|
Maailmanherra
|
 |
« Vastaus #20 : 30.Maaliskuu 2008, 23:50 » |
|
Mutta kerro mulle mitä on 'beam up'? En keksi... Viittaus Star Trekkiin. Kun kapteeni Kirk pyytää Scottya teleporttaamaan eli "sädettämään itsensä pois jotain, että hän toteaa (ainakin yhdessä jaksossa) "Beam me up, Scotty!" Hetkinen, tämähän merkitsee sitä että Fowl on hirveä nörtti!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
|
|
|
Aemilia
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere.
|
 |
« Vastaus #21 : 31.Maaliskuu 2008, 00:06 » |
|
Joo, nörtti nimenomaan. Hänet pantiin koulussa psykologisiin testeihin useammin kuin kerran. Mutta koska hän sattuu tuntemaan testit paremmin kuin psykologinsa, hän vastailee mitä milloinkin miellyttää, sen mukaan millaisen kuvan haluaa itsestään antaa. Kyllä Artemis haksahtaa katsomaan videoita ja kuuntelemaan muutakin kuin klassista musiikkia. Kumpienkin suhteen hänen makunsa on mielenkiintoinen. Vai katsoo hän Star Trekiä? (Vai onko termi jotenkin... yleistynyt englannin kielessä? Fowl on tohtorin tasoa siinäkin. Ilmeisesti tehnyt tutkinnon netissä tekaistulla henkilöllisyydellä. Mullistavine väitöskirjoineen.) Poika varjelee joka kirjassa aivojaan. Ne ovat hänen ainut aseensa. Ai, Artyn luonne ja moraali tökkivät? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rituri
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #22 : 31.Maaliskuu 2008, 14:53 » |
|
Minä pidän kolmesta ensimmäisestä enemmän kuin myöhemmistä. Jotenkin Ikuisuuskoodin ja varsinkin salaisten kansioiden jälkeen tuli tunne että tämä on nyt tässä. Kun sen jälkeen ilmestyi Opalin kosto luin sen ja jokin tökkäsi. Ehkä se että olin asennoitunut sarjan loppumiseen, en tiedä. Päätin jättää lukematta Kadonneen siirtokunnan, mutta lopulta päädyin sittenkin lukemaan sen ja ihan hyvä kirjahan se on. Mielestäni loppu pelasti aika paljon, kun Artemis päätyi ajassa kolmen vuoden päähän lähtöhetkestä. Nyt haluaisin tietää miten tarina jatkuu tästä eteenpäin ja etenkin miten Artemis selvittää sotkun uskottavasti. Artemis on minusta mielenkiintoinen tyyppi ja oikeastaan ensimmäisessä kirjassa mielenkiintoisimmillaan. Minusta on kiinnostavaa lukea päähenkilöstä, joka on periaatteessa jonkilainen pahis ja joskus todella ärsyttävä. Eivätkä muutkaan hahmot ole tylsiä, Butler, Holly ja kumppanit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Morndun
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Åbo
|
 |
« Vastaus #23 : 08.Huhtikuu 2008, 19:40 » |
|
Olen lukenut näitä Opalin kostoon astin, siihen asti siis niitä on omina. Ja se salaiset kansiot tai mikä olikaan. Nuorempana tykkäsin kovasti ja jossain vaiheessa tykästyin hirveästi kentaureihin...  Mutta sittemmin ovat jääneet ja tuon Opalin koston jälkeen en ole lukenut muita, se tuntui vähän tylsähköltä aikaisempiin verrattuna. Mitä mieltä muuten olette, mikä on arvioitu keski-ikä Fowlin lukijoilla?
Minusta Artemikset olisi suunnattu nimenomaan nuorille. Yläasteikäisenä ne purivat kovasti minuun, varmasti sopivat nuoremmillekin. Tosin kyllä niitä aikuinenkin lukee, äitini muistaakseni luki ainakin niitä ensimmäisiä (hän tosin ei vieläkään sano Fowlia oikein vaan flow tai jotain, en ymmärrä mikä siinä nimessä on niin vaikeaa...) 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veequa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
|
 |
« Vastaus #24 : 08.Huhtikuu 2008, 21:47 » |
|
Arrrrgh! Voi miksen miksen miksen ikinä ole älynnyt lukea näitä englanniksi? Nyt on poissa puoli iloa. No, kaikki viisi komeilevat hyllyssä, siistissä järjestyksessä ja tasaisessa pölyssä. Tai no... ensimmäisen päälle on jo laskeutunut aika kasa enemmän kuin viimeisen. ^^" Mutta silti, Fowlit ovat Jotain Aivan Liian Ihanaa. Artemis on ihmisenä, no, tuota, juuri sitä mitä hänen pitääkin. Harmi vain, että näin kovalla lukutahdilla Fowl kehittyi liian nopeasti. Raha se on, joka ratkaisee. Raha. Viimeisessä kirjassa pelastellaan henkiäkin jo liian tiuhaan tahtiin. Mutta. Koska jokaisessa kirjassa on aina jokin sivupolku, tai juonenpätkä joka kiinnostaa ihan hirveästi, on Fowlissakin oltava. Ja minulle se on (kai... muisti pätkii) aina ollut hänen äitinsä ja isänsä. Ja siitähän on lisää ensi kirjassa! Tuskin siis pysyn nahoissani. Jotka ovat ja kuoritut ja ripustettu kuivumaan. Minä mitään koodeja ole jaksanut ratkoa. Viitsisikö joku mitenkään (jos jollakulla on lappu tallella) laittaa vaikka spoilerien sisään? Edes pääidean? Tai, mitä minä niistä parista ensimmäisen kirjan lauseesta jaksoin kääntä, ovatko ne oikeasti pelkkää tuollaista sekopäisyyttä? Pelataan nyt varman päälle ja laitetaan kaikki vähänkin tarinaan viittaava spoilerien sisään. Ehdottomasti paras yksittäinen kirja Colferilta on kyllä Supernaturalisti. Hyvänä kakkosena Toivomuslista ja sitten Etsivätoimisto Puolikuu. Siinäpä jo ne kirjat, jotka omistan. Kirjamessuilta olisi mukava tarttua mukaan ainakin Siipimies, jos mitenkään mahdollista. Onkohan kukaan tulossa kirjamessuille..?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
|
|
|
|
Narri
|
 |
« Vastaus #25 : 09.Huhtikuu 2008, 09:01 » |
|
Arrrrgh! Voi miksen miksen miksen ikinä ole älynnyt lukea näitä englanniksi? Nyt on poissa puoli iloa.
Taisit saada puoli iloa lisää! Suomennoksethan ovat erinomaisia. Artemiksen nälkään suosittelen myös ensimmäisen kirjan perusteella tehtyä ja suomeksikin julkaistua sarjakuvaromaania. Ei ollenkaan huono; hieno kuvitus, joka karikatyrisoi hahmoja juuri sopivasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kosketar
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #26 : 10.Huhtikuu 2008, 15:27 » |
|
Luin ensimmäisen Fowlin ala-asteella, ja voi että rakastuin! En voinut laskea käsistäni. Ja kaikki keijujutut on aina kivoja. Huumori on myös minun makuuni. Seuraavaa odotettiin sitten kuin kuuta nousevaa, ja kun se saapui se hotkittiin. Sama kolmannen osan kanssa.
Kolmannen päätyttyä luulin, että sarja loppuisi siihen. Siis, senhän olisi kuulunut loppua siihen! Surullinen loppu sinänsä, mutta pidän sellaisista. Ja antoihan se toivoa siitä, että asiantilat muuttuvat, mutta se olisi ollut ihan hieno mauste ilman, että sitä jatkoa tarvitsee kuitenkaan kirjoittaa. (Selitän nyt näin epämääräisesti, kun en jaksa tarkemmin analysoida ja laittaa spoilereita).
Olen minä ne kaksi viimeisintäkin lukenut, ja ovathan ne ihan kelpo viihdettä. Silti tykkään mieluummin ajatella, että kolmas oli viimeinen. En omistakaan kuin ne kolme ensimmäistä, enkä tahdokaan. Tuntuu, että Colfer jatkoi vain, koska sarja oli niin suosittu. Tai koska itse pitää Artemiksesta. Olen sanonut tämän miljoona kertaa, mutta inhoan sitä, kun kirjailijat eivät osaa lopettaa silloin, kun juttu on mehevimmillään. Fowleissakin alkavat vain samat vitsit toistua, ja Artemiksesta tulee aina vain pehmompi. Tyyli ja kaava on niin tuttu, ettei se enää saa innostumaan niin kuin silloin, kun kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Colfer vähän niin kuin kopioi itseltään, jos ymmärrätte. Ei näin.
Supernaturalisti oli ihan hyvä, Toivomuslistasta tykkäsin aikoinaan kovastikin. Niitä uusimpia en ole viitsinyt lukeakaan jostain syystä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veequa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
|
 |
« Vastaus #27 : 10.Huhtikuu 2008, 17:11 » |
|
Artemiksen nälkään suosittelen myös ensimmäisen kirjan perusteella tehtyä ja suomeksikin julkaistua sarjakuvaromaania. Ei ollenkaan huono; hieno kuvitus, joka karikatyrisoi hahmoja juuri sopivasti.
Hieno. Kuvitus. Eijei. Paremminkin kuvatus. Aloin välttää koko kirjaa heti kun ensimmäisen kerran sain sen käteeni. Se tyyli ei vain iskostunut mieleen, ainakaan millään hyvällä tavalla. Toisaalta. Jos suositellaan, niin voisi kai yrittää avata vähän useammankin sivun kuin yhden.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
|
|
|
|
|
Beldaran
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #29 : 17.Huhtikuu 2008, 00:34 » |
|
Voivoi, olen aivan rakastunut Artemis Fowl-kirjoihin. Ei voi mitään. Ne on ihan parhaita. <3 Fanedit: Perusteluja, kiiitos
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 18.Huhtikuu 2008, 16:12 kirjoittanut Fantasyfan »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #30 : 18.Huhtikuu 2008, 16:16 » |
|
Artemis Fowl kirjoja voi parhaiten kuvata sanalla "viihdyttävä". Hauskaa, nopeaa ja hyvin kepeää lukemista. Päähenkilöstä en ole koskaan oikein pitänyt. Superälykkäät päähenkilöt on ok (kuten Harrisonin Teräsrotta), mutta Artemis oli enemmänkin lähinnä ärsyttävä.
Luin vuosia sitten lehtiartikkelin, jossa Artemis Fowlia ylistettiin yhtä hyväksi kuin Harry Potter ja että siitä sarjasta tulisi kova kilpailija Harry Potterin suosiolle. Ei mahtanut ihan toteutua, vaikka sarja on näemmä saanut fanejakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Gooan
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #31 : 20.Huhtikuu 2008, 12:57 » |
|
Miustakin Artemis Fowl ja Eoin Colfer on mahatavia.Eoin Colfer on yksi (miun mielest)maailman parhaimmist kirjailijoist,jonka kirjat on hauskoja ja jännittäviä.Ekaks tosin luin salaiset kansiot kirjan ja sit luin ne muut,miten tyhmält miust nyt tuntuu.Myös toivomuslista ja supernaturalisti on hyviä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aemilia
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere.
|
 |
« Vastaus #32 : 24.Huhtikuu 2008, 15:11 » |
|
Artemis oli enemmänkin lähinnä ärsyttävä. Fan: hän jotenkin on niin minun tasoani, häneen on helppo samastua. No, Salaiset kansiot on luettu ja Xarin arvio siitä oli hyvä, todella hyvä. Haittaa kirjoittaa enää enempää. Kirjoitan silti. Tuli jotenkin mieleen, että kun kirjoittaa kirjaa, tulee pino kaikenlaista sälää joka näyttää inspiroivalle ja sen kirjoittaja olisi halunnut julkaista. (Öhäm, äitin koneen vieressä on pino kaksi kolme mustekyniä, papereita, kirjoja ja kahvipullaa.) Tällaista on luonnos magmapurkaussukkulan toiminnasta. Ikään kuin en olisi älynnyt lukiessani? Haastatteluita oli kiva lukea. Ikään kuin jokainen ajatuksenlukijasäteen keksijä ei tietäisi keinoa kiertää folioakkia?  Parasta olivat tietenkin nuo novellit tai pienoisromaanit (whate'er) joissa oli se tyypillinen piirre, että vaikka tietää jonkin merkitsevän jotakin sitä ei muista kun kaikki tapahtuu niin kiireellä. Kuten että "jos osutte minuun ennen kuin minä osun teihin teidät on hyväkstytty HALiin. Ilman muita ehtoja" tai "Timantissa on ainutlaatuinen sävy. Tarvitsen sitä mullistavan laseraseen keksimiseen". Edt. Alareunassa lukee Artemis Fowl salaiset kansiot Artemis Fowl salaiset kansiot.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 24.Huhtikuu 2008, 21:11 kirjoittanut Aemilia »
|
tallennettu
|
|
|
|
Wanda
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #33 : 24.Huhtikuu 2008, 18:08 » |
|
Eoin Colfer on miun mielestä onnistunut hyvin luodessaan todella kiinnostavan päähenkilön. Mutta Butler on mielestäni aivan liian stereotyyppinen. Miun kirjahyllystä löytyy kaikki Artemis Fowlit, ensimmäinen Puolikuu ja Supernaturalisti. Kaikki ovat olleet hyviä kirjoja, vaikka Fowlien taso on vaihdellut suuresti. Ykkös ja kakkososat olivat todella hyviä, kolmonen ja nelonen säätämistä, mutta kadonnut siirtokunta pelasti kaiken. Kiitos siitä Colferille. Fowleja kannattaa lukea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sapphire
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Ever Green Forest
|
 |
« Vastaus #34 : 10.Elokuu 2008, 16:09 » |
|
Olen lukenut kaikki Artemikset ja ne on musta todella hyviä.Artemis on todella mielenkiintoinen hahmo,ja idea on muutenkin kiinnostava.Se ei ole sitä perinteistä ,hyvä ja paha jotka taistelee,fantasiaa vaan se on vähän erilaista.Hahmot on mielenkiintoisia,ja kirjat vetää aina mukaansa.Colferilla on kyllä tapana tunkee sitä para-sanaa joka puolelle.Nuori demoni on para,Minerva Paraditzo,uuden osan nimi on aikaparadoksi.Oon lukenu myös Supernaturalistin,joka oli kyllä hyvä,mutta hahmot oli aika samanlaisia kun artemiksessa.Mun kirjahyllystä löytyy kaikki artemikset,jopa se sarjakuva,joka oli kyllä vähän naurettava mutta silti ihan kiva.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mistress of the Dragon
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #35 : 10.Elokuu 2008, 18:15 » |
|
Olen lukenut Artemikset Ikuisuuskoodiin saakka. Suunnittelen lukevani ne uudestaan, ovat todella hyvää ja persoonallista fantasiaa. Varsinaista suosikkihahmoa minulla ei ole, mutta kyllä Artemis, Holly, Mulch ja Root taitavat olla se kärkipää.  Colfer osaa kyllä kieltämättä kirjoittaa, eikä häneltä puutu ainakaan mielikuvitusta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dei
Kokelas
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Treen seutu
|
 |
« Vastaus #36 : 10.Elokuu 2008, 22:11 » |
|
Mä oon jonkin asteinen Artemis Fowl fani. Parasta kirjoissa on värikäs huumori ja henkilöt. Colferin tyyli on myös mieleeni ja kirjoissa oleva toiminta. Henkilöt on rakennettu hienosti tietyntyyppisten stereotypioiden varaan, mutta vaikka toimivatkin stereotypioina niin omaavat myös muunlaisia piirteitä. Teknisiä vimpaimia vilisee välillä vähän liikaa minun makuuni, mutta siihenkin tottuu. Aina en ole ihan varma, pidänkö teknistyneistä keijuista, mutta omaperäisyyttä ideassa ainakin on ja hyvät puitteet se luo tarinoille. Itse olen lukenut vasta Ikuisuuskoodiin saakka ja mielestäni tarinan tulee ilman muuta jatkua siitä. Annettiinhan kirjassa niin paljon vinkkejä jatkoon, että sarjan loppuminen olisi ollut pettymys. Muihin Colfereihin en ole vielä tutustunut, mutta jossain vaiheessa sopivan hetken ilmaantuessa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #37 : 11.Elokuu 2008, 17:19 » |
|
Hei, toinenkin enemmän Artemiksista kuin Pottereista pitävä! *tuuletusta*
Täältä tulee kolmas! Ihanaa, kun huomaa, että maailmasta löytyy muitakin, jotka ovat samaa mieltä kuin minä! Ihastuin niihin kirjoihin heti, kun luin ne ensimmäistä kertaa yksitoistavuotiaana! Niistä tuli minulle suoranainen pakkomielle. Aina, kun näin jonkun, ajattelin, että miten hänet saisi lukemaan sarjan. Ajattelin koko ajan Artemis Fowlia, kirjoja, henkilöitä, tapahtumia ja ylipäätänsä koko sarjaa. Olen nyt pikkuhiljaa pääsemästä siitä pakkomielteestä eroon, mutta Artemis Fowlit ovat parhaita kirjoja!!! (Mutta tämähän on tietysti makuasia.) Ja minä haluaisin uskoa siihen maailmaan. Haluaisin, että keijuja olisi olemassa. Hullua, eikö?  Muttakun minä haluaisin että se olisi totta!!!
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 31.Elokuu 2008, 09:22 kirjoittanut Fèowyn »
|
tallennettu
|
|
|
|
Sapphire
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Ever Green Forest
|
 |
« Vastaus #38 : 23.Elokuu 2008, 22:18 » |
|
Kivaa et täällä on niin paljon muitaki jotka on lukenu niitä!!Mä en tunne ketään jonka kans voisin jutella niistä!Oon laskenu päiviä uuden osan ilmestymiseen... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Féowyn
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #39 : 31.Elokuu 2008, 09:23 » |
|
Kivaa et täällä on niin paljon muitaki jotka on lukenu niitä!!Mä en tunne ketään jonka kans voisin jutella niistä!Oon laskenu päiviä uuden osan ilmestymiseen...  Samoin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|