18.Joulukuu 2014, 14:23 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Emmi Itäranta  (Luettu 1065 kertaa)
Velhoruhtinatar

« : 05.Joulukuu 2012, 12:00 »

Emmi Itärannan esikoinen Teemestarin kirja voitti vuosina 2010-2011 järjestetyn Teoksen suuren scifi- ja fantasiakirjoituskilpailun. Kirja julkaistiin tänä vuonna, eikä sitä ihan hirveästi hehkutettu spefipiireissä. Todettiin kyllä lukemisen arvoiseksi ja itsekin vertasin mm. Sinisaloon tässä arvostelussani alkuvuonna. Hyvät arviot kirja näyttää näin jälkikäteen katsottuna saaneen kautta linjan, mutta mikään kohu se ei ollut.

Nyt sen sijaan sopisi kohista. Teemestarin kirja koppasi Kalevi Jäntin rahaston palkinnon, joka on (16 000 eurolla) yksi Suomen isoimmista kirjallisuuspalkinnoista. Yli kymppitonnin palkintoja jaetaan vuodessa kymmenkunta.

Saman tien Teos ilmoitti, että kirjan englanninkieliset oikeudet on myyty HarperCollinsille, joka omistaa nykyään mm. Tolkienin oikeudet. Näin suurelle kustantajalle päätyminen ei ole pikkujuttu millekään kotimaiselle kaunokirjalle, saati sitten genrekirjalle. (Koska tällaista sopimusta ei tehdä hetkessä, voisin asioita tuntemattakin veikata, etteivät soppari ja Jäntti nyt liity toisiinsa.)

Kohistiinko tästäkään? Eipä ihmeemmin. Toisaalta olen itse ollut viime aikoina ulkona suuremmista fandomin sosiaalisista ympyröistä (pitäs jotain opiskellakin) ja seuraan lähinnä Risingia sekä muutamaa blogia. Hämmennyin silti, miten vähän kotimainen spefiyleisö tuntui reagoivan Itäranta-uutisiin.

Perustanpa siis nyt ainakin tämän topikin, sillä se kirja on oikeasti hyvä ja lukemisen arvoinen ilman palkintoja ja unelmasopimuksiakin.

Teemestarin kirjan englanninkielinen nimi tulee muuten olemaan Memory of Water, joka on käännös käsikirjoituksen alkuperäisestä otsikosta, jolla se osallistui Teoksen kisaan. Julkaisupäivä USA:ssa, UK:ssa ja Australiassa on keväällä 2014

Until one day, the boundary gives way.
Orduuka
Kokelas

« Vastaus #1 : 05.Joulukuu 2012, 12:13 »

Itse olen ainakin innolla seurannut tätä menestystarinaa ja aion lukea kirjan heti, kun saan sen käsiini (ei muuten mikään helppo homma täällä takapajulassa).

Oli kirja hyvä eli ei, toivon menestystä maailmaltakin. Toivottavasti tämä on suunnannäyttäjä tuleville vuosille, tuleville kirjailijoille ja toivottavasti kustantajat viimeistään nyt ovat alkaneet heräillä, edes pikkuisen raotella silmiään.

tnjrp
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #2 : 05.Joulukuu 2012, 13:50 »

Odotan innolla onko Teemestarin kirja joulupukin kontissa Cool

Erilaisten tahojen kohinoista en minäkään tiedä. Juttu HarperCollinsin sopimuksesta oli Hesarissa asti ja siihen verrattuna fandomin hälinät ovat pihinää.
maxs
Noviisi

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #3 : 05.Joulukuu 2012, 14:25 »

Kohinoista sen verran että kuulun niihin jotka kuulivat kirjasta ensimmäistä kertaa vasta Helsingin sanomista, pian sen jälkeen tietenkin tuli Tähtivaeltaja, jossa oli hieno haastattelu, mutta ainakin itse koin sen jokseenkin poikkeukselliseksi tapaukseksi (hyvällä tavalla) että kuulin jostain spefikirjasta ensimmäistä kertaa valtamedian välityksellä. En tiedä onko se syy vai seuraus, mutta jostain syystä Teemestarin kirjasta on myös näkynyt erityisen paljon arvosteluja joihin sisältyy lause "en yleensä lue [scifiä/spefiä/dystopiaa], mutta..."

Omaa tajuntani ei räjähtänyt, mutta pidin kirjan rauhallisesta tunnelmasta ja huolellisesti rajatusta miljööstä (usein esikoiskirjoista tulee ähky tavalla tai toisella, jos kirjailija innostuu vuodattamaan koko universumin (konkreettisen tai sisäisen) kirjansa sivuille, tästä ei).
Velhoruhtinatar

« Vastaus #4 : 05.Joulukuu 2012, 15:03 »

Muutama uutislinkki:

Until one day, the boundary gives way.
Freyja
***

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #5 : 05.Joulukuu 2012, 16:30 »

Teemestarin kirja on teos, jota on tosiaan luettu sellaistenkin keskuudessa, jotka eivät yleensä kovin paljon spefiä lue. Genrekirjaksi se on saanut melkoisen hyvin huomiota suomalaisissa blogeissa ja pikaisen googlauksen perusteella ainakin 20 blogia kirjan on arvostellut. Osallistumassani science fiction -haasteessa suomalaisten keskuudessa Itärannan kirja vaikuttaisi olevan luetuin kirja ja arviot ovat olleet pääasiassa positiivisia, kuten myös omani tammikuulta, mutta myös jonkin verran kritiikkiä on esitetty.

HarperCollinsin kanssa tehty kirjasopimus herätti vähemmän kirjoituksia blogimaailmassa, mutta kyllä sekin noteerattiin. Törmäsin uutiseen ensimmäisenä Lopunajan lauseet -blogissa, jossa kerrottiin aamun lehdistötiedotteesta ja sitten tieto löytyi jo Twitteristäkin. Olen itsekin uutista levittänyt niin blogissani kuin Twitterissä.

Orduuka
Kokelas

« Vastaus #6 : 23.Tammikuu 2013, 20:45 »

No niin, nyt se on vihdoin luettu, tuo Teemestarin kirja... Harmittaa, että täytyy sanoa näin, mutta itse en löytänyt siitä sellaista ällistyttävän upeaa ja mahtavaa juttua, joita muut tuntuvat löytäneen.
Haluaisin kyllä kovasti pitää kirjasta, mutta kun en pidä.

Sitten avaudun vähän asiasta ja asian vierestäkin:
Jossakin määrin suorastaan ärsyttää tuon pakollisen suomalaisuuden tunkeminen joka paikkaan. Ensin luin 'muinaissuomalaisuutta' Helena Warikselta ja nyt tämä, ja sitten oli se Susirajakin... Välillä vaan pistää miettimään, että siihenkö pitää mennä, että kirja julkaistaan? Entä ne muut Teokselle lähetetyt käsikirjoitukset, joiden seasta Teemestarin kirja valittiin voittajaksi... eikö ollut tarpeeksi suomalaisuutta?

Onko kenellekään muulle herännyt samanlaisia ajatuksia, vai olenko todella ainoa?

----
Lisäys:
Vaikka en kirjasta pitänytkään, en millään tavalla väheksy sen saavutuksia tai Itärannan kyvykkyyttä kirjailijana. Kaikesta huolimatta on hienoa, että suomalainen kirjailija saa mahdollisuuden menestykseen myös ulkomailla ja toivon tosiaan, että kirja saa hyvän vastaanoton niin briteissä kuin jenkeissäkin.

Kirjaneito
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #7 : 26.Tammikuu 2013, 14:19 »

Olen kuullut tuosta jonkin verran ja jahka saan aikaiseksi varmasti luen. Kuulostaa hyvältä kirjalta!

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
- Cassandra Clare: Clockwork angel
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #8 : 05.Kesäkuu 2013, 14:27 »

Memory of Water löytyy nyt Britti-Amazonista, ilmestymispäiväksi annetaan 8. toukokuuta. Kiinnostavaa nähdä, käykö romaani kaupaksi englanninkielisessä maailmassa. Risingin tietokannassa käyttäjäkeskiarvo on hyvä: lähes neljä tähteä.
Sivuja: [1]   Siirry ylös