Shinni
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« : 29.Huhtikuu 2008, 19:50 » |
|
Elikkäs, kertokaa mitä ohjelmaa/ohjelmia käytätte kuvien muokkaamiseen tietokoneella. Ja käyttöjärjestelmä olisi hyvä laittaa, samoin mistä sen mahdollisesti latasitte.
Haluaisin erityisesti tietää Corel Paint Pro Photo -ohjelmasta, kokemuksia, ohjeita..... (ja saako sitä mistään OIKEASTI ilmaisena, käyttöjärjestelmä Windows Vista...?)
Olisi kiva myös nähdä niitä parhaimpia tuotoksia.... :)
(jos tämä aihe on ihan väärässä paikassa tai tätä on jo käsitelty jossain muualla, en huomannut vaikka etsin. ja varmasti kiltit valvojat korjaavat jos tämän väärään paikkaan tungin ;))
Dynedit// Yhdistetty kolme aihetta yhdeksi. Oli näköjään Galleriassa ja Konepajassa rinnakkaiset... Tähän nyt kaikkea ostovinkeistä käyttämiseen. :)
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.Tammikuu 2009, 19:55 kirjoittanut Dyn »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #1 : 29.Huhtikuu 2008, 20:36 » |
|
Photoshop on ainakin minulle ykkönen mitä kuvankäsittelyyn tulee - vaikka se onkin tuhottoman kallis. Paint Shop Pro on halvelmpi (en ole kuullut että ilmainen kuitenkaan) ja välttävä työkalu. Ilmaisten editointityökalujen huippua mahtaa olla Gimp, mutta omat kokeiluni ovat lähinnä vain nostaneet verenpainetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Shinni
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #2 : 29.Huhtikuu 2008, 21:00 » |
|
Meillä on vain englanninkielinen photoshop, enkä ole kuitenkaan tarpeeksi hyvä englannissa sitä pystyäkseni tyydyttävästi käyttämään. Saako jotenkin päivitettyä suomenkieliseksi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
kai
|
 |
« Vastaus #3 : 29.Huhtikuu 2008, 21:17 » |
|
Loppupeleissä kyse on siitä minkälaista kuvankäsittelyä tekee. Photoshop on monessa suhteessa paras ja kai edelleen ainut ammattikäyttöön oikeasti sopiva.
Harrastelija pärjännee Gimpillä tai jollain muulla mainituista vaihtoehdoista. Jos haluaa taas esim. piirtää tai "maalata", niin siihen on ihan omat ohjelmansa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Regel
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: JKL
|
 |
« Vastaus #4 : 29.Huhtikuu 2008, 22:44 » |
|
Itselläni on käytössä Windows-puolella 1) Photoshop CS2 Jos jossain vaiheessa tulee CS3:sta tarpeeksi hyvä tarjous (not likely), niin se lähtenee mukaan.
ja Linux-puolella 2) Gimp 2.4
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #5 : 29.Huhtikuu 2008, 22:54 » |
|
Mulla on Photoshop CS2 ja Paint Shop Pro 9. Niiden avulla pärjää hyvin. Molemmat ovat hyviä ohjelmia, mutta Photoshop on kyllä aivan omaa luokkaansa, koska se on todella monipuolinen ja kuville voi tehdä melkein mitä tahansa. Olen käyttänyt Photoshopia jo monta vuotta, enkä tule koskaan luopumaan siitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #6 : 08.Syyskuu 2008, 20:44 » |
|
Tästä aiheesta ei keskustelua taida vielä ollakaan. :) Mitä kuvankäsittely- tai piirto-ohjelmia käytätte? Mitä vakituisesti, mitä olette ylipäätään kokeilleet?
Mulla on kokemuksia lähinnä Photoshopin eri versioista, osittain siksi, että niitä on aina ollut koulussa. Nyt omalla koneella CS3, vähän siihen (tai siis sen leiskaan) oli totuttelemista, mutta ihan hyvin olen päässyt sisään. Koulussa enemmän tuli tehtyä töitä pykälää vanhemmalla, mutta nyt sielläkin siirryttiin tämän lukuvuoden alusta uudempaan. Muutamaa ilmaisohjelmaa olen ajoittain kokeillut, mutta jotenkin niiden kanssa on aina sellainen olo, miten paljon helpommin tämänkin tekisi photarilla... vaikka eihän se markkinamanipuloijan tukeminen koskaan kovin kehuttavaa ole. ;)
Parin viime vuoden aikana tuli tehtyä vektorigrafiikkaa Macromedian FreeHandilla, rakastuin siihen todella. Nyt koulussakin siirryttiin kokonaan Adobeen: ilmeisesti nuo ruojat jossain välissä ehtivät ostamaan koko Macromedian, eikä FreeHand sisälly CS3:n. (Dreamweaver sentään onneksi, en pärjäisi ilman.) Adoben oma Illustrator on hirveä. Tietääkö joku jotakin hyvää vektoriohjelmaa? Hyvin, hyvin simppeliin käyttöön.
Ai niin, oli ihan unohtua! Paint ja pikselit! Kunniaan! Tosin harmittavan suuri osa (kaikki) ala-asteikäisenä vääntämistäni kuvista on kadonnut sen siliän tien vanhojen koneiden kovalevyjen mukana. Samoin mun ja veljen mahtavat powerpoint-animaatiot. Voi miksi en silloin uskonut varmuuskopiointiin...
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.Syyskuu 2008, 20:52 kirjoittanut Dyn »
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
|
Muukalainen
|
 |
« Vastaus #7 : 11.Syyskuu 2008, 23:08 » |
|
Hop, pompautetaan tämä pinnalle.
Koska olen köyhä opiskelija joka syö vain tonnikalaa ja makaronia (sunnuntaisin on hei puuropäivä), en omista photarin kaltaisia ylellisyyksiä.
Sen sijaan olen huomannut pärjääväni varsin mainiosti Gimpillä. Piirtämiseen ja kuvanmuokkaukseen (voisin veikata) ehdottomasti paras ilmainen ohjelma mitä löytyy.
Toki täytyy muistaa että Photoshopin (ym.) täytyy tehdä rahaa, joten sitä sitten palkataan väsäämään monta ohjelmoijaa, jotta ohjelma olisi mahdollisimman huvahuva ja sitä voittoa sitten tulisi (liiievä kärjistys sallittaneen, ¿no?).
Olisihan toki siistiä omistaa painter tahi joku muu varta vasten kuvan tuottamiseen tehty ohjelma, mutta gimpillä tai ArtRagella (loistava ohjelma muuten tuokin. Kokoversio pari kymppiä) pärjäisin ainakin alussa riittävän hyvin jos vain hankkisin sen piirtopöydän.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #8 : 11.Syyskuu 2008, 23:31 » |
|
Minusta Photoshop ja Paint Shop Pro ovat parhaimmat kuvankäsittelyohjelmat. Käytän Photoshopia usein, koska se on tehokas ja monipuolinen ohjelma (mulla on tällä hetkellä Photoshop CS2, mutta CS3 pitäisi hankkia jossain vaiheessa.). PSP sopii erinomaisesti kevyeen käyttöön, mutta kyllä sen kanssa pystyy tekemään raskaampiakin juttuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jusa
Noviisi
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #9 : 13.Syyskuu 2008, 17:36 » |
|
Minua kiinnostaa eniten perinteisten tekniikoiden simulointi koneella, joten eniten pidän Corel Painterista ja tuosta ArtRagesta. ArtRage on muuten todella hyvää vastinetta pienelle rahalle. Se on myös helppokäyttöinen, ihan oikeasti. Painteria on tullut käytettyä parin version ajan. Myös tuo Photari löytyy, mutta sillä en osaa oikein mitään "maalaamista" tehdä. Kuvankäsittelyä lähinnä.
Vektoriohjelmista minulla ei ole paljon kokemusta, mutta olen silloin tällöin käyttänyt ilmaista Inkscapea. Ei niin helppo kuin haluaisin, mutta kyllä se ehkä helpompi on vektoreiden vääntelyyn kuin Photari tai Painter. Inkscapessa tuntuu vain olevan tällä hetkellä vähän epävakautta ainakin tällä Vistan rotiskolla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Avalonia
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #10 : 07.Tammikuu 2009, 19:32 » |
|
Mietin pitkään että kuuluuko tämä aihe galleriaan vain tänne konepajaan, mutta laitoin sen lopulta tänne. Elikkäs olen itse harkinnut ostavani nyt jonkun maksullisen, kuten Photoshopin, mutta ainakin kun netistä olen hakenut ja katsellut niin erilaisia versioita on ihan hirveästi enkä millään tiedä mikä niistä pitäisi valita  Haluaisin ihan perusversion, kukkarolle sopivan (ei siis mitään mahdottomia hintoja), ja sellaisen joka sopisi valokuvien muokkailuun ja web-sivujen ulkoasujen tekemiseen. Onko yhtään vinkkejä?  Olen harkinnut näitä: http://www.adobe.com/fi/products/photoshopelwin/http://www.ohjelmistot.com/Comersus/store/comersus_viewProductFamily.asp?idproductfamily=146Tällä hetkellä käytän ihan netistä ladattuja ilmaisversioita (Gimp & PhotoFiltre). Olen ollut ihan tyytyväinen, mutta haluaisin jo edetä kuvanmuokkauksesta eikä se oikein noilla onnistu  edit: huomasin että täällä on jo toinen kuvanmuokkausohjelma aihe mihin tämän kysymyksen olisi voinut liittää, mutta tämä ei anna enää poistaa tätä aihetta joten...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #11 : 07.Tammikuu 2009, 20:15 » |
|
Aloinpa katselemaan noita Adoben pakettihintoja, ja huisiin menee... CS4 näyttää kyllä aika karkkinannalta. Jäkätijää, ainahan sitä pitää olla saamassa parempi.
Tuo Elements-seiska on ainakin ihan hyvä. Kannattaa ehkä ladata triali ja kokeilla ennen ostoa - ja toivoa, ettei toimintoja ihmeemmin ole rajoitettu. Vaikka molemmista vaihtoehdoista. :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
FreakyMike
|
 |
« Vastaus #12 : 07.Tammikuu 2009, 20:49 » |
|
Yksi vaihtoehto olisi myös etsiä käytettynä/halvalla joku photoshopin vanhempi versio esimerkiksi huutonetistä ja sitten vain päivittää se uuteen versioon, koska ohjelman päivitys uudempaan maksaa muistaakseni vain murto-osan verrattuna siihen, jos pitäisi lähteä täysin käyttämätöntä Photaria kaupoista etsimään. (En tosin tiedä onko tilanne muuttunut paljon siitä neljän vuoden takaisesta, kun yksi tuttuni teki juuri noin ja että pystyykö siihen edes enää.)
Myös opiskelijalisenssillä ostaminen voisi olla yksi mahdollisuus, jos pystyy todistamaan sen tarpeen jotenkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #13 : 07.Tammikuu 2009, 20:58 » |
|
--koska ohjelman päivitys uudempaan maksaa muistaakseni vain murto-osan verrattuna siihen, jos pitäisi lähteä täysin käyttämätöntä Photaria kaupoista etsimään. Päivittäminen näyttäisi olevan vain parikymmentä euroa vähemmän. Nojaa, CS4 Extended tarjotaan tonnin halvemmalla. Tiedä sitten siitä. Joka tapauksessa kannattanee vilkaista esim. vertaa.fi:tä (lienee itsestäänselvyys).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vierran
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #14 : 07.Tammikuu 2009, 21:31 » |
|
En mitenkään hirveästi grafiikoita muokkaile, mitä nyt satunnaisen ikonin teen sillin tällöin, mutta tykkään todella paljon GraphicConverterista. Se on saksalainen shareware-ohjelma, josta löytyy versiot sekä Mac OS 8.6 & 9:lle että X:lle. Ja köyhille opiskelijoille tiedoksi: ne ovat täysin toiminnallisia myös ilman shareware-maksun maksamista. http://www.lemkesoft.com/public/content/index._cGlkPTg4_.html
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Avalonia
Kokelas
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #15 : 09.Tammikuu 2009, 16:27 » |
|
Selvä Onko Photoshopeissa kaikissa versioissa suunnilleen samat perusominaisuudet? Kun löytyy aina kaikkia tutoriaaleja photoshopeille. Tiedättekö?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #16 : 09.Tammikuu 2009, 16:34 » |
|
Perusominaisuudet ovat pysyneet jo aika monessa versiossa samanlaisina, mutta joissain tutoriaaleissa käytetään paljon muita kuin vain perusominaisuuksia. Lisäksi joidenkin toimintojen käytettävyys voi poiketa eri versioissa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rid
|
 |
« Vastaus #17 : 12.Tammikuu 2009, 16:10 » |
|
Aloinpa katselemaan noita Adoben pakettihintoja, ja huisiin menee... CS4 näyttää kyllä aika karkkinannalta. Jäkätijää, ainahan sitä pitää olla saamassa parempi.
CS4-pakettiin Adobe on väsännyt myös ominaisuuden joka vaikeuttaa warettamista. Adobelta ns. soitellaan ohjelmaan ja tarkistellaan että serial number on vieläkin se aito ja alkuperäinen, eikä mikään kräkätty. Tosin kuulemma tämäkin ominaisuus on jo jotenkin kierretty. Toivoisihan sitä että Photarista olisi liikkeellä halpa opiskelijaversio että sen voisi omalle koneelle ostaa, tosin sellaisen investoinnin koittaessa alla kyllä pitäisi olla se mäkki eikä peesee...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Morgan Blood
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: TurQ
|
 |
« Vastaus #18 : 12.Tammikuu 2009, 17:39 » |
|
Toivoisihan sitä että Photarista olisi liikkeellä halpa opiskelijaversio Adobe Elements - säkö se oot? Siihen siis tutustu, Elementsiin. Se on riisuttu ja halvempi versio. Todella toimiva kuitenkin. Käytän Adoben Elements -versioita ihan töissä, joten kyllä sen kanssa mainiosti pärjää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all." - Oscar Wilde
|
|
|
|
Rid
|
 |
« Vastaus #19 : 12.Tammikuu 2009, 18:11 » |
|
Toivoisihan sitä että Photarista olisi liikkeellä halpa opiskelijaversio Adobe Elements - säkö se oot? Siihen siis tutustu, Elementsiin. Se on riisuttu ja halvempi versio. Todella toimiva kuitenkin. Käytän Adoben Elements -versioita ihan töissä, joten kyllä sen kanssa mainiosti pärjää. No jaa, jos on Photariin tottunut niin oikeastaan haluaisi Photarin täysillä Photarin ominaisuuksilla mutta opiskelijahinnalla... Eli toiveajattelua...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|