mutta hiukan itseä kiinnostaa nykyään eri pohdiskelut facebookin osalta. Olen huomannut että siitä on tullut ihmissuhteiden lyömäase. Joillekkin jopa tärkeämpi kuin "oikea elämä". Olikohan feissarimokissa vai missä kun luin kahden neitokaisen välisestä viestienlähettelystä, jossa toinen vaati toista poistamaan jätkäkaverinsa käverilistaltaan, koska se on sen ex. Nykyään tuntuu olevan THE uhkaus kaverisuhteissa jos tulee kränää, poistan sut kaverilistalta. Ja valitettavasti sitten huomannut ihan omissakin kavereissa että käytetään lyömäaseena exää kohtaa. Ei tietenkään mainita nimeltä, mutta kenellekkään joka vähänkään tuntee ei jää epäselväksi kenestä puhutaan.

Missä vaiheessa tällaisesta saitista on tullu näin "voimallinen". Et ole parisuhteessa jos et ole markannut sitä sinne. Jos et ole siellä niin et saa kutsuja mihinkään kekkereihin. Sitten sinne vuodatetaan vielä kaikenhyvän lisäksi todella henkilökohtaisia asioita. Itse lähinnä pidän paikkaa hyvänä verkostoitumisena, vähän vaihdella kuulumisia. Niin ja tietenkin stalkkaan kaikki tilapäivitykset ja kuvat  Hämmästynyt

Mutta onko tää enään ihan terveellä pohjalla, vai onko se ihan ok että ei ole sosiaalista elämää jos ei ole facebookissa?
Narri
***

« Vastaus #37 : 26.Kesäkuu 2013, 21:49 »

...onko se ihan ok että ei ole sosiaalista elämää jos ei ole facebookissa?

No on. Ja Facebook alkaa olla muutenkin jo vähän passé.
Fere

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #38 : 27.Kesäkuu 2013, 11:03 »

Lainaus
No on. Ja Facebook alkaa olla muutenkin jo vähän passé.

Niin millon sitten joku on passé? Itelle se ehkä hiukan on juu, mutta tuntuu kyllä että suurimmalle osalle kaveripiiristä ei ole. Ei ole kuin pari viikko siitä kun kuuli taas tämmösen poistan sen facekavereista uhkailu jutun.

Mutta joo ehkä hiukan kun töllötintä on katellu ja radiota kuunnellu niin an alkanu tulla sellanen fiilis että nyt myydään porukalle twitteriä. Siihen en kyllä itse vielä ole tutustunu itse.
Narri
***

« Vastaus #39 : 27.Kesäkuu 2013, 12:08 »

...tuntuu kyllä että suurimmalle osalle kaveripiiristä ei ole. Ei ole kuin pari viikko siitä kun kuuli taas tämmösen poistan sen facekavereista uhkailu jutun.

Jos kaverit mokomalla uhkailevat, se on sitä suurempi syy pysyä kaukana Facebookista.

Elä ja arvota itse oma elämäsi, älä anna muiden tehdä sitä.
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös