21.Joulukuu 2014, 12:40 *

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Parhaimpia elokuvia, joita muistatte nähneenne! :)  (Luettu 15503 kertaa)

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #40 : 12.Helmikuu 2008, 19:29 »

Nobodysta sen verran, että siinä on varmaan yksi eeppisimmistä lopputaisteluista, josta selviytymiseen ei edes vanha pyssysankariveteraani uskonut tippaakaan! Mutta kuinkas kävikään...  Hymyilee leveästi

Joka tapauksessa... Hillin top 3:ssa tuo elokuva.

Vampyyrileffojen top 3:
- Veren vangit (Interview with vampire)
- Pimeyden läheisyys (Near Dark)
- Nosferatu

Ei missään järjestyksessä, kerätty leffoista, jotka tähän hätään muistan tarpeeksi hyviksi kehuakseni, ja minisarjat jätetty pois. Alle riman, mutta silti vaikutuksen tehneitä vampyyripätkiä on myös Fright Night, Shadow of the Vampire, Hämärästä aamunkoittoon, Bladet 1 ja 2, sekä Lost Boys. Tosin noistakin eka ja vika ovat melko noloja kasaritapauksia.

Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #41 : 12.Helmikuu 2008, 19:39 »

Aght, Nobody...

Kumpi Nosferatu? Uudempi vai vanhempi?

Don't trust the skull.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #42 : 12.Helmikuu 2008, 19:48 »

Sanoisin vanhempi. Kinskin tähdittämässä oli tehonsa, mutta se tuntui pitkältä kuin nälkävuosi.

Kumpikin on kyllä nähty viimeksi 15 tai enemmän vuosia sitten, mutta jos mykkäleffa on jäänyt niinkin vahvasti mieleen kuin se on minulla jäänyt, se ansaitsee paikkansa tuossa listassa (kun ajattelee mieleentulleita kilpailijoita)

(Selailee IMDb:tä)

Vuosien 1990 ja 2002 versioita en ole nähnytkään ja epäilen, että ei kannatakaan.

Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #43 : 13.Helmikuu 2008, 19:20 »

Täällä on V for Vendettaa aina välillä tarjoiltu. Minusta se on vallan loistava, ehkä hitusen naiivi, mutta ajatuksia herättävä ja viihdyttävä. Se on erinomainen elokuva, muttei erinomainen V for Vendetta -elokuva. Tämän siis sanon alkuperäissarjakuvan lukeneena.

Humm, paras elokuvako? Äh, tämä on sinänsä hankala kysymys, niin monet ovat aidosti hyviä. Eräs aivan erinomainen on Henkien talo, enkä käsitä, miksi se saa huonoja arvosteluja. Hum. Sitten Terminator 1 ja 2 toimintapläjäyksinä. Ihania elokuvia. Kakkonen on jo selkeästi enemmän teknologialla pelaamsita ja rymistelyä, mutta ihan laadukasta sellaista. Historialliselta puolelta taas voiton vie Tanssii susien kanssa, joka on Little big manin rinnalla paras intiaani-valkoinen -asetelman sisältävä elokuva, jonka olen nähnyt. Loistavat näyttelijäsuoritukset ja ne musiikit. *teinisydämiä*

Mutta toisaalta taas, niin. Hyviä elokuvia on niin monta.
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #44 : 18.Helmikuu 2008, 00:05 »

Vaikea sanoa, kun olen nähnyt niin erilaisia ja eri tavalla hyviä elokuvia. Kaikkia en varmasti edes muista.

V for Vendetta ja Bladerunner täällä mainituista ovat niiden joukossa, joita olen pitänyt parhaimpina. Lisäksi mm. Pianisti, joka oli vähemmän poliittisesti korrekti tai naiivi kuin Schindlerin lista. Saman ohjaajan (Roman Polanski) Vuokralainen on myös suosikkielokuviani. Ja pidin suuresti Terry Gilliamin Brazilista.

Vampyyrileffoista minun suosikkini saattaa olla The Hunger.

Jotkut näkemäni vanhat italialaiset elokuvat (kuten Fellinin Naisten kaupunki?) ovat hienoja.

Henkien talo? No hmm, vähintään yhtä suuren vaikutuksen minuun teki samasta aihepiiristä Tyttö ja kuolema. Kumpikaan ei minusta ole ollenkaan huono elokuva, mutten ehkä laittaisi niitä välttämättä top 10 -listalle.
Puolikuu

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #45 : 01.Maaliskuu 2008, 00:59 »

Aivan ehdottomasti..

Hyvät, Pahat  ja Rumat
Olin jo nähnyt alustukseksi Vain muutaman dollarin tähden, ja siihen kovin ihastuneena  hankin tämän itselleni. Elokuva on pitkä, dialogi on niukkaa ja silti sen jaksaa katsoa aina vain uudestaan ja uudestaan. Pidän valtavasti elokuvan juonesta sekä päähenkilöiden välistä suhteista. Toisin kuin jenkkiläisissä länkkäreissä, Hyvissä pahoissa ja rumissa ei ole sitä ihmisten kaunistelua; tässä ollaan hikisiä, likaisia ja juuri niin rumia kuin voi olettaakin olevan. Ja myös inhottavia. Leffahan on tavattoman epäviihteellinen, mutta silti niin ihaana! Teki minuun suuren vaikutuksen jo ensimmäisell katselulla ja kyllä edelleenkin.

PS. Voisin olla Blondie.

Is all that we see or seem
But a dream within a dream
Féowyn
Velho

« Vastaus #46 : 19.Joulukuu 2008, 13:12 »

Parhaimpia elokuvia... No, suosikkielokuvani on The Sound of Music. Olen nähnyt sen useita kertoja, ja joka kerralla se vaikuttaa yhtä hyvältä. ^^ Jotenkin se juoni ja muu on siinä niin hyvä...

Sitten on Taru sormusten herrasta. Kaikki kolme elokuvaa ovat mahtavia. Ne ovat jotenkin niin hyvin tehtyjä... Loistavia elokuvia, kaikki kolme. Perustuvat loistaviin kirjoihin, ja elokuvatkin ovat hyvin onnistuneita.
« Viimeksi muokattu: 22.Joulukuu 2008, 13:08 kirjoittanut Iivari » tallennettu
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #47 : 19.Joulukuu 2008, 13:41 »

Noo, eihän noita elokuvia kovin paljon ole, mitä voisin sanoa parhaaksi, kun ei ole elokuvia muutenkaan tullut katua kovin paljon. Mutta vosin vastata, että Sormusten Herrat, kaikki kolme (kirjoista olen kyllä lukenut vasta ensimmäisen), sitten tuo Atlantin valli murtuu on yksi parhaita sotaelokuvia, mitä olen ikänä nähnyt, myös Viimeinen silta yli Rein oli ihan hyvä, sekä Yksi silta liikaa. Siinä on tuollaiset ehkäpä parhaat sotaelokuvat.

Viimeinen samurai ja Maameren tarinat ovat myös parhaimpia viimeksi nähtyjä elokuvia. Länkkäreitä en ole kovin montaa katsonut, mutta yksi mustavalkoinen oli varsin hyvä, nimittäin Apassilinnake.

Siinä olisi nyt muutama mieleen tullut.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Myste

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #48 : 11.Huhtikuu 2009, 23:50 »

Nämä "parhaat" listat on niin vaikeita tehdä. Aina jotain hyvää unohtuu pois, mutta laitetaan  nyt jotain suosikkeja:

Alienit (oikeastaan kaikki neljä)
Hohto
Uhrilampaat
Seitsemän
Unforgiven
Hyvät, pahat ja rumat

Vaikka tuo otsikko houkuttaakin kovasti listaamiseen, niin jatkossa olisi mukavaa jos perään liitettäisiin hieman perusteluja tai muuta "lihaa luiden ympärille", ettei menisi pelkäksi luetteloksi
- Muukalainen

« Viimeksi muokattu: 12.Huhtikuu 2009, 00:27 kirjoittanut Muukalainen » tallennettu
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #49 : 10.Toukokuu 2009, 10:12 »

Minä itse pidin kovasti Hugh Jackmanin ja Nicole Kidmanin tähdittmstä Australiasta. Se oli mahtipontinen, mukavasti aboriginaalejakin ksittelevä, ja ennen kaikkea todella viihdyttävä elokuva. Rakastuin aboriginaalipoppamiehen loitsunlaulantaan ja elokuvan miljööseen ja henkilöihin. Yksi tämän hetken lempielokuvistani. Hymyilee

Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #50 : 10.Toukokuu 2009, 12:45 »

Tällä hetkellä kaksi suosikkileffaani ovat WALL-E ja Yön ritari.
Ja ei, jälkimmäisen syynä ei ole pelkästään Heath Ledgerin Jokeritulkinta (jolle annettiin Oscar mitä parhaimmasta syystä): Y.r. on sarjakuvasankarileffaksi mukavan rajojarikkova ja dramaattinen täynnä synkkiä teemoja ja tapahtumia. Plus Batmanin realisointi on hyvin onnistunutta (tyyliteltyä tietenkin, mutta siinä se onkin sarjakuvasankarileffa).

WALL-E taas... no, se nyt vain on kauneimpia animaatioita mitä tiedän. Kommasin sitä jo Viimeisin näkemäsi leffa -topikkiin.

Tapsa

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #51 : 18.Kesäkuu 2009, 10:08 »

Olen lukenut Imdb:stä paljon keskustelua kaikkien aikojen parhaasta elokuvasta. Heillä on siellä kuuluisa top 250-lista, jonka sisällöstä olen nähnyt 80 leffaa. Joitain niistä en olisi kyllä itse laittanut niin korkealle sille listalle. Lista perustuu sivuston käyttäjien antamiin arvosanoihin - siis tavallisten ihmisten mielipiteisiin. He antavat lempielokuvilleen korkeimmat pisteet, ja minulle tuli tästä mieleen, että ovatko lempielokuva ja paras elokuva oikeastaan sama asia?

Parhaana elokuvana voisi kai pitää sitä, jonka suurin ihmisjoukko nimeää lempparikseen. Luulisi, että Imdb:n lista olisi vähän maanläheisempi (kärjessä on Kummisetiä ja muita kolmituntisia, hitaasti eteneviä draamaklassikoita - elokuvia, jotka eivät suoriltaan herätä suuren yleisön mielenkiintoa). Eikö olisi oletettavaa, että ihmiset äänestävät ennemminkin hyvän mielen elokuvia, toimintapätkiä ja komedioita? No, okei, kyllähän melkein kuka tahansa tunnistaa oikeasti hyvän elokuvan kun sellaisen on nähnyt, ja niillä on tapana jäädä mieleen. Ja Imdb:n käyttäjät ovat enimmäkseen elokuvafaneja.

Tuo meni vähän sivupoluille. Tarkoitukseni on sanoa, että itselleni käy usein niin, että tunnistan jonkin elokuvan "hyväksi" sen perusteella, että se on hyvin tehty, näytelty, kuvattu, juoni on hyvä jne. jne. Mutta silti voi käydä niin, että elokuva ei henkilökohtaisesti puhuttele minua millään tasolla. Nähdäkseni jotta elokuva voisi olla lempparini, sen täytyy olla minulle tärkeä intiimimmällä tasolla. Sen ei täydy olla ainoastaan nokkela, vaan sen täytyy kertoa asioista, jotka liittyvät minuun tai joihin pystyn samaistumaan.

Katsoin eilen illalla The Prestigen, ja joo, olihan se hyvä ja loppuratkaisu kutkuttava. Jos olisin taikuri, pitäisin elokuvaa varmasti parhaana koskaan näkemänäni ja parhaana koskaan tehtynä. Mutta kun en ole. Jos tällainen elokuva tehtäisiin fantasianörteistä tai yliopistofukseista tai jostain muusta minua lähellä olevasta aiheesta, olisin mielissäni. Mutta usein sellaiset elokuvat eivät tähtää riittävän korkealle. Niistä puuttuu visiota, käänteitä, se henkeäsalpaava kikka.

Pitäisi löytyä molemmat, kikka ja kuitenkin ihmisläheisyys. No, esimerkiksi Donnie Darko oli aika lähellä, sen vuoksi voin melko vaaratta pitää sitä lempielokuvanani.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #52 : 18.Kesäkuu 2009, 20:31 »

Totta...

Kun ihmiset puhuvat parhaimmasta, he tarkoittavatkin itseään miellyttävintä.

En kyllä kokisi tätä ongelmaksi, koska miellyttävyys ja hyvyys liikkuvat kuitenkin käsi kädessä ja teknisesti hyvin ja ammattitaitoisesti tehtyä elokuvaa ei silti voi aina sanoa miellyttäväksi ja näin ollen myöskään hyväksi, vaan enintään ontoksi ja sieluttomaksi jne.

Hyvyys on enemmänkin miellyttävyyden ja ammattitaidon yhdistelmää, niiden kokonaisuus jota ei oikein pysty arvioimaan erikseen.

Jos mutu-tuntumalla mitattuna hyvät puolet painavat kirkkaasti enemmän kuin huonot puolet, on leffa kai sitten hyvä... Väliäkö sillä, mitä toiset omalla mutu-tuntumallaan sanovat...

Raimu

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #53 : 04.Marraskuu 2009, 14:29 »

Arvostan maagista tunnelmaa ja harvinaisia havaintoja. Dialogielokuvatkin ovat hyviä, vaikkei ole kivaa että repliikit arvotaan usein kirjoittajien kliseekäsikirjasta.

Tässä listaan vain sellaisia suosikkejani joita ei threadissa aiemmin mainittu.

- Repo Man: Tylsäksi koskaan käymätön kulttiklassikko humanoideista, tiedemiehistä ja punkkareista. Repliikit ovat sitaattivalmista helmikamaa.

- May: Ihana pikku epäkauhuelokuva Lucky McKeeltä. Päähahmoa käy sääliksi, koska hänellä ei ikinä ollut mahdollisuuttakaan.

- Donnie Darko: Jonain päivinä tämä on minusta 2000-luvun paras elokuva. DD vangitsee täydellisesti sen, kuinka paskaa nuoruus ja elämä ovat.

- Seitsemäs manner: Ahdistava Haneke-elokuva. Niin ahdistava, että kauhistuttaa tietää sen pohjautuvan tositapahtumiin.

- It's All About Love: Vau. (Aloitin tästä juuri oman threadinsakin.)

- Léon: Koska Suomen kaikki asukkaathan rakastavat Luc Bessonin Léonia, emmekä siltikään saa version intégralea kaupasta tai telkkarista!!!

I love you for the books you read
Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #54 : 16.Helmikuu 2010, 16:00 »

On filmejä jotka ovat kaikin puolin täydellisiä, ja sitten on taas filmejä jotka eivät syystä tai toisesta ole niin hyviä mutta itse tykkäät kuin hullu puurosta. Omassa listassani on vähän molempia.

Filmejä jotka tulee katsottua säännöllisesti uudestaan, kerta toisensa jälkeen:

Lord of the Rings-trilogia (extended cut). Visuaalisesti loistava ja hyvät näyttelijät. Rakastamani kirja siirretty filmille kohtalaisen onnistuneesti, mitä nyt ne muutamat valituksen aiheet, joita en nyt tässä ala kuitenkaan luettelemaan.

Aliens (dir. cut). Alien sarjan toimintapainotteisin tapaus. Upeaa scifiä, klaustrofobinen tunnelma, hieno äänimaailma.

Lynchin Dyyni. Visuaalisesti hieno ja hyvät näyttelijävalinnat tässäkin.

Star Wars filmit. Tähtiasteikolla rankattuna vain keskinkertaisia filmejä mutta silti vetävät puoleensa. Pidän jopa uudesta trilogiasta. JarJar Binks yrittää kovasti pilata ekan mutta hieno lopputaistelu Sithin Lordia vastaan pelastaa paljon. Ja kolmososa tappelee kiivaasti sarjan parhaan filmin tittelistä Imperiumin vastaiskun kanssa.

Kubrickin Kellopeliappelsiini. Kerrassaan riemastuttava tapaus. Yksi parhaita elokuvasoundtrackeja, Beethoven rulettaa. Paras Jeesus-filmatisointikin tässä filmissä (eli se unipätkä missä päähenkilö kuvittelee olevansa roomalainen sotilas ruoskimassa Jeesusta :)

Fifth Elementh. Parasta B-luokkaa juonensa puolesta, mutta visuaalisesti hieno ja voi pojat, se leffa toimii, jyrää eteenpäin kuin juna. Upea oopperakohtaus, ja Leeloo on tietty ihana :)

Shogun Assassin. Lone Wolf and Cub sarjan parista leffasta kasattu filmi. hienoa samurai-toimintaa.

Crying Freeman. Varmaan vähän tuntemattomampi tapaus. Tappaja (Mark Dacascos) joka rakastuu naiseen klaaninsa vastustuksesta huolimatta. Joku sanoi osuvasti että tämä filmi on kuin runoutta. Upeasti kuvattu.

Ja sitten niitä täydellisiä filmejä muutama kappale.

Casablanca. Kerrassaan upea filmi. Tässä elokuvassa on kyllä jotain taikaa ku se niin imee mukaansa.

Blade Runner. Hieno cyberpunk klassikko. Visuaalisesti upea ja hyvä juoni.

Shawshank Redemption. Hieno vankilakuvaus. Oopperamusiikkikohtauksessa tuli ihan tippa silmään kun oli niin hieno.

Huuliharppukostaja. Paras westerni. Heti alun rautatieasemakohtaus on aivan legendaarinen.

Hyvät, pahat ja rumat. on myöskin lähes täydellinen länkkäri.

Leon (deluxe edition). Luc Bessonin kuvaus lukutaidottomasta palkka-tappajasta joka saa pikkutytön kumppanikseen. Actionia parhaimmilaan. Tunteikas filmi. Loistavat näyttelijäsuoritukset (Reno, Oldman, Portman).

Das Boot. Aivan täydellinen sukellusveneleffa. Tästä ei sotaleffa enää juuri parane.
Ainoa joka menee ohitse on Band of Brothers minisarja.

Pulp Fiction. Tarantinon mestariteos. Monta toisiinsa kietoutunutta tarinaa.

Kurosawan Seitsemän samuraita. Kolmetuntinen leffa joka ei tunnu yhtään pitkältä, itse asiassa se lopun hyökkäyskohtaus tuntuu liiankin nopealta.

Pari hienoa film-noiria eli Out of the Past (1947). Perinteinen, yksityisetsivä ja kohtalokas nainen. Pääosassa Robert Mitchum.

Key Largo (1948) aka Myrskyvaroitus. Bogart ja Bacall. Myrsky riehuu ulkona ja gangsterit tulevat pikkuhotelliin.. Hieno tunnelma.

Talvisodan ohella suomen paras leffa on Kaasua, Komisario Palmu jonka voisi myös laskea film noiriksi.

The Legend of 1900. Tim Roth pianistina joka ei suostu poistumaan laivasta koko elämänsä aikana.

Cyrano de Bergerac. Gerard Depardieu isonenäisenä runoilevana muskettisoturina joka on yksipuolisesti rakastunut naiseen jota komea mutta tyhmä kaveri havittelee.

Samantapaista kolmiodraamaa oli hienossa filippiiniläisessä romanttisessa leffassa Close to You (2006).

Paras komedia Python porukan Kala nimeltä Wanda. Kevin Klinellä aivan hillitön rooli :)

Lyhyesti muutama hieno scifi-leffa eli: V for Vendetta, The Matrix, Serenity, Brazil, Equilibrium.

Ja jännitystä; Die Hard, Face/Off, L.A. Confidential, Road to Perdition, Sin City, The Usual Suspects
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #55 : 29.Elokuu 2010, 14:28 »

Olin jo tekemässä luetteloa, mutta ei pysty. Menisi ihan älyttömäksi, sillä niitä elämää suurempia elokuvia on aivan liikaa että pystyisin irrottamaan vaikka kolme parasta siitä joukosta. Mutta Aki Kaurismäki, Andrei Tarkovski, Stanley Kubrick, Pedro Almodovar, Lars Von Trier, Quentin Tarantino ja Sergio Leone ovat ainakin tarjonneet elämää suurempia kokemuksia. Nuo eivät siis olleet paremmuusjärjestyksessä.
Narri
***

« Vastaus #56 : 29.Elokuu 2010, 19:57 »

Ihme juttu. Varastetut ihmiset toimi ja hyvin toimikin. Se ei ollut menettänyt lainkaan tehoaan sitten sen, kun sen joskus kakarana näin (ja pelkäsin niin pirusti).
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #57 : 30.Elokuu 2010, 08:59 »

Hmm, nyt kun tässä pohtii parhaita leffoja, mitä on nähnyt, huomaa, että viimeisen parin vuoden aikana on tullut nähtyä montakin hyvää leffaa, mutta aina niistä löytyy joku seikka, josta en vain yhtään pidä, ja senpä takia leffa ei tule päässeeksi edes suosikkeihini saati sitten parhaaksi näkemäkseni leffaksi. Tuntuu vain siltä, että aina pettyy johonkin ratkaisuun, tai sitten juoni on liian kliseinen tai ei ollenkaan looginen tai uskottava.  Pyörittää silmiään
Tässä viime synttärinäni tuli kans veljeni kanssa keskusteltua aiheesta, kun hän lahjoitti minulle blue-rayna kaksi leffaa, joista toinen oli Terminator 3. Hän perusteli valintaansa sillä, että olen etsinyt leffaa pitkän aikaa, se on mielestäni paras terminaattori-leffa, ja se on kuulemma ainoa leffa, josta en ole ikinä sanonut yhtään negatiivistä sanaa. Lisäksi minulla on tuo samainen leffa psp:llä enkä koskaan pysty lähtemään minnekään reissuun katsomatta kyseistä leffaa psp:lläni matkan aikana. Joten kai sen voi perustella parhaimmaksi näkemäkseni leffaksi.
Lisäksi kyllä Azumit 1 ja 2 ovat aika ehdottomia.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #58 : 04.Syyskuu 2010, 09:58 »

Lainaus käyttäjältä: Zereott

Hmm... Totta. Muutamana viime vuotena on ollut todella köyhää. Ei tule mieleen kuin Watchmen, joka näin äkkisältään saisi aika varauksetonta ylistystä minulta. Inceptionille jätän vielä toisen katsomiskerran varausta (yleensä eka kerta on se epäluotettavin laadun arvioinnin kannalta) ja Tiekin osoittautui toisella katsomiskerralla hieman... en oikein osaa sanoa miksi...

Lainaus käyttäjältä: Zereott
Terminator 3

Wat? Joku jossain yhteydessä sanoi, että "Uinu, uinu lemmikkini" on komedia, ja nyt että Terminator 3 on paras Terminator-leffa... Surrealistista  Järkyttynyt

Lainaus käyttäjältä: Narri
Varastetut ihmiset toimi ja hyvin toimikin.

Ja ne eivät edes kilju typerästi, kuten 70-luvun versiossa. Ei sellaiset "epäinhimmilliset käytökset" kuin vain hälvennä koko vaihdokasajattelun pelottavuutta antamalla jonkinlaisen selkeästi tunnistettavan keinon erottaa alienit ihmisistä.

Narri
***

« Vastaus #59 : 04.Syyskuu 2010, 14:44 »

Lainaus käyttäjältä: Narri
Varastetut ihmiset toimi ja hyvin toimikin.

Tuota en tullut itsekään ajatelleeksi. Ei niissä "palkoihmisissä" oikeastaan ollut tuossa 50-luvun versiossa mitään eroa "tavallisiin" ihmisiin. Kunhan vain olivat kaikki samaa mieltä ja yhtä ajatusta. Perhanan pelottavaa.

Se vanha Se toisesta maailmasta toimii myös ihan kelpo lailla kunnes hirviö astuu omana itsenään esiin. Silloin kauhu häviää ja vaihtuu... no, melkeinpä nauruksi.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6   Siirry ylös