21.Elokuu 2014, 23:00 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Lukupiirin kevät, ehdotuksia  (Luettu 4078 kertaa)

Asuinpaikka: Pori
« : 16.Joulukuu 2007, 15:09 »

Mitä haluatte keväällä luettavan? Fantasiaa, scifiä, uuskummaa, jotain kummempaa? Ideoita tai ihan kirjaehdotuksia otetaan vastaan.
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 05.Tammikuu 2008, 20:41 »

Mitä jos pureudutaan kunnolla uuskummaan ja samalla avustetaan Kirjavaa: kevääksi Uuskummaa? - antologia? Eiksje?

(saisin tekosyyn vihdoinkin ostaa se)

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Aimée
Velho

« Vastaus #2 : 05.Tammikuu 2008, 22:57 »

Komppaan Ridin ehdotusta. Novelli kerrallaan olis hyvä ruotimistahtikin. Sikälimikäli kun en lue sitä ennen lukupiiriä :)

Asuinpaikka: Pori
« Vastaus #3 : 05.Tammikuu 2008, 23:11 »

Lukupiirissä on seuraavaksi tulossa Anne Leinosen Valkeita lankoja, jota luetaan varmaan seitsemän viikkoa, että jaksaako sitä sitten peräkkäin kovin montaa kuukautta novellien kanssa. Lukupiirissä on aiemminkin novelleja ollut ja keskustelu niistä on ollut normaaliakin niukempaa. Mutta jos yleistä kiinnostusta löytyy niin en minä pistä vastaan, osallistuminen minulta taitaa joka tapauksessa jäädä väliin koko keväältä.
Murzim

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #4 : 09.Helmikuu 2008, 13:29 »

Entäpä jokin pienkustantamon kirja, vaikkapa Fritz Leiberin Lankhmarin varkaat?
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #5 : 09.Helmikuu 2008, 15:43 »

^ Minua kiinnostaisi saman puljun Haltiamaan kuninkaantytär.

Kuinka tiukkaa genrekuria täällä ylläpidetään? Jos pientä koukkausta kauhun (tai mitä nyt onkaan) puolelle sallitaan, niin esim. Kallaksen Suden morsian olisi varmaan kiva saada joskus luetuksi.

Tavallaan.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #6 : 09.Helmikuu 2008, 15:48 »

Suden morsian taitaa olla enemmän fantasiaa... ;) Se on hyvin nopealukuinen, en tiedä miten soveltuu lukupiirikirjaksi. Ehdottomasti lukemisen arvoinen noin muuten kyllä!

Vaskikirjojen jokin nide voisi olla jo tukemissyistä kannatettava idea.

edit_Ridin protestiin// Joo, totta kai Uuskummaa? on pienkustantamon! Satun jopa omistamaan teoksen, ja lukulistalla on kolmen seuraavan joukossa. Se, ehdottomasti, jos novelleja vielä halutaan lisää!
« Viimeksi muokattu: 09.Helmikuu 2008, 17:19 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #7 : 09.Helmikuu 2008, 16:05 »

<protestoi> Onhan Uuskummaa?-kokoelmakin Kirjavan, eli pienkustantamon </protestoi>

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Murzim

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #8 : 09.Helmikuu 2008, 17:57 »

Joo, onhan se Uuskummaakin tietysti Kirjavan - en tullut ajatelleeksi sitä tuota ehdotusta kirjoittaessani, koska en ole nk. novelli-ihminen. Novellit eivät oikein rekisteröidy päähäni kirjoiksi...  Hymyilee
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #9 : 20.Helmikuu 2008, 11:14 »

Tuota noin. Miksei voitaisi suosiolla jättää Uuskumma myöhemmäksi, novellien lukeminen liian suurissa määrissä ei välttämättä toimi.

Minä ehdotan Heimo Suden Kentauria, joka on erikoinen kirja. Kotimaista fantasiasatiiria, melko harvinaista siis.

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin

Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #10 : 20.Helmikuu 2008, 11:21 »

Nyt kiinnostaisi Morganin esikoisteos. Eikös se suomennettu viime vuonna? Aktiivihiili, tai jotain sinne päin...

Novellikokoelmia ei jaksa. Liian raskasta. :)

Ja Nyna. Kyllä, minä yritän iiiihan oikeasti. Jooko?

Asuinpaikka: Pori
« Vastaus #11 : 20.Helmikuu 2008, 12:52 »

Rottis, tarkoitatko tätä? Muuntohiili Kuulostaa kiinnostavalta, oikeasti, pakko myöntää. :D

Ja kuitenkin lupaat vaan. :P

Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #12 : 20.Helmikuu 2008, 13:02 »

Jesh, juurikin tuo. Altered Carbon, Active Carbon... Samaa kamaa... :)

Katsoin muuten HelMetin kautta tilanteen. Yksi hyllyssä, muutama lainassa... Saattaa olla ongelma lainata? Vai? Joku tietänee paremmin kuin minä miten tuo yleensä onnistuu ja monta noita oikeasti tarvitaan.
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 22.Helmikuu 2008, 19:38 »

Olisiko Muuntohiili liian uusi kirja luettavaksi? Muuten kyllä hieno idea.

Vuosi sitten Lukupiirin kesäkirjoja etsittäessä joku otti esille Richard Adamsin Shardikin. Tämä ei kuitenkaan tullut äänestykseen, kun aiheeksi valittiinkin scifi. Minä luin kirjan viime kesänä ja tykkäsin siitä. Ainakin sitä voi suositella hyvänä "mielikuvitusromaanina", mutta minä en kuulu lukupiirin osallistujiin, joten tällä ehdotuksella ei varmaan ole merkitystä... Ja kyseessä on tosiaan vanhempi teos, suomennos julkaistiin v. 1980.

Novelleihin näytetään kyllästyneen, mutta täytyy mainita Clark Ashton Smith -kokoelma Viimeinen hieroglyfi. Luin tämän äskettäin ja kokoelma teki suuren vaikutuksen. Parhaimmat tarinat olivat loistavia ja yleistaso korkealla. Tyylilaji vaihtelee fantasiasta kauhuun ja scifiin.

Suosittelen myös maagiseen realismiin laskettavia Sean Stewartin kirjoja Kehä ja Matkijalintu.  Samaan kategoriaan kuuluva Jonathan Carrollin Naurujen maa pärjäsi kyllä huonosti viime vuoden äänestyksessä, joten ehkä näillekään ei löydy kannatusta. Ja Kehä on ollut jo kerran mukana (v. 2006) heikolla menestyksellä, jääden viimeiseksi.

Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #14 : 22.Helmikuu 2008, 23:18 »

Matkijalinnusta tuli mieleen Tevisin Mockingbird, mutta se olikin suomennettu Yhdeksänneksi asteeksi... Muistaakseni yksi scifisuosikeistani (yksi suosikkikrijailijoitani, ja taitaa olla ainut scifiteos), vaan kun en ole lukenut vuosiin. Siis varmaan lähemmäs kahteenkymmeneen vuoteen. Ehdotan siis.

Asuinpaikka: Pori
« Vastaus #15 : 22.Helmikuu 2008, 23:54 »

Rottis on löytänyt kirjailijatietokannan ja linkittää. Ihmeitä tapahtuu. :D

Muuntohiili saattaa olla hieman liian uusi, mutta onko Yhdeksäs aste jo liian vanha. :D Siis ongelma tulee taas sen kanssa onko sitä kirjastoissa, koska siitä ei ilmeisesti ole otettu uusintapainosta. Kiinnostava sekin, mutta en nyt juuri ehdi tutkia kirjastotilannetta.

Sean Stewardin Matkijalintu kiinnostaisi kovasti, tykkäsin Kehästä ja tuo on jäänyt ja jäänyt lukematta.
jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #16 : 22.Helmikuu 2008, 23:57 »

Noh noh, ainut scifi-teos... Man Who Fell to Earth lienee scifiä, siinä missä The Steps of the Sun myös. Ja novellejahan löytyy sitten jokunenkin kappale (esim. kokoelma Far From Home). Ja Yhdeksäs aste on myös minusta hieno kirja.

Jatkakaa lukupiireilyä.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.

Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #17 : 23.Helmikuu 2008, 00:00 »

Kiitän, kumarran ja häepän syvästi.
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #18 : 12.Maaliskuu 2008, 11:27 »

Kokeillaanko lukea kerrankin jotain muuta kuin fantasiaa tai scifiä? Jokaisen pitäisi kerran elämässään lukea Harper Leen Kuin surmaisi satakielen. Moni kuuluisampikin kirjailija on suositellut sitä - le Guin, King ja Tartt mukaan lukien.

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin

Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #19 : 12.Maaliskuu 2008, 11:29 »

Kokeillaanko lukea kerrankin jotain muuta kuin fantasiaa tai scifiä?
Genrepalsta? Kauhu nyt tietysti ehkä...
Maailmassa on liikaa hyviä kirjoja, emme millään ehdi lukemaan niitä kaikkia, siksi kannattaakin keskittyä lajityyppiin josta pitää... :)
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös