02.Elokuu 2014, 03:21 *

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Parhaimpia elokuvia, joita muistatte nähneenne! :)  (Luettu 14423 kertaa)
Moonlord

Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #80 : 24.Joulukuu 2010, 15:53 »

Vähän myöhäisessä tuli katsottua Watchmen mutta viimeinkin tuli hommattua ja sehän peräti olikin kaiken hypetyksen arvoinen. Sarjakuvan lukemisesta oli sen verran aikaa ettei siitä enää kauheasti muistanut, joten en sitä osaa nyt sanoa kuinka uskollinen tuo oli sarjakuvalle, mutta kohtalaisen "sarjakuvamaiselta" tuntui. Visuaalisesti hieno. Hyvät hahmot, varsinkin sekopäinen Rorschach ja lähes ihmisyydestään luopunut Dr. Manhattan miellyttivät. Toiminta oli todella hienoa, sopivasti huumoriakin mukana.

Monet moittivat tätä tylsäksi mutta kyllä minulla meni 186 min pitkä director's cuttikin rattoisasti. Tässä on filmi joka tulee katsottua vielä moneen kertaan. Nousi kertaheitolla top 20 listalle.
sansa
Noviisi

« Vastaus #81 : 24.Joulukuu 2010, 16:33 »

The Hair - let the sun shine in on ihana hippielokuva, joka on kuvattu 70-luvulla. laulut perustuvat samannimiseen musikaaliin, mutta elokuvassa on käsittääkseni rutkasti enemmän juonta. ironisen surullisesta lopusta huolimatta (tai minun kohdallani juuri sen vuoksi) elokuva on unohtumaton; omituinen, hulvaton ja täynnä omintakeisia kohtauksia.

Myös mm. Ralph Fiennesin tähdittämä Humiseva harju on mielestäni vertaansa vailla. Varsinkin musiikki! juonella ja henkilöhahmoilla on taas vain vähän kiinnekohtia kirjan kanssa, mutta siitä viis  Hymyilee tykkäsin nimittäin enemmän filmatusta kuin luetusta versiosta.
Lachesis
Kriitikko

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #82 : 27.Joulukuu 2010, 11:11 »

En ymmärrä elokuvan päälle taidemuotona yhtään mitään, joten minulle parhauden kriteerejä ovat koukuttavuus, komea draama ja joskus myös tietynlainen nokkeluus. Parina viime vuonna olen nähnyt aika vähän mitään, ja vielä vähemmän mitään oikein hyvää. Pikaisella silmäyksellä kaikkien aikojen lista voisi olla vaikkapa että:

Heat, Gladiator, V for Vendetta ja Alienit (muut kuin nelonen). Myös Seven ja eka Matrix potkaisivat aikanaan hyvin. Äkkisilmäyksellä on vaikea sanoa, mikä näitä nyt sitten oikeasti yhdistäisi... No, ainakaan romanttista komediaa näistä ei taida saada tekemälläkään. Genreä, tiettyä synkkyyttä, eskapismia, vähänlaisesti huumoria?

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Jackalbury
***

« Vastaus #83 : 27.Joulukuu 2010, 19:26 »

Omassa elokuvalistauksesssani kärkisijaa pitää kiinalainen Hero, joka jostakin syystä kolahti ja upposi minuun, vaikka olenkin saanut kuulla monelta muulta että se oli huono ja sekava elokuva. Itse pidin värimaailmasta, tarinasta tarinan sisällä rakenteesta ja totuuden sekä valheen pohdinnasta, vaikkakin lopun propagandalta lemuava loppu vähän pilasi tunnelmaa.
Q_Black

Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #84 : 17.Toukokuu 2011, 20:20 »

En osaa päättää niistä monista, joista pidän  Listaan tähän suosikit:

*Houkutus, Uusikuu & Epäilys
*Death race 1 & 2
*Burleski
*Red Riding Hood
*Kaksin karkuteillä
*Hurjapää-leffat
*Pirates of the Caribbean - leffat
*Saw 1-3 (en oo muita vielä katsonut  Järkyttynyt)
*Hostel 1 & 2
*Emily Rosen riivaaja
*Avatar
*Harry Potter - leffat
*DOA - Dead or Alive

Siinäpä muutama  Cool

“What i want, i take” (Zsadist, LA)
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #85 : 04.Heinäkuu 2011, 20:13 »

Lainaus käyttäjältä: Rasimus
Oliko tuo lisäys listaa "Q_Blackin hyviä elokuvia"
Sitä se lisäys oli.

No niin näköjään oli kun itsekin vaivautui etsimään oikean ketjun esiin...

Lainaus käyttäjältä: tpi
Ei millään pahalla, mutta tuosta listasta jos siinä on "parhaat elokuvat mitä ikinä on nähnyt" voi päätellä, että listan tekijä on joko hyvin nuori, katsonut hyvin vähän elokuvia, tai on katsonut vain keskimäärin todella surkeata Hollywood-pa*kaa.

Tai sitten mun tavoin kärsii vanhojen klassikoiden hidastempoisuudesta. Tai lyhyestä muistista, sillä tuon Q_Blackin listan leffat ovat kaikki pirun tuoreita tapauksia...

Siis sinun listasi elokuvissa on aivan m-a-h-t-a-v-a-a kerrontaa, tarinaa ja juonta, sellaista käsikirjoituksen arvostamista mitä ei näinä päivinä enää näe muuten kuin ison rahan ulkopuolella. Mutta esim. Hitchcockeja katsoessa tuppaan käyttämään pikakelausta päästäkseni nopeammin näkemään mitä tulee seuraavaksi - sillä hinnalla että näyttelijätyön pikkueleet jäävät huomaamatta  Surullinen

3. Citizen Kane
- eikö tätä kukaan enää muista. Kameratekniikka edelleen modernia ja muutenkin todellinen klassikko.

Emmä modernista tiedä, mutta itse suorastaan rakastin valon ja varjon käyttöä. Etenkin tapaa, jossa ihmisten kasvot olivat aina varjossa kun nämä puhuivat tulevaisuudesta suoraan tai epäsuoraan.

9. Tappajahai

Tätä mä en ole koskaan tajunnut. Totta puhuen olen viimeksi nähnyt niin pilttinä, että jos siinä on jotain ihmismielen pohjamutia kihelmöivää piilomerkitystä, niin se on mennyt ohitse ja silloin on mahdolliset leffan neroudet jäänyt kokematta. Pitäisi varmaan nähdä uudestaan ennenkuin sanon mitään lopullista.

...

Pitäisi varmaan osallistua listojen tekijöiden joukkoon ja pistää koko elokuvakokoelma jonkinlaiseen järjestykseen. Reilusti kahdeksansataa nimikettä pisteytettävä ja verrattava keskenään (ja kaikki ovat tietenkin hyviä elokuva, mun hyllyyn ei eksy huonoja kopioitunakaan)... Mahdollisesti katsottava muistinvirkistykseksi... Puuh... Täytyy sanoa itsensä irti töistä, että jää aikaa harrastustoiminnalle.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Antti
***

« Vastaus #86 : 04.Heinäkuu 2011, 20:48 »

Tämän hetken kaikkien aikojen TOP-10:

7. Sherlock Holmes ****½
8. Tanssii susien kanssa ****½
9. Avatar ****½
10. Toy Story 3 ****½

Leffatykin listaltani näette kaikki parhaiksi arvioimani elokuvat - joista jokaisen aion itselleni myös hankkia. Tuolla listalla on vain ja ainoastaan kaikki 4½-5 tähden elokuvat, joita siis on 27 tällä hetkellä. Pisteytyksiä olen Leffatykissä antanut 297, kaikille näkemilleni elokuville. Määrä kasvaa kyllä koko ajan, muttei listalle tule mitään uutta kovinkaan usein.

Listalla on vain 26 elokuvaa, koska The Greatest Game Ever Played ei suostu listalla pysymään. Se olisi normaalisti sijalla 24.  Pyörittää silmiään

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #87 : 04.Heinäkuu 2011, 21:09 »

*Saw 1-3 (en oo muita vielä katsonut  Järkyttynyt)
*DOA - Dead or Alive

Itsekin pidän valtavasti kolmesta ensimmäisestä Sahasta, vaikka monien mielestä sarja menetti tehonsa heti ykkösosan jälkeen. Omasta mielestäni tasossa tapahtui notkahdus vasta nelosen kohdalla, mutta silti olen valmis väittämään, että myös nopeasti tuotetuissa jatko-osissa on enemmän tunnelmaa kuin monissa muissa tämän päivän jännäreissä.

Toivottavasti tuo tarkoittamasi DOA on Takashi Miiken ohjaama gangsteritarina(trilogia) 90-luvun lopusta eikä samannimiseen videopeliin pohjautuva tappeluelokuva, jonka ainoa sisältö taisi olla hyvännäköiset naiset.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Logikärmes

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #88 : 04.Heinäkuu 2011, 22:14 »

Minulle elokuvat ovat nykyään melkoinen intohimo, mutta tämän hetken kärkipaikkoja pitävät enemmänkin ohjaajat kuin elokuvat. Hayao Miyazaki on ehdoton suosikkini, ja hänen ohjaustöistään Henkien kätkemä pitää tällä hetkellä ykkössuosikin sijaa hallussaan. Siinä elokuvassa on vain yksinkertaisesti mielikuvituksen annettu lentää sellaisissa korkeuksissa, ettei voi kuin pitää kiinni ja nauttia kyydistä.

Toinen ohjaajasuosikkini on Christopher Nolan, jonka Inception kolahti kovaa. Minäkään en ole tosin nähnyt kyseistä elokuvaa kuin yhden ainoan kerran, joten en vielä osaa sanoa, miten kestää uudelleen katsomista. Myös samaisen miekkosen Memento oli mielenkiintoinen. Nolanissa ohjauksissa miellyttää tapa kuvata ihmismielen ilmiöitä.

James Cameronin Avatar pääsee listalleni ainoastaan sen huikean visuaalisuuden vuoksi.

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Peuranpuolikas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #89 : 05.Heinäkuu 2011, 10:20 »

Paras leffa on paras: Shawshank Redemption, tunnetaan myös hirvittävällä suomennoksella Avain pakoon. Stephen Kingin tarina, Morgan Freeman, vankilamiljöö... Ah. Mitä muuta voi toivoa? Jos joku ei ole nähnyt, vuokraa sen TÄNÄÄN!

Laulava ääni olkapäälläni, Myllylahti 2013. Murhamylly 81. ISBN 978-952-202-413-8.
Narri
***

« Vastaus #90 : 05.Heinäkuu 2011, 10:51 »

Tarkemmin ottaen nimi on "Rita Hayworth – avain pakoon", eli nimi sisältää vieläpä spoilerin!

Frank Darabontilla on kieltämättä oikea ote Kingin teksteihin, Vihreä maili ja Usva ovat nekin oikein kelpo elokuvia.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #91 : 05.Heinäkuu 2011, 11:10 »

Pakko todeta että Goodbye Lenin voisi mennäkkin top-20 sijoille. Tosin parasta ei ole vieläkään löytnyt. Ehkä se Tarkovskin Solaris.
Kara
Kokelas

« Vastaus #92 : 10.Heinäkuu 2011, 00:28 »

Jo muutamaan otteeseen mainitut Terminator ja Terminator 2 kuuluvat minunkin suosikkielokuviini. Ykkösessä varsinkin juoni pysyy mielestäni hyvin kasassa (kakkonen rönsyilee vähän miten sattuu), ja tunnelmaa riittää. 80-luvun erikoistehosteet eivät vie mitään pois, päinvastoin ne antavat elokuvalle mukavan loppusilauksen. No, ehkä sille kohtaukselle, jossa terminaattori leikkelee kasvojaan, voisi antaa pienen päivityksen. Sarjan kolmas osa oli ok-viihdettä, mutta ei mitään sen erikoisempaa. Neljättä elokuvaa ei ole olemassa en halua muistaa.

Toy Story 3 näkyy olevan jo mainittu, mutta mielestäni se jää kauas taakse verrattuna edeltäjäänsä Toy Story 2:een. Se on koskettava, mutta samalla todella hauska. Kolmonen oli sekin hyvä elokuva, mutta yritti mielestäni liikaa ja eksyi siirappiin varsinkin loppumetreillä. Kakkonen käsittelee yhtä raskaita teemoja, mutta ei niin alleviivatusti. Kakkonen pysyy hallinnassa; juoni ei ole liian täyteen ahdettu, ja uusia hahmojakin on vain kohtuudella. Katsoin lapsena Toy Story 1:n, ja siitä jäi ikuinen trauma. Ilmeisesti ne silvotut lelut olivat liikaa herkälle mielelleni, tai jotain. Siksi vielä nykyään jotenkin masentaa katsoa ykköstä, vaikka se hyvä elokuva onkin.

Ohi varsinaisen aiheen ja auttamattomasti myöhässä sanon vielä, että kannattaa tosiaan jos vain on mahdollisuus katsoa Buffy vampyyrintappaja -sarja. Se on niitä harvoja sarjoja, joka on saanut minut itkemään ja nauramaan samaan aikaan.
« Viimeksi muokattu: 10.Heinäkuu 2011, 00:36 kirjoittanut Kara » tallennettu
punnort
Velho

« Vastaus #93 : 12.Joulukuu 2011, 18:54 »

Oma Top-3:ni

1) The Omen. Kerrankin kauhuleffa, jossa on kunnollinen juoni, eikä sisällä kirkumista ja säntäilyä, jota on tylsä katsoa. Kirkkokuoromusiikki luo mukavasti tunnelmaa.

2) 1984. Vaikka olenkin sitä mieltä, että Brave New World on parempi dystopia kuin 1984, koska siinä BNW:ssä tavalliset ihmiset kannattavat systeemiä eikä se ole pelkästään ylhäältä saneltu, tuo leffaversio toimii. Hiukan haalea kuvanlaatu luo mukavasti tunnelmaa.

3) Brazil. Byrokraattinen dystopia on aina hyvä mustan huumorin aihe.
Logikärmes

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #94 : 12.Joulukuu 2011, 22:41 »

Katson niin paljon elokuvia, että suosikkielokuvieni/-ohjaajieni lista hieman elää (kun maailmassa on niin paljon hienoja elokuvia, etten voi mitenkään muistaa niitä kaikkia! Cool). Voisinkin nyt päivittää sen verran, että Miyazakin ja Nolanin rinnalle ovat nousseet Sergio Leone "dollaritrilogioineen" (oikeasti, en ollut edes tajunnut, kuinka kertakaikkisen upeita elokuvia ne ovat), muun muassa Heron, Lentävien tikarien talon ja Kultaisen kukan kirouksen ohjannut Zhang Yimou (wuxiaa, jee! Hymyilee leveästi) ja Quentin Tarantino ja hänen Kill Bill-elokuvansa, jotka vetävät sopivasti vaikutteita molemmista edellä mainituista lajityypeistä.

Pienenä jokerina listalleni (joka alkaa näyttää koostuvan huomattavasti enemmän ohjaajista kuin yksittäisistä elokuvista) pääsee vielä David Lynch. Surrealismi puree minuun aina siinä missä fantasiakin, ja etenkin Mulholland Drive on sellainen mysteeri, jonka selvittämistä haluan jatkaa jonakin päivänä toisella katsomiskerralla.

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Platypus
Velho

Asuinpaikka: Espoo (Kotikunta Hyvinkää)
« Vastaus #95 : 10.Maaliskuu 2012, 20:24 »

Selasin nopeasti ketjun läpi... Hyviä täällä on mainittu. Allekirjoitan ainakin seuraavat:
Amelie <3 sekä Forrest Gump <3
LotR-trilogia
Terminaattori 1 ja 2 (kolmosta en ole nähnyt, "nelonen" oli ihan jees)
Alien + Aliens
Pirates-leffat
Yön ritari
Avatar & Inception (näyttäviä)
Star Wars
Indiana Jonesit, sun muut megaleffat... Jurassic Parc, anyone? Loistavat musiikit ja seikkailutunnelmat.

Mutta nyt minä huudan pettyneenä. Kukaan ei ole maininnut Paluu tulevaisuuteen -elokuvia!
Ne ovat olleet minulle rakkaimpia leffoja jo alakoulun ajoilta. Ensimmäinen osa on jo itsessään helmi ja timantti, onnistuen pyörittämään taitavasti ties kuinka montaa aikamatkustuksen ongelmaa yhtä aikaa. Yksityiskohtia huomaa jatkuvasti lisää. Kakkonen vain korostaa tarinan erinomaisuutta ja koskettavuutta näyttämällä kauhistuttavan, vaihtoehtoisen todellisuuden. Kolmososa on mikä on, hassu länkkärimeininki mutta sekin on hyvin mainio ja sopii mielestäni ihan hyvin.

Hyvin tehdyt piirretyt ja animaatiot ovat aina olleet (ja tulevat aina olemaan) rakkaudenkohteitani... Olen iloinen siitä, että lapsuuteni osui Disneyn toiseen kulta-aikaan.

Leijonakuningasta katselin jatkuvasti, ja nykyään purskahdan liikutuksen itkuun jo heti kun ensimmäiset sävelet alkavat ja aurinko nousee. Myöhemmin aloin myös palvomaan Kaunotarta ja Hirviötä. Vanhoista leffoista mainitsen Prinsessa Ruususen, koska se oli uudelleen katsottuna loistava ja naurattikin useasti.
Disneytä voisin listata vaikka kuinka, mutta jätän sen nyt näihin kolmeen.

Kaikki Pixarin animaatiot ovat upeita helmiä, en edes osaa päättää, minkä niistä mainitsisin. Toy Story on eheä trilogia juuri nyt, neljättä osaa en osaisi kuvitella sopivaksi.

Dreamworks on tehnyt pääosin vitsikkäitä, mutta ajan hampaalle alttiita leffoja. Kunniamaininnat on kuitenkin pakko antaa poikkeuksille: Kung Fu Panda (Miksi kriitikot ovat siitä niin nihkeitä? Tarinahan on syvällinenkin!) sekä How to train your dragon.

"Then you're destined for the world without chores and sweating - the eternal hell of boredom in heaven"  ~M. Skinner
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #96 : 28.Huhtikuu 2012, 21:56 »

Pohdin, pitäisikö laittaa viimeksi nähtyjen elokuvien listaan vai tähän, mutta totesin että Prestige on napakymppi Christopher Nolanilta. Ja kysehän on siitä paremmasta samana vuonna tehdyistä hyvistä taikuriaiheisista elokuvista (se toinen on joku aika sitten telkusta tullut Edward Nortonin tähdittämä Silmänkääntäjä eli The Illusionist, joka sekään ei ole huono).

Prestigen ansio on juuri nolanimaisessa käsikirjoituksessa ja ihmispersoonallisuuksissa. Kaksi verisesti ja hyvin henkilökohtaisesti kilpailevaa taikuria (Batman ja Wolverine - siis sivistymättömämmille Christian Bale ja Hugh Jackman) tuntuvat todella aidoilta ja moniulotteisilta hahmoilta. Kumpikin on omalla tavallaan sympaattinen, ja heidän tekonsa ovat hyvin pohjustettuja ja ymmärrettäviä. Käsikirjoitus taas ei kerro ainoastaan molempien elämän hajoamisesta menetyksen, kateuden, vihan ja kilpailun kautta, vaan myös siitä kuinka taikuus on viime kädessä tiedettä ja kikkoja, kun taas varsinainen tiede on todellisempaa taikuutta.

Outoa kyllä, olen nähnyt leffan vain kerran aikaisemminkin silloin kun se ilmestyi, enkä silloin muistaakseni oikein lämmennyt sille. Nyt se sen sijaan kolahti erittäin lujaa. Ainoa valittamisen aihe on vähän turhan uskomattomaksi menevä loppupuoli. Mutta epätodellisuudet voi hyväksyä vertauskuvallisina aineksina ja sitä kautta elimellisenä osana tarinaa, jota ei luultavasti voi kertoa millään muulla tavalla, ilman että jotain muuttuisi radikaalisti.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Liliales
Kokelas

« Vastaus #97 : 05.Toukokuu 2012, 20:12 »

Täytyy näin ensiksi sanoa että pari viime vuotta on ollu kyllä kehno elokuville... Vain muutama elokuva on viime aikoina saanut minut ilmaisemaan enemmän kuin 'ihan ok' sanat. Toivottavasti seuraavat vuodet ovat vähän paremmat elokuville.
MUTTA, tässä on mun mielestä parhaimmat elokuvat, jotka oon tähän asti nähny:

Gladiaattori
Sherlock Holmes
Rango
Kaksin karkuteillä
Orpokoti

Ja sitten ei sovi unohtaa unohtumattomia Disney klassikoita ja muita piirrettyjä!

Leijona kuningas
Aladdin
Prinsessa Ruusunen
Mulan
Henkien kätkemä

Muutama on, lukemani perusteella, valinnut Saw elokuvia, ja on ymmärrettävää että, niistä joku pitää jos on kauhun ystävä. Mutta sitä en ymmärrä miksi kyseisestä leffasta pitää tehdä niin monta elokuva... 9 LEFFAA, ihan järetöntä! 9 toistoa, missä on 'kaiva silmästäsi avain, ellet halua käristyä uunissa poroksi' henki.. Pidän kyllä jännittys/trilleri leffoista, mutta moni ei ole päässyt suosikki -listalle. Noo, viihteensä on kullakin :)

Sitten odotan innolla tulevia Hobitti elokuvia ja vaikka en olekaan hyvä ystävä Houkutus -sarjan elokuville, yllätyin positiivisesti Aamun koin ensimmäisestä osasta ja odotan toista ja viimeistä osaa innolla :) Ensimmäinen elokuva oli surkeaakin surkeampi, mutta parannusta oli kahdessa seuraavassa elokuvassa.

Olen myös lukenut että Varjojen kaupungit -sarja tulee valkokankaalle ja ensimmäinen elokuva ilmenee ensi vuonna ja saa nähdä millainen kokemus kyseisestä sarjasta tulee.
« Viimeksi muokattu: 05.Toukokuu 2012, 20:18 kirjoittanut Rosalie » tallennettu
stuwi

Asuinpaikka: Tähtienkatoama
« Vastaus #98 : 05.Toukokuu 2012, 23:16 »

Elokuvista on aina vaikea valita parhaita, mutta on mulla kyl monia suosikki elokuvia kuten:

Avatar
Shanghai Noon ja Shanghai Knights
Muumio ja Muumio 2
The Karate Kid (vanhemmat versiot)
V Niin Kuin Verikosto

Painajainen Ennen Joulua
Kaksin Karkuteillä
Keisarin Uudet Kuviot
Laijonakuningas

No siinä oli joitakin suosikki elokuviani, aikamoinen lista oikeastaan  . Ihania, nostalgisia ja mahtavia uudempia elokuvia!  Iskee silm&#228;&#228;

Things will work out! ^v^
Mr.Kirja

Asuinpaikka: Etelä-Pohjanmaa
« Vastaus #99 : 06.Toukokuu 2012, 07:32 »

Tässä ne helmet, parhaiden parhaat:

Shawshank Redemption
V niinkuin Verikosto