21.Marraskuu 2014, 13:53 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Raymond E. Feist  (Luettu 3551 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« : 27.Heinäkuu 2008, 14:39 »

Koska Feistilta on suomennettu neliosainen Käärmesodan taru, niin ajattelin, että hänelle voisi perustaa oman aiheen. Tähän siis keskustelua kirjailijasta. Maailmalla Feist on tunnettu nimi ja hänen kirjansa ovat myyneet hyvin yli neljännesvuosisadan. Esikoisteos on vuonna 1982 julkaistu Magician, jossa nähdään ensimmäistä kertaa Midkemian maailma sekä Pugin ja Tomasin hahmot. Kaikki myöhemmät kirjat, lukuunottamatta yhtä, ovat sijoittuneet samaan jatkumoon. Feistin alkukielistä tuotantoa voi tarkastella englanninkielisen puolen tietokannasta. Feist on siis saanut kaupallista menestystä, hän ei ole koskaan ollut ehdolla kirjallisuuspalkintoon tai kriitikoiden hehkutuksen kohteena.

Minä aloitin kirjailijaan tutustumisen käännetyllä Käärmesodan tarulla. Se oli OK-luettavaa, mutta minua häiritsivät valtavasti viittaukset aiempiin tapahtumiin. Feist oli julkaissut viisi Midkemiaan sijoittuvaa kirjaa ennen Käärmesotaa, eli Like aloitti suomentamisen keskeltä tarinaa. Myöhemmin luin Riftwar Saga -trilogian, kirjailijan esikoistyön, ja pidin siitä selvästi enemmän. Magician on minusta onnistunut viihdefantasiaromaani, olen antanut sille neljä tähteä tietokannassa. Kirjailijan paras työ on kuitenkin yhdessä Janny Wurtsin kanssa kirjoitettu Empire-trilogia, joka sijoittuu aasialaisvaikutteiseen Kelewanin maailmaan. Kelewanissa vieraillaan jo esikoisromaanissa Magicianissa.

Minulla odottaa hyllyssä divarista löytynyt The King's Buccaneer, mutta tämä voi hyvinkin olla viimeinen kirja, jonka luen Feistilta. Olen kuullut, että kirjailijan taso on romahtanut, ja kaikki Käärmesodan jälkeen kirjoitetut sarjat ovat saaneet kovaa kritiikkiä. Minusta jo Käärmesodan päätösosa, Pirtoutunut kruunu, oli aika heikko. Buccaneer kiinnostaa myös siksi, että Feist julkaisi sen juuri ennen Käärmesodan tarua. Romaanissa nähdään ymmärtääkseni ensimmäistä kertaa Novinduksen manner, joka oli tärkeässä osassa suomennetussa sarjassa. En ole koskaan ollut Feist-fani, mutta mies on kirjoittanut ihan viihdyttäviä kirjoja.

Kirjoitin viime kesänä "Luetko kirjasarjat järjestyksessä?" -ketjuun näin:
Lainaus
Feistissa minua ihmetyttää se, että kääntämätön Riftwar Saga on kuitenkin se kirjailijan tunnetuin työ, jonka menestyksellä myöhempiä (ja heikompia) Midkemiaan sijoittuvia jatko-osia on myyty. En keksi mitään muuta syytä suomentamispäätökseen kuin sen, että vuonna 1998 Käärmesota oli vielä tuore sarja, kun taas Riftwarin avausosa Magician on jo vuodelta 1982. Onko kukaan kysynyt Likeltä asiasta?

Jos joku kiinnostui Magicianista, niin kannattaa muistaa, että amerikkalaiskustantaja jakoi sen kahtia pokkariversiossa. Puolikkaiden nimet ovat Magician: Apprentice ja Magician: Master. Brittikustantaja ei jakanut kirjaa.
Tsaari
Kokelas

« Vastaus #1 : 27.Heinäkuu 2008, 15:40 »

Feistin suurin ongelma on jatkumo. Käärmesodasta tuttu Erik esim. ei uusimpien kirjojen mukaan koskaan mennyt naimisiin.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #2 : 27.Heinäkuu 2008, 16:57 »

Olen lukenut kaikki Raymond E. Feistin kirjat englanniksi ja ilmestymisjärjestyksessä. Minusta Feistin kirjat ovat aikuisille kirjoitettua viihdefantasiaa, josta joko pitää tai ei pidä.

Pidin itse ensimmäisistä kirjoista eli The Riftwar Saga -kirjoista (Magician, Silverthorn ja A Darkness at Sethanon) aika paljon ja suosikkikirjani on Silverthorn. Silverthorn oli viihdyttävä kirja, koska tarina oli mielenkiintoinen (sääli, ettei Feist ole kyennyt kirjoittamaan muita samanlaisia kirjoja).

Olin aika pettynyt The Serpentwar Saga -kirjoihin. Etenkin se viimeinen osa eli Shards of a Broken Crown oli aika heikko. En myöskään pidä kovin paljon uudemmista kirjoista, koska ne edustavat keskinkertaista fantasiaa. Ne eivät ole kovin laadukkaita, mutta ne eivät myöskään ole pohjamutaa.

Raymond E. Feistin ja Janny Wurtsin kirjoittama Empire-trilogia (Daughter of the Empire, Servant of the Empire ja Mistress of the Empire) on hyvää viihdettä. Empire-kirjat ovat paljon parempia kuin monet muut Feistin kirjat.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #3 : 31.Heinäkuu 2008, 19:26 »

Itse asiassa olen lukenut Feistilta yhden Käärmesodan tarun jälkeen kirjoitetun romaanin: Honoured Enemyn. Pidin kirjasta kohtalaisesti, ja tein siitä arvostelun vanhalle foorumille elokuussa 2005. Kaivoin sen huvikseen esiin:

Raymond E. Feist & William Forstchen: Honoured Enemy

Tämä vuonna 2001 julkaistu kirja avaa Legends of the Riftwar -sarjan. Kuten nimestä voi päätellä, se sijoittuu repeämäsodan ajalle. Eli samalle aikakaudelle, jota Feistin Magician-romaani kuvaa. Päähenkilöt ovat tällä kertaa uusia eikä juonena ole maailmanpelastusta. Samalla alueella olevat Kuningaskunnan ja tsuranien joukko-osastot joutuvat keskellä talvea moredhelien (mustat haltiat) jahtaamiksi ja päätyvät tekemään yhteistyötä.

Kirjassa kuvattiin realistisen oloisesti sotilaiden elämää lumisissa olosuhteissa. Tsuranien muinaista Japania muistuttava kulttuuri on aina ollut yksi kiinnostavimmista asioista Feistin kirjoissa. Ehkä parasta Honoured Enemyssä oli kuitenkin moredheleihin perehtyminen. Asioita kerrottiin heidän näkökulmastaan, ja tuotiin esille eroja ja yhtäläisyyksiä "normaaleihin" haltioihin. Yhteenvetona kirja oli mukavan tiivis ja vauhdikas seikkailu, jota voi suositella Riftwar Sagasta pitäneille. Kirjaa ei ymmärrä täysin, jos kyseinen sarja ei ole tuttu. Lisäksi Empire-trilogian lukeminen selventää joitakin viittauksia.

Arvioni Prince of the Bloodista löytyy tämän foorumin ensimmäisestä Mitä olet viimeksi lukenut? -ketjusta. Tuleekohan Feistilta enää yhtään kirjaa suomeksi? Like tuskin on aikeissa jatkaa kääntämistä, Käärmesota ei varmaankaan ollut menestys. Suomalaisissa Kirjakaupoissa näkee vieläkin sarjan viimeisiä osia pinoittain myynnissä parin euron hinnalla. Ensimmäisen ja toisen osan käännösten ilmestymisten välissä oli aikoinaan kahden vuoden tauko. Ehdin jo pelätä, että sarjan suomentaminen loppuu alkuunsa. Mustan kuningattaren varjossa "elf" oli käännetty keijuksi, Kaupparuhtinaan noususta alkaen haltijaksi. Suomentaja pysyi kuitenkin samana, ehkä kustantajalle oli tulvinut vihaista palautetta lukijoilta. Minuakin ne "keijut" ärsyttivät kovasti ensimmäisessä kirjassa.

Minusta Silverthorn oli trilogian heikoin osa. A Darkness at Sethanon paransi, muttei yltänyt Magicianin tasolle. Magician muuten toimii aika hyvin itsenäisenä romaanina, vaikka se virallisesti avaakin Riftwar-saagan.

Feistin kotisivut löytyvät osoitteesta
« Viimeksi muokattu: 01.Elokuu 2008, 17:26 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #4 : 31.Heinäkuu 2008, 22:59 »

Silverthorn on kieltämättä melko yksinkertainen ja helppolukuinen kirja, kun sitä vertaa Magicianiin ja A Darkness at Sethanoniin, mutta minusta se on hyvää fantasiaviihdettä. Minun pitäisi varmaan lukea nuo ekat kirjat uudelleen jossain vaiheessa, jotta näkisin mitä mieltä olen niistä tällä hetkellä.

Magician toimii tosiaan ihan hyvin itsenäisenä kirjana, vaikka se onkin Riftwar-saagan ensimmäinen osa. Jos haluaa nauttia koko tarinasta, niin silloin on kyllä hyvä lukea jatko-osatkin.

Valheruihin liittyvät asiat ja mm. Kelewanin maailma olivat kiehtovia. A Darkness at Sethanonissa oli muistaakseni aika paljon juttua Valheruista ja sen vuoksi kirja oli mielenkiintoinen.

Riftwar-saagan jälkeen ilmestyneistä kirjoista voisi mainita sen verran, että ne kirjat, jotka Feist kirjoitti muiden kirjailijoiden kanssa, ovat aika mielenkiintoisia. Kyseessä on siis Legends of the Riftwar -sarja (Honoured Enemy, Murder in LaMut ja Jimmy the Hand). Kuten Jussi mainitsi tuossa arvostelussa, niin näistä kirjoista ei nauti kovin paljon, jos ei tunne Midkemian maailmaa (minusta Feistin kirjat kannattaa lukea ilmestymisjärjestyksessä, jotta niistä voi nauttia kunnolla).
« Viimeksi muokattu: 31.Heinäkuu 2008, 23:06 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #5 : 25.Maaliskuu 2009, 10:07 »

Luin Raymond E. Feistin uusimman kirjan (Rides a Dread Legion) pari päivää sitten. Minusta tämä uusi kirja oli melkein samanlainen kuin Feistin aikaisemmat kirjat eli kehitystä ei ollut tapahtunut huonompaan, eikä parempaan suuntaan. Se oli kevyttä ja tyypillistä Feist-viihdettä eli tasapaksua fantasiaa, josta puuttui syvyys. Ennakko-odotukseni eivät olleet korkealla, koska tiesin millaisia Feistin uudet kirjat ovat, joten en pettynyt tähän kirjaan. Harkitsin, että annan kirjalle vain kaksi tähteä, mutta olin armollinen ja annoin sille kolme tähteä, koska pystyin lukemaan sen loppuun asti.

Minusta Rides a Dread Legionia voi suositella vain Feist-faneille. Kaikkien muiden lukijoiden on varmaan syytä pysyä kaukana siitä. Jos joku harkitsee tämän kirjan lukemista, niin sitä ennen on hyvä lukea muita Feistin kirjoja.
dreameling
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 26.Maaliskuu 2009, 23:08 »

Feistilla ja Magicianin juhlapainoksella on rakas paikka sydämessäni. Lähinnä siksi, että Magician oli ensimmäinen englanninkielinen fantasiaromaani, jonka luin alkuperäiskielellä. Sitä ennen fantasialukemiseni oli rajoittunut lähinnä Tolkienin, Eddingsien ja Dragonlancen suomennoksiin.

Ensimmäisellä lukukerralla Magician ja koko alkuperäinen Riftwar-saaga iskivät todella lujaa. Pug oli pähein maagi koskaan. Prince of the Blood, The King's Buccaneer ja Serpentwar-saaga olivat myös ihan pätevää korkeafantasiaa ensikosketuksella.

Mutta sitten eksyin sisällöllisesti aikuisemman, psykologisesti realistisemman ja kirjallisesti vaativamman fantasian eli Martinin ja Hobbin ja kumppaneiden pariin, ja kun muutaman vuoden jälkeen palasin uusintakierrokselle Feistin teksteihin, totuus oli tyly: Feist kirjoittaa bulkkifantasiaa. Pari uudempaa Feistia lukeneena voin lisäksi sanoa, että miehen tyyli ei ole pahemmin reilun kahden vuosikymmenen aikana muuttunut. Mitä nyt muuttunut rutinoituneemmaksi (ei hyvä asia). Ja Midkemia on tietenkin aivan puhkijuostu paikka.

Mutta Feistin bulkkifantasia on silti viihdyttävää bulkkifantasiaa. Ja Pug on edelleen päheä äijä.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #7 : 07.Kesäkuu 2009, 09:57 »

Täältä löytyy Sci-Fi-Londonin tekemä haastattelu (9.3.2009). Tämä on aika pitkä haastattelu - se kestää noin 55 minuuttia.

Tässä on haastattelun esittelyteksti:

Lainaus
Veteran fantasy author Raymond E Feist was in the UK recently to promote 'Wrath Of A Mad God' coming out in paperback and the publication of his new novel 'Rides A Dread Legion'.

SCI-FI-LONDON caught up with him to talk about these books, about his work and to get some insight into what's next in the nearly 30-year saga.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #8 : 20.Marraskuu 2009, 17:17 »

Feistin seuraava sarja on nimeltään The Chaoswar Saga (A Kingdom Besieged, A Crown Imperiled ja Magician's End). Ensimmäinen osa ilmestyy todennäköisesti 2011.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #9 : 10.Joulukuu 2010, 12:11 »

A Kingdom Besieged julkaistaan maaliskuun alussa, esittelytekstin ja brittikansikuvan näkee tietokannasta. Chaoswar Saga on Feistin mukaan viimeinen Midkemiaan sijoittuva sarja ja lopetus Riftwar-jatkumolle.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #10 : 10.Joulukuu 2010, 13:52 »

Minusta on hyvä, että Feist lopettaa vihdoinkin Midkemia-kirjojen kirjoittamisen. Feistin olisi pitänyt lopettaa näiden kirjojen kirjoittaminen jo ajat sitten, koska kirjat ovat tasapaksua viihdefantasiaa. Sääli, ettei hän ole kyennyt kirjoittamaan viime vuosien aikana Empire-trilogian (Daughter of the Empire, Servant of the Empire ja Mistress of the Empire) kaltaista fantasiaa, koska se on laadukas trilogia.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #11 : 21.Joulukuu 2012, 12:47 »

Kaikkien aikojen viimeinen(?) Midkemia-kirja Magician's End ilmestyy ensi toukokuussa. Jo helmikuussa on luvassa pienoisromaani Jimmy and the Crawler, joka jatkaa kesken jääneen The Riftwar Legacy -sarjan tarinaa.

Feistin brittikustantaja päätti jälleen uusia alkuperäisen Riftwar-trilogian ulkoasun:

Magician
Silverthorn
A Darkness at Sethanon
Mablung
Kokelas

« Vastaus #12 : 16.Tammikuu 2013, 18:50 »

Verrattuna muuhun fantasiaan Feist mielestäni ei suosi hahmojaan, vaan moni nimekkäämpi hahmo kuolee sarjassa. Tietysti aivan ydinhekilöt eli Erik ja Ruu nyt eivät voi noin kuolla kupsahtaa, mutta
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
dreameling
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 22.Tammikuu 2013, 14:47 »

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Muistan tuon kohtauksen lähinnä tökerön töksähtävänä "koska nyt vain on pakko tappaa joku tällein merkityksettömästi -- sanomaa ja syvyyttä, niinku".

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #14 : 25.Syyskuu 2013, 16:55 »

Magician's End keräsi ihan myönteisiä arvioita. Monien mukaan kyseessä on Feistin paras kirja vuosikausiin. Nyt kun Riftwar-jatkumo on saatettu päätökseen, ilmestyy ensi toukokuussa täysin uuteen fantasiamaailmaan sijoittuva King of Ashes. Se avaa War of the Five Crowns -nimisen trilogian:

Lainaus
After 30 years and as many books, Raymond E. Feist’s Midkemia series, The Riftwar Cycle, came to a satisfyingly cataclysmic end in 2013. Next year will mark the publication of Feist’s first non-Midkemia based book for many years. KING OF ASHES is the first book in the planned WAR OF FIVE CROWNS trilogy and draws influences from medieval history and Arthurian legend.

Jo marraskuussa saapuu kauppoihin "maailmankirja" Midkemia: The Chronicles of Pug:

Lainaus
Beautiful hand-drawn maps illustrate the changes in Midkemia’s geography as war ravages the land and physically alters the landscape; dedicated readers and fans can literally trace the changes made by each battle.

Unlike anything else in the Feist oeuvre, this book is totally immersive look into the world of Midkemia, as never experienced before.

Laajemman yleisön toivossa Feistin brittikustantaja julkaisi Riftwar Sagan "young adult" -versioina. Sisältöön ei koskettu, mutta uudet laitokset sijoitettiin nuortenosastoille ja ne varustettiin nuoriin vetoavalla kansitaiteella. Kanskuvat näyttävät tältä:

Magician
Silverthorn
A Darkness at Sethanon

Amerikkalaiskustantajan mukaan teoksia on myyty yli 20 miljoonaa kappaletta. Varmaan Likekin odotti menestystä Käärmesodan tarulle. Olisi kannattanut aloittaa suomentaminen tarinan alusta asti, eli Magicianista.
« Viimeksi muokattu: 25.Syyskuu 2013, 17:03 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös