23.Huhtikuu 2014, 20:45 *

Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Taidokkain laulaja suomessa ja maailmalla?  (Luettu 12174 kertaa)

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« : 29.Joulukuu 2007, 21:28 »

Eli siis: Kuka laulaja iskee parhaiten suomessa ja kuka ulkomailta?

Itse pidän erityisesti Tori Amosista,jonka ääni on soinnukas ja pehmeä,suomesta taas on mielstäni vaikea löytää hyvää laulajaa ja tulkitsijaa. Ainahan näitä löytyy,jotka "vain" laulavat biisin,eivätkä kerro sitä tarinaa mikä biisissä on.

Siirrelkää ja korjailkaa ehdottomasti jos on jotain väärin tai joku juttu ei toimi,kiitos.  Hymyilee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #1 : 29.Joulukuu 2007, 22:17 »

Olen itsekin sitä mieltä, että Suomesta ei löydy sellaista laulajaa, eikä tulkitsijaa, joka osaa tulkita kappaleita kunnolla. Jotkut vanhemmat laulajat (mm. Juha Vainio) ovat osanneet tulkita kappaleita, mutta uusien laulajien joukosta ei mielestäni löydy hyviä tulkitsijoita.

Ulkomailta löytyy aika paljon hyviä laulajia ja tulkitsijoita, joten yksittäisen laulajan valitseminen on mielestäni vaikeata. Country-musiikin puolelta löytyy yllättävän paljon hyviä tulkitsijoita, mm. Johnny Cash, Trisha Yearwood, Willie Nelson ja Dolly Parton.

Mieleeni tulee muutamia yksittäisiä kappaleita, joissa tietyt laulajat ovat esitelleet tulkintakykyään. Olivia Newton-Johnin The Right Moment -balladi on todella kaunis esitys ja Newton-John tulkitsee kappaleen koskettavasti.

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #2 : 29.Joulukuu 2007, 22:37 »

Suomesta ei vain löydy oikein tasokasta tulkitsijaa, ehkä vain vanhat kuten Olavi Virta ja Kari Tapio ovat osannet antaa laulaessaan palan itsestään mukaan. Maailmalta mieleen nousee juuri Cash, Tori Amos ja muutamat musikaaleissa esiintyneet henkilöt joiden nimiä en muista nyt, mutta esim oopperan kummituksessa.Suomessa törmää harvoin hyvään tulkitsijaan, mutta nyt vähän aikaa sitten löytyi tiedät-kai-varmaan-mistä mielstäni aika hyvä tulkinta haulla my immortal and avaruus, olin hieman jouluissani siitä, siinä oli sitä jotain aitoa ja hyvää tulkintaa  Hymyilee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #3 : 30.Joulukuu 2007, 10:29 »

Tori Amos on hyvä laulaja. Hän on eräs taitavimpia tulkitsijoita ja hän laulaa kauniisti. Kate Bush on mielestäni toinen vastaavanlainen tulkitsija.

Tarkoitatko mahdollisesti Michael Crawfordia ja Sarah Brightmania? He ovat Oopperan kummituksen alkuperäiset tähdet. Molemmat ovat taitavia laulajia.

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #4 : 30.Joulukuu 2007, 15:26 »

Juuri heitä tarkoitin  Hymyilee Moulin Rouge musikaalissa miespääosan näyttelijä on todella lahjakas laulaja, en sitten kyllä ole varma että laulaako Ewan McGregor itse...? Mutta todella koskettavaa tulkintaa silti, vaikka olisi käytetty "haamulaulajaa".Kertokaa jos tiedätte...

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #5 : 30.Joulukuu 2007, 15:31 »

en sitten kyllä ole varma että laulaako Ewan McGregor itse...?

Tietääkseni Ewan McGregor lauloi Moulin Rougessa itse, eikä käyttänyt "haamulaulajaa". Mielestäni hän lauloi yllättävän hyvin, vaikka hän on näyttelijä (aika harvoilla näyttelijöillä on hyvä lauluääni).

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #6 : 30.Joulukuu 2007, 19:34 »

Tuota en tosiaakaan tiennyt... Upea ääni herralla on, kylmät väreet menee selkäpiissä.Todella harvinaista että kaksi lahjakkuuden piirrettä osuu samaan samaan henkilöön melko tasa vahvuisina.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #7 : 31.Joulukuu 2007, 13:39 »

Upea ääni herralla on, kylmät väreet menee selkäpiissä.

Ewan McGregor on tosiaan harvinaisen lahjakas ja taidokas laulaja. Hän osaa tulkita kappaleita ja esittää ne tunteella.

On mielenkiintoista nähdä alkaako Ewan McGregor tekemään levyjä tulevaisuudessa vai keskittyykö hän elokuvauraansa.

Tässä on pari www.imdb.com-sivustolta otettua lainausta Ewan McGregorin laulamisesta:

Lainaus
Scottish movie hunk Ewan McGregor is under pressure again to cut an album of songs after impressing cast and crew on the set of his movie Down With Love with his singing voice. The actor, who has impressed with his singing abilities in Moulin Rouge, A Life Less Ordinary and Velvet Goldmine, among other projects, has now made a fan of Down With Love co-star Sarah Paulson. She says, "He's a great singer. Everyone should lobby him to record something of his own. He should cut an album. I'd buy one for me and one for all my friends. When I told him, he just laughed and said, 'What am I, J.Lo?'"

Lainaus
Ewan McGregor loved singing so much in his new film Moulin Rouge, that he's considering temporarily swapping his movie career for music. Although the Scot says that he's not planning on releasing an actual album, he does want to make some more songs.
celeblith
***

« Vastaus #8 : 31.Joulukuu 2007, 14:35 »

Itsellenikin tuli juuri Moulin Rougessa laulava Ewan McGregor mieleen kun olen juuri muutamina lähi päivinä paljon kuunnellut kyseisen leffan soundtrackkia. Ääni on kyllä mahtava ja se tunne. Vaikka Ewanin ääni ehkä onkin tavallaan heikko on se silti voimakas.
Peuranpuolikas
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 31.Joulukuu 2007, 17:13 »

Monipuolisuudessa ei ole Jari Mäenpäätä ja King Diamondia voittanutta. Myös Ronnie James Dio ansaitsee maininnan maailman yhdestä hienoimmista äänistä.

Laulava ääni olkapäälläni, Myllylahti 2013. Murhamylly 81. ISBN 978-952-202-413-8.

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #10 : 31.Joulukuu 2007, 18:51 »

Mieleen on painunut varsinkin "We should be lovers" kohtaus, jossa Ewan laulaa pätkiä tunnetuimmista rakkauslauluista, näistä pätkistä erityisesti "...Eagles fly, on the mountin high..."( oisko biisin nimi kenties Up Where We belong..?Muisti taas pätkii...).Siinä tulkinnassa on jotain sydäntä riipivää yhdistettynä siihen ääneen mikä miehestä lähtee.
Xariel
Moderaattori

« Vastaus #11 : 31.Joulukuu 2007, 19:10 »

Juu, oikein kaunis ääni Ewan McGregorilla. Ja hyvä näyttelijäkin. Toinen ääni, mistä pidän, on siitä High School Musical - leffasta, se pääosan tyttö. En muista nimeä, mutta kaunis ääni sillä oli. Ja kyllähän se poikaksi (Zac Efron?) oli ihan hyvä. :)

Mutta (aiheesta poikkeaminen, sori) mitä mieltä Nicole Kidmanin lauluäänestä siinä samaisessa leffassa (vai käyttikö Kidman taustalaulajaa? En muista.)

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #12 : 01.Tammikuu 2008, 19:21 »

Tuossa oli tuhannen taalan kysymys: Lauloiko nicole kidman itse...? Se joka tietää saa luvan kertoa meillekkin.  Hymyilee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #13 : 01.Tammikuu 2008, 23:11 »

Tietääkseni Nicole Kidman lauloi omalla äänellään Moulin Rougessa. Mielestäni hän suoriutui vaativasta laulutyöstä yllättävän hyvin. Hänen äänensä ei ole kovin vahva, eikä hän ole kovin hyvä tulkitsija, mutta ei häntä voi kovin paljon moittiakaan, koska huonompiakin laulajia on olemassa.
Sciifii
Velho

Asuinpaikka: TVaKa/Lhati
« Vastaus #14 : 02.Tammikuu 2008, 02:14 »

En kyllä oikein löydä ketää erityisen taidokasta kotimaista tai ulkomaista laulajaa. Jotkut kyllä laulavat ihan hyvinkin, mutta suurimman osan laulut kuulostavat kaikki melko lailla samanlaisilta. Ja monessakaan ei ole mitää erityisen hienoa/kaunista sanoitusta...

Vain minun mielipiteeni (niin kuin kaikki mielipiteen...)

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #15 : 02.Tammikuu 2008, 11:58 »

Mielestäni norjalainen Sissel (www.sissel.net) on hyvä laulaja ja tulkitsija. Hän laulaa kaikenlaista musiikkia. Hänellä on harvinaisen kirkas ääni ja äänessä on voimaa.

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #16 : 02.Tammikuu 2008, 18:42 »

Täytyy sanoa että ihan hyvin Kidman laulaa, vaikkakin ääni on jokseenkin ohut ja väritön ja häneen on varmasti kohdistunut paineita koska vastanäyttelijä Ewan on melkoisen hyvä mielestäni,hatun noston paikka siis Nicole Kidmanille.

Pidättekö enemmän vahvasta ja tukea saavasta äänestä vai heikosta ja ohuesta?
Itse kallistun vahvaan ja syvän pohjan omaavaan ääneen ehkä enemmän,mutta joihinkin kappaleisiin sopii paremmin ohut ääni. Sekin laulutekniikallinen kysymys,osittain.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #17 : 02.Tammikuu 2008, 22:50 »

Pidättekö enemmän vahvasta ja tukea saavasta äänestä vai heikosta ja ohuesta?

Pidän itse eniten vahvasta äänestä. En pidä ns. "piipittäjistä", jotka eivät osaa käyttää ääntään (mielestäni suurin osa tämän hetken pop- ja etenkin r&b-laulajista "piipittää" ikävällä tavalla). Laulajan äänessä pitää olla riittävästi voimaa ja syvyyttä.

Heikompi ääni sopii ihan hyvin joihinkin kappaleisiin ja jotkut laulajat osaavat käyttää heikkoa ääntään taidokkaasti. Minusta oikea laulutekniikka on tärkeä asia. Äänen ei välttämättä tarvitse olla vahva, jos sitä osaa käyttää oikein.
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #18 : 03.Tammikuu 2008, 16:45 »

Vaikka musiikin metallinen puoli onkin lähimpänä omaa sydäntäni, pelkästään siltä saralta löytyy hyviä laulajia jo siinä määrin, että yhtä ainoaa suosikkia on lähes mahdotonta valita. Vaikka voidaankin sanoa, että metallimusiikissa vallitsee vain muutama erilainen tapa käyttää ääntä, on näitäkin laulajia ja tulkitsijoita kuitenkin niin monenlaisia, että valinnan vara ei varmasti lopu kesken.

Kotimaisista nimistä on ehdottomasti mainittava raspikurkku nimeltä Corvus, joka vaikuttaa pääasiallisesti ehkäpä parhaimmassa suomalaisessa black metal-yhtyeessä Hornassa. Mies on mukana myös eräässä projektiluontoisessa bändissä nimeltä Korgonthurus, jossa hän myöskin esiintyy vokalistin ominaisuudessa. Mies on minusta kenties suurenmoisin mustan metallin tulkitsija, jota olen koskaan kuullut, sillä sellaiseen raakuuteen ja sielua raastaavaan riipivyyteen ei varmasti moni metallilaulaja kykene. Corvusin täysin epäinhimilliset kidutusvokaalit ovatkin ehdottomasti yksi syy siihen, miksi bändi on muodostunut minulle erityisen rakkaaksi.

Jo mainittu Jari Mäenpää ei itse asiassa ole minusta mitenkään erityinen äänenkäyttäjä. Hän kieltämättä suoriutuu varsin mallikkaasti puhtaista lauluosuuksistaan, mutta hänen epäpuhdas laulunsa ei onnistunut vakuuttamaan ainakaan minua. Ei ehkä ole täysin oikeutettua tuomita häntä tämän perusteella, mutta minä pidän kuitenkin enemmän rujosta kuin puhtaasta laulusta, ja siksi olisin suonut hänen panostavan enemmän siihenkin puoleen. Toisaalta, sen jälkeen kun mies jätti Ensiferumin, en enää ole miehen tekemisiä seurannut, joten eipä tällä nyt niin väliäkään ole.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!

Asuinpaikka: tuhansien apinoiden maa
« Vastaus #19 : 04.Tammikuu 2008, 20:31 »

Paljon riippuu laulutekniikasta, mutta silti kallistun (enkä pelkästään super huonon kuuloni takia) vahvaan ja jopa voimakkaaseen äänen käyttöön.En tarkoita pelkästään ala puolen ääniä, vaan myös sitä kun mennään oikeasti korkealle, niin silti ääni on voimakas ja värikäs.Ei tarvitse olla mikään sopraano tyyli, ettei tule sellainen olo koko ajan että tuo ihminen on kouluttanut itsensä ja äänensä todella pitkälle(liian pitkälle?).Sen täytyy tulla mielestäni vapaasti ja luontevasti.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry ylös