Keskustelut
touko 19
sunnuntai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Milu
  • Skie
  • Tiuku
  • Rituri
  • Dragan
  • Ansa
  • Iivari
  • Lune
  • Dyn
  • Yoana
  • Kefeidi
Yhteensä paikalla:
  • 11 käyttäjää
  • 45 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Säveltäminen  (Luettu 1461 kertaa)
Glaw Ris
Kokelas
*

Poissa Poissa
« : 07.Toukokuu 2008, 10:28 »

-
« Viimeksi muokattu: 03.Maaliskuu 2011, 11:53 kirjoittanut Glaw Ris » tallennettu
Robert
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 10.Toukokuu 2008, 10:22 »

Itse sävellän jonkin verran musiikkia, vaikka paantuneena perfektionistina harvoin olen tuotoksiini tyytyväinen. Itse kun master keyboardin omistan, niin tietokoneella tulee paljon soiteltua pianoa, ja sitä kautta hyvin paljon nauhoiteltu tekemisiä. Ja kun oikein paljon rupean hifistelemään, niin pistänpäs mikrofonin kitaravahvistimen eteen ja mikseriin kiinni ja mikseri USB:llä kiinni tietokoneeseen. Siinä sitten nauhoitan kitaran ja tarvittaessa basson. Laulukin jonkin verran taittuu, joten periaattessa itse saan kaiken muun hoidettua paitsi rummut (jotka voi vallan mainiosti yrittää tietokoneella väsätä).

Ohjelmina käytän Abletonin Liveä ja Cubasen SXää. SXää käytän lähinnä tuon master keyboardin soundien säätämiseen, ja sitten tuota Abletonia käytän nauhoittamiseen.

Itse myönnän harrastavani hyvinkin paljon sitä että kiippari kiinni tietokoneeseen ja kaikki mitä soitan talteen. Sitten seuraavana päivänä kuuntelen mitä olen soitellut ja karsin siitä ne "huonot" pois (mikä on yleensä suurin osa). Nuo huonot jätän kuitenkin aina talteen että niitä voi myöhemmin kuunnella ja jos niistä vaikka sattuisi saamaan jonkun hienon idean. Välillä myös nauhoittelen kitaralla jonkin taustaraidan tietokoneelle, ja sitten pistän sen soimaan looppina, ja sitten soitan jotain lead-systeemiä siihen päälle, ja taas tallenan ja kuuntelen seuraavana päivänä. Tällä tavoin olen saanut yllättävänkin hyviä tuloksia aikaiseksi.

tallennettu
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 11.Toukokuu 2008, 01:18 »

Silloin kun kymmenen vuotta sitten itse kokeilin mm. säveltämistä, niin käytin nuotinnusohjelmaa (en muista nimeä, oliko joku Deluxe Music Composer?) ja trackeria (näitähän löytyy, Protracker taisi olla valintani).

Nuotinnusohjelman ehdoton ansio oli työskentelyn nopeus ja helppous valitussa sävellajissa (ei tarvinnut olla tarkkana, että muisti valita korotukset oikein) ja esitystapa oli oppikirjan mukainen. Mutta trackerit osoittautuivat siitä huolimatta parhaimmaksi valinnaksi. Oli jotenkin helpompaa hahmottaa kanaviin jakautuminen, nuottien yhtä aikaiset soinnit ja ajoitukset trackereilla. Lisäksi trackereilla sai kätevästi tehtyä hyvin epätyypillisiä efektejä, mitä ei käyttämälläni nuotinnusohjelmalla saanut aikaiseksi.

Midilaitteita ei tullut hankittua, sillä homma sujui ihan kiitettävän hyvin näppiksellä naputtamallakin ja hiirellä sohimalla.

Lopputulos oli laadultaan vaihtelevaa, mutta kyllä sain pari ihan omaan korvaan hyvän kuuloista viritystä aikaiseksi. Vähän sellaista John Carpenter -henkistä (siis se leffaohjaaja, suosikkejani Halloweenin ja Pako New Yorkista tunnarit). Mutta ei siis mitään esittelykelpoista.

Lainaus käyttäjältä: Friedrich
Pahinta oli kun en aluksi meinannut yhtään päästä irti klassisen musiikin puitteista (teoriasta ja muutenkin tottumuksesta) samalla kun yritin säveltää jotain nykyaikaisempaa metallinsävähtävää. Jos en olisi kokeillut kitaraa en olisi varmaankaan päässytkään siitä kunnolla irti vieläkään

Heh... Rock on helppoa. Kolme voimasointua ja tasainen räntätätäntä-komppi. Tilulilulii-hevi taas on sellaista, että sitä pystyy luomaan nimenomaan klassisesta tutuilla keinoilla ja nikseillä. Manowarin pojat taisi sen todeta, että Wagner oli ensimmäisiä hevareita  Näyttää kieltä
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Fiktiivi
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 02.Heinäkuu 2008, 23:27 »

Minäkin annan ääneni trackereille. Tein niillä musiikkia yläaste- ja lukioaikoina. Olen kokeillut lyhyesti myös tavanomaisia sekvenssereitä, mutta en pitänyt niistä. Haluan nähdä koko ajan mitä olen tekemässä. Lisäksi patterneihin jakaminen on hyvin luonteva tapa hallita biisin kokonaisuutta.

Missähän trackerien kehitys menee nykyään? Impulse Tracker ei taida enää olla viimeinen sana alalla Hymyilee
tallennettu
Radoxeald Lectunium
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 19.Toukokuu 2010, 10:40 »

Tämä topiikki nousee nyt aika kaukaa, mutta parempaakaan paikkaa en keksi.

Olen siis kyhäillyt tietokoneella omia kappaleita (tietoisen kellarisaundista bläkkistä, lähinnä), mutta ongelmana on että käyttämäni ohjelma (LMMS) tekee kappaleista vain WAV-tiedostoja. Jotka ovat siis aika isoja tiedostoja. Osaako joku vinkata ilmaisen ohjelman, jolla ne voisi muuntaa MP3:ksi?
Olen kokeillut AVS AudioConventeria, mutta se vaatisi maksullisen aktivoinnin tai muuten tiedostoihin lisätään voiceovereita.
tallennettu

krakken
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #5 : 19.Toukokuu 2010, 11:02 »

Osaako joku vinkata ilmaisen ohjelman, jolla ne voisi muuntaa MP3:ksi?
Olen kokeillut AVS AudioConventeria, mutta se vaatisi maksullisen aktivoinnin tai muuten tiedostoihin lisätään voiceovereita.

Itse olen muunnellut tiedostoja tuolla Ace-High -ohjelmalla, joka on ainakin selkeä ja toimiva. Välillä herjaa että tarvitsisi rekisteröityä mutta käyttö pelaa.
tallennettu
Fiktiivi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 31.Toukokuu 2010, 00:48 »

Täytyypä päivittää mielipidettään: ehkä sekvenssereistä on sittenkin johonkin :P

Olen kevään kuluessa kokeillut tehdä musiikkia EnergyXT:llä, jossa trackermaisesti pääsee hyvin suoraan asiaan ilman turhaa säätämistä. Itse asiassa jopa suoremmin, koska siinä on sisäänrakennettu softasyna ja rumpukone, joten sampleja ei tarvitse lähteä metsästämään heti kättelyssä. Sekin on kieltämättä hyvä juttu, että voi soittaa matskua sisään midin kautta. Ihmeellistä tämä nykytekniikka... Jospa nyt kesällä ehtisi työstää varastoon kertyneitä biisiaihioita valmiiksi.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut