|
Xariel
|
 |
« Vastaus #40 : 31.Elokuu 2008, 12:09 » |
|
Nauroin tässä äsken Wikipediasta löytyneelle lausahdukselle, jolla Eoin Colfer itse oli kuvaillut sarjaa. " Die Hard with fairies." ;p Mikäpä siinä, ihan kivasti kuvaava. :D Onko kellään tietoa Aikaparadoksin suomennoksen ilmestymisestä? Keväällä, luulisin. Eikai ennen joulua kuitenkaan? (Ja toivon todella ettei vasta seuraavana syksynä...) Ja mietinpähän myös kantta. Aika samantapaisia ovat sekä US- että UK-kannet, mutta minusta nuo US:n versiot ovat hitusen hienompia. Aikaparadoksiinkin ne ovat hyvin samanlaisia, jotkin asiat vain muutettu. Tosin en tiedä, mikä kansi ollaan ottamassa, koska ainakin Kadonneeseen siirtokuntaan on otettu jokin "European edition"-kansi, joka taas poikkeaa paljon saman kirjan US-kannesta, UK:sta en tiedä. Olkoon miten on. Molemmat näkyvät täällä. Ai niin, Wikipediastakin näitä (ihme kyllä) löytyy, mutta kaikki alatekstit eivät todellakaan ole yhtä ja samaa. :) Laitanpa muutaman tähän, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. ´´Demonien kirjoituskääröissä kerrotaan velhosta joka tulee pelastamaan kansamme mutta minä en luottaisi kääröihin liikoja. Niissä sanotaan myös että kaniinit ovat kaikkivaltiaita ja että paras lääke kurkkukipuun on lannasta ja vanhoista sukista tehty haude. Neuvoisin siis lukemaan niitä harkiten. Niissä kerrotaan kuitenkin muutamia vihjeitä joista voi olla hyötyä. Jos olet sanotaanko ihminen etkä ole koskaan tavannut demonia. Mikä tietysti on aika epätodennäköistä. Jos nimittäin olet ihminen et pysty edes lukemaan tätä. Eli miten tullaan toimeen demonien kanssa.
Ensinnäkin älä koskaan lyö demonia hänen omalla miekallaan. Se on pahin mahdollinen loukkaus ja siitä saattaa seurata sukupolvesta toiseen kestävä verikosto. Voit aivan hyvin lyödä demonia omalla miekallasi, silloin hän onnittelee sinua hyvästä suorituksesta, mutta vain taitamaton soturi menettää miekkansa niin että se joutuu vihollisen käsiin. Jos saat sellaisen tilaisuuden, älä käytä sitä.
Toiseksi demoneilla on ilmeikäs elekieli, jossa pakaroiden läimäyttelyllä on suuri merkitys. Tärkeintä on että ei läimäytä väärää pakaraa. Älä koskaan läimäytä kenenkään muun pakaraa paitsi jos hän lyö sinua omalla miekallasi, se ei kuulu hyviin tapoihin. Pidä myös mielessä oikean ja vasemman pakaran ero.
Jos ohikulkija kääntää takamuksensa sinua kohti ja läimäyttää vasenta pakaraansa, se tarkoittaa että sinä yönä paistaa täysikuu ja hän kutsuu sinut mukaansa perinteiselle metsästysretkelle. Jos hän läimäyttää oikeaa pakaraansa, se tarkoittaa vain että olet hänen mielestään hänen oikean pakaransa näköinen. Kuten huomaat, väärinkäsityksen vaara on suuri.
Kolmanneksi älä koskaan pane kättä suun eteen kun aivastat. Päästä aina aivastus lentämään vapaasti. Lääkintädemonien mukaan jokaisessa aivastuksessa on miljoonittain pikkuruisia demoneja jotka leijuvat ympäri maailmaa kunnes löytävät sopivan ihmisen. Sitten ne laskeutuvat ihmisen päälle ja alkavat hakata hänen päänahkaansa pienillä kirveillään. Siitä ihmiset saavat kauhean päänsäryn ja heidät on helppo voittaa taistelussa.
Eli aina kun demoni aivastaa läimäytä oikeaa pakaraasi aivastuksen suuntaan jotta pikkuruiset demonit voivat viedä sellaisen terveisen ihmiselle kun laskeutuvat heidän päälleen.´´ Ja Viesti Artemis Fowlilta. Salattu. ´´Hyvä uusi liittolaiseni, jos olet selvittänyt tämän koodin olet riittävän älykäs auttamaan minua tehtävässäni. Olet ehkä kuullut Fowlin suvusta ja saatat kuvitella että tehtäväni on vastoin lakia tai jopa vaarallinen. Voin vakuuttaa että niin ei ole. Pyydän sinulta vain että autat minua pitämään muistoni siellä minne ne kuuluvat. Minun päässäni. Tietyt tahot yrittävät riistää minulta muistot jotka kuuluvat minulle. Nämä tahot haluavat pyyhkiä aivoistani eräitä tietoja jotka ovat minulle tavattoman tärkeitä ja kallisarvoisia. Keitä nämä tahot ovat, he ovat taikuutta käyttäviä keijuja joita kutsutaan väeksi.
Tiedän mitä ajattelet: 'Tämä Artemis Fowl-niminen tyyppi on selvästi järjiltään. Vai keijuja, ei kai hän voi kuvitella että uskoisin tuollaista hölynpölyä', se on aivan ymmärrettävää. Kaksi vuotta sitten olisin itsekin ajatellut samoin. Mutta kahdessa vuodessa voi tapahtua paljon. Olen nähnyt vihreäihoisten ilmahisten lentävän omilla siivillään. Olen nähnyt kääpiöiden kaivavan suidensa avulla. Olen saanut olla todistamassa menninkäisten parantavia taikavoimia ja koskettanut jalon kentaurin kuvetta.
Keijut ovat totta. Sen voin vakuuttaa.
Mutta kaikista ihmeellisistä voimistaan huolimatta keijut pelkäävät yhtä asiaa: ihmistä. Vain meillä on voimaa syöstä heidän maanalainen kulttuurinsa perikatoon. Suuren lukumäärämme turvin voisimme voittaa jopa heidän taikuutensa. Niinpä keijut ovat päättäneet että ihmispoika jolla on heitä koskevia tietoja on heille liian suureksi vaaraksi. Pian he tyhjentävät muistini ja kaikki ihmeelliset tietoni katoavat. Voit estää sen vain yhdellä keinolla. Olen antanut tietolevyt lainsuojattomalle kääpiölle nimeltä Mulch Diggums.
Levylle olen tallentanut kaikki tietoni keijukansasta. Muistintyhjennyksen vuoksi unohdan tietenkin kaiken myös kääpiöstä ja levystä. Diggumsin pitäisi tuoda levy takaisin minulle, mutta tavallisiin en aina voi luottaa. Niinpä pyydän sinua toimittamaan minulle viestin. Viesti on hyvin yksinkertainen. Kuusi pientä sanaa: Artemis Fowlin täytyy löytää Mulch Diggums. Aina kun näet jonkun liittolaisistani lukevan tätä kirjaa, lausu nuo sanat ääneen.
Viesti leviää viruksen lailla ympäri maailmaa ja päätyy lopulta minun korviini. Otan siitä vaarin ja ryhdyn kaikin voimin etsimään salaperäistä Mulch Diggumsia. Kun löydän hänet levy nostaa muistot taas mieleeni ja olen saanut tietoni takaisin. Tee se minun puolestani ja kun minä hallitsen maailmaa, sinäkin saat palkkiosi. Muista: Artemis Fowlin täytyy löytää Mulch Diggums. Uusi ystäväsi, Artemis Fowl II.´´ Ja vielä ´´Onneksi olkoon, ihminen. Jos olet onnistunut murtamaan tämän koodin, olet älykkäämpi kuin useimmat lajisi edustajat. Tämä on viesti keijukansalta. Etsimme liittolaisia saviväen joukosta. Useimmat ihmiset ovat hidasjärkisiä olentoja, mutta poikkeuksiakin on. Kuten esimerkiksi sinä. Älykkyytesi johtuu siitä että olet keijujen sukua.
Tuntuuko sinusta joskus että et ole samanlainen kuin muut? Ovatko korvasi tavallista suipommat? Onko kielesi niin pitkä, että se yltää koskettamaan nenääsi? Näetkö joskus unta lentämisestä? Oletko koskaan ajatellut että et kuulu saviväen joukkoon? Siihen on syynä että suonissasi virtaa keijujen verta. Nuori savikeiju, minulla on sinulle tehtävä. Yhtenä meistä sinun velvollisuutesi on suojella maapalloa niiltä jotka yrittävät tuhota sen.
Sinun on liityttävä uudenlaiseen saviväkeen joka rakastaa maapalloa yhtä paljon kuin keijut. Sääntöjä on vain yksi ja se on helppo: kuluta vain niin paljon kuin tarvitset ja kuluta se viisaasti. Jos seuraat ohjeita, maapallo pelastuu. Lähde nyt suorittamaan tehtävääsi. Toistan tämän viestin niille ihmisille joiden keijuaivot eivät ole aivan yhtä terävät kuin sinun.´´
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 31.Elokuu 2008, 12:23 kirjoittanut Xariel »
|
tallennettu
|
|
|
|
Aemilia
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere.
|
 |
« Vastaus #41 : 03.Syyskuu 2008, 12:49 » |
|
Heii, saatiin yksiin spoilereihin alatekstejä, kiitos Xariel: juuri tuollaista nuorison paimentamista ne olivatkin muistaakseni... Onko kellään tietoa Aikaparadoksin suomennoksen ilmestymisestä? Keväällä, luulisin. Eikai ennen joulua kuitenkaan? (Ja toivon todella ettei vasta seuraavana syksynä...) Hmm?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xariel
|
 |
« Vastaus #42 : 03.Syyskuu 2008, 13:30 » |
|
Onko kellään tietoa Aikaparadoksin suomennoksen ilmestymisestä? Keväällä, luulisin. Eikai ennen joulua kuitenkaan? (Ja toivon todella ettei vasta seuraavana syksynä...) Hmm?Oijoi. Nyt tuntuu hitusen tyhmältä, en sitten kaikkein ilmeisimmästä paikasta hoksannut kurkkia... ^^' Njuu, ei niiden alatekstien kokoamisesta mitään vaivaa ollut. :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veequa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
|
 |
« Vastaus #43 : 03.Syyskuu 2008, 16:09 » |
|
Koska pääkaupunkimme poliisille jätettyihin soittopyyntöihin ei ole lehden painoon mennessä vastattu, odotamme yksityiskohtien selviävän viimeistään kirjan ilmestyessä. Mikä lehti?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
|
|
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #45 : 12.Syyskuu 2008, 14:13 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #46 : 12.Syyskuu 2008, 14:59 » |
|
Kieltämättä ensimmäiset kaksi lausetta vaikuttavat mielenkiintoiselta, sen pidemmälle en edes periaattesta lue tuota tekstiä.
Mutta toisaalta: Mitä muuta olisi ollut jäljellä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
Aemilia
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere.
|
 |
« Vastaus #47 : 13.Syyskuu 2008, 09:49 » |
|
Kansikuva on hyvin kaunis. Artemiksen siluettia saisi käyttää kaikissa kansissa, koska se on toimiva. Se toimi hämmästyttävän hyvin jo Kadonneen siirtokunnan kannessa. (Älkäämme puhuko Opalin koston kannesta.) Minuakin hiukan harmittaa tapahtumien liian nopea eteneminen. Sen takia sarjan venyttäminen tekee siitä koko ajan epäuskottavampaa. Siis kun ajattelee kokonaisuutta Angelinan masennus, Artemiksen keijututkimus, Artemis seniorin löytyminen, Artemiksen aivojentyhjennys, mestarivarkaan tarve maan alla ja aivopesun kumoutuminen, keijuetsivätoimisto ja nyt tämä... Lisää keijuja ja vähemmän Fowlien ongelmia! Toisaalta olen ihan samaa mieltä Féowynin kanssa, mikä ei varmaan onnistu ketään yllättämään... ja odotan, odotan aikas kovasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #48 : 17.Syyskuu 2008, 12:41 » |
|
Ei liity Artemis Fowliin, mutta Colfer kirjoittaa uuden Linnunradan käsikirja liftareille -romaanin. Sarjan kuudes osa And Another Thing... on luvassa ensi vuoden lokakuussa, varmaan tämä tullaan suomentamaan. Linkki BBC:n uutiseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #49 : 17.Syyskuu 2008, 13:31 » |
|
Täh? Vau! Tuota... Öh?
No siitä voi tulla mitä tahansa. Todennäköisesti siitä tulee hulvattoman hauskaa. Varsin mielenkiintoista. Voisikohan sitä sitten kutsua fanifiktioksi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
|
Narri
|
 |
« Vastaus #50 : 17.Syyskuu 2008, 14:15 » |
|
Voisikohan sitä sitten kutsua fanifiktioksi?
Ei voi. Mutta toivottavasti se on fun fictionia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #51 : 24.Lokakuu 2008, 15:32 » |
|
Yksi kysymys: Aikaparadoksi on jo ilmestynyt, mutta silti sitä ei voi merkata kirjahyllyynsä luetuksi, sillä se ei kuulemma ole ilmestynyt vielä. Mistä moinen? (Sain sen eilen ja luin sen loppuun tänään...) Kun en keksinyt muutakaan paikkaa, mihin tästä voisi ilmoittaa... Olisiko sittenkin pitänyt laittaa yksärillä viestiä Sinille, Thialfille tai Jussille?e//Oho, sori, se olikin jo laitettu ilmestyneeksi... Olisin voinut vaikka vannoa, että sitä ei oltu tietokannan mukaan julkaistu vielä äsken...
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.Lokakuu 2008, 15:39 kirjoittanut Féowyn »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi
|
 |
« Vastaus #52 : 24.Lokakuu 2008, 15:49 » |
|
Féowyn: Lisäsin kirjan äsken ilmestyneeksi, koska näin sen juuri myynnissä Suomalaisessa. Luin viestisi vasta sen jälkeen. Samalla tuli merkittyä myös kolme muuta huomaamaani teosta julkaistuiksi.
Olin puolitoista viikkoa Simpeleellä vaaliavustajana esivaaleissa, eikä pieneltä paikkakunnalta löydy yhtään kirjakauppaa, joten en ollut ajan tasalla uutuuskirjojen suhteen. Palasin vasta eilisiltana Joensuuhun.
Ilmeisesti muut Kirjaston modet eivät ole hoitaneet hommiaan, jos Aikaparadoksi on ollut jo jonkin aikaa myynnissä... Yksärin lähettäminen jollekin meistä kolmesta on oikea tapa korjata asia, jos huomaa puutteita etusivun uutuuskirjalistassa.
Edit: vaihdoin Aikaparadoksin ilmestymispäiväksi eilisen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Thialfi
|
 |
« Vastaus #53 : 24.Lokakuu 2008, 17:03 » |
|
Bookplusin sivut eivät ole vieläkään merkinneet Aikaparadoksia ilmestyneeksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sapphire
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Ever Green Forest
|
 |
« Vastaus #54 : 25.Lokakuu 2008, 12:09 » |
|
Heih,onko joku jo lukenut Aikaparadoksin? Mitä piditte? Sain kirjan eilen,ja aion tänään lukea sen loppuun. Minusta se ei ole vaikuttanut aivan yhtä hyvältä, kuin edelliset osat. Colferin kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut ja henkilöiden puhetyylit olivat erilaiset.
Silti kirja on ihana, vaikka ei ihan aiempien Artemisten tasolle yltänytkään.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 25.Lokakuu 2008, 12:25 kirjoittanut Sapphire »
|
tallennettu
|
|
|
|
Parapluie
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Pohjois-Pohjanmaa
|
 |
« Vastaus #55 : 26.Lokakuu 2008, 13:43 » |
|
Pakko saada!!! Käyn varmaan ensi viikolla ostamassa... (Harmi vain että kuukausiraha on evätty varmaan jouluun asti... No, eiköhän sitä rahaa jostain tipu. (täältä tullaan, isä-joka-ei-tiedä-äidin-kielloista-mitään!))
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #56 : 26.Lokakuu 2008, 13:55 » |
|
Kirja pähkinänkuoressa. Luin sen, koska se on jatkoa sarjalle. Silti pidin siitä, melko hyvä. Kuten Saffe jo sanoikin, ei ylttänyt aikaisempien Artemisten tasolle, ja kirjoitustyyli on muuttunut, ehkä vähän liikaakin... Tuntui, että hahmot olisivat muuttuneet aivan liikaa... Mutta toisaalta taas kun Artemis, Holly ja demonit joutuivat kolme vuotta eteenpäin, niin tietysti on ihan luonnollista ajatella, etteivät he enää olisi täysin samanlaisia... Mutta toisaalta taas Artemiskin oli vähän (tai vähän enemmänkin kuin vähän) muuttunut, niin sitä ei voi oikein perustella/selitellä hyvin... Silti suosittelen kirjan lukemista kaikille (jotka ovat lukeneet aikaisemmat osat). //Ja alchemysan, olen täysin samaa mieltä! Potterit eivät ole lähellekkään Artemis Fowlien tasoa!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 22.Marraskuu 2008, 09:39 kirjoittanut Féowyn »
|
tallennettu
|
|
|
|
sadepisara
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Kokkola
|
 |
« Vastaus #57 : 20.Marraskuu 2008, 15:35 » |
|
Minusta se ei ole vaikuttanut aivan yhtä hyvältä, kuin edelliset osat. Colferin kirjoitustyyli on jotenkin muuttunut ja henkilöiden puhetyylit olivat erilaiset.
Olen samaa mieltä asiasta. Luin Aikaparadoksi kirjan eilen loppuun, ja täytyy sanoa että minulla jäi pienoinen pettymyksen maku suuhun. Odotin kirjalta ehkä liikoja, mutta se ei ainakaan minua kovin paljon sykähdyttänyt. Olihan aikamatkoilu toki mielenkiintoista, mutta jotenkin juoni vain toisti itseään ainakin joissakin kohdissa. Ja kirja loppui minusta hieman tökerösti, ja jotenkin tutun "pääpahiksen" kohtaaminen uudestaan tuntui hieman tylsältä. Silti kirja oli nautittava kokemus, ja suosittelen sitä aikaisempien osien lukijoille..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
alchemysan
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Hyvinkää
|
 |
« Vastaus #58 : 20.Marraskuu 2008, 19:25 » |
|
jeah, Artemis Fowlit on parhaita. Potterit eivät yllä todellakaan samaan kastiin. Itse omistan Aikaparadoksin. Etenkin Opalin repla: " Täällä jossain on siis toinenkin Artemis Fowl!" sai käkättämään, kun Opal ei ollut tajunnut jutun jujua, kun lukijallekaan ei ollut kerrottu kaikkea Kaikki kirjat ovat olleet mielestäni mahtavia, varsinkin ikuisuuskoodi ja Kadonnut siirtokunta. Se huumori vaan jaksaa aina naurattaa, useampaankin kertaan luettuna.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Gwer
Kokelas
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Maapallo?
|
 |
« Vastaus #59 : 27.Marraskuu 2008, 21:20 » |
|
Kyllä, Eoin Colferin kirjoja löytyy kirjahyllystä!
Tykästyin Artemis Fowl kirjoihin silloin kun Tehtävä pohjoisessa -kirja ilmestyi ja tulikin luettua se jostain ihmeen syystä ensimmäisenä.. Sen jälkeen on tullut sitten ahmittua toisetkin osat, unohtamatta muita Colferin tekemiä kirjoja.
Kirjojen huumori on loistavaa ja tekstikin on jotenkin niin vetävästi kirjoitettu. On vaikea kuvata mikä kirjoista tekee niin hyvän, mutta jotenkin ne vaan toimivat ja saavat aina hyvälle tuulelle.
Hei, onko kukaan lukenut Eoin Colferin Siipimiestä?
Tykkäsin itse kirjasta todella paljon, vaikka kirjan nimi kuulosti jotenkin tyhmältä ensi kuulemalta :D Kannattaa ehdottomasti lukea jos ei ole vielä tullut luettua :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|