28.Heinäkuu 2014, 07:13 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Harlequinin paranormaali romantiikka (nocturne)  (Luettu 2808 kertaa)

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« : 08.Maaliskuu 2011, 21:52 »

Harlequin on alkanut julkaista paranormaalia romantiikkaa ja oikein enemmältikin. Kyseiset kirjat kustantamon omalla sivulla. Romanttisten lukuhetkien kohteeksi on tähän mennessä tarjolla jo niin vampyyreja, ihmissusia, demoneita, jumalattaria kuin kissanaisiakin (plus ainakin yksi kentauri).

En itse ole koskaan lukenut yhtään Harlequinin julkaisua ja siten onkin niitä kohtaan melkoisia ennakkoluuloja... Osaisiko joku kirjoja lukenut sanoa, kuinka suuressa osassa itse romantiikka tarinoissa on? Eli tapahtuuko niissä sekavien ihmis(/olio-)suhteiden lisäksi jotain muutakin; pyöriikö juoni jonkin muun kuvion ympärillä? Ja onko se "romantiikka" pelkkää seksihurvittelua ynnä sellaisen haikailua vai myös tunnetasolla riipaisevia rakkauskertomuksia? Toki lukijoita löytyy puhtaasti romanttisillekin seikkailuille ja sellaisenaan voivat olla todella hyviä - mutta jos ei ensisijaisesti etsisi sellaista luettavakseen, niin kannattaako tarttua Harlequiniin?

Erityisesti minua kiinnostaisi Gena Showalterin sarja  Manalan valtiaat, ensimmäisen kirjan takakansitekstin perusteella. Mutta  seuraava osa kuulostaa uhkaavalta... Kun en varsinaisesti halua montaa sataa sivua lukea, kuinka "naiseutta, itsevarmuutta ja taistelumieltä uhkuva" sankaritar ynnä "ennennäkemättömän suojelunhaluinen" sankari "taistelevat seksinnälkäänsä vastaan". Emmie sillä, kyllähän sitä aina jossain vähäsen... kunhan siinä välissä saataisiin jotain muutakin aikaseen.

Kirjasto ei ole hankkinut Harlequineja, joten pitäisi ostaa omaksi. Myydäänköhän näitä ihan (ei-netti)kirjakaupoissa? Tai R-kioskilla, tai maitokaupassa?

Andromeda

Asuinpaikka: Svalberga
« Vastaus #1 : 08.Maaliskuu 2011, 23:32 »

Luin aikanaan työttömänä ollessani todennäköisesti elinikäisen romantiikkakiintiöni tupaten täyteen ja siksi en ole Harlequin-kirjojakaan lukenut. Olen paikallisissa Prismoissa käydesäni huomannut, että Harlequin-hyllyssä on ollut näitä paranormaalia romantiikkaa sisältäviä kirjoja. Olen paria kirjaa myös selaillut (nimiä en nyt muista), mutta en ole niitä vielä ostanut. Kirjojen sisäsivulla oli myös tilauslipuke / liittymislipuke jonkinlaiseen "kerhoon", jolloin haluamansa kirjat voisi tilata suoraan kustantajalta. Todennäköisesti myös R-kioskit näitä myyvät.

Kerouac... hmm...eikös hän ollut Sputnik?
Nafisan
Kriitikko
***

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #2 : 09.Maaliskuu 2011, 01:06 »

Minuakin kiinnostavat nämä tulokkaat, pari tuttua kirjailijaakin mukana, ei tosin Harlekiinimaailmasta. Löysin tämän kokoelman kirpparlta eurolla ja huuto.netistä katselin, niin ainakin siellä oli kohtuu hinnalla mm. neljän kirjan paketteina. Aika uusiahan nuo on niin en osaa sanoa kuinka aika vaikuttaa saatavuuteen. Lukenut en ole yhtään noista, joten olisi kiva kuulla käyttäjien kommentteja.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 09.Maaliskuu 2011, 12:13 »

Itse olen pariin kertaan meinannut Harlequinin sivuilta tilata kirjoja, mutta jotenkin se on aina jäänyt. Eniten minua kiinnostavat P.C Castin kirjat sekä Maggie Shayne. Niitä olen tosin tilannut jo aikaisemmin englanniksi, joten voi olla etten tule niitä suomeksi koskaan tilaamaakaan. Pidän kuitenkin sivuja aina välillä silmällä, jotta voin tilata jos jotain mielenkiintoista näkyy. Nehän ovat ihan älyttömän halpoja siellä, joten ei ainakaan kukkarolle käy. Toisaalta se halpa hinta on vähän lisännyt epäluuloja, että jos tilaan niin sitoudunko tilaamaan jatkossakin jotain. Kovin monessa halvassa paikassa kun tällainen sitoutuminen kuuluu mukaan kuvioihin.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Kirjamieli
Kokelas

« Vastaus #4 : 09.Maaliskuu 2011, 12:15 »

Mä olen lukenut kaikki nuo toistaiseksi ilmestyneet Nocturne-kirjat, paitsi just toi Manalan valtiaiden aloitus on vielä lukematta. Ne kirjat ovat olleet mun mielestä melko erilaisia. Tykkäsin aika paljon P.C. Castin Jumalattaren valitusta, joka oli mun mielestä aika lähellä ihan perusfantasiaa. Sen sijaan jotkin näistä vampyyri-ihmissusiromansseista ovat olleet vähän puuduttavia. Olen muuten kirjoittanut kirjoista myös blogiini - kaikki Harlequin Nocturnet löytyvät tästä linkistä.

Kirjoja myydään just nimenomaan maitokaupoissa ja kioskeilla. Esim. tossa mun lähi-S-marketissa ovat nämä esillä siinä kassoilla. Lisäksi Harlequinin sivuilla myydään niitä vanhempiakin. Ja Huuto.netistä saa aika halvalla.   Hymyilee

Edit, kirjoitusvirheitä...

Edit 2, tuli vielä mieleen, kun kysyit tuosta romantiikkapuolesta. Joissain kirjoista on siis ollut hyvin kuvailevia seksikohtauksia, mutta ne ovat mun mielestä olleet silti vähemmistössä. Mitään kovin riipaisevia rakkauksia ei ole ollut, mutta usein niihin on liittynyt sellainen saavuttamattomuus tai rotujen ristiriita tms. Kirjojen naiset ovat olleet myös aika vahvoja ja määrätietoisia, mikä on ihan positiivista.
« Viimeksi muokattu: 09.Maaliskuu 2011, 12:42 kirjoittanut Kirjamieli » tallennettu
Jewel

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 09.Maaliskuu 2011, 17:41 »

Luin ihan uteliaisuuttani yhden paranormaalin Harlequinin, se oli nimeltään Yön olennot tai jotain sinne päin. Siinä oli kolme pienoisromaania, joista yksi oli Charlaine Harrisin, ja lainasin sen ihan kirjastosta.

Kerronta oli surkeaa, enkä tavoittanut sen enempää romantiikan kuin ihmeenkään tuntua. Inhosin päähenkilöinä olevia tyhjänpäiväisiä kaunottaria, joiden ihanuutta ja luonteenlujuutta piti koko ajan ylistää. Kahlasin kirjan väkipakolla loppuun, mutta toiste en aio haaskata aikaani moiseen. Korkeintaan P. C. Castia saattaisin vilkaista muutaman sivun, mutta toisaalta en kovasti syttynyt hänen Yön talo -sarjastansakaan.

Ja todettakoon vielä, että en ole lukijana mikään korkeakirjallinen elitisti; luen hyviä tarinoita laidasta laitaan enkä kaihda viihteellisempääkään kamaa. Puolustan naisille suunnattua kirjallisuutta, olen tykännyt monesta chick lit -romaanista, ja yksi monista suosikkikirjailijoistani on Sophie "himoshoppaaja" Kinsella.
Diara

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #6 : 09.Maaliskuu 2011, 17:48 »

Täytyykin seuraavalla kerralla, kun käyn S-Marketissa käydä vilkaisemassa löytyisikö sieltä joku uusi tuttavuus. Olen jotenkin vierastanut niitä kaupan kirjoja, joten en ole kyllä ikinä edes vilkaissut. Näköjään myös sieltä voi löytyä ihan hyvääkin kirjallisuutta.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Kirjamieli
Kokelas

« Vastaus #7 : 10.Maaliskuu 2011, 14:00 »

Mä itse asiassa tykkäsin siitä Harrisin tekstistä siinä kokoelmassa. Siinä oli jopa vähän syvyyttä. Mutta sitten se Maggie Shaynen teksti sen jälkeen oli varmaan kauhein, mitä olen aikoihin lukenut.  Pyörittää silmiään Niin huonoa ei mun mielestä ole onneksi tullut sarjassa sen jälkeen. Cast puolestaan on toiminut ehkä siksi, että kirjoissa on mukana myös huumoria. Vakavissaan kirjoitetut oikeamieliset sankarit ovat tolkuttoman tylsiä.
Papersun

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #8 : 24.Helmikuu 2012, 17:34 »

Omistan melkein kaikki Harlequinin Paranormal Romance -kirjat.  Pari Susan Krinardin kirjaa taitaa puuttua. Liityin kestotilaajaksi kun nyt kirjoja ilmestyy vain joka toinen kuukausi. Ennenhän niitä tuli joka kuukausi kaksi kirjaa, joten kaikkia en välttämättä ois halunnut. Mut nyt tulee niin harvoin niin luetaan sitten kaikki.  Näyttää kieltä Just sopivan nopealukuisia kirjoja kun muutenkin luen hömppää. Ja tykkään onnellisista lopuista.  Iskee silmää Tässä sarjassa on kuitenkin paljon enemmän vaihtelua kuin muissa Harlequin-kirjoissa. Oon muitakin yksittäisiä Harlequin-kirjoja lukenut, mutta niitä en kyllä tilaisi kotiin asti ellei saa ilmaiseksi. Harlequin-kerhossahan on usein ilmaistarjouksia ja erota voi vaikka heti kun on kirjat saanut. Eli se ei velvoita ostamaan mitään.
Q_Black

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #9 : 27.Helmikuu 2012, 23:30 »

Oh, Harlequin-fantasiaa kevyesti luettavassa pokkarimuodossa? Jeij  Cool No joo, aloin tutustua näihin jo aikaa sitten. Suosikiksi nousi Manalan valtiaat - sarja, joka kertoo kirotuista sotureista. Jokainen heistä on saanut kantaakseen jonkun vitsauksen; vihan, kuoleman, väkivallan jne. Ehdottomasti parhaita sarjoja, joita olen lukenut. Eniten tästä muistuu ehkä mieleen BDB-sarja.

Hyvänä kakkosena Kissojen kesken - sarja, joka kertoo muodonmuuttajista, jotka ovat siis kissoja. Näissä pokkareissa tosin tuntuu, että romantiikka väistyy vähän taka-alalle. Pääosissa ovat enemmänkin mysteerit, väkivaltaiset tapahtumat ja eri laumojen välillä vallitsevat jännitteet.

Lisäksi on tullut lueskeltua Rakas Vampyyrini - pokkari, jossa ihmissusityttö naitetaan vampyyrimiehelle "rauhan eleenä".

Muihin kirjoihin en ole tutustunut pahemmin, koska näissä on ollut viihdettä ihan tarpeeksi  Juuri sopivaa ajanvietettä ainakin minulle, koska en pidä mitenkään monimutkaisista juonikuvioista.

“What i want, i take” (Zsadist, LA)
Papersun

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #10 : 23.Maaliskuu 2012, 12:55 »

Tänään saapui tämän kuukauden kirjapaketti.  Hymyilee Kirjat ovat Maggie Shaynen hämärän reunalla ja P.C Castin Elphamen valinta. En tiennytkään että Partholon -sarjaan on tulossa jatkoa. Tai no en tiedä onko tämä suoraan jatkoa siihen, mutta kirjan takana mainostetaan edellisiä osia. Harlequinin sivut on kyllä aika jäljessä kun näitä kirjoja ei vielä ole edes paljastettu.

Kovasti kiinnosti mitä on seuraavaksi tulossa ja nyt sekin selvisi. Eli kesäkuussa kauppoihin tulee Gena Showalterin uusi Intertwined -sarja ja ekan osan nimi on Kodittomat sielut. Kertoo 16-vuotiaasta Aden Stonesta, jonka sisällä asuu neljä koditonta sielua.

Toinen uusi sarja on The Sins-trilogia, jonka on kirjoittanut Eve Silver. Ensimmäinen kirja on nimeltään Sydämen synnit. "Dagan Krayl on puoliksi ihminen ja puoliksi jumala, mikä tekee hänestä Manalan mahtavimman sielunryöstäjän..."

Oisin ehkä kaivannut jotain uutta vampyyri-sarjaa, mutta jatkuuhan tuo Maggie Shaynen sarja vielä.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #11 : 23.Maaliskuu 2012, 21:29 »

^  Papersun, otettaisiin noiden  kirjojen tietoja*  kernaasti Risingin tietokantaan!  Iskee silmää  Jos vain suinkin, niin lähettele vaikka Jussille, Thialfille, Dynille, Sinille tai vaikka miulle tai jonnekin.

*) Eli kirjailija, kirjan nimi mahdollinen sarja ja monesko osa, alkuperäiskielinen nimi, ilmestymisaika (edes kuukauden tarkkuudella) ja takakansiteksti. Jos tuntee kutsumusta skanneriin tai kameraan, niin mikä jottei myös kansikuva.

muoks. Kiitos! Kirjat näkyvät nyt Kirjastossa.

« Viimeksi muokattu: 25.Maaliskuu 2012, 19:39 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Q_Black

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #12 : 30.Kesäkuu 2012, 12:32 »

Ah, mie niiiiin rakastan Manalan valtiaat - sarjaa ja olen katkera, koska seuraava sarjan kirja tulee vasta ensi vuonna  Epävarma Tästä sarjasta tulee ihan pienesti mieleen BDB, koska tässäkin on sotureita, mutta he ovat demoneja ja aivan tajuttoman herkullisia. Yksi parhaita sarjoja minkä tiedän.

Hyvänä kakkosena Kissojen kesken - sarja, jota aluksi epäilin, mutta jonka koukkuun jäin auttamattomasti. Tässä sarjassa vaan on ehkä enemmän kaikkia mysteerejä sun muuta kuin sitä romantiikkaa.

Tuo Intertwined oli ihan ok, mutta ärsyttää suunnattomasti se, että aletaan suomentaa Paranormaaliin romantiikkaan jotain "teinisarjaa."

Sydämen synnit ei oikein herättänyt mitään erikoisia tuntoja, koska siinäkin keskityttiin enemmän veren roiskuttamiseen kuin itse siihen romantiikkaan, mut lukihan tuon paremman puutteessa.

“What i want, i take” (Zsadist, LA)
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 12.Syyskuu 2013, 12:12 »

Harlequin lopetti paranormaalin romantiikan suomentamisen. Minusta yllättävä asia, sillä maailmalla genren suosio vain jatkaa kasvamistaan. Myös Basam Booksin julkaisemat Mustan tikarin veljeskunta -kirjat myyvät maassamme hyvin. Lainattu erään blogin kommenteista kesäkuun alusta:

Lainaus
Kirjapaketin mukana tuleessa laskussa luki: olemme päättäneet lopettaa paranormal romance-sarjan. saat viimeisen kirjapakettisi toukokuussa. Lähetin viesti Harleguinin asiakas palveluun ni siltä sanottiin syyksi lopettamiseen vähäinen kysyntä, eikä jatko-osia tulleista kirjoista tulla enään suomentamaan lainkaa.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #14 : 12.Syyskuu 2013, 12:26 »

^ Oho.  Järkyttynyt Ja minä kun olen kuvitellut, että paranormaali romantiikka jos mikä myisi hyvin...

Toisaalta kysyntä ja myynti ovat aina suhteellisia käsitteitä eli julkaiseminen on voinut sinänsä olla ihan kannattavaa. Kenties kysyntä ei vain ole ollut yhtä suurta kuin Harlequinin jollain muilla kirjoilla (esim. lääkäreillä kovempi kysyntä kuin yliluonnollisilla miehillä.. kivat heille), jolloin kustantajan kannattaa satsata pararomantiikkaan menneet voimavarat ennemmin siihen johonkin muuhun. Tai jotain, ei voi tietää.

Sivuja: [1]   Siirry ylös