19.Huhtikuu 2014, 20:10 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Anne Leinonen: Valkeita Lankoja - Shh, Shh, ne sanoivat (3)  (Luettu 1315 kertaa)
Nyna
Vanha velhotar

Asuinpaikka: Pori
« : 25.Tammikuu 2008, 07:47 »

Tämän novellin lukeminen aloitetaan 8.2.
Vaahtera
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 10.Helmikuu 2008, 19:40 »

Mainio pieni tarina! Vaikka olikin aika helppo arvata, että huivin alta paljastuu jotain yllättävää ja ehkä pelottavaakin, niin en nyt sentään arvannut että se tappaa ahdistelemaan tulleet pojat. Maanpakoon joutunut Medusa-perhe...  Hymyilee
Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #2 : 10.Helmikuu 2008, 20:57 »

Kieltämättä vallan näppärä.

Alussa en erityisen innoissani ollut, pelätessäni jo koko tarinan sisältävän vain säälivää kuvausta siitä, miten avutonta vieraasta kulttuurista saapunutta tyttöä kamalapaharasistiteinien toimesta syrjitään ja kohdellaan kaltoin, voi nyyhky. Sinällään toki ehdottomasti tärkeä ja hyvä asia kiinnittää huomiota ja näipäipois… mutta kirjan aiempaan sisältöön verrattuna aika laimea ja jopa suoranaisen tyyylsä. Pään peittämisenkin ajattelin joksikin tavalliseksi uskonnolliseksi perinteeksi, jota vain tässä tapauksessa noudatettiin naurettavan tarkasti, kerran yksikään hius ei saanut muka näkyä ja rikkomusta seuraava häpeä pakottaisi suunnattomuudessaan jopa muuttamaan paikkakunnalta. Tytön turran tyyneyden poikien käsittelyssä taasen tulkitsin silkaksi avuttomaksi alistuvaisuudeksi.

Tältä pohjalta iskikin sitten asioiden oikea tola todella kovaa ja täysin niistä kuuluisista puskista.
 Äkillisen hiljaisuuden laskeuduttua minulle (vihdoin ja viimein) välähti, ettei turbaanijutussa kyse ehkä sittenkään ollut pelkästään mistään ääriuskovaisen isän vouhotuksesta. Tunnelma oli melkoisen hämmentynyt tytön astellessa kiusaajiensa yli, joiden sitten paljastettiinkin jossain välissä muuttuneen ruumiiksi (ja vakuututtuani pikaiseltaan siitä, etten tosiaan ollut hypännyt yhden aukeaman yli).
Ja, no... Ahaa-elämykset ovat aina yhtä mukavia, siinä vaiheessa kun sallivat viimein saapua.

Perättömiä ennakkoluuloja huivipäisiä muukalaisia kohtaan en voi kyllä sanoa tämän tarinan mainittavasti vähentäneen.  Iskee silmää

Tavallaan.
Murzim
Velho

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #3 : 13.Helmikuu 2008, 22:07 »

Hyvä keksintö kyllä tämän(kin) novellin aihe. Novellin alku maahanmuuttajatytön sisäisine ajatuksineen ei ollut ihan 100 % vakuuttava, jos tämä siis olisi ollut vakava kuvaus tällaisen tytön elämästä niin aitoutta olisi jäänyt puuttumaan. Mutta nyt olikin kyse ihan muusta, onneksi.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #4 : 24.Helmikuu 2008, 11:42 »

Käänne - paljastuminen medusaksi - kyllä pelasti aika paljon, ilman sitä olisi jäänyt vähän sellainen "tällastahan vois kuka hyvänsä teini raapustaa" -olo. :) Minä pidin, ovela ja nopsalukuinen teksti, yhden ajatuksen kantamaksi oikein onnistunut. Häiritsemään jäi jonkinasteinen kielen kömpelyys, varsinkin mitä tulee pakokuvauksen alkupuoleen ja tytön sisäiseen ajatusmaailmaan (viittaus uskontoon, miksi se piti ottaa mukaan, voi miksi?).

Otsikko on muuten minusta erityisen onnistunut.

Until one day, the boundary gives way.
Vaahtera
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #5 : 28.Kesäkuu 2008, 22:23 »

Pikkuisen OT tämä taitaa olla, mutta pakko silti päästä täällä mainitsemaan. Tämä novelli on kesäkuun Gloriassa kuukauden novellina. Meinasi silmät pudota päästä, kun kampaajalla lehteä selatessa löytyi menestyvien ja hyvin toimeentulevien naisten tyylijulkaisusta genrenovelli!  Järkyttynyt

Toivottavasti Anne Leinonen saa tätä myöten uusia lukijoita uusista ympyröistä!
Sivuja: [1]   Siirry ylös