02.Syyskuu 2014, 09:46 *

Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Ostatko CD-levyjä?  (Luettu 14310 kertaa)
Kosketar
Velho

« Vastaus #40 : 10.Huhtikuu 2008, 15:10 »

Entä sitten, jos tämä laite menisi rikki/hukkaan? Kaikki biisit menisivät sen sileän tien. Tietysti, jos ne ovat tietokoneella tallessa tappio ei olisi täydellinen, mutta uusi kallis laite tulisi silti taas ostaa. Myöskin tietokoneen omistaminen on tällöin välttämätöntä, mikä osaltaan on valtava ympäristön kuluttaja.

Tätä en totta puhuen ole ajatellutkaan! Suuressa suunnitelmassani taitaa olla aukkoja... Toisaalta, saattavathan stereot/muu väline, jolla CD:itä kuunnellaan hajota yhtä lailla. Tiedä sitten minkä valmistus on ympäristöystävällisintä. Siitäkin voisi ottaa selvää. Biisit pitäisi tietenkin pitää tallessa tietokoneella, mutta tietokoneen tulen varmaankin omistamaan joka tapauksessa aina. Se on kuitenkin ensisijainen tiedonhankintamenetelmä ja linkki ulkomaailmaan monessa tapauksessa. Ja muutenkin kätevä työkalu. Sillähän voi jo periaatteessa korvata television, CD-soittimen ja DVD-soittimen. Ja ties mitä.

Tämä on tietysti totta, mutta entä jos ostaa levynsä enimmäkseen käytettynä? Silloinhan ainut luonnonkulutus tulee mahdollisesta pakkaamisesta ja kuljetuksesta.

Onhan käytetty aina parempi kuin uusi... Mutta ei tavaraa ollenkaan on kuitenkin paras vaihtoehto. Jos ei osta käytettynäkään, tavaran voi ostaa käytettynä joku muu, joka ehkä muuten joutuisi ostamaan sen uutena. Sillähän minä perustelisin sitä omien levyjeni myyntiä - siten joku muu välttyisi luonnonvarjojen tuhlaukselta. Kun antaa pois jotain, mitä joku toinen mahdollisesti tarvitsee, on se aina myös ympäristöteko.

Niin, en minäkään levyjäni vieraita varten säilytä, mutta onhan se musiikki "minuuden määrite", vaikka se olisi vain tiedostoina soittimessa. Silloin se ei vain näy ulospäin ja on vain abstrakti määrite, "minä kuuntelen tällaista musiikkia". Ja yleensä omaa persoonaa halutaan ilmaista ulospäin, niin kuin vaikka niille vieraille.

Joku täällä taisi sanoa, että olisi kamalaa, jos musiikki olisi vain "virtana bittiavaruudessa", tai miten se nyt oli. Minusta se olisi toisaalta tosi hienoa, kun siis ympäristön kannalta ajattelen taas. Sillä onhan musiikki aina aitoa ja alkuperäistä vain livenä esitettynä, ja siinä vaiheessa kun se siirretään tallenteeksi, se menettää jotain. Tässä vaiheessa minä en näe niinkään eroa siinä, onko se tallenteena CD-levyllä vai virtana bittiavaruudessa. Ilmeisesti laadussa on sitten jotain eroa, mutta minun täytyy tunnustaa, että en ole koskaan tätä huomannut. (Pitäisiköhän olla häpeissään?)

Miettikää, mikä säästö, jos CD:itä ei valmistettaisi ollenkaan! Ja jostainhan tässä on pakko ruveta tinkimään, itse asiassa hyvin radikaalistikin, jos meitä yhtään kiinnostaa se miten monimuotoista elämä maapallolla on meidän jälkeemme.
Gethsemane

Asuinpaikka: Pirkanmaa
« Vastaus #41 : 10.Huhtikuu 2008, 22:19 »

Yksinkertaisesti: Kyllä. Niin teen myös vanhojen kunnon älppäreidenkin kanssa kun silmiini sopivia saan, vaikkei (ainakaan tällä hetkellä) olekkaan soitinta, mutta mitä sitten, se on periaatekysymys.
Lady Loreley
Noviisi

Asuinpaikka: In the galaxy far, far away
« Vastaus #42 : 12.Huhtikuu 2008, 15:45 »

Minä arvostan CD- edelleen. Ostan aina suosikki bändieni uudet levyT CD:nä. Sitä paitsi, sinä saa mukana sen kivan muovilehtisen, jossa on kappaleiden sanat ja omistuskirjoitukset.

Toivottavasti netistälataaminen ei syrjäytä CD:itä. Netistälataaminen on minusta sama jos krja myytäisiin ilman kantta. Ei voi olla varma että rahat menevät oikeaan pussiin.
barbecuesoup

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #43 : 10.Kesäkuu 2008, 09:34 »

Ostan ja kuuntelen niin LP- kuin CD-levyjäkin sekä kasetteja. ;) Toisaalta koneeltakin löytyy "gigoittain" musiikkia, mutta koska en ole osannut kiinnittää stereoitani kannettavaani, kartan mieluummin koneen huonoa äänentoistoa. Lähinnä käytänkin konetta musiikin siirtämisvälineenä iPodiin.
Dimensus

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #44 : 10.Kesäkuu 2008, 11:42 »

Puhe CD-formaatin kuolemasta on urbaani legenda. Onko vinyyli muka kuollut?

Samaan aikaan kun isot levy-yhtiöt tuskailevat pienentyvien Cd-myyntiensä kanssa, pienet levykaupat kukoistavat ja myyvät yhä enemmän levyjä. Esim. Keltainen Jäänsärkijä tai Levykauppa Äx tekevät hyvää tiliä. Tämän lisäksi nettidistrot toimivat. Vähän aikaa sitten Free Record Shop lopetti toimintansa, koska myynnit olivat pudonneet. Tästä voidaan suoraan vetää johtopäätös, että tarjonnan laajuus ja laatu ovat valttia. Kun isot lafkat tuotteistavat artistinsa musiikin ja singlettävät levyt epätasaisiksi, katoaa tietty viehätys. Sen sijaan oikeat musiikin ystävät pitävät bisnestä pystyssä, vaikkakin ruohonjuuritasolla verrattuna shakiran myynteihin. Mutta sehän riittää.

Ja toinen pointti tietty sekin, että tämä pienentynyt levymyynti ja kuoleva formaatti tilitys tarkoittaa käytännössä sitä, että entisen viidenkymmenen tsiljardin sijasta levyjä myydään vuosittain enää 30 tsiljardia. Öy nöy.

Mutta musiikki pitää ostaa ja omistaa. Kansivihko on osa pakettia, osa bändin visiota levystä. Se luo levyyn oman tunnelmansa, minkä lisäksi lyriikat on hyvä lukea samalla kun kuuntelee (itse kuulen ne poikkeuksetta väärin jos en lue) ja safkailee jotakin hyvää. Parhautta. Tietty jos kehitettäisiin jokin uusi kiinteä formaatti, voisin helposti ostaa niitäkin. Mutta materiaa sen olla pitää.
krakken

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #45 : 10.Kesäkuu 2008, 16:18 »

Ostan aina rahatilanteen salliessa - levyhylly konkreettisena asiana on minulle hyvin tärkeä ja omaa tunnearvoa. Voisi melkein sanoa että jokaiseen äänitteeseen musiikillisesta tasosta riippumatta liittyy jos jonkinlaista muistoa ja tarinaa.

Puhe CD-formaatin kuolemasta on urbaani legenda. Onko vinyyli muka kuollut?

Aivan totta... LP-levyjen noususuhdanteinen myynti on erittäin mielenkiintoinen ilmiö, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan näille markkinoille.
Icedian
Kokelas

« Vastaus #46 : 13.Kesäkuu 2008, 18:11 »

Kyllä ostan. Cd-levy on kätevä ja hieno. Kulkee mukana ja sitä voi soittaa missä vaan. Lisäksi se tuntuu pysyvämmältä formaatilta kun pelkkä tiedosto jonkin koneen uumenissa (jossa on kuitenkin suojaus joka estää toiston vielä jonain päivänä). Cd:eltä musiikin saa itse mp3:siksi, joten sekään ei haittaa.Tykkään myös cd:eiden erilaisita ulkoasuista ja kansivihkoista, erityisesti kun niissä usein on sanat mukana.
 Albumit on mielestäni useinmiten tarkoitettu kokonaisuuksiksi, joten yksittäisen tiedoston osto olisi vähän tyhmää. Ja on ihan oikein että kun artisti (no okei, levy-yhtiö) saa rahani, minä saan jonkin konkreettisen esineen.
 Ainut harmi on se raha, yli 20 e/levy on paljon - mutta sitten voi ostaa käytettyjä tai pihtailla. LP:eitä en kuuntele kun levysoitinta ei ole, enkä c-kasettejakaan oikein.

Sitä en ymmärrä että jotkut eivät viitsi edes lempibändiensä levyjä ostaa vaan lataavat laittomasti nekin. Tai sitä että käy töissä ja rahaa olis "mutta kun kerran ilmaiseksi saa" niin täytyy warettaa kaikkea, jeez.  Pyörittää silmiään Toivon cd:n jatkavan elämäänsä. Musiikki on vaan niin ankeaa pelkkinä tiedostoina kuten muutkin ovat tässä jo esille tuoneet.  Hymyilee
Dunarthon

Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #47 : 23.Kesäkuu 2008, 09:56 »

Ehdottomasti ostan cd-levyjä. Radioista, tv:stä sun muualta ei yksinkertaisesti tule mitään minusta kuuntelemisen arvoista kovinkaan usein. En kuuntele valtavirran musiikkia ja parempi ostaa cditä, kun tämä kone tuntuu olevan sellainen että se pitää formatoida neljän kuukauden välein.

Lisäksi erään bändin fanina minun on mielestäni omistettava kaikki heidän levynsä. Muutama älppäri puuttuu vielä. Soitinta en omista, mutta silti ne pitää periaatteesta hommata joskus kun on rahaa.

Toivottavasti CD ei kuole tuon netistä lataamisen tieltä. Kansitaiteet sun muut eivät merkitse siinä vaiheessa enää mitään. Kansivihkosta löytyy yhtä sun toista mukavaa pikkutietoa, jota netistä ei meinaa millään löytää. Aion itse jatkaa cd-levyjen ostamista jatkossakin ja täyttää niillä hyllyäni.
sadepisara

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #48 : 13.Lokakuu 2008, 19:30 »

Lataan musikkia kyllä enemmän kuin ostan,mutta ero ei ole suuri. Jos ostan musiikkia niin yleensä laillista musiikkinetti kaupoista kuten Netti Anttila. Minusta kaupasta ostetut levyt ovat liian kalliita jos saman levyn saa Netti Anttilasta puolet halvemalla ja saa itse valita kappaleet. Tai sitten lainaan kirjastosta levyjä ja kopioin tiedoston omalle koneelleni, esim Windows Media Playerin avulla. Joo tiedän, laitonta mutta ei voi mitään.....
Parapluie

Asuinpaikka: Pohjois-Pohjanmaa
« Vastaus #49 : 13.Lokakuu 2008, 20:06 »

No joo, jos sattuu olemaan esillä joku, josta pidän, ja olen kuullut aikaisemminkin sitä, mutta uusia elämyksiä en kyllä hirveästi hae. Ja varsinkin jos joku on tarjouksessa niin tulee ostettua...
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #50 : 14.Lokakuu 2008, 10:07 »

Enpä juuri. CD-soitinkin hajosi toiseksi viimeisimmässä muutossa, joten kun ei ole soittovempelettä, ei oikein viitsi ostaa cd:täkään. Tietokoneella en viitsi cd:tä kuunnella, koska yleensä kun koneella olen, teen joko koulutöitä, jolloin musiikki häiritsee tais itten katselen jotain youtube-videoita, jolloin luonnollisesti kuuntelen niitä.

Yleensäkin jokainen cd-levy, joka ehkä tekisi mieli ostaa sisältää vain yhden ainoan hyvän biisin, josta tykkään enkä halua maksaa 20 e yhdestä biisistä.
Ja sitten yleensä kun kuulen jonkin hyvän biisin, kuulen sen jonkun kaverin mp3:lta, jolloin vain pyydän kaveria siirtämään biisin minunkin mp3:lle.
Peuranpuolikas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #51 : 14.Lokakuu 2008, 18:40 »

Kuuntelet vissiin radiota aikas paljon? Youtube? Otan osaa.

Laulava ääni olkapäälläni, Myllylahti 2013. Murhamylly 81. ISBN 978-952-202-413-8.
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #52 : 15.Lokakuu 2008, 09:59 »

En ehkä radiota niin paljon, mutta youtubea kyllä ja sitten kun tutut/kaverit mainostaa jotain biisiä, kyseisellä levyllä ei löydy muuta kivaa... Pyörittää silmiään
Féowyn
Velho

« Vastaus #53 : 15.Lokakuu 2008, 13:43 »

En ehkä radiota niin paljon, mutta youtubea kyllä
Bingo. Youtube. Kuuntelen youtubesta päivittäin aika paljon kappaleita, pääsyynä se, että en löydä suosikkilaulajani levyjä mistään, enkä usko löytäväni, kun ei ole kovin tunnettu nimi Suomessa... Eli ei, en osta CD-levyjä.
Raspode

Asuinpaikka: Riippumatto
« Vastaus #54 : 15.Lokakuu 2008, 14:05 »

Siksi meillä on Amazonit sun muut.

Ostan CD-levyjä. Ostan niitä kannattaakseni pienlevykauppoja ja itse yhtyeitä, myös tietenkin kuunteluun ja keräilyyn.

Taisin aloittaa levyjen ''keräilyn'' viime vuonna, nyt noita on kasautunut jo toista sataa. Lähinnä levyjä on tullut ostettua Levy-Eskoilta, alelaareista ja muutaman erikoisuuden olen tainnut tilailla netistäkin.

Se on kuitenkin mukavaa omistaa se konkreettinen esine, ja onhan ne läpyskät sisälläkin ihan mukavia. Itse levyjen metsästys on myöskin todella mukavaa puuhaa, se on niin hirmuisen mukava fiilis kun löytää erittäin etulikkaan ja kiinnostavan levyn hämyisestä levykaupasta(paitsi eihän nuo nykyisin ole kovin hämyisiä) tai massamarketin alehyllystä.

Anygays, ihan kymppi jos haluaa omistaa jonkin yhtyeen koko tuotannon eikä pelkästään liitää pinnalla radiosoiton kanssa. Kaikki hyvät bändit eivät sitä välttämättä edes saa.
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #55 : 15.Lokakuu 2008, 22:29 »

Puhe CD-formaatin kuolemasta on urbaani legenda. Onko vinyyli muka kuollut?

Kävin tuossa Tampereen Jukebossissa, siellä oli yllättäen tapahtunut jotakin mullistuksia. Kaikki CD-levyt, uudet ja käytetyt olivat 30% alennuksessa. Jo on. Ilmeisesti moisten kauppa ei enää kannata ainakaan kivijalkamyymälässä, mutta vinyylejä oli tupa täynnään.

Xienne

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #56 : 12.Joulukuu 2008, 21:14 »

Kyllä, ostan edelleen CD-levyjä. Minulle kokoelma ja kokonaisuus ovat tärkeitä. Vihkosta on kiva katsella. ^^ Ja on se hienompaa, että on aito levy kuin poltettu (joskin näitäkin minulla on... kaikkea ei ole vara ostaa ja osa ei ole kokonaisuutena niin hyviä, että ostaisin levyn.). Ja sanojakin on kiva seurata kansiläpyskästä. CD-hyllyhän on osa sisustustakin. ;)

Ladattava musiikki on kivaa, mutta minusta on aina kivempi omistaa levy kuin vain bittejä koneella. Jos siis artisti/bändi on sen arvoinen, että levyn ostan. Jos artistilla on pari hyvää biisiä, en osta kokonaista levyä. Levyjä minulla on toistasataa ja edelleen aion niitä hankkia. Vinyylejä ei ole, eikä tule olemaan, kun niiden ihanuutta en ymmärrä.

Toivon, ettei CD:t kuole ja katoa. En kyllä oikein uskokkaan siihen, vaikka tällä hetkellä olisikin joku notkahdus levymyynnissä. Mp3:set ja ladattava musiikki on nyt vain kuuminta hottia, joten se vie huomiota CD:ltä. On kuitenkin olemassa meitä, jotka tahtovan sen CD:n ja toivon, että niitä ihmisiä löytyy tulevaisuudessakin.
krakken

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #57 : 13.Joulukuu 2008, 18:49 »

Itsekin jaksan uskoa tähän kuluttajien tietynlaiseen konservatiivisuuteen. Vaikka tekniikka kehittyy, edistystä tapahtuu ja kaikki tieto on pakattavissa pienempään ja pienempään formaattiin, haluavat ihmiset loppupeleissä kuitenkin pitää joistain konkreettisista asioista kiinni - povattiinhan sitäkin että ihmiset korvaavat käteisen täysin luottokorteilla (ontuva vertaus mutta ymmärtänette ajatuksen). LP:n nykysuosio osoittaa että ainakin tietyissä piireissä näkyvälle, kuuluvalle ja tuntuvalle musiikin muodolle on tilausta.

CD-levyjä tulee siis ostettua, joskaan ei niin tiuhaan tahtiin kuin aiemmin. Nykyään sitä pyrkii haalimaan ennemmin parhaiden kuuloisten artistien miellyttävimmät albumit lajityypeiltään laidasta laitaan, kun taannoin yritti hamstrata kovien nimien kehnommatkin tekeleet.
The ShadeWolf
Noviisi

« Vastaus #58 : 18.Joulukuu 2008, 10:36 »

Youtube on syrjäyttänyt cd:t aika tavalla. Mutta nyt kun sai taas uuden hyvän levyn joululahjaksi voisi niitäkin kuunnella. Kyllä se on näin, että youtubea ja mp3:sta kuunnellaan kuulokkeiden kanssa, tietokoneelta poistuttua kotona ollessa otetaan cd esille.

Mutta kehityksen kehittyessä meidän ei silti pitäisi unohtaa vanhoja aikoja. On mp3:set, bitit koneella jne, mutta cd:t saisivat jäädä. Ne ovat kuitenkin mukavat olemassa aina silloin tällöin. Varsinkin silloin kun päänsäryn vaara yllättää  Pyörittää silmiään
sansa
Noviisi

« Vastaus #59 : 18.Joulukuu 2008, 13:16 »

Kyllä, ostan CD-levyjä! Viime aikoina tavallista enemmän, kun on ollut paremmin varaa... Ehken ostaisi, jos nettini toimisi, mutta kun tietokone ei suostu lataamaan edes youtuben aloitussivustoa, niin eihän siitä mitään tule Surullinen

Viimeksi taisin ostaa this one's for rock'n'roll :n. Minun ostoksiini piratismi ei siis ainakaan vaikuta (vaan oikeastaan toisin päin, koska pitäähän minunkin ne "huippuyhtyeet" ja "uusimmat kappaleet" tietää, vaikkei netti toimikaan=)
« Viimeksi muokattu: 22.Joulukuu 2008, 20:14 kirjoittanut sansa » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry ylös