01.Elokuu 2014, 04:41 *

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Käytkö töissä?  (Luettu 18568 kertaa)
maahinen
***

« Vastaus #20 : 29.Tammikuu 2008, 15:46 »

mutta sitten sanottiin, ettei minua voi ottaa, koska työ oli kuulemma liian raskasta tytöille. Harmittaa, että ylipäätään tällä alalla tytöille ei ole työpaikoilla niin suurta menestystä.

Uteliaisuus herää, ja kysyähän saa vaikkei vastattaisi... mikä on koneiden aikakaudella tällainen työ ja ala?

Ei sen puoleen, olen itsekin näitä kuullut, geologien keskuudessa sovinismi on varsin yleistä. Huvittavin esimerkki, mitä heti tulee mieleen, on eräs lausunto, etteivät naiset voi mennä Etelämantereelle, kun ovat liian keveitä niihin tuuliin. No, siellä on sittemmin ollut useita naisia Suomestakin eikä ole ketään vielä tuuli vienyt (ei niin etteikö voisi viedä, jos ei tiedä mitä tekee, mutta siinä ei muutama kymmenenkään kiloa enemmän tai vähemmän vaikuta sitä eikä tätä)
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #21 : 30.Tammikuu 2008, 13:10 »

No, minä opiskelen tekussa tuotekehitystä, ja ammatillinen harjoittelu pitäisi löytyä joltain näiltä Outokummun, Stora Enson tai Botnian kaltaisilta yrityksiltä. Pääasiassa kunnossapito- ja huoltotyöt hyväksytään. Tämä eräs firma haki kesätyöläisia lastauspuolelle ja sanoivat että ei tyttöjä.
Ylipäätään tällä konealalla tyttöjä ei kovin mieluusti kelpuuteta näille töihin, kun ennen vanhaan tämä oli poikavoittoinen ala ja vasta nyt hiljattain täälläkin on alkanut olemaan enemmän tyttöjä. Ainakin täällä Kemin korkeudella tämä ala mielletään edelleen vain poikien hommaksi ja suurin osa lähipiiristäni olikin aika yllättynyt valinnastani lähteä tekuun, ja sanoivat, että taidan sitten olla ainoa tyttö luokallani. Mutta nykyään kyllä täällä on todella paljon tyttöjä.
Vaahtera
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #22 : 02.Helmikuu 2008, 13:26 »

^Aika yllättävää. Kyllä täällä etelämpänä löytyi tytöille jo 10 vuotta sitten kesäharjoittelupaikkoja voimalaitosten huolto- ja kunnossapitotehtävissä ihan siinä missä pojillekin.

Mikäli noihin lastaushommiin liittyy paljon omilla voimilla nostelua ja kyseessä ovat isot ja painavat kappaleet, voisin jotenkin ehkä ymmärtää tuon sorsimisen, mutta lastaushommissa käytetään monissa paikoissa paljon teknisiä apuvälineitä, kuten trukkeja, hallinostureita ja pienempiä nostolaitteita. Ja mitä olen itse teollisuudessa pyöriessäni ymmärtänyt, naiset ovat monesti keskimäärin miehiä huolellisempia trukkikuskeja. Useimmissa paikoissa lastausovet ja oviaukot ovat nimittäin trukkikuskien törmäilyjen jäljiltä varsin kolhuisia...

Oma ensimmäinen kesätyöni oli noin 15-vuotiaana, joka tapauksessa silloin kun sai tehdä vain 7-tuntista työpäivää. Leikkasin taloyhtiöiden nurmikoita ja tein muita pihahommia. Sen jälkeisinä vuosina olin kesätöissä toimistoja siivoamassa, jäätelökioskilla, huoltoasemalla ja opiskeluaikoina muutaman kesän tosiaan harjoittelijana voimalaitoksilla. Haaveilin kesätyöstä jossain kivassa kahvilassa, mutta sellaista työtä en ikinä onnistunut saamaan. Opiskelujen ohessa aloin käydä ilta- ja viikonlopputöissä muutettuani pois kotoa tuolla samaisella huoltoasemalla, jossa olin töissä kaikkiaan 5 vuotta, viimeisinä vuosina pidin kesät taukoa ja hoidin opintoihin liittyvät harjoittelut. Jossain välissä tosin taisin olla myös muutaman kuukauden vaatekaupassa, taisi olla ennen huoltsikkaa. Ja sitten pääsinkin harjoittelijaksi nykyiseen työpaikkaani eli oman alan koulutusta vastaavaan työhön. Ja sillä tiellä ollaan.
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #23 : 02.Helmikuu 2008, 16:39 »

Ensi vuonna tulee täyteen 10 vuotta samassa työpaikassa. Järkyttynyt Olettaen ettei koko toimipaikkaa suljeta kun firma menee taas säästökuurille ja puhutaan muutaman tuhannen hengen vähentämisestä maailmanlaajuisesti. Eikä niitä mistään halpamaista tulla vähentämään vaan kalliista länsimaista, joihin Suomikin kuuluu. Ekat YT-neuvottelut joskus vuosia sitten aiheutti stressiä, nyt on vaan sellainen aivansama-fiilis. Ehkä sitä on jo tottunut siihen, että IT-alalla on turha tuudittautua siihen uskoon että olisi samassa firmassa eläkeikään asti. Kai sitä jotain töitä löytyy jos nykyinen duuni viedään muualle.
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #24 : 02.Helmikuu 2008, 17:33 »

Voit lohduttautua sillä tiedolla, että viimeksi tulleet lähtevät yleensä ensimmäisenä ja loput työnnetään joko eläkeputkeen tai vain lomautetaan joksikin aikaa.

Jännä juttu, mutta minulle on yks' sun hailee, vaikka minun kohdaltani aloitettaisiin säästökuurit. Toisaalta en olekaan vielä ehtinyt olla nykyisessä firmassa muutamaa vuotta kauempaa, joten työnhakuun liittyvät realiteetit ovat vielä hyvässä muistissa, enkä näe sitä niin kauheana pahana.

Badassingly: You son of the questionable heritage.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 02.Helmikuu 2008, 22:22 »

Minulla ei ole ainakaan sellaisia kuvitelmia IT-alan suhteen ja enemmänkin näyttää siltä että ihmiset säännönmukaisesti vaihtavat työpaikkaa edetäkseen paremmin omalla urallaan. Niin ja meidän firmassa odotellaan kovasti josko sieltä päin vapautuisi meille hyviä työntekijöitä ;)
Ninni
Velho

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #26 : 03.Helmikuu 2008, 14:58 »

Minä olen elämäni aikana ollut "oikeissa", ts. 9-17 henkisissä töissä toimistossa noin 2,5 vuotta, ja se oli suoraan sanottuna ihan tarpeeksi. Muuten työsuhteet ovat olleet enemmän tai vähemmän epätavallisia - monta vuotta olin osa-aikaisesti erään kuvataiteilijan assistenttina (ehkä kivoin duuni ikinä) opiskelujen ohessa, sittemmin olen tehnyt freelance-kuvitushommia ja opiskellut lisää.

Jotenkin on tullut kuitenkin pärjättyä, milloin milläkin, vaikka monet töistäni eivät tuota käytännössä juuri mitään. Käytän mieluusti esimerkkinä lastenkirjaani, josta pääsin hyvinkin noin 200 euron kuukausipalkalle, jos työmäärä suhteutetaan palkkioon  Hymyilee En silti vaihtaisi friikku-graafikko-sarjakuvailija-taidehörhöilijä-hommiani mihinkään "normaaliin" - mieluummin olen rahaton kuin onneton.
FreakyMike

Asuinpaikka: Rautjärvi
« Vastaus #27 : 04.Helmikuu 2008, 01:02 »

Minulla on hieman samankaltainen tilanne kuin Ninnillä. En ole ollut missään "oikeassa" työssä melkeinpä päivääkään, mutta kun opiskelin peruskoulun jälkeen noin kymmenisen vuotta erilaisissa käsityöammatteihin ja taiteeseen liittyvissä oppilaitoksissa, niin tulihan siinä samalla toki tehtyä kaikenlaista työharjoittelua, kesätyötä tai muuta tilapäistä hommaa. Antoisimpia paikkoja olivat luultavasti noin kuukauden keikka Kalevala korulla ja toinen parin kuukauden työrupeama eräässä lappeenrantalaisessa korualan yrityksessä.

Kun valmistuin viimeisimmästä koulustani kiviesine- ja korumuotoilijaksi vajaa kaksi vuotta sitten, niin ei tullut mieleenkään hakeutua  johonkin vieraaseen työhön vaan muutin takaisin maatilallemme, missä iäkkäät vanhempani viettivät kaksistaan eläkepäiviään.
Siellä riittää tietysti jonkin verran hommia esimerkiksi metsänhoidon ja talon ylläpitämisen kanssa, mutta olen aloitellut samalla myös omaa yritystoimintaa vanhaan navettaamme, ja työllistän sillä itseni ainakin osa-aikaisesti. Se on valitettavasti kuitenkin aika kausiluonteista hommaa ja jonakin hiljaisempina talvikuukautena voi jäädä käteen ehkä vain 200 euroa, mutta vastaavasti jonakin muuna aikana voi tulla lyhyen ajan sisällä monta tonniakin, jos tulee peränjälkeen paljon isoja tilaustöitä ja hyviä myyntitapahtumia lähipaikkakunnilla.

Jos elanto olisi vain sepäntöistä kiinni, niin olisi varmasti siis tosi tiukkaa, mutta saan sentään asua täällä ilmaiseksi ja kun sukupolvenvaihdoskin tapahtuu joskus lähivuosina, niin sillon alkaa tulemaan rahaa esimerkiksi myös puun myynnistä sekä peltojen vuokraamisesta maanviljelijöille ja pajahomma jää vain hauskaksi sivuelinkeinoksi. Vanhempani sijoittivat aikoinaan myös rahaa aika järkevästi, joten ei ole muutenkaan mitään ihan älytöntä huolta sen suhteen, jos firmalla menee välillä vähän tavallista heikommin. On oikeasti aivan mahtavaa määrätä itse omista työajoista ja muista sen tyyppisistä asioista, mikä ei onnistuisi kovin helposti jossakin vieraassa työssä. Taidesepän ammatti on kaiken lisäksi myös niin monipuolista, että kahta samanlaista päivää ei tule ikinä vastaan.  Hymyilee
Ainoa ongelma on oikeastaan se, ettei jaksa tehdä itselle enää kovin paljon kaikenlaisia hurjia teräaseita ja muita omituisia vekottimia, koska niin iso osa ajasta menee tilaustöiden kanssa ja pitää tehdä jatkuvasti myös kaikenlaisia tavallisia käyttöesineitä varastoon kesän myyntitapahtumia varten. Elämäntilanteeni on tällä hetkellä myös niin hektinen, että työ- ja vapaa-aikaani on välillä jo aika vaikeaa edes erottaa toisistaan.
Käsityöyrittäjyys ei ole mielestäni enää vain pelkkä työ, vaan pikemminkin ihan kokonainen elämäntapa.
Musta lammas
Noviisi

Asuinpaikka: Kuo
« Vastaus #28 : 04.Helmikuu 2008, 14:48 »

Mä olen nyt ollut parina aiempana vuotena kesätöissä, sitä ennen oli kokemusta vain taksvärkeistä (parina vuotena Sparissa..) ja TET:stä (2 viikkoo Sokoksen naisten alusvaateosastolla  Hymyilee leveästi ja pari päivää koulun keittiössä sekä erityisnuorisotyöpiste Vinkkelissä..)
Lisäksi olin ollut pari kertaa seurakunnan tyttöleireillä isosena, mutta niitä nyt ei kunnon työksi oikein voi laskea.. (paska palkka.)

Olin aiemminkin hakunut kesätöitä mm. kaupungilta, mutten päässyt.. Sitten vuonna -06 hain em. lisäksi seurakunnalle puistotyöntekijäksi ja yllättäen pääsin! Olin todella iloinen siitä! Olin kuukauden hautausmaalla. Viihdyin siellä todella hyvin. Työkaverit olivat mukavia, eikä työ ei ollut liian vaikeaa. Kylvimme nurmikkoa ja kastelin kukkia ym. pikku hommia.. Palkka oli suorastaan taivaallinen (sain reilut 900 euroa tuosta 4 viikon työstä, ensimmäiseksi palkakseni se tuntui älyttömän suurelta!! varsinkin jos vertasi sitä niiden tuttujen palkkaan, jotka kaupungilta samassa ajassa saivat vain reilut 500 euroa!! ) Tuo palkka on sittemmin säästetty lähes kokonaisuudessaa tililleni..

Seuraavana vuonna, eli viime vuonna, en voinut hakea tuonne hautausmaalle uudelleen sillä uutena vaatimuksena ikäraja oli nostettu 18 vuoteen (minä olin silloin vasta 17.. :/). Siispä hain taas kaupungille, no ei tärpännyt ja sitten lisäksi PeeÄssälle 2 viikon Työeläämän tutustumisjaksolle. No minut kutsuttiin sitten tuo PeeÄssän työhakemusten joukosta työhaastatteluun Prismalle (ensimmäinen työhaastatteluni,, jännitti ihan sikana, ja sepustin jotain todella typerää siellä.. omasta mielestäni..) ja pääsin sitten 2 viikkoa sinne töihin.. Osastokseni määräytyi kotiosasto, mikä ei hirveästi aluksi minua riemastuttanut.. Kuten ei myöskään se, että työt olivat vasta heinäkuun lopussa.. Prismalla oli ihan mukava, pääosin kaikki työntekijät olivat mukavia.. vähän liian paljonhan heitä oli.. piti yrittää vaan rohkeasti moikkailla kaikkia.. Aluksi kyllä harmitti, kun työtä oli vain 2 viikkoa palkkaa siitä sai jotain 270-280, että se ei hirveästi rikastuttanut (pakostakin vertasi sitä edellisvuoteen..)

Tuosta 2 viikosta oli sittemmin hyötyäkin. Soittivat minulle nimitäin joulun alla ja pyysivät pariksi viikoksi kukkia pakkaamaan! Ei tarvinnut hakea itse mitään töitä, on se työn saaminen välillä niin helppoa  Iskee silmää Lisäksi olin ennen tuota kukkapakkauksen alkamista parina viikonloppuna hyllyttämässä kotiosastolla tavaraa.. Tein aika hulluna töitä parin viikon ajan.. Vähän pelkäsin, että miten jaksan tehdä viikossa 6 vuoroa, joista 4 iltavuoroa koulun jälkeen. En ehtinyt käydä siinä välillä kotonakaan.. suoraan koulusta menin aina vaan sinne. Oli se kyllä aika raskasta! Ei sitä olisi kauhean kauaa jaksanut sillä tahdilla. Ei ehtinyt/ jaksanut tehdä oikein mitään koulujuttuja tai läksyjä, et koulu kylä vähäsen kärsi.. palkkaa tuli sitten loppujen lopuks 700-800 euroo,, ihan kivasti sillä tuntipalkalla (7.45, mut onneks sain siihen lisänä sunnuntai-, lauantai- ja iltalisiä!)

No nyt aloitin taas työt- Prismalla jälleen. Soittivat sieltä taas minulle (ei tarvinnut taaskaan mihinkään hakea) ja kysyivät kiinnostustani viikonloppu- ja kesätyöhön. Aluksi kieltäydyin viikonlopputyöstä, sillä muistelin aikaa ennen joulua (koulu kärsi niin työstä), muta tulin katumapäälle.. Soitin sitten itse työnantajalle päin vielä samana iltana, ja niimpä sitä nyt tehdään lauantaisin aina vähän töitä. Tällä hetkellä työsopimus on huhtikuun loppuun ja on ollut puhetta kesätöistä.. Mitä luultavammin mä jatkan siellä kesälläkin.. Tällä kertaa olen Pukeutumisosastolla ja viihdyn siellä ihan hyvin.. Hirveästi en tuosta tienaa, laskeskelin, että yhdestä lauantaista saisin aika tarkallen 44 euroa, mutta parempi tuokin kuin ei mitään. Yo-kirjoitusten jälkeen olisi kyllä kiva saada vähän enempi vuoroja..

Taitaa jäädä tänä vuonna kesätyöhaku kokanaan siis välistä.. Sääli, musta ois nyt ollut kiva hakea eri paikkoihin.. parempaa palkkaa mä saattasin (ja saisinkin) luultavasti muualta, mutta en viitsi muualle hakea, kun tästä voi khkeytyä jotain vähän pidempi aikaisempaakin (ainakin tää näyttää hyvältä mun CV:ssä  Hymyilee leveästi) Mut koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu^^
celeblith
***

« Vastaus #29 : 04.Helmikuu 2008, 17:18 »

Olen ollut nyt kahtena vuonna yhdessä kukkakaupassa töissä ja eilen sain vastauksen että pääsen sinne täksi kesäksikin :D. Olen myös molempina vuosina tehnyt hieman viikonloppuja sekä keväällä että syksyllä ja ollut tietenkin joulunkiireillä töissä.

Lisäksi pidän muutamaa seurakunnan kerhoa, toinen on arki-iltana ja toinen sunnuntaisin. Arkipäivän kerhoa pidän nyt kolmatta vuotta ja sunnuntain kerhoa olen ollut mukana pitämässä jo kuudennelta luokalta, silloin tosin vain apuopettajana.

Eli rahaa olen säästellyt ihan mukavasti, että voin itse osatella junaliput, vaatteet yms. Ei vanhempien tarvitse.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #30 : 04.Helmikuu 2008, 22:31 »

Minun työni on oikeastaan vastakohta Ninnin ja FreakyMiken elinkeinoille. Työaika on tasan tarkkaan se, mikä työvuorolistassa lukee, ja vaikka töissä ei olisi mitään tekemistä, paikalla on pysyteltävä. Nyt kun olen jaksotyössä on työaika vielä tiukempi, periaatteessa en saisi lähteä minuuttiakaan aikaisemmin vuoroista (meillä on leimauslaitteet). Sitten kun muutaman viikon kuluttua pääsen vuosityöaikaan oltuani 12 viikkoa yhtäjaksoisesti työssä muuttuu työaika hiukan joustavammaksi, eli esimerkiksi saan ottaa ylityötunteja pois silloin kun on sopiva hetki, mutta toki tässäkin täytyy mennä työyhteisön ehdoilla. Osastolla on aina oltava tietty vähimmäismäärä porukkaa.

Olen usein miettinyt, että tämä ei ole minulle se sopivin vaihtoehto. Toisaalta olen niin turvallisuushakuinen ihminen, että nautin todella siitä, että tiedän palkan tippuvan tiettynä päivänä tilille. Mutta lähinnä tuon työajan suhteen vähän joustavampi työ olisi kivempi. Monilla ihan tavallisissa päivätöissäkin käyvistä ihmisistä on työssään joustavuutta enemmän, esimerkiksi tietokonehommia tekevä äitini pystyy tekemään osan töistään kotona ja muutenkin rytmittämään työpäiviään niin, että pystyy tarvittaessa menemään tai tulemaan poikkeuksellisiin aikoihin omien menojensa mukaan. Sairaalatyö taitaa joustamattomuuden suhteen olla pahin mahdollinen.

Kaikkein parhaiten minun elämääni sopisi työ, jonka voisi osittain hoitaa kotoa käsin etätyönä, aamulla voisi nukkua hiukan pidempään kuin kuuteen tai seitsemään, eikä töissä tarvitsisi olla minuutilleen tiettyyn aikaan, kunhan saisi hommansa hoidetuksi.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Hermis
Kokelas

« Vastaus #31 : 07.Maaliskuu 2008, 03:02 »

Pakko nostaa tama keskustelu, koska ketuttaa tamanhetkinen tyotilanne. Tai tyotilanteen olemattomuus. Opiskelujen aikana lukukaudella on helppo vedota koulukiireisiin, stressiin, deadlineihin ja muihin aktiviteetteihin ja kartella toita sita kautta. Ei silla, tekisin mielenkiintoisia toita vaikka termin aikanakin, mutta harvoinpa niita loytyy, ylimaarainen aika menee sitten mieluummin palkattomaan opiskelujarjestoissa ja vapaaehtoistoissa notkumiseen (jotka nekin on tietysti arvokkaita kokemuksia mutta eivat kasvata pankkitilia).

Koska tamankin lukuvuoden loppu haamottaa jo, ja maalis-huhtikuun taitteessa on 3 viikon loma, jota ei valttamatta ihan paa-asiallisesti tarvitse kayttaa opiskeluun, olisi kiva loytaa jotain hommaa. Hankaluuksia aiheuttaa tietenkin myos vieras maa, eli taalla ei ole sita vanhempien, setien, kummien, naapureiden ja muiden ihmisten verkostoa, jota kautta Suomessa yleensa tyot hankittiin (joskin protestoin tata systeemia lapi lukioaikani). Ei silla etta olisin Suomessakaan hirveasti toita tehnyt, mutta etenkin lukion loputtua paiskin kevaasta syksyyn hommia ja saastin rahaa kotoamuuttoa varten.

Nyt sitten paatin ensimmaista kertaa elamassani turvauua temp agencyihin, saas nahda kuinka kay. Vaikka tyon kammoksuja olenkin, on pakko nyhtaa elanto jostain kesallakin, varsinkin kun kesaopintoja ei taalla voi tehda ja Suomeen pikkuruiselle kotipaikkakunnalle maatuminen neljaksi kuukaudeksi tuntuu vahan liian kidutukselta. Eika ilman rahaa oikein voi tehda mitaan jarkevaakaan, kuten matkustaa tai ostella kivoja juttuja. Ja tyokokemus on tarkeaa, tarkeampaa joka vuosi kun opinnot lahestyvat loppuaan. Joten enkohan minakin joudu taipumaan yhteiskunnan muottiin viimeistaan nyt.
« Viimeksi muokattu: 08.Maaliskuu 2008, 00:43 kirjoittanut Hermis » tallennettu

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #32 : 07.Maaliskuu 2008, 19:42 »

Skotlantilainen työelämä eroaa kuitenkin suomalaisesta siinä, että suhteilla on vähemmän merkitystä työn saamiseen kuin Suomessa. Siinä missä Suomessa täytyy tavata ja tietää itse palkattava henkilö, siellä päin luotetaan enemmän cv:n sisältöön. Kun Suomessa cv:n pitää olla varsin realistinen, niin siellä odotetaan enemmänkin näyttävää cv:tä. Kannattaa hioa oma cv kuulostamaan mahdollisimman hienolta mm. termien valinnan avulla etc. Siellä työnvälityksenkin pitäisi toimia vähän eri tehokkuudella mitä suomalaisen vastaavan.
Hermis
Kokelas

« Vastaus #33 : 08.Maaliskuu 2008, 00:49 »

Riippuu ihan siita mita tyota mahtaa haluta. Oman alan tyot (ja esim. yliopiston kesatyopaikat opiskelijoille) menee kylla taallakin aika puhtaasti suhteilla. Olet oikeassa, CV:lla on paljon enemman merkitysta taalla kuin Suomessa, on oltava paljon aktiviteetteja, tyokokemusta ja meriitteja, tosin ilman kokemustakin tuntuu paasevan hanttihommiin melko helposti. Tosin taallahan ihmiset liiottelee ja kehuu itseaan todella runsaasti niissa CV:issaan. Se, etta osaa sanoa bonjour on jo ranskan kielen alkeet ja niin edelleen, tama vaikkei kielta olisi koskaan sen kummemmin opiskellut. (Harva suomalainen uskaltaisi laittaa tyohakemukseen sanaakaan ranskan kielen taidosta noilla taidoilla, ja moni tyonantaja Suomessa myos odottaa etta se CV kertoo todellisen osaamisen, ei kaunisteltua kuvaa siita osaamisesta.)

En kylla vahattelisi suhteiden merkitysta missaan maassa/alalla, kylla ne painaa vaakakupissa paljon jos on yhtaan paremmasta duunista kyse. Ja kylla taallakin haastatteluilla ja suosituksilla on sen verta iso rooli, etta ne voivat paikata paljon muita puutteita.

Fantasyfan, mielenkiinnosta, oletko tyoskennellyt Skotlannissa? :) Muisti pettaa.

- - -

Luin tassa muuten ketjua uudelleen ja pakko kommata Raccoonin viestiin tuolta aiempaa:

"Opiskeluaikana pärjäsin vallan mainiosti opintotuella ja asumislisällä + sillä harjoittelupalkalla. Ei tehnyt edes tiukkaa. En sano, että opintotuki ei olisi liian pieni, mutta aika moni nykynuori ei ymmärrä, että opiskeluaikana ei voi elää kuten ennen kotona. Kyllä minäkin kävin baarissa, harrastin paria juttua, maksoin yksiön vuokraa keskustassa ja ostin muutamia vaatteitakin."

Veikkaan etta Raccoonin opinnoista on aikaa, ja etta siita nykypaivaan hinnat on huomattavasti nousseet ja elama kallistunut, kun taas opintotuki on pysynyt lahestulkoon samana. Ensi syksynahan pieni korotus on luvassa, mika tulee tarpeeseen, mutta pitaa aina muistaa aika, jota eletaan. 10 vuotta sitten nykyisella opintotuella on voinut elella ihan hyvin, ei enaa nyt asumisen ja ruuan hintojen kallistuttua.
« Viimeksi muokattu: 08.Maaliskuu 2008, 00:59 kirjoittanut Hermis » tallennettu
Phoenix
Kustantaja

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #34 : 04.Huhtikuu 2008, 17:27 »

Teen töitäni asunnoltani käsin, mutta kuten tästäkin otsikosta näkyy, kovin monen mielestä vain kodin ulkopuolella tehty työ on ns. oikeaa työtä. Ei, en ole kotirouva. Olen lapseton sinkku, joten kääntäminen ja käännösten tarkastaminen käy hyvin kätevästi asunnoltakin eikä tarvitse kuluttaa rahaa toimistotiloihin tai työmatkoihin. Suurin osa asiakkaistani on Suomen ulkopuolelta ja yhteyttä pidetään sähköpostilla.

En ole koskaan ollut jatkuvassa työsuhteessa. Työttömyys on välillä katkennut opiskeluun tai määräaikaiseen työsuhteeseen.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #35 : 04.Huhtikuu 2008, 20:29 »

Harkitsin että olisin jäänyt Skotlantiin (juuri Glasgow - Paisley) alueelle töihin kesäksi vaihtarikevään jälkeen. Tutustuin pintapuolisesti systeemiin  ja kävin paikallisessa työnvälityksessäkin (tarttee muuten olla jokin paikallinen sotu(?) tunnus sen tekemiseen). Päätin kuitenkin, että mahtaa olla mukavampaa tulla jo kotiin.
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #36 : 05.Huhtikuu 2008, 13:19 »

Minä olen nyt ollut maaliskuun alusta keikkaluontoisesti työsopimuksella töissä. Avustan näkövammaista naista tietokonehommissa. Käytännössä siis teen sellaisia juttuja kuin virustarkistuksia ja spywaren tunnistuksia sekä rekisterin putsausta sun muuta, ja opettelen käyttämään ja huoltamaan näkövammaisten apuvälineitä tietokoneen käyttöön. Välillä olen kääntänyt jpgnä tai pdfnä olevia tekstejä englannista suomeksi, välillä olen selvitellyt johtosotkuja tai niin kuin viimeksi, kerroin työnantajalleni sanallisesti, mitä ruudulla tapahtuu kun hän käyttää dvdllä pyyörivää ohjelmaa.

Työ on mielenkiintoista ja osaamistasoni juuri sellainen, että koko ajan opin jotain uutta, mutta enimmäkseen ei ole mitään ongelmia suorittaa työtehtäviä. Hauskinta koko hommassa on se, että työtä olemme tähän mennessä tehneet työnantajani kodissa, keittiöstö olohuoneeseen, ja työnantajani mies on välillä ollut varsin hyvää seuraa, samoin kuin työnantajanikin. Enkä koskaan ole maistanut yhtä hyvää ja yhtä vahvaa rommia, kuin kerran yhden nelituntisen työsession päätteeksi työnantajani kera.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #37 : 05.Huhtikuu 2008, 20:35 »

Itse olen toiminut cp-vammaisen avustajana. Hän oli kevyt ja ystävällinen - ja sangen tuttu. Ei ollut valittamista. Olen ollut lisäksi työharjoittelussa eskarissa vuoden ja työ on mielekkäintä ja raskainta, mitä olen tehnyt ja osaan kuvitella lukuunottamatta opettajaa, jonka avustajana työskentelin. Työnkuvakin oli erittäin moninainen, mikä onneksi näkyy myös työtodistuksessa.

Ajokorttia varten olin hommissa puistossa. Siinä työpaikkani taitavat ollakin. Nyt katson, että lähin velvollisuuteni on maata kotona ja lukea pääsykokeisiin. Ei taaskaan valittamista, vai onko? Opiskelu menee toki töiden edelle...?

A good many dramatic situations begin with screaming.
Neanna
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #38 : 09.Huhtikuu 2008, 12:53 »

Onhan sitä tullut monenlaista pientä hommaa tehtyä, joskin ainoa kunnollinen palkkatyö on ollut (ja tulee vielä tämän kesän olemaan) siivoaminen. Olen tehnyt samalle kaustislaiselle siivousfirmalle töitä jo neljänä kesänä ja silloin tällöin myös talvien aikana. Ja tämä työ on tullut minulle puhtaasti äitini kautta, joka työskentelee myös kyseisellä firmalla. Aluksi kuljin lähinnä auttelemassa äitiäni, mutta viime vuonna tein paljon enemmän itsenäisesti töitä. Pitemmän päälle alan olla sitä mieltä, että ei siivoaminen niin ikävää työnä ole, palkka on kohtuullinen ainakin meillä, vaikka minulla ei ole mitään alan koulutusta.

Ongelmina ovat olleet enemminkin työn epäsäännöllisyys ja työtehtävien ajoittainen epäselvyys. Mukavinta oli viime kesänä, kun olin noin kuukauden ajan Kokkolan Halpa-Hallia siivoamassa, kun menin joka aamu samaan aikaan paikalle ja pääsin tekemään samat asiat samoilla välineillä ja samoihin aikoihin joka päivä. Minua ei haittaa pieni yksitoikkoisuus ainakaan tuollaisissa kesätöissä. En kuitenkaan voisi kuvitella olevani siivoustöissä enää kauaa, siksihän sitä opiskellaan kovaa kyytiä.

Muita hommia, mitä on tullut tehtyä, ovat olleet lähinnä kotitilan töitä: mansikoiden istutusta / kitkemistä / poimintaa, kettujen juottamista tai ruokkimista, perunoiden istutusta ja kaikkea sellaista. Olen minä pikkuisen päässyt tarjoilemaan häissä, toiminut eräänlaisena päivystäjänä (josta rahat menivät tosin meidän opiskelulinjamme matkakassaan), ollut TET:issä kukkakaupassa ja muuta pientä.

Tähän asti olen tosiaan vältellyt sitä, että tekisin töitä ja opiskelisin yhtä aikaa (kesiä ei lasketa), mutta alkaa tuntua siltä, että ensi talveksi yritän löytää jotain pientä hommaa, josta saisi edes pari satasta kuussa lisää. Opintotuki on kuitenkin melko vähän isossa kaupungissa, vaikka kuinka siivosti yrittää elää. Vaikka ehkä ensi vuodeksi voisi löytyä edullisempi asunto, mikä kyllä tekisi paljon.
Rid
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #39 : 09.Huhtikuu 2008, 13:20 »

Tähän väliin mm. kesätöitä ja muita töitä hakeville muistutus: Työvoimatoimisto tarjoaa matka-avustusta jos menet esimerkiksi työhaastatteluun tai kirjoittamaan työsopimuksesi työnhakualueesi ulkopuoliselle paikkakunnalle (eli ei nyt ihan naapurikuntaan mutta vähän kauemmas). Täytyy vain työkkäristä käydä hakemassa lomake ENNEN kuin lähtee matkaan. Myös jonkinmoista muuttoavustusta voi saada.

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry ylös