Keskustelut
touko 20
maanantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Darkki
  • Iivari
  • Pisania
  • Jaragil
  • Dyn
  • Echramath
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 7 käyttäjää
  • 37 vierasta

Lähetä sivu

Äänestys
Kysymys: Pääsiäisenä parasta on...
suklaamunat - 40 (48.2%)
mämmi - 17 (20.5%)
pasha - 6 (7.2%)
hedelmäraekarkit - 3 (3.6%)
hedelmärahka - 7 (8.4%)
jäätelö - 2 (2.4%)
joulutortut - 2 (2.4%)
ei löydy listasta - 5 (6%)
en syö makiaa - 1 (1.2%)
Äänestäjiä yhteensä: 83

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pääsiäisherkut  (Luettu 4363 kertaa)
The Rat
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #20 : 21.Maaliskuu 2008, 22:52 »

Noo jos jonkun mielestä on kiva syödä sitkeää villasukkaa niin siitä vaan... Ja kyllä, olen maistanut mummon tekemää lammasta joka oli valmistettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja jota koko muu suku kehui, mutta villasukalle sekin maistui.
Suomalaiset eivät vain osaa. Siis eivät. Olen syönyt lammasta kotona ja ravintoloissa (vähän paremmissakin), ja joka kerta se on sitkeää ja maistuu villasukalle. Usein myös täysin kuivaa...

Ja sitten pari kertaa maistanut ns. etnisessä ravintolassa. Eroa ei voi sanoin kuvata. Sitä jotenkin ymmärtää, miksi lammasta kehutaan, kun sitä syö kunnon egyptiläisessä ravintolassa...

Itse jos lammasta teen, on se lähinnä kebabin raaka-aineena. Kebab on hyvää... Ja helppoa... :)
tallennettu
Zyana
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Jyväskylä/Joensuu
« Vastaus #21 : 21.Maaliskuu 2008, 22:59 »

Mämmi on ihan kauhiaa.

Suklaamunia tietysti, mutta lähinnä vain mignoneita. Turhat muovirihkamat ja useimmiten pahanmakuinen suklaa eivät kiinnosta. Suklaapupu löytyy, mutta se edustaa sitä vähäistä pääsiäiskoristelua asunnossani eli syön sen sitten viimeisenä.

Meillä on perheessä tapana syödä pääsiäisenä rahkapiirakkaa. Semmosta missä on pullapohja ja rusinoita. Namnam.
tallennettu
Sciifii
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: TVaKa/Lhati
« Vastaus #22 : 21.Maaliskuu 2008, 23:46 »

Mämmiä syön erityisen mielelläni, eli siis pidän siitä.. Se onkin se minun pääsiäisherkkuni, tietysti hyviä ovat suklaamunatkin, mutta saahan niitä muulloinkin kuin pääsiäisenä. Ainakin kindereitä saa..

Munista parhaita ovat kinderit ja röllit. Valkosuklaahan se niistä varmaan tekee parempia kuin halpis munista. Ja onhan se suklaakin parempaa niissä..

Niin mämmistä en minäkään tykkää jos sitä pelkältään syö, tai vain pelkän maidon kera. Siihen pitää laittaa mukaan kunnolla sokeria ja kermaa (esim jotain vispikermaa tai muuta sellaista.) Silloin se on hyvää. Merkki pitää tietysti olla laadukas, eli älkää ostako sitä kaikista halvinta vaihtoehtoa.

Omista kokemuksistani voin sanoa, että Elosen ja Saarioisen mämmit ovat maistuneet hyviltä. Myös tämä kymppi mämmi menettelee, siinä vain on joskus aikaisemmin  ollut yksilöitä, jotka ovat ollet huonolaatuisia - pahoja. Eli sen kohdalla laatu ei ole ollut tasaista. Tämäkin oli joskus muutama vuosi sitten, luultavasti ovat parantaneet laatutarkkailuaan.. Tänäänkin sitä mämmiä söin ja olihan se ainakin nyt ihan maittavaa..

Mutta mitä tuo pasha oikein edes on. Onko se tavallista pastaa, siis sitä ruokaa vai mitä? Ja kuuluuko jäätelö ja joulutortut erityisesti pääsiäisherkkuihin.. ;)
tallennettu
The Rat
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #23 : 22.Maaliskuu 2008, 08:43 »

Mutta mitä tuo pasha oikein edes on. Onko se tavallista pastaa, siis sitä ruokaa vai mitä?
Pasha on tietenkin ottomaanien imperiumin pääjehu. Kannibalismi on kivaa.
Tai sitten se on se venäläisortodoksien perinteinen pääsiäis"herkku".
tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #24 : 22.Maaliskuu 2008, 11:06 »

Minun tämänvuotinen lampaani puri takaisin. Valelin puolentoista kilon karitsanpaistia ainakin kuudesti kolmen tunnin aikana uunissa punaviini-kahviseoksella, mutta lopputulos ei miellyttänyt yhtään. Liha ei vaan jotenkin maistunut oikein millekään, vaikka rakenne oli ihan ok ja kypsyyskin oikea. Tosin se olikin valmiiksi yrttimarinoitu. Ei pitäisi luottaa kaupan seoksiin. Aiempina vuosina kun olen maustanut alusta asti itse, maku on ollut parhaimmillaan todella hieno. Pidän lampaasta ympäri vuoden, mutta erityisesti pääsiäisenä haluaisin että sen laittaminen onnistuu. Ei kai auta kuin tilata lammasta tänään ravintolassa, kun kuitenkin olemme menossa ulos syömään illalla. En siis allekirjoita villasukkamoitteita, lammas on oikeastaan lempilihani ja syön sitä melkein aina jos on tarjolla.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
Herbertina Merrique V
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #25 : 22.Maaliskuu 2008, 15:25 »

Suklaa on keskimäärin hyvää, vaikka iso osa pääsiäismunista on kyllä aika scheißeä. Ne muoviroskakappaleet on joskus kovin viihdyttäviä, minulla on ollut laukussani ehkä kahden vuoden ajan muuan uskomattoman ruma Kinder-merirosvo. :P Tänä vuonna sain saksantunnilla jonkun vähemmän tunnetun saksalaisen pääsiäismunan, ja sen sisällä oli kolmen sentin mittainen Tao Jun. Whee.
Joulutorttuja voisi minun puolestani pääsiäisenä syödä, ne ei maistu ollenkaan jouluisilta.

Mitäs muuta... Niin, pasha ja hedelmärahka ovat aika parhautta ainakin joskus. Mämmi on ihan kohtalaista kanssa, mutta hedelmäraekarkeista en ikinä ole pahemmin pitänyt. Yleensä meillä on syöty pääsiäisenä suunnilleen samaa mitä yleensäkin, paitsi että pienenä tahtoi välttämättä aina etsiä ne suklaamunat. :)
tallennettu

"C is always a thought but never an option."
Jackalbury
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 22.Maaliskuu 2008, 16:19 »

Suklaamunat tietysti. Pääsiäinen ei olisi kunnon pääsiäinen ilman suklaamunia. Mielestäni kunnon suklaamuna on sellainen joka on täyttetykin suklaalla, ei mikään Kinder jossa on jokin suoraan roskikseen pantava pilipalilelu sisällä. Ja lisäksi jo nyt alkaa kaupoista löytymään simaa, mitä minun mielestäni voisi myydä ympäri vuoden ja markkinoida yhtenä juhlajuomana. 
tallennettu
Crescent
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #27 : 22.Maaliskuu 2008, 17:30 »

Suklaamunat, suklaamunat. Pääsiäisenä on yksi tilaisuus syödä suklaata tarpeettoman paljon, ja siitä on siis todellakin kaikki irti.

Pienet, täytetyt ovat yleensä hyviä. Parhaimpia ovat sellaiset, joissa on pähkinänmurusia sisällä. Kamalimpia ovat hiukan harmaat (ensimmäinen varoitus) ja pinnalta oudon suomumaiseksi kuvioidut Ne maistuvat keinotekoisilta. Eivät suklaalta alkuunkaan.

Kinderit ovat aina hyviä, ne lelut ovat hauskoja ensimmäisen minuutin. Valkosuklaan kanssa leikkineet ovat myös herkkua, ontot, isot ja ohuet ovat varsin mitäänsanomattoman makuisia yleensä.

Mämmi on myös hyvää. Hiukan vaniljakastiketta ja herkuttelemaan. Mie syön ylensä puolikkaan laatikollisen pääsiäisen aikana, toisinaa enemmänkin. Ale-myynnistä seuravan viikon aikana mukaan tarttuu joskus toinenkin latikko, omituista kyllä.

Lammas on hyvää onnistuessaan. Tänä vuonna tuli syötyä valkosipulilla liikaakin maustettua, mutta muuten ihan hyvää versiota.

Pashasta en pidä, mutta muuten ei mitään erikoista naposteltavaa pääsiäiseen minun kohdalla liity.
tallennettu
Greenhead
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Meren rannalla. [Raahe]
« Vastaus #28 : 22.Maaliskuu 2008, 19:25 »

Lammasta en ole syönyt pääsiäisenä, muuta on tullut muuten maisteltua. Parasta on helelmärahka.
tallennettu
Tulikyynel
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 22.Maaliskuu 2008, 19:47 »

Kinderin suklaamunat<3 Tänään olen syönyt kaksi ja toisesta tuli kiva lelu :) Mämmi on ollut aina ennen herkkua, mutta tänä vuonna ei ainakaan kymppimämmi iskenyt.

Muuta pääsiäisruokaa en ole ((vielä)) tänä vuonna syönyt. Huomenna äitillä käymään, saa nähdä mitä sieltä kaapista löytyy.
tallennettu
Sonaria
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #30 : 22.Maaliskuu 2008, 19:54 »

Laitoin mämmin nyt muutteesta. Mutta voin todeta, että kaikki menee enemmän kuin hyvin, joskaan ei isoina annoksina. ^^
tallennettu
Kosketar
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #31 : 22.Maaliskuu 2008, 20:28 »

Mämmihän se on. Se on jännittävän makuista ja oikeastaan tosi hyvää (sokerin ja vaniljakastikkeen kanssa), kunhan sitä syö vain vähän kerrallaan. Sitä paitsi mämmi on niin ihmeellinen, järjetön ja ruma ruokalaji, että sen puolesta pitää liputtaa ihan senkin takia. Mitähän ulkomaalaiset mämmistä ajattelevat? Niin ja kertokaa hei hyvä ihmiset, mistä se on tehty? Pajun kuoresta?

Suurin osa vaihtoehdoista ei edes kuulu omaan pääsiäisperinteeseeni. Suklaa on toki parasta, mutta sitä saa muulloinkin kuin pääsiäisenä. Eikä pääsiäismunien suklaa ole edes parasta mahdollista. Mutta ovat ne toki kivoja! (Vaikka yllätykset ovat useimmiten aika roinaa). Varsinkin tänä pääsiäisenä on ollut kummallisen pääsiäismunaolo. Tullut aina välillä maristua niiden perään. Ja sitten poikaystävä tietenkin ostaa.  Iskee silm&#228;&#228; Sain semmoisen iiiison kukkapuskan näköisen. Ja maurikunnaskuvioidun, jonka yllätyksenä oli muovinen possu. Hmm. :D
tallennettu
Muukalainen
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #32 : 22.Maaliskuu 2008, 20:46 »

Jahas, olen näköjään peräti toinen, joka äänesti joulutorttuja N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228;

Suklaamunat ovat ihan hyviä, mutta kun niistäkin melkein ainoa syötävä on mignon. En jaksa niitä "yllätyksiä".
Mämmiin en ole suuremmin tutustunut, maistanut olen joskus ja se herättää minussa lähinnä inhoa. Pashaa maistoin kerran, enkä maista toiste.

Joulutortut ovat noista ainoat, joita voi syödä vuoden ympäri eikä niihin kyllästy.
tallennettu

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Crescent
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #33 : 22.Maaliskuu 2008, 20:58 »

Mitähän ulkomaalaiset mämmistä ajattelevat? Niin ja kertokaa hei hyvä ihmiset, mistä se on tehty? Pajun kuoresta?

Mitä olisikaan pääsiäinen ilman klassista mämmi-keskustelua!

Mämmi on taidettu tehdä mallaksesta, ruisjauhoista ja muusta epämääräisestä. Uunikin liity sen valmistamiseen jotenkin. Ja koivuntuohiastioissa ilmeisesti myös ennenmuinoin on sitä valmistettu. Ei mitään satavarma faktatietoa sitten nämä, kunhan vain luettelen, mitä olen ehtinyt jo asiasta luulla oppineeni.

Miksiköhän mämmi on muuten aina enkunkirjoissa mukana "perinneruokien selittäminen vieraallaa kielellä" osiossa? Maikoilla lienee hauskaa, kun täytyy tottua siihen helpoimpaan selitykseen. Ruskeaa, epämääräistä töhnää kuvaavia adjektiivejä, kun on oikeastaan tasan se yksi.
tallennettu
Lunimara
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #34 : 22.Maaliskuu 2008, 21:43 »

Aah, suklaamunat... Varsinkin Mignonit ovat jotain aivan ihanaa! Ja on ihan turha tulla väittämään että saahan sitä suklaata tavallisena levynäkin, se ei ole sama asia. Suklaamunat kuuluvat pääsiäiseen, aivan kuten suklaakonvehditkin kuuluvat jouluun. Sitä paitsi, juhlapäivät ovat loistavia tekosyitä suklaan ahmimiselle, ei sitä arkena kehtaa. Eli vastaus on siis suklaamunat. Vaikka mämmi tuleekin hyvänä kakkosena, ottaen huomioon miltä se näyttää. Sitä ei kyllä voi syödä kuin kerran vuodessa.

Minun tietääkseni mämmi tehdään sekoittamalla ruisjauhoja ja sokeria ja jotain muuta, ja sitten koko homma paistetaan uunissa. Tämäkään ei ole varmaa tietoa, mutta näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä.
tallennettu
Souli
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: lahti
« Vastaus #35 : 23.Maaliskuu 2008, 00:00 »

Suklaamunat yms. ovat ihan hyviä, mutta mämmille pitää antaa sesonkiruokana säälipisteitä. Olen aina ajatellut mämmiä kuin epäpätevänä tuhkimona, mustana paakkuna jotain, mistä harva tykkää. Sitten sen päälle ruiskitaan niin paljon sokeria ja kermaa kuin lähtee, hyräillään bibedi babedi buuta ja sitten sillä on sellanen söpö mekko mämmillä ja yattaa ^^ !
Mämmiperinteemme kuoli jo viitisen vuotta sitten, mutta sympatiani ovat aina sen mönjän puolella.

Karkkirakeista kuullutkaan... : O' *randomikuolaa*
Meillä on aina ollut vain suklaata.
« Viimeksi muokattu: 23.Maaliskuu 2008, 00:08 kirjoittanut Soulkitty » tallennettu

voisi noin
noitana olla
vain vähän hunningolla
Shinni
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #36 : 23.Maaliskuu 2008, 15:36 »

Suklaamunat!! Herkkuni, ehdottomasti. Harmi ettei voinut valita useampaa, olisin halunnut myös sen hedelmärahkan. Ja mitä on pasha?  Nolostunut

Suklaamunista tykkään ehkä eniten Kindereistä, vaikka ne lelut ovatkin usein aika mauttomia.

Ja hedelmärahkassa parasta on mandariinin palaset ja se vaniliinin maku. Slurps.
tallennettu
Kuurankukka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #37 : 23.Maaliskuu 2008, 22:17 »

Suklaamunat on hywiä. Röllimunista tuli söpö kenno (se tosin vähän hajosi...). Kindermunasta sai auton! (Minun lapsuudessani oli hienoja krokotiileja ja kilppareita ja virtahepoja...)
Mämmi näyttää todella epämääräiseltä. On sitä joskus tultu syötyä. Luulen. Pashaa puolestaan ei. Hedelmärahkaa periaatteessa, muttei tuo ole järin hyvää.

Suklaa on loistavaa. Munat.
tallennettu

viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin ja ennen kuin huomaat olet itsesi vankina murheidesi kahleilla kytkettynä katkeruuteen
Ilmari
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Leikkimökki
« Vastaus #38 : 24.Maaliskuu 2008, 01:18 »

Minä olen tuo jäätelöä äänestänyt.
Mikään noista muista ei ole toistaan parempi, mutta jäätelöä voi syödä ympäri vuoden ja yötä päivää.

Parin päivän sisällä on tosin tullut syötyä niin pashaa, mämmiä,monen merkkisiä suklaamunia,rahkapiirakkaa kuin raekarkkejakin. Kaikki oli hyvää, kuten joka vuosi Hymyilee leve&#228;sti Suklaamunien suklaa ei kylläkään koskaan ole niin hyvää kuin "tavallinen suklaa".

Pääsiäislimppu on hyvää.
tallennettu
Zereott
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #39 : 24.Maaliskuu 2008, 11:50 »

Minä söin vain jäätelöä... Yksin muuton jälkeen on vähän kaikki perinteet ja oikeanlaiset juhlapyhiin kuuluvat ruoat olleet hukassa... Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut