29.Elokuu 2014, 04:11 *

Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Laadukas kauhukirjallisuus  (Luettu 18472 kertaa)
Morre
Kokelas

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #80 : 19.Huhtikuu 2012, 10:51 »

Kotimaisista tuttuja ovat Kari Nenosen ja Boris Hurtan kirjat. Kummastakaan ei suoraan ole iloa graduni aiheeseen, mutta valaisevatpa omalta osaltaan kotimaisen kauhun perinnettä.
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #81 : 19.Huhtikuu 2012, 12:00 »

Uusin kauhu ei ehkä ole muodonmuutos-aiheen kannalta niin merkityksellistä. Tuolla on Leena Peltosen artikkeli ihmissusista: http://www.aikakone.org/leena/werewolf.htm

Juri Nummelin on referoinut Kuolleen silmät -kokoelmaa kirjassa Unohdettu Waltari. Ulkomaisia kauhukirjailijoita -teos esittelee eri tekijöitä.
Eija
Velho

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #82 : 19.Huhtikuu 2012, 16:30 »

Waltarin tai Kristian Korpin Kuolleen silmät on lähes mahdotonta saada käsiinsä (kiinnostaisi itseänikin). Voi olla, että se löytyy jostain kirjastosta ja ehkä mahdollista lukea paikan päällä. Kolme siinä olevista novelleista on julkaistu uudelleen helpommin löytyvässä Waltarin kokoelmassa Lukittu laatikko ja muita kertomuksia.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #83 : 19.Huhtikuu 2012, 17:58 »

Niin ja jos Ramsey Campbell kelpaa (oikeastaan sanoisin ettei, nuorimies on syntynytkin vasta 1946), niin mukana pitää olla myös Robert Bloch.

Sekä Ramsey Campbell että Robert Bloch edustavat tosiaan vähän uudempia kauhukirjailijoita, mutta kumpaakin arvostetaan melko paljon.

Tässä on vielä pari kauhukirjailijaa, jotka on hyvä mainita, kun puhutaan vanhasta kauhusta: Arthur Machen ja Sheridan Le Fanu.
Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #84 : 16.Toukokuu 2012, 18:54 »

Savukeidas-kustantamo on aloittanut uuden sarjan Savukeitaan kauhuklassikot. Sen ensimmäisen osan, Sheridan Le Fanun tarinakokoelman Carmilla ja muita kertomuksia, pitäisi tulla kauppoihin vielä tämän kuun aikana.

En osaa arvata, mitä kirjoja sarjassa nähdään seuraavaksi.

Juri Nummelin sanoo:
Lainaus
Olen kääntämässä Lovecraftin esseetä "Supernatural Horror in Literature" Savukeitaan aloittamaan kauhuklassikkosarjaan, jossa on tullut jo yksi nide Sheridan Le Fanua. Kirjan pitäisi ilmestyä ensi keväänä, riippuen hiukan apurahatilanteesta.

En tiedä, onko tämä sarjan toinen osa vai ilmestyykö jotain välissä.
Jussi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #85 : 12.Marraskuu 2012, 14:51 »

Adam Nevillin The Ritual voitti tämänvuotisen August Derleth Awardin, jonka British Fantasy Society jakaa parhaalle kauhuromaanille. Voisi luulla, että teos edustaa ketjussa toivottua laadukasta kauhukirjallisuutta. Guardian-lehti sanoi kirjailijasta näin:
Lainaus
Nevill is fast becoming Britain’s answer to Stephen King.

Joe Hilliltä on tulossa uran kolmas romaani ensi huhtikuussa. Kirjan nimi on Isossa-Britanniassa NOS4R2, Yhdysvalloissa NOS4A2. Englanninkielisen puolen tietokannassa näkee juoniselostuksen ja brittikansikuvan. Toivon, että mies onnistuu vihdoinkin kirjoittamaan pitkän teoksen, joka on samalla tasolla upeiden novellien kanssa. En missään nimessä rupea tätä alkukielellä lukemaan, mutta veikkaan suomennoksen ilmestyvän myöhemmin.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #86 : 24.Kesäkuu 2013, 19:54 »

Luin viime vuonna Richard Gavinin At Fear's Altar -novellikokoelman. Siinä oli erinomaisia tarinoita (pidin siitä todella paljon, koska tarinoissa oli tyyliä ja syvyyttä).

Suosikkitarinani oli The Abject, koska siinä oli sopivassa suhteessa kosmista kauhua ja modernia kauhua. Pidin kovasti myös Chapel in the Reeds -tarinasta.

Minusta Gavinia voi verrata Laird Barroniin, W. H. Pugmireen, Clive Barkeriin ja Livia Llewellyniin, koska hän kirjoittaa vastaavanlaisia hienoja ja kaunokirjallisia kauhu-, dark fantasy - ja weird fiction -tarinoita. Hänen tarinoita voi myös verrata vanhojen klassikkokirjailijoiden tarinoihin (eli H. P. Lovecraftin, Edgar Allan Poen, M. R. Jamesin, Arthur Machenin and Algernon Blackwoodin tarinoihin).

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #87 : 11.Elokuu 2013, 13:38 »

Nathan Ballingrudin debyyttinovellikokoelma North American Lake Monsters oli miellyttävä yllätys, koska siinä oli erinomaisia kauhu- ja dark fantasy -tarinoita. Minusta Ballingrud kirjoittaa laadukasta kaunokirjallista kauhua, jossa on sekä syvyyttä että tyyliä.

Ballingrudin tarinat ovat kiehtovan synkkiä ja ankeita, koska hän kuvaa tarinoissa esiintyvien henkilöiden elämää ja tekoja harvinaisen hyvin ja näyttää, että ihmiset saattavat olla toisinaan melkoisia hirviöitä ja pystyvät tekemään melkein mitä tahansa, kun olosuhteet ovat sopivat.

Pidin erityisesti lovecraftimaisesta The Crevasse -tarinasta, jonka Ballingrud kirjoitti Dave Baileyn kanssa, koska se on hieno ja synkkä tarina. Tämä tarina julkaistiin alunperin Lovecraft Unbound -antologiassa (toim. Ellen Datlow).

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #88 : 04.Syyskuu 2013, 10:27 »

Minusta Quentin S. Crisp on hyvä mainita tässä ketjussa, vaikka hän kirjoittaa myös muuta spekulatiivista fiktiota kuin pelkkää kauhua. Crisp kirjoittaa kuvailevaa ja tarkkaavaista kaunokirjallista spekulatiivista fiktiota.

Luin äskettäin Defeated Dogs -novellikokoelman, jossa oli sekä lyhyitä että pitkiä novelleja. Pidin todella paljon etenkin The Fairy Killer - ja The Gwyllgi of the Lost Lanes -tarinoista. The Fairy Killer oli kiehtovan synkkä aikuisten satu (tämän tarinan lopetus oli erinomainen) ja The Gwyllgi of the Lost Lane toi mieleen mm. M. R. Jamesin tarinat.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry ylös