21.Huhtikuu 2014, 13:21 *

Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Gene Wolfe  (Luettu 9973 kertaa)

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #20 : 28.Maaliskuu 2010, 16:52 »

Fantasy Book Critic -blogista löytyy The Sorcerer's House -kirjan arvostelu:

Lainaus
"The Sorcerer's House" was super-fun; now "pure fun" and Gene Wolfe is something that is usually incongruous since his books like the awesome three Sun series are dark and demanding, but this one is just a zany novel end to end.

Lainaus
The main attraction of the novel is the zaniness, the flow of non-stop action that twists and turns and the "what weirdness will come next?" that continues almost to the end. Once the major revelations are done and we seem to achieve closure, the novel takes one more unexpected turn and ends with a superb epilogue that makes one reread at least the last half of the book.

"The Sorcerer's House" is a strong A that will entertain and enchant as long as you do not question it too much, but accept its premise and just turn the pages and get immersed into it.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #21 : 24.Toukokuu 2010, 22:23 »

Seuraavaksi tekee mieli käydä The Urth of the New Sunin kimppuun. Tämän pitäisi olla jatko-osa Book of the New Sunille, ja olen kuullut, että se selventää hämäriksi jääneitä asioita.

Luin kirjan vähän aikaan sitten. Urth oli odotetusti Book of the New Sunia heikompi, mutta kuitenkin hieno romaani. Suosittelen sitä Uuden auringon kirjasta pitäneille, koska auki jääneisiin kysymyksiin saadaan tosiaan vastauksia. Severian jatkaa minä-kertojana, ja teoksessa selviää hänen maailmansa kohtalo. Urth pääsi v. 1988 ehdolle Hugoon ja Nebulaan, muttei voittanut kumpaakaan. Kuten sisäsivuilla lainatussa arvostelussa sanotaan, on kirja "intellectually stunning".

TUotNS on edeltäjäänsä scifistisempi: merkittävä osa tarinasta sijoittuu valtavalle avaruusalukselle, ja kirjassa käydään vieraalla planeetalla sekä nähdään paljon aikamatkustusta. Juonessa on selviä vaikutteita Raamatun kertomuksista. Urthin lukeminen antaa uuden kuvan moniin Book of the New Sunin tapahtumiin. WolfeWiki on muuten kiinnostava paikka, jonne on kerätty kiehtovaa keskustelua esimerkiksi Severianin hahmosta ja tohtori Talosin näytelmästä (spoilaavat!).

Ennen Urthia lukaisin Wolfelta pienoisromaanin Seven American Nights, joka on kirjailijan tunnetuimpia lyhyitä tarinoita. Tämä 1978 ilmestynyt kertomus sijoittuu kehitysmaaksi vajonneeseen tulevaisuuden Yhdysvaltoihin, jossa päähenkilö, Iranilainen turisti, vierailee. Pienoisromaani on olevinaan miehen päiväkirja. Minä tykkäsin SAN:sta todella paljon, Wolfe onnistui mahduttamaan vähäiseen sivumäärään paljon mysteerejä.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #22 : 09.Elokuu 2010, 13:07 »

Wolfen seuraava romaani on tammikuussa ilmestyvä Home Fires. Esittelytekstin ja kansikuvan mustavalkoisen version näkee tietokannasta. Tyylilaji on tällä kertaa science fiction.
« Viimeksi muokattu: 09.Elokuu 2010, 18:18 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #23 : 14.Tammikuu 2011, 23:08 »

Book Depository myy jo Home Fires -kirjaa, mutta mikään muu paikka ei taida vielä myydä sitä. Tämän kirjan virallinen julkaisupäivä on 18.1.2011.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #24 : 11.Helmikuu 2011, 11:22 »

Fantasy Book Critic -blogista löytyy Home Firesin arvostelu:

Lainaus
All in all, Home Fires (A+/A++) is another winner for Gene Wolfe and mind-bending sf-without-gadgets/superscience at its best.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #25 : 30.Maaliskuu 2011, 19:54 »

Nettikirjakauppojen mukaan Uuden auringon kirja: Kiduttajan varjo ilmestyy Gummerukselta kovakantisena lokakuun alussa. Pituudeksi on merkitty 400 sivua. Suomentajan nimeä ei sanota.

Pidin itsestäänselvänä, että Kvanttivaras voittaa Tähtivaeltaja-palkinnon 2012. Jos Kiduttajan varjo lasketaan fantasian sijasta scifiksi, pitäisi sen mennä merkittävyydessä Rajaniemen kirjan edelle.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #26 : 10.Huhtikuu 2011, 14:43 »

Gummeruksen esittelyteksti Kiduttajan varjosta:

Lainaus
Yhdysvalloissa vuonna 1980 ilmestynyt Kiduttajan varjo aloittaa Gene Wolfen arvostetun ja ylistetyn Uuden auringon kirja -sarjan. Moninkertaisesti palkittu neljän kirjan sarja kertoo Severianin matkan oppipojasta suureksi ja mahtavaksi hallitsijaksi.

Tarinan ensimmäisessä osassa Severian muistelee nuoruuttaan kiduttajien killan oppipoikana. Hän nousee kisälliksi, mutta rikkoo sitten killan sääntöjä osoittamalla myötätuntoa vangille ja joutuu karkotetuksi kaukaisille maille. Kirja voitti ilmestyessään World Fantasy -palkinnon. Romaani on allegorisen tarinankerronnan mestariteos, joka hakee kielellisessä ilmaisussa vertaistaan.

Wolfe on monimutkaisten kielilabyrinttien ja maailmojen rakentaja, joka kuvaa luomiaan henkilöitä harvinaisella lämmöllä ja viisaudella. Uuden auringon kirja ei ole ainoastaan tieteiskirjallisuuden vaan maailmankirjallisuuden klassikko.

Minä suosittelen odottamaan kaikkien kirjojen ilmestymistä ennen lukemisen aloittamista. Uuden auringon kirja on oikeastaan yksi pitkä romaani, joka on jaettu neljään osaan. Itse luin aluksi kaksi ensimmäistä putkeen, pidin puolen vuoden tauon, ja lukaisin sitten kaksi viimeistä peräjälkeen.

EDIT: En tiennyt, että Uuden auringon kirjasta on saatavilla maailmankartta ja tarkempi Nessuksen kaupungin ympäristöstä. Näistä olisi ollut hyötyä lukiessa. Olisikohan mahdollista sisällyttää kartat suomennoksiin?
« Viimeksi muokattu: 10.Huhtikuu 2011, 18:55 kirjoittanut Jussi » tallennettu
karkkola

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #27 : 10.Huhtikuu 2011, 19:07 »

Mutta muistakaa ostaa jokainen osa heti ilmestyessään, mieluusti kaksin kappalein, jotta kaikki neljä - tai viisi, jos lasketaan myös myöhemmin ilmestynyt The Urth of the New Sun - osaa edes jokseenkin varmasti pääsevät ilmestymään.
Thialfi
Velhoruhtinas

« Vastaus #28 : 10.Huhtikuu 2011, 20:58 »

Virallisia karttoja ei kai ole. Ensimmäinen kartta tuo turhan suoraan lukijan eteen Etelä-Amerikan, on ehkä mielekkäämpääkin tulkita sijainti tekstistä, piirtää omia karttojaan ja vertailla eri teorioita verkossa. Lexicon Urthuksen voi tilata suomalaisesta kirjakaupasta parillakymmenellä eurolla.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #29 : 10.Huhtikuu 2011, 21:01 »

karkkola: Hyvä pointti. Ja asiassa on sekin puoli, että monet eivät pidä Wolfen kirjoista. Olisihan se hölmöä odottaa neljä vuotta ja sitten huomata Kiduttajan varjon ensimmäisen luvun jälkeen, ettei sarja iske yhtään.

Mutta sitä en usko, että suomentamisen keskeytymisestä olisi pelkoa. Gummeruksen kustannuspäällikkö sanoi viime vuonna Rajaniemen Kvanttivarkaasta:

Lainaus
Täsmennetään vielä, että Gummerus julkaisee koko trilogian. En usko itse sellaiseen, että kokeillaan yhtä sun toista ja häslätään yhtä sarjaa/kirjailijaa yhden kirjan verran ja sitten seuraavaksi toista yhden jne.
karkkola

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #30 : 11.Huhtikuu 2011, 17:42 »

Lainaus

Toivotaan näin, mutta en aina jaksa luottaa markkinatalouteen laatukirjallisuuden julkaisemisessa. Itse ajattelin ostaa jokaista nidettä uutena kaksi kappaletta ja sitten vielä 1-2 kappaletta mahdollisista alennusmyynneistä. Ylimääräiset menevät lahjoiksi.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #31 : 09.Toukokuu 2011, 23:51 »

Kiduttajan varjon suomentaja on selvillä: Johanna Vainikainen-Uusitalo. Hän on viime aikoina kääntänyt mm. Sookie Stackhouse -romaaneja. Wolfe muuten täytti viime viikolla 80 vuotta. Onkohan häneltä luvassa ensi vuonna taas uusi kirja?

Sitten viestin varsinaiseen asiaan... Sain eilen loppuun Latro-sarjan kolmannen osan Soldier of Sidon. Soldier of Areten ja tämän ilmestymisen välillä oli 17 vuoden tauko. Onneksi minun ei tarvinnut odottaa näin pitkään, sillä luin Areten reilut kaksi vuotta sitten. Kuten mainitsin ketjussa aiemmin, voitti Sidon parhaan romaanin World Fantasy Awardin vuonna 2007. SF Siten arvostelun näkee tästä.

Sarjan kaksi ensimmäistä osaa liittyivät tiiviisti yhteen. SoS tapahtuu ajallisesti myöhemmin, siinä siirrytään toiselle mantereelle ja lähes kaikki tarinan henkilöt ovat uusia. Kirjan alussa ollaan Egyptissä, josta matkataan Nubiaan ja vielä syvemmälle mustaan Afrikkaan. Egyptiläiset jumalat ovat merkittävässä roolissa juonessa. Minusta kirjaa oli nautinto lukea ja se oli samalla korkealla tasolla edeltäjiensä kanssa, vaikka taisin pitää vähän enemmän Aretesta. Viimeisten sivujen jälkeen tuntui siltä, että pitäisi aloittaa uudelleen teoksen alusta. Jos joku lukija on tykännyt aiemmista juuri antiikin Kreikan kuvauksen takia, saattaa hän pettyä maisemanvaihdokseen. Minulla tällaista ongelmaa ei ollut.

Sidonin lopussa Latron tarina jää täysin auki. Minusta olisi todella mukavaa, jos Wolfe kirjoittaisi vielä neljännen osan, jossa juoni saisi päätöksen. En tiedä yhtään, onko tällaista suunnitteilla. Seuraavaksi luen kirjailijalta joko Peacen tai There Are Doorsin. Myös Castleview, Pirate Freedom ja The Sorcerer's House kiinnostavat kovasti. Pitäisi vielä tarttua kokoelmaan The Island of Doctor Death and Other Stories and Other Stories, josta löytyy kirjailijan vanhempia novelleja ja pienoisromaaneja.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #32 : 12.Kesäkuu 2011, 14:54 »

Kiduttajan varjon suomalainen kansikuva paljastettiin.
Tuomas S.
Gummerus

« Vastaus #33 : 29.Elokuu 2011, 13:07 »

Kiduttajan varjon julkaiseminen siirtyy keväälle 2012.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #34 : 21.Lokakuu 2011, 13:46 »

Nettikirjakaupat antavat suomennoksen julkaisuajaksi 23. maaliskuuta.
H.C.

Asuinpaikka: Tuusula
« Vastaus #35 : 28.Lokakuu 2011, 11:51 »

Uuden auringon kirja tuli muutama viikko sitten luettua loppuun ja yhdyn täysin sen saamaan ylistykseen täällä. Silti tunteet oli vähän ristiriitaiset varsinkin Citadel of the Autarchia lukiessa. Tiesin kyllä että Wolfe on katolinen, mutta hänen uskonsa vaikutus kirjoihin ja tarinaan oli silti yllättävän vahva. Puhun ristiriitaisista tunteista koska en tiedä vieläkään olenko asiasta iloinen vai ärsyyntynyt. Kirjoissa asioilla tuntuu aina olevan titeellinen selitys ja uskonto on toinen suunta josta samaa asiaa katsotaan - molemmat samalla tavalla totuuksia ja Wolfe antaa rajan näiden välillä hämärtyä. Mutta mietin olisiko kirja vieläkin nautinnollisempi jos olisi harras kristitty ja tuntisi raamatun tarinat niin hyvin että voisi täysin arvostaa Wolfen allegorioita tai vaihtoehtoisesti jos kristinusko olisi itselle niin täysin vieras käsite ettei sitä tunnistaisi kirjasta.

Miten muiden Wolfen kirjojen kanssa? Esim Long tai Short Sun?

Ehkä se että takerrun asiaan on vaan omaa ennakkoluuloa tai sitten sulattelen vielä sitä kaikkea mitä kirja sisälsi. Jokatapauksessa BotNS on parhaita ja vaikuttavimpia lukemiani kirjoja ja vieläkin päivittäin pohdiskelen sitä ja sen tarinaa. Yksinkertaisesti hämmästyttävä ja upea kirja, jota aina välillä lukiessa puristi käsissään ajatellen että "huh, onpas tämä hyvä". Luen sen varmasti vielä usemman kerran.

Kirjahyllystä löytyy jo Fift Head of Cerberus sekä The Sorcerer's House ja lisäksi Latro in the Mist on tulossa.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #36 : 02.Marraskuu 2011, 14:58 »

Tuo on pätevää kritiikkiä, olen kuullut vastaavaa aiemmin. Minä siedän hyvin uskonnollisen sisällön, jos se pysyy hienovaraisena. Wolfen kirjoissa katolisuus ei ole koskaan häirinnyt.

Mormoni Orson Scott Cardin kahdessa ensimmäisessä Ender-kirjassa uskonnollisuus ei nostattanut minussa kielteisiä reaktioita, mutta ero myöhempään Ender's Shadow'hun oli suuri. Tässä kirjassa kristinuskon tuputus otti lukiessa kovasti päähän, Card on vanhemmiten alkanut tuoda arvomaailmaansa selvästi esiin.

Suosittelen lukemaan Wolfelta Urth of the New Sunin, joka on suora jatko-osa Uuden auringon kirjalle. Raamatun tarinoiden vaikutus on kyllä Urthissa aiempaa suurempi. Long tai Short Sunia en ole lukenut, joten en voi auttaa tässä. Olen nähnyt nettikeskusteluissa väitteen, että Pitkä aurinko on yksi kirjailijan heikommista töistä, mutta Lyhyt taas yksi parhaista.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #37 : 13.Maaliskuu 2012, 11:58 »

Tähtivaeltajan uusin numero sisältää Wolfe-esittelyn, josta voi lukea näytteen nettisivuilla. Lehdessä on myös kaksi novellisuomennosta: Tohtori Kuoleman saari ja muita kertomuksia sekä Calamity loikkii.

Kiduttajan varjon pitäisi tulla kauppoihin tämän kuun aikana.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #38 : 28.Maaliskuu 2012, 14:44 »

Uuden auringon kirjan toinen osa Sovinnontekijän kynsi ilmestyy jo lokakuussa. Hienoa, jos Gummerus julkaisee käännökset puolen vuoden välein. Kansikuvan ja esittelytekstin näkee tietokannasssa.

Minä aion lukea sarjan uudestaan suomennoksena, kunhan kaikki osat ovat saatavilla.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #39 : 24.Huhtikuu 2012, 16:07 »

Gummeruksen sivujen mukaan Kiduttajan varjo julkaistaan vasta elokuussa. Kirjan ilmestyminen lykkääntyi jo toisen kerran, mitäköhän vaikeuksia tässä on taustalla... Vaikuttaako myöhästyminen Sovinnontekijän kynnen aikatauluun?
Sivuja: 1 [2] 3 4   Siirry ylös